Stereo kabels? Hoe te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB57
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 31-03-2023
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een huis gekocht. In de tuin staat een mooie (wat oudere) overkapping met boxen die in de overkapping zijn ingebouwd. Toen we met onze klusjesman aan het kijken waren hoe we die boxen aan de praat zouden kunnen krijgen, kwamen we een aantal kabels tegen. Onze klusjesman noemde deze ‘stereo kabels’ en zei dat het daarmee zou kunnen werken. Ik vind online alleen niets over waar ik deze op aan sluit - een stereo (of iets van een muziekinstallatie) hebben we in ieder geval niet.

Heeft iemand hier suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQx40CFls7faraejPAwHPwY49D8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YJK8fdOjhxAPuyobBhXRv9s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMSc1c7KUE_lyH94am6uVdjpMxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTZqfndYuDICDCtBrCu4rerg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:35
Is gewoon een standaard 2 aderige kabel.
Gaat waarschijnlijk ergens naar een centraal punt waar een versterker heeft gestaan.

Een "stereo kabel" ansich bestaat niet..
Uiteraard wel speciale speaker kabels maar dat is een geheel ander topic.

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Veel kans zal je die op een versterker aan moeten sluiten, maar voor een beter antwoord zou je even uit moeten zoeken wat het precies voor speakers zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:44
Je zal toch iets van een versterker moeten hebben om er muziek naar toe te sturen lijkt me.
Deze kabels, beter bekend als speakerkabels, moeten dan achterin de versterker komen.

Om te weten welke versterker (qua vermogen) is het aan te raden de speakers eens goed te bekijken (zoals @Orion84 ook aangeeft)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je weet hoeveel Ohm (en max Watt) die speakers zijn kan je er bijv. een eenvoudige bluetooth amp op aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2022 16:52 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GBB57
Jeetje wat zijn jullie snel, bedankt!

Kan ik de informatie m.b.t. hoeveel ohm de speakers zijn / wat voor speakers het zijn, vinden op de achterkant bijvoorbeeld? Zou ze er dan met de klusjesman binnenkort even uit moeten halen, tenzij ik ze er zo uit kan trekken.

Excuus, ben 100% leek als het hierop aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Meestal staat dat er wel op ja en anders staat er allicht een merk/type op waarmee je een en ander online op kan proberen te zoeken :)

[ Voor 60% gewijzigd door Orion84 op 10-06-2022 16:55 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

GBB57 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:54:
Kan ik de informatie m.b.t. hoeveel ohm de speakers zijn / wat voor speakers het zijn, vinden op de achterkant bijvoorbeeld? Zou ze er dan met de klusjesman binnenkort even uit moeten halen, tenzij ik ze er zo uit kan trekken.
Als er op de voorkant geen merk/model staat zal je ze er inderdaad even uit moeten schroeven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@GBB57 Maak eens een foto van de speakers (en hoe ze vast zitten) als het vaste plafondspeakers zijn is het een kwestie van de grill loshalen en hooguit 4 schroefjes even losschroeven. Dan haal je de speaker er zo uit om even te kijken. Daar heb je echt geen klusjesman voor nodig... zelfs met twee linkerhanden moet dat te doen zijn ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB57
Ik zag geen schroeven dus ben wat gaan sjorren, met resultaat:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMo9JNkxGx61OwZmZwTvwgqUZT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wcWGNT6IxlpMj7O4ZLeccmH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GBB57
Made in W.-Germany zegt genoeg over de leeftijd denk ik 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
4ohm dus en weinig wattage, een simpel 10-20 watt Bluetooth versterkertje zal prima gaan werken. Plus op de plus (rood) en min op de min (blauw) en gaan met die oude meuk. Kan best aardig klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB57
Zou het met zoiets dus moeten lukken?

https://www.bol.com/nl/nl...SQ_0_17.20.ProductPageUrl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
Ja, lijkt mij prima.. ook prijstechnisch prima om te testen.
Koppelen aan je telefoon en gaan.

Wel even kijken waar het centrale aansluitpunt is.. ergens zullen de draden van beide speakers samenkomen

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Jeetje wat een ouwe meuk haha.
in ieder geval: 4ohm - 6 tot 8 Watt .. dat is vrij makkelijk aan te sturen want dat is echt heel weinig vermogen.

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...JMcg_0_15.19.ProductTitle (zie ook reviews erbij)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
oh.. ik was weer lekker laat zie ik al..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB57
DonJunior schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:11:
Jeetje wat een ouwe meuk haha.
in ieder geval: 4ohm - 6 tot 8 Watt .. dat is vrij makkelijk aan te sturen want dat is echt heel weinig vermogen.

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...JMcg_0_15.19.ProductTitle (zie ook reviews erbij)
Bedankt voor je suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB57
MarchelHoek schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:11:
Ja, lijkt mij prima.. ook prijstechnisch prima om te testen.
Koppelen aan je telefoon en gaan.

Wel even kijken waar het centrale aansluitpunt is.. ergens zullen de draden van beide speakers samenkomen
Waarom is dat belangrijk? Omdat ik niet 4 draden / twee kabels in de versterker kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
GBB57 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:15:
[...]

Waarom is dat belangrijk? Omdat ik niet 4 draden / twee kabels in de versterker kwijt kan?
Dit mis ik ook even.
Hier (GBB57 in "Stereo kabels? Hoe te gebruiken?") geeft @GBB57 toch aan de kabels te hebben gevonden.
Dat is het punt waar je de receiver op aan sluit.. of zeg ik nu iets stoms? @MarchelHoek

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
Sorry, ik heb de foto verkeerd bekeken. Dit was al het centrale punt...

Beter kijken volgende keer.. (of niet om 5 uur opstaan voor 2 kids die wakker zijn)

Je hebt 2 speakers.. Iedere speaker sluit je aan met 2 draden, zeg maar een plus en min.
Als je een stereobeeld aan geluid wil hebben heb je dus een linker en rechter kanaal.

Op de BT Versterker zie je op de uitgang ook een L & R..

Het is dus handig om de versterker op het punt te plaatsen waar de draden van beide speakers samenkomen

[ Voor 19% gewijzigd door MarchelHoek op 10-06-2022 19:40 ]

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GBB57
Anders krijg ik niet allebei de kabels in dezelfde versterker bedoel je? Je kabels komen allebei in de schuur uit, dus als ik ‘m daar neer zet moet het goed komen denk ik, of zeg ik iets stoms haha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
MarchelHoek schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:17:
Je hebt 2 speakers.. Iedere speaker sluit je aan met 2 draden, zeg maar een plus en min.
Als je een stereobeeld aan geluid wil hebben heb je dus een linker en rechter kanaal.

Op de BT Versterker zie je op de uitgang ook een L & R..

Het is dus handig om de versterker op het punt te plaatsen waar de draden van beide speakers samenkomen
Dat blik verf wat 2x op de foto staat is hetzelfde lijkt me, dus daar heeft hij ook 4 kabels, in die buurt zal het versterkertje ook moeten moment inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GBB57
ToFast schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Dat blik verf wat 2x op de foto staat is hetzelfde lijkt me, dus daar heeft hij ook 4 kabels, in die buurt zal het versterkertje ook moeten moment inderdaad.
Dat is dezelfde inderdaad, zijn ook twee keer dezelfde kabels. Alleen vanuit een andere hoek.

Ik ga de BT versterker bestellen, enorm bedankt allemaal! Echt top, zo snel en duidelijk. Fijn weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
Dit lijkt mij een 100v speaker. Volgens mij kan daar niet een normale versterker op aangesloten worden.
Met de trafo eraf zal het wel functioneren als een normale speaker waarschijnlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door saveljos op 10-06-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
saveljos schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:29:
Dit lijkt mij een 100v speaker. Volgens mij kan daar niet een normale versterker op aangesloten worden.
Met de trafo eraf zal het wel functioneren als een normale speaker waarschijnlijk.
Daarom zitten de speakerkabels ook niet via de trafo vast denk ik ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:44
Wel even de uiteinden van de kabels strippen voor wat vers koper.

Die transformator op de luidspreker zijn voor een 100 volt systeem maar deze is dus niet aangesloten

Je kunt de luidsprekers testen maar het is uiteraard ook mogelijk betere exemplaren te installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GBB57
Update: de versterker aangesloten en ze doen het! Echt blij met het geluid! Ook niets mis met het volume: ik durf niet harder dan ongeveer 25% van de iPhone volume balk haha.

Nogmaals bedankt allemaal!

@Roderiktweaker Waarom is een vers stukje koper belangrijk?

Ik vroeg me nog iets af: geven deze kabeltjes met de geringe isolatie brandgevaar / gedoe met de verzekering op bij brand? Las online iets over 220 volt via speakerkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@GBB57 Nee er gaat nu geen 220v over je speakerkabels. Geen zorgen. Niets aan de hand.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GBB57
DonJunior schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:57:
@GBB57 Nee er gaat nu geen 220v over je speakerkabels. Geen zorgen. Niets aan de hand.
Top, dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-05 13:14
GBB57 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:56:
Update: de versterker aangesloten en ze doen het! Echt blij met het geluid! Ook niets mis met het volume: ik durf niet harder dan ongeveer 25% van de iPhone volume balk haha.

Nogmaals bedankt allemaal!

@Roderiktweaker Waarom is een vers stukje koper belangrijk?

Ik vroeg me nog iets af: geven deze kabeltjes met de geringe isolatie brandgevaar / gedoe met de verzekering op bij brand? Las online iets over 220 volt via speakerkabels.
Wat je las is een andere usecase: beunhazen die dunne speakerkabels misbruiken als installatiedraad en daar stroom overheen knallen, is in jouw situatie niet van toepassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@GBB57 De kabel uiteinden lijken behoorlijk gecorrodeerd wat de geluidskwaliteit kan beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:24
Roderiktweaker schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:16:
@GBB57 De kabel uiteinden lijken behoorlijk gecorrodeerd wat de geluidskwaliteit kan beïnvloeden.
Deze (low end) speakers zijn minimaal 30 jaar oud en hebben al die tijd buiten doorgebracht. Een beetje corrosie op een draad zal het verschil niet maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
t14wo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:53:
[...]

Deze (low end) speakers zijn minimaal 30 jaar oud en hebben al die tijd buiten doorgebracht. Een beetje corrosie op een draad zal het verschil niet maken. ;)
Uiteraard maar het is een kleine moeite om de kabel een stukje te strippen.

Wel goed dat ze het na 30 jaar nog doen! Goed spul uit de Bondsrepubliek Duitsland. Het merk is er nog en ze maken nog steeds luidsprekers voor buiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-06-2022 22:15 ]

Pagina: 1