Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb momenteel aan aflopend energie contract (eind juni) en heb in de tussentijd ook zoveel mogelijk gedaan om van het gas af te komen. Gas wordt nu idealiter alleen nog gebruikt voor warm water.

Ik maak volgens mij alleen ergens een denkfout wanneer het aankomt op de keuze voor de juiste leverancier/prijzen.

Situatie:
  • Zonnepanelen opbrengst: 8.686 kWh (schatting, plaatsing is pas eind juli)
  • Energie verbruik electra: +- 5.000 kWh
  • Energie verbruik auto electra: +- 5.000 kWh
  • Totaal energie verbruik electra: +- 10.000 kWh
• Gasverbruik: +- 350 m3

Hier komt bij dat het energie verbruik van de auto 100% wordt vergoed tegen de kostprijs per kWh.

In mijn redenatie zou ik moeten gaan voor een contract met een zo hoog mogelijke teruggave per kWh, en is de kostprijs van zowel een kWh als m3 gas iets minder interessant.
Of toch juist gaan voor een zo hoog mogelijke kostprijs per kWh vanwege de vergoeding van het EV verbruik? Ik loop een beetje vast.

Ik zie vaak staan: ' Het teruglevertarief geldt alléén voor het aantal KWh dat je méér teruglevert dan dat je afneemt' In mijn geval lever ik dus minder terug dan ik afneem. Maar welk tarief krijg ik dan wel?
Dat maakt mijn berekening wat lastig.

Dit is dat niet helemaal correct berekend (groen=opbrengst rood=kosten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrilRhRREH6GhkSa_rgso5QxIJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mpx305eyX68cnuRJQqxyS3cd.jpg?f=user_large

Moet ik eigenlijk tellen verbruik-opwekking = 1314 kWh * kostprijs kWh?

En dan als totaalprijs: Autoverbruik vergoeding (is inkomsten)-bovenstaand-gaskosten?
Dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1okvdkYXP-o9F2rS-WTV2Un0Vw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/39g5DKsAEwcEoUQAiw9M1dzw.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Dean Martin op 10-06-2022 13:09 ]

The best is yet to come

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Dean Martin schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:43:
Ik zie vaak staan: ' Het teruglevertarief geldt alléén voor het aantal KWh dat je méér teruglevert dan dat je afneemt' In mijn geval lever ik dus minder terug dan ik afneem. Maar welk tarief krijg ik dan wel?
Dat maakt mijn berekening wat lastig.
Maakt de berekening helemaal niet lastig, je hebt niets te maken met terugleververgoedingen in Nederland, zolang salderen kan (wegstrepen terugleveren tegen verbruik tot 2025). Het verhaal wordt anders wanneer jouw teruglevering groter wordt dan het verbruik. En de vergoeding voor het EV opladen zal gewoon de stroomprijs zijn die je moet betalen, neem ik aan. Daar heeft de energiemaatschappij niets mee te maken.

• Dean Martin
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:55:
[...]

Maakt de berekening helemaal niet lastig, je hebt niets te maken met terugleververgoedingen in Nederland, zolang salderen kan (wegstrepen terugleveren tegen verbruik tot 2025). Het verhaal wordt anders wanneer jouw teruglevering groter wordt dan het verbruik. En de vergoeding voor het EV opladen zal gewoon de stroomprijs zijn die je moet betalen, neem ik aan. Daar heeft de energiemaatschappij niets mee te maken.
Dus mijn 2e bovenstaande berekening is de juiste toch ;) ?!

The best is yet to come

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Dean Martin Ja. Alleen heb je geen rekening gehouden met de vaste (maandelijkse) kosten en vermindering energiebelasting.

• Dean Martin
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:00:
@Dean Martin Ja. Alleen heb je geen rekening gehouden met de vaste (maandelijkse) kosten en vermindering energiebelasting.
Ik heb die 13,- als vaste maandelijkse leveringskosten.
De vermindering energiebelasting inderdaad niet, maar dat zou de berekening alleen maar positiever maken toch?!

The best is yet to come

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Dean Martin die -900,48 is de jaarprijs, vaste kosten zijn maandprijs, dus totaal per maand klopt niet. En inderdaad de vermindering energiebelasting gaat daarvan nog vanaf.

• Dean Martin
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:06:
@Dean Martin die -900,48 is de jaarprijs, vaste kosten zijn maandprijs, dus totaal per maand klopt niet. En inderdaad de vermindering energiebelasting gaat daarvan nog vanaf.
Inderdaad, stom foutje! Heb 'm aangepast.
Ja, alleen die vermindering heb ik me nog niet in verdiept hoe die hier te berekenen ;)

The best is yet to come

Pagina: 1