Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-11 14:17
Hoi,

Ik betrek in november een nieuwe woning, echter is de meterkast nog vrij oud waarschijnlijk nog van 1986 toen het huis gebouwd werd, de hoofdaanslutiing is 1x35A, en er zijn 7-8 groepen voor diverse doeleinden/ruimtes in het huis..

Echter wil ik een vrij grote moderniserings slag uitvoeren en zal de meterkast zwaarder belast gaan worden.

Dingen die ik ga doorvoeren:

Nieuwe keuken
- kookplaat 11.1KW
- Oven 3,5KW
- Vaatwasser/koelkast,afzuigkap (weet ik zo niet de aansluitwaarde van)

In de garage
Wasmachine + droger, zijn nu ook al 2 groepen zodat ze tegelijk aan kunnen staan wat ook onze wens is.

Verder heb ik plannen voor een full-electric warmtepomp

24-25 zonnepanelen plaatsen op schuin dak en plat dak garage.

Verder de reguliere stroom verbruikers zoals verlichting, tv, opladers etc..

Ik laat de aansluiting aanpassen naar 3x 25A en de meterkast wordt helemaal vervangen door een installateur die ik nog moet vinden..

Maar ik probeer zelf nu ook te snappen cq uit te vogelen of ik nog tegen beperkingen of problemen aan ga lopen..
Ik ben liever goed voorbereid op een gesprek met een installateur ipv iemand blind te vertrouwen en straks met allerlei problemen qua overbelasting te zitten.

Graag jullie ervaring.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Ik zou de isolatie ook meenemen zeker bij een warmptepomp niet onbelangrijk :-).

De daken van huizen uit de jaren 80 zijn niet zo geïsoleerd als huizen die nu worden gebouwd.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• verstappen33
Isolatie wordt ook meegenomen, maar daar ging mijn vraag niet over..
Ik ben vooral benieuwd naar de inrichting van de meterkast die nodig is, en of ik hier nog tegen beperkingen aan loop of niet.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:25
Dit lijkt me een beperking: https://www.liander.nl/metertekort

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-11 10:50
Neem een fysiek zo groot mogelijke kast met zoveel ruimte als past op de locatie.

Loze ruimte die je later kunt vullen is altijd handig. En een grotere kast kost naar verhouding niet zoveel meer.

• verstappen33
Enexis zegt nog geen tekort te hebben (en dat is mijn netbeheerder), maar bedankt voor de tip, het is in ieder geval nog geen technische beperking :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:25
delpit schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:06:
Neem een fysiek zo groot mogelijke kast met zoveel ruimte als past op de locatie.
Ja, twee van de 24 modulen naast elkaar, dat past meestal wel.
met 3-fase gaat het hard, want je bent 4 modules per krachtgroep kwijt.

4m hoofdschakelaar
12m + 6m normale groepen met aardlek.
4m PV
4m kookplaat
(4m laadpaal)
(4m warmtepomp)
En je hebt alweer 38 modules gevuld!

Wellicht moet je ook nog een verdeelblok kwijt met zoveel pv.

Of drie x 24 modules? Zoals bij deze tweaker

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 10-06-2022 13:15 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Regel eerst de omzetting naar 3x25A, voordat je definitief bestellingen doet.

Zoek een een gecertificeerd elektriciën met zegelrecht. Die mag de meterkast ombouwen naar 3 fase en zegels verbreken/aanbrengen. De elektriciën weet zelf wel wat hij moet doen, bespreek met hem wat je plannen zijn, en vraag om advies. Niet iedereen krijgt zomaar zegelrecht, daarvoor moet de persoon in kwestie gecertificeerd zijn. De kans is groot dat je iemand treft die weet van de hoed en de rand.

Onlangs nog in het nieuws kwam het tekort op capaciteit in zuiden voor bedrijven.

https://www.enexis.nl/zak...-op-het-elektriciteitsnet

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-11 07:09
Laat eerst de groepenkast ombouwen. De installateur plaatst een brug op de hoofdschakelaar. Na aanpassing naar 3x25A door Enxis verwijdert hun monteur die brug weer.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je de ruimte heb wil je liever wat ruimte over hebben in de kast dan dat die nu al "bijna" vol is

misschien wil je later nog wel een laadpaal extra.. of nog wat extra zonnepanelen.. of verzin het maar :-)
dan is het knap lelijk als je er weer een los kastje naast moet knopen

404 Signature not found

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Bij Sander Vunderink 3 fase kast met gewenste aantal (kracht) groepen laten maken met maximaalstroom beveiliging: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Dan zit je altijd veilig als je echt mooie vermogens kunt realiseren met de PV.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mrmrmr
  • Niet online
@Ronald Weinig plek met maar 2 rails. Met deze plannen zou ik zeker voor 3 rails of meer gaan.

Er zullen ≥9 normale groepen zijn en dan ook nog materiaal voor lader van de EV, zonnepanelen, 400V kookgroep, hoofdschakelaar en voor elke 4 groepen en de pv een aparte aardlekschakelaar. In de toekomst misschien batterij en batterij/net/lokaal schakelingen, en eventueel een apparaat dat de stroomtoevoer beperkt naar de EV als er elders in huis meer vraag is.

Een moderne zuinige wasmachine en warmtepompdroger kunnen op 1 groep, maar 2 groepen kan soms toch verstandiger zijn om beter te kunnen verdelen.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:08
Als je de ruimte hebt en het budget ervoor dan zou ik dit plaatsen
https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-44x55cm.html

En dan zelf volledig opbouwen met de configuratie hoe jij het wilt

• Ronald
mrmrmr schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:28:
@Ronald Weinig plek met maar 2 rails. Met deze plannen zou ik zeker voor 3 rails of meer gaan.
Wie zegt dat Sander vunderink dit alleen kan maken in een 24 unit kast. De opmerking in product beschrijving dat een 3 fase uitvoering mogelijk is... Het product is 1 fase... Zegt genoeg denk ik?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mrmrmr
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 01:50:
Wie zegt dat Sander vunderink dit alleen kan maken in een 24 unit kast. De opmerking in product beschrijving dat een 3 fase uitvoering mogelijk is... Het product is 1 fase... Zegt genoeg denk ik?
Alle plaatjes tonen 2 rails, vandaar mijn opmerking.

Wat betreft zoiets bestellen bij een derde: dat lijkt me onhandig. Laat het gewoon over aan de elektriciën. Ik denk niet dat een elektriciën bij zo'n leverancier gaat werken om de hele dag rails vol te schroeven voor een paar centen. Dat doet iemand met veel minder capaciteiten. En dan ontstaat het risico op slechte bevestiging wat weer kan leiden tot brand. Voordat een electriciën verantwoordelijkheid neemt zou die het nog een keer over moeten doen. Een verzekering keert niet uit als iets ondeskundig is aangelegd.

• Ronald
@mrmrmr de gemiddelde elektricien moet uitgelegd krijgen waarom je bijna altijd een aanpassing als in die kast moet doen om een veilige kast achter te laten...

En hij zou er voor geleerd moeten hebben ...

• verstappen33
Ik heb inmiddels een installateur gevonden die de gehele meterkast vernieuwd.
Enige wat ik nog moet doen is de omzetting van 1x35A naar 3x25A aanvragen bij Enexis.

Installatiebedrijf heeft ook zegelrecht, dus mag ook bij de hoofdschakelaar prutsen.
Installatieschema van de keuken is ook gereed, plus de overige plannen die ik heb ligt nu bij de installateur, deze zal binnenkort met een offerte komen om alles aan te sluiten cq te vernieuwen..

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:03
mrmrmr schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 02:12:
[...]

Wat betreft zoiets bestellen bij een derde: dat lijkt me onhandig. Laat het gewoon over aan de elektriciën. Ik denk niet dat een elektriciën bij zo'n leverancier gaat werken om de hele dag rails vol te schroeven voor een paar centen. Dat doet iemand met veel minder capaciteiten. En dan ontstaat het risico op slechte bevestiging wat weer kan leiden tot brand. Voordat een electriciën verantwoordelijkheid neemt zou die het nog een keer over moeten doen. Een verzekering keert niet uit als iets ondeskundig is aangelegd.
Voordat mensen hiervan het verkeerde idee krijgen. Dit kan prima voor normale 40A groepenkasten. Alles 6mm2 met voorgeperste draden L1, L2, L3 en N op alle onderdelen verbinden kan een kind nog.
Het bedrijf waar ik werk besteld de meeste kasten bij Elektramat. Die plakken meestal een grote sticker over de hoofdschakelaar met een waarschuwing: Draai alle schroeven na! Dan is er geen enkel probleem. Als een draad eruit hangt zie je dat ook direct.
Ronald schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:33:
@mrmrmr de gemiddelde elektricien moet uitgelegd krijgen waarom je bijna altijd een aanpassing als in die kast moet doen om een veilige kast achter te laten...

En hij zou er voor geleerd moeten hebben ...
Welke aanpassing zou dit moeten zijn? Er zijn zeker prutsers (of mensen die het niks kan schelen) maar dat betekend niet dat je alle elektriciens zo kunt afkraken. Slechte situaties hoor je natuurlijk meer over. Bijna elk gebouw heeft een groepenkast, dat zijn er miljoenen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 16:57

Illusion

(the art of)

verstappen33 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:27:

Enige wat ik nog moet doen is de omzetting van 1x35A naar 3x25A aanvragen bij Enexis.
..
November lijkt nog heeull ver weg, maar enexis heeft het drúk.
Ik heb eind februari de verzwaring aangevraagd, paar keer achteraan gebeld, maar pas na 10 weken wachttijd mochten ze me doorverbinden naar regiokantoor, en toen een planning voor over een maand.
Verzwaring is vorige week pas uitgevoerd. (Dus 15 weken doorlooptijd)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Ronald
@Ricko1 Zo goed als elke installateur die een meterkast aanpast op een 1x35/40A aansluiting laat hem achter met overbelastbare aardlekschakelaars.

35A + 16A PV = hoeveel? Is een 40A aardlek gegarandeerd bij 51A?

Niet iets om lichtzinnig over te doen.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:03
@Ronald
Kuch
Ricko1 in "PV verdeler aansluiten zonder automaat"
Ricko1 in "Thuisaccu om meer zonnepanelen te kunnen leggen."

Daar komen ze mee weg doordat de meeste mensen nooit voor langere tijd zoveel belasten. Dat is helaas een geldkwestie doordat de klant het zo goedkoop mogelijk wil hebben en er wel een ander is die het wel zo doet. Zelfde geldt voor kookgroep op 3x25. 3 fase alamat kost minimaal €60 meer dus dan gaan de klanten naar de concurrent.
Pagina: 1