Isoleren waterleiding buitengevel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 10:43
Al een tijdje zit ik te broeden hoe ik dit zal oppakken. Onderstaand een foto van mijn buitenmuur, daar komt een waterleiding (wit) uit. Helaas is steen gebroken tijdens aanleg.

Ik ben op zoek naar een manier om dit te isoleren. Ik wil voorkomen dat deze (makkelijk) bevriest tijdens vorst.

De waterleiding in zicht is ca. 15 cm en loopt door in het grind tot 60 cm.

Ik zit zelf te denken aan een omhulsel erom heen met isolatie erin... maar kan niet echt vinden wat ik zoek. Hebben jullie goede/creatieve ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GFMNBKm/429fae35-fa7e-401c-939c-405c8584f6cb.jpg

Beste antwoord (via Estylicious op 11-06-2022 12:50)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

12 cm dikke rioolbuis pakken van een halve meer lang, deze doormidden zagen over z'n lengte zodat je twee 'schalen' hebt van elk 50 cm lang. Één deel gooi je weg. De andere zet je tegen de muur over je leiding heen (ook een stuk onder de grond). Vervolgens tussen de muur en de pijp volpurren (PUR is een hele goede isolator welke weerbestendig is), de pijp aan de bovenkant afdoppen met een doorgezaagde 12 cm dop en het geheel voorzien van een vrolijk kleurtje verf. :)

Stel dat de waterleiding 2 cm in diameter is dan heb je de buis met 5 cm waterdichte ongedierte bestendig isolatiemateriaal ingepakt. Dat zou niet zomaar bevriezen wanneer het goed koud wordt buiten; zelfs bij -10C duurt het twee volle dagen voordat het zover is, dus dat komt wel goed. Heb je iets van waterstroming door de leiding dan moet het water dus twee dagen bij -10C stil staan alvorens het dichtvriest.

De buis is 15 cm lang boven de grond en dus 2 cm in diameter (dus zo'n 6.5 cm omtrek) en met 5 cm PUR geïsoleerd. De warmtedoorlaat (of isolatiewaarde) van deze dikte is zo'n 0.6 W/m2.k. Met 100 cm2 aan buisoppervlakte (=0.01 m2) is de warmtedoorlaat dan 6 mW/k.
De 15 cm aan buis bevat zo'n 30 ml aan water. Om water te bevriezen (fase overgang van vloeistof naar vast) is ongeveer 350 joules per ml voor nodig. Die 30 ml zal dus 10 kJ nodig hebben om te bevriezen.

Stel het is buiten -10C, en het water is inmiddels afgekoeld tot 0.1 graad. Dan is de delta dus 10 C (dus 10 K), en lekt er per seconde 60 mJ aan warmte weg, of 0.2 kJ per uur. Het zou dan dus 50 uren duren voordat het water bevroren is.

Stel dat de leiding tegen een warmte muur staat (de andere kant van de muur is geen koude garage maar een huiskamer van 18C) en je muur heeft 10cm aan isolatie dan lekt er een klein beetje warmte door de muur heen waardoor je ruim drie dagen nodig hebt om de buis te bevriezen.

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Buisisolatie om de leiding

Stukje pvc buis + deksel in de lengte doorzagen

Buis in gewenste kleur verven

Buis weer over de isolatie

Als je een stroompunt in de buurt hebt zou je zelfs nog wat warmtelint om de waterleiding kunnen wikkelen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 16:11
Resistor schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:19:
Buisisolatie om de leiding

Stukje pvc buis + deksel in de lengte doorzagen

Buis in gewenste kleur verven

Buis weer over de isolatie

Als je een stroompunt in de buurt hebt zou je zelfs nog wat warmtelint om de waterleiding kunnen wikkelen.
Precies,
Buis isolatie, eventueel met kunstof een bekistingkje er om heen voor de mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:17
Kan je er binnen nog bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:07
Waar is die leiding voor? Als ie voor de tuinslang is kun je het zo maken dat je het in de winter kunt laten leeglopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estylicious
Hoe bedoel je? Ik kan bij de buis aan de binnenzijde van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estylicious
No Hands schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:16:
Waar is die leiding voor? Als ie voor de tuinslang is kun je het zo maken dat je het in de winter kunt laten leeglopen.
Het is een waterleiding naar een bijgebouw. Bij voorkeur houd ik in de winter de waterdruk erop maar ik kan het leeg laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:54
Estylicious schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:23:
[...]

Het is een waterleiding naar een bijgebouw. Bij voorkeur houd ik in de winter de waterdruk erop maar ik kan het leeg laten lopen.
Warmtelint er omheen dan. Hierna buis isolatie er omheen, dan weet je zeker dat het goed gaat. Anders blijft het gokken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

12 cm dikke rioolbuis pakken van een halve meer lang, deze doormidden zagen over z'n lengte zodat je twee 'schalen' hebt van elk 50 cm lang. Één deel gooi je weg. De andere zet je tegen de muur over je leiding heen (ook een stuk onder de grond). Vervolgens tussen de muur en de pijp volpurren (PUR is een hele goede isolator welke weerbestendig is), de pijp aan de bovenkant afdoppen met een doorgezaagde 12 cm dop en het geheel voorzien van een vrolijk kleurtje verf. :)

Stel dat de waterleiding 2 cm in diameter is dan heb je de buis met 5 cm waterdichte ongedierte bestendig isolatiemateriaal ingepakt. Dat zou niet zomaar bevriezen wanneer het goed koud wordt buiten; zelfs bij -10C duurt het twee volle dagen voordat het zover is, dus dat komt wel goed. Heb je iets van waterstroming door de leiding dan moet het water dus twee dagen bij -10C stil staan alvorens het dichtvriest.

De buis is 15 cm lang boven de grond en dus 2 cm in diameter (dus zo'n 6.5 cm omtrek) en met 5 cm PUR geïsoleerd. De warmtedoorlaat (of isolatiewaarde) van deze dikte is zo'n 0.6 W/m2.k. Met 100 cm2 aan buisoppervlakte (=0.01 m2) is de warmtedoorlaat dan 6 mW/k.
De 15 cm aan buis bevat zo'n 30 ml aan water. Om water te bevriezen (fase overgang van vloeistof naar vast) is ongeveer 350 joules per ml voor nodig. Die 30 ml zal dus 10 kJ nodig hebben om te bevriezen.

Stel het is buiten -10C, en het water is inmiddels afgekoeld tot 0.1 graad. Dan is de delta dus 10 C (dus 10 K), en lekt er per seconde 60 mJ aan warmte weg, of 0.2 kJ per uur. Het zou dan dus 50 uren duren voordat het water bevroren is.

Stel dat de leiding tegen een warmte muur staat (de andere kant van de muur is geen koude garage maar een huiskamer van 18C) en je muur heeft 10cm aan isolatie dan lekt er een klein beetje warmte door de muur heen waardoor je ruim drie dagen nodig hebt om de buis te bevriezen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:17
Estylicious schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:21:
[...]

Hoe bedoel je? Ik kan bij de buis aan de binnenzijde van de muur.
Wellicht dan overwegen om 'm schuin naar beneden te boren zodat de leiding überhaupt niet boven de grond zit. Beetje isolatie er omheen. Die kapotte steen vervangen en je ziet er niks meer van.
Pagina: 1