Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonnhirrim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-03 09:39
In het verleden zijn er verschillende topics geweest over het uitlezen van de UH50 van Landis+Gyr. Er zijn ook verschillende scripts voorbij gekomen. Eea is nu samengenomen in een PyPi-package: https://pypi.org/project/ultraheat-api/. De bedoeling is dat er binnenkort ook een Home Assistant integration volgt.

De PyPi is getest op een UH50 (van ruim 10 jaar oud), maar ik vermoed dat deze ook werkt op de T550 en andere ULTRAHEAT modellen. Ik zou het wel tof vinden als iemand dat eens wil uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-05 16:07
Gonnhirrim schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:20:
In het verleden zijn er verschillende topics geweest over het uitlezen van de UH50 van Landis+Gyr. Er zijn ook verschillende scripts voorbij gekomen. Eea is nu samengenomen in een PyPi-package: https://pypi.org/project/ultraheat-api/. De bedoeling is dat er binnenkort ook een Home Assistant integration volgt.

De PyPi is getest op een UH50 (van ruim 10 jaar oud), maar ik vermoed dat deze ook werkt op de T550 en andere ULTRAHEAT modellen. Ik zou het wel tof vinden als iemand dat eens wil uitproberen.
Zijn hier al vorderingen mee om het in HA te krijgen?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 08:47
Vanmorgen eerste poging gedaan voor het uitlezen van de T550. Response uitlezen is geslaagd, HeatMeterResponse lijkt bij eerste inspectie correct.

Helaas (nog) niet gelukt de HA integration te gebruiken, config_flow geeft een exception bij het lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajbu
robbinonline schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:07:
[...]

Zijn hier al vorderingen mee om het in HA te krijgen?
Dit zit in Home Assistant 2022.9. Ik gebruik de integration nu met 2022.9.2 en een T550 UltraHeat
Documentatie: https://www.home-assistan...ons/landisgyr_heat_meter/

Dank aan de OP! _/-\o_ d:)b

• Gonnhirrim
Goed om te horen en bedankt voor de terugkoppeling!
Verbetersuggesties of ideeen zijn uiteraard welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theovhm
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-05-2023
ajbu schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:09:
Dit zit in Home Assistant 2022.9. Ik gebruik de integration nu met 2022.9.2 en een T550 UltraHeat
Documentatie: https://www.home-assistan...ons/landisgyr_heat_meter/
Welke USB IR Reader gebruik je hiervoor (merk,type,model,prijs)?
Zou mooi zijn als dit via wifi werkt. Ik heb mijn home assistant systeem namelijk in mijn kantoor staan. Dit om interferentie tussen Zigbee en 2,4Ghz Wifi te reduceren.
Klopt het dat de batterij van de T550 achteruit gaat door het uitlezen met een USB IR reader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaw
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 16:48

smaw

Geen ondertitel

Hier ook een t550...(lijkt als 2 druppels water op de uh50) mag ik vragen waar jullie de irkop gekocht hebben? En was het een beetje te doen met configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonnhirrim
Jaren geleden al bij https://wiki.volkszaehler...llers/ir-schreib-lesekopf aangeschaft. Icm Home Assistant op een Raspberry Pi is dat in feite plug en play,
De t550 zal ook werken, maar een aanpassing om ook met MWh om te kunnen gaan is nog onder review (sinds oktober al).

Ik ben nu (in de vrije uurtjes) aan het proberen of ik dit op een ESP32 aan de praat kan krijgen (maar ben nog niet zo ver daarmee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonnhirrim
theovhm schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:06:
Klopt het dat de batterij van de T550 achteruit gaat door het uitlezen met een USB IR reader?
Ja dat klopt (hoewel er ook installaties op netstroom zijn, blijkbaar net waar de installateur zin in had).
Hoeveel de batterij achteruit gaat weet ik niet. De mijne is een tijd geleden na 10 jaar vervangen en dat ging blijkbaar goed. Maar voor de zekerheid lees ik maar 1x per dag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Ik heb de RJ-OPUSB-IEC, IR naar USB via AliExpress gekocht. Deze is in de meterkast op een Raspberry Pi aangesloten waarop de USB poort wordt uitgelezen. Uitlezen is goed te doen, met wat zoeken is documentatie te vinden om het zelf te programmeren. Makkelijker een library te gebruiken zoals van @Gonnhirrim. Heb nu mijn eigen lees routine vervangen door Home Assistant, HA maakt dashboard met energie gebruik en schrijft de data naar InfluxDB.
Ja dat klopt (hoewel er ook installaties op netstroom zijn, blijkbaar net waar de installateur zin in had).
Hoeveel de batterij achteruit gaat weet ik niet.
Waar heb je de informatie vandaan dat batterij achteruit gaat bij gebruik?
Heb meerdere beweringen gevonden hierover maar kon dat niet terugvinden in de handleidingen specificaties van de UH50 en T550.
T550 spec geeft
battery life time is valid for the standard data telegrams (P600, P601)
and T550 with standard measuring interval for flow and temperature.
Battery type D
  • mobile radio (16 seconds) battery for 11 years;
  • stationary radio (15 minutes) battery for 16 years
In manual staat dat batterij levensduur uitgaat van uitlezen via radio module elke 15 minuten. Impact op batterij van optisch uitlezen wordt niet specifiek genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonnhirrim
[...]
In manual staat dat batterij levensduur uitgaat van uitlezen via radio module elke 15 minuten. Impact op batterij van optisch uitlezen wordt niet specifiek genoemd.
He die is interessant, die had ik bij het doorzoeken van de handleidingen nog niet gevonden. Ik heb de referentie zelf ook niet kunnen vinden, maar @Magnat zegt hier dat in de handleiding staat dat het 30 minuten achteruit gaat per keer uitlezen. Misschien is iemand bereid om het even wetenschappelijk te testen en dan heel verbaasd Eneco even op te bellen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 07:32
Gonnhirrim schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:45:
[...]

He die is interessant, die had ik bij het doorzoeken van de handleidingen nog niet gevonden. Ik heb de referentie zelf ook niet kunnen vinden, maar @Magnat zegt hier dat in de handleiding staat dat het 30 minuten achteruit gaat per keer uitlezen. Misschien is iemand bereid om het even wetenschappelijk te testen en dan heel verbaasd Eneco even op te bellen? ;)
Wat grappig, een post van mij van bijna 10 jaar geleden. Ik woon inmiddels ergens anders en heb geen stadsverwarming meer. Als ik er nog wel had gewoond had de batterij misschien wel leeg geweest?

Het is al even geleden maar ik kan me wel herinneren dat het niet "gratis" is om via IR je meter uit te lezen. Waar ik destijds die 30 minuten vandaan heb gehaald weet ik niet meer. Maar ik weet wel dat ik het niet verzonnen heb.
Pagina: 1