Eigen netwerk creëren na KPN router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:14
Hallo iedereen,

Binnenkort verhuis ik naar een pand waar het netwerk van een bedrijf en de woning erboven samen zitten.
Het internet komt binnen via een KPN router (experia box) en gaat dan naar allerlei aansluitpunten.

Ik wil dit graag gescheiden maken maar op een simpele manier zodat de zaak hier weinig last van ondervind.

Momenteel is het als volgt opgesteld:
- Xperia box -> AP en switch
- Switch -> AP, 2x TV (kpn decoders), allerlei apparatuur

Ik vermoed dat ik na de switch een eigen router en switch kan plaatsen met daaraan de gewenste apparatuur dat gescheiden moet worden van elkaar.
De AP die zich aan de switch bevind blijft dan ook in het netwerk zoals het er nu is.

Ik heb van een vorige woning nog een Ubiquiti router, switch en AP liggen dat ik kan gebruiken.

Is dit een soort van plug and play als ik de nieuwe router (met ander ip-adres na de nieuwe router) aansluit zodat de zaak niks meer kan zien wat er op mijn nieuw netwerk bevind?

Zijn er zaken waarbij ik rekening zal moeten houden?
Ik lees veel over het IPTV van KPN dat moet ingesteld worden als je een eigen router gebruikt ipv de Xperia box maar dat is hier niet het geval denk ik?

In het slechtste geval kan ik de decoders in het netwerk laten zitten zoals het nu is.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik snap niet helemaal van wie nu de internet verbinding is, en hoe deze gedeeld wordt. Is deze van het bedrijf eronder en lift jij mee, of andersom?

Voor alleen internet zou het aansluiten van een Ubiquiti router op de Experiabox van KPN redelijk een voudig moeten zijn. Het is wel aan te raden om vanuit de Experiabox jou router een vast IP adres te geven en deze in de DMZ te plaatsen. Dan werken functionaliteiten als port-forwarding op de Ubiquiti router ook gewoon goed.

TV is echter een flink stuk ingewikkelder. Het is mogelijk om een KPV TV decoder op je eigen router aan te sluiten, maar hiervoor moet je wel de juiste VLAN van het KPN netwerk plukken. En dit kan alleen als je jou eigen router direct aansluit en dus niet via de Experiabox. Meer informatie daarover kun je hier vinden: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
De internetverbinding staat op naam van het bedrijf.
Zij hebben enkel het internet nodig maar het is een pakket met tv inbegrepen zodat er boven tv kan gekeken worden.

Zoals ik kan zien zal het niet zo makkelijk zijn om iptv werkend te krijgen achter de ubiquity router. Dan worden deze wel aangesloten op de Experiabox zodat dat wel blijft werken.

De router rechtstreeks aansluiten op het 'isra?' punt is geen optie. Dan wijzig het gedeelte van het bedrijf en dat is een no-go. Zij mogen geen hinder ondervinden van mijn wijzigingen. Alsook moet hun telefonie ook nog gewoon blijven werken.

Dan sluit ik enkel de router aan op de switch die nu achter de Experiabox staat en van daaruit werk ik dan verder met mijn eigen hardware.
Dat houdt het allemaal simpel en kunnen er geen problemen ontstaan tussen de netwerken.

Ik veronderstel dat zij dan niet op mijn netwerk kunnen kijken of ik zal dat vermoedelijk in de firewall van de router moeten instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-09 09:48
Ik heb bij mijn schoonouders gewoon de Experiabox in doos laten zitten en er een Fritzbox aangehangen. Achter die Fritz-router zit gewoon een HP switch waarop 2 TV decoders aangesloten zijn.
DIt heb ik thuis ook. Gewoon de IPTV decoders rechstreeks aan een switch die achter de Fritzbox hangt.

Bij mijn schoonouders draait de DHCP op de router zelf. Bij mij thuis draait DHCP op de Windwows server die voor de IPTV decoders een dhcp reservering heeft buiten de werkstations-scope.

Je maakt het veel te moeilijk, nergens voor nodig.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
HMaster_II schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:34:
Ik heb bij mijn schoonouders gewoon de Experiabox in doos laten zitten en er een Fritzbox aangehangen. Achter die Fritz-router zit gewoon een HP switch waarop 2 TV decoders aangesloten zijn.
DIt heb ik thuis ook. Gewoon de IPTV decoders rechstreeks aan een switch die achter de Fritzbox hangt.

Bij mijn schoonouders draait de DHCP op de router zelf. Bij mij thuis draait DHCP op de Windwows server die voor de IPTV decoders een dhcp reservering heeft buiten de werkstations-scope.

Je maakt het veel te moeilijk, nergens voor nodig.
Ik wil het gerust ook zo makkelijk mogelijk houden maar ik kan geen ingrijpende veranderingen maken.
de Experiabox veranderen door een fritzbox is uit den boze.

Ik kan en mag niks structureel veranderen waardoor het bedrijf problemen zou krijgen.

Daarom dat ik denk dat mijn enige optie een apart netwerk creëren is dmv van een eigen router achter de Experiabox zodat ik een afgeschermd netwerk krijg waarop mijn hardware is verbonden.

Maar dan is het probleem dat ik veel zal moeten instellen om de decoders werkend te krijgen.
Vandaar dat ik deze dus gewoon rechtstreeks aangesloten laat zitten aan de Experiabox, dat is geen probleem. Dat kan en dat mag ook, dat is nu in de huidige situatie ook zo.

Ik verhuis zelf een NAS en een computer mee en die wil ik voornamelijk afgeschermd zien van het huidige netwerk.

Klanten mogen het internet gebruiken van dat bedrijf. Daarom dat ik mijn hardware afgeschermd wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Als je een eigen router plaatst en die ook als router instelt (dhcp server aan) dan zal dat een gescheiden netwerk maken.
Nadelen van dit "dubbel NAT" zijn er wel. (Google maar eens)

Even voor de duidelijkeheid, je setup wordt:

Experia box ----1)direct in de STB (tv decoder)
----2) eigen router --->rest van je netwerk zoals je NAS

(Unmanaged switches kan je er nog tussen plaatsen)

Dit zou prima moeten werken maar let erop 1) de utp kabel in eigen router gaat in de WAN port en zorg dat deze dus als dhcp server dient
2) je NAS kan niet bij je Experiabox of andere apparaten die niet achter je eigen router zitten maar direct aan de Experiabox zitten kunnen niet bij je NAS.

Edit: punt 2 omgedraaid in bewoording

[ Voor 5% gewijzigd door frankyfn126 op 10-06-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Laat het bedrijf de experiabox dan vervangen door een apparaat die ook vlans ondersteund. Geef jou dan 1 vlan, de klanten een ander vlan en de rest van het bedrijf een vlan.

Dan heb je alles afgeschermd zoals het hoort.

Als jij een eigen router ertussen zet dan kun jij nog steeds het netwerk van het bedrijf benaderen als je de ip adressen weet.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchKel op 10-06-2022 19:10 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:26
Kijk je naar de Belg, BBC, Meiden van Holland? Of is NL Ziet, Netflix, Disney+ en Amazon voldoende en kan de KPN TV decoder de deur uit? Dan heb je een hoop problemen opgelost... (ik heb KPN TV al een paar jaar geleden opgezegd...)

[ Voor 24% gewijzigd door martyw op 10-06-2022 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:50

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Asterion schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:53:
[...]

Ik wil het gerust ook zo makkelijk mogelijk houden maar ik kan geen ingrijpende veranderingen maken.
de Experiabox veranderen door een fritzbox is uit den boze.
Want?

Met een Fritz!Box kan je veel meer kanten op dan met de dichtgetimmerde experiabox....

Speedtouch freak

Pagina: 1