Deco x50 ipv m5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_vandenbroek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 14:09
Mijn vraag

Met mijn huidige drie m5s heb ik een aardige mesh. Ik mis wel wat snelheid, vooral in de woonkamer waar we het meest gebruiken. Heeft het nu de huidige master te vervangen? Een deco x50
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Tp link deco m5
Gs105/108e
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Nee het heeft geen nut enkel de Master node te vervangen zolang je daar achter je huidige M5 deco blijft gebruiken.

Wat heeft wel nut:
1) Nodes bekabeld aan sluiten waarbij een UTP kabel van de Master node naar de satelliet node gaat, ALLE (/zo veel mogelijk) nodes
2) bekabeld aan sluiten
3) bekabeld aan sluiten :P

4) Herplaatsen van de node in de woonkamer. Zorg dat deze goed in het zicht staat en niet in de meterkast of door muren moeten. Maar doe dit, en je raadt het al, bekabeld

5) de gehele set vervangen voor een triband of wifi6 set, of nog beter een triband wifi6 set
lees de FAQ laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_vandenbroek
@frankyfn126

Bedankt voor je antwoord, maar blijkbaar was mijn vraag niet specifiek genoeg.

Ik heb 3 satellieten waarvan 1 aangesloten met kabel. De andere twee zijn niet snelheid-kritisch dus dat is prima zo.

Het gaat met juist om de snelheid van de Master node, die staat in de woonkamer en daar wordt veruit het meest gebruikt van gemaakt via Wifi, waaronder 4k streamen. Dus de vraag is eigenlijk: als ik de Master Node (nu m5) vervang voor een X50, heb ik dan in het gebied van de Master Node betere Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_vandenbroek
Dubbele post. Disregard deze tekst, zie hierboven.

[ Voor 123% gewijzigd door r_vandenbroek op 10-06-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
r_vandenbroek schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:35:
@frankyfn126

Ik heb 3 satellieten waarvan 1 aangesloten met kabel. De andere twee zijn niet snelheid-kritisch dus dat is prima zo.
Het gaat met juist om de snelheid van de Master node, die staat in de woonkamer en daar wordt veruit het meest gebruikt van gemaakt via Wifi, waaronder 4k streamen. Dus de vraag is eigenlijk: als ik de Master Node (nu m5) vervang voor een X50, heb ik dan in het gebied van de Master Node betere Wifi?
Mogelijk, maar dat is niet zeker.
Waarom mogelijk wel: Wifi 6, als de clients ook wifi 6 ondersteunen zou dat de snelheid kunnen helpen.
Naar mijn weten is de x50 ook hetzelfde als de x20 maar dan met meer poorten. De x60 is weer een hogere snelheidsklasse.

Hoe is die Master node geplaatst? kan je hem zien in de woonkamer of staat hij in de meterkast?
Probeer ook zoveel mogelijk clients bedraad aan te sluiten zoals je tv, dat scheelt ook weer op de performance van andere met wifi verbonden clients

Hoe snel is je internet aansluiting uberhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_vandenbroek
Thanks again.

De Master staat in de woonkamer. Alles wat bedraad kan, is bedraad. Wat niet is bedraad komt door het onmogelijk leggen van kabels zonder dat ze in het zicht lopen.

300/30 ziggo.

Op het moment is er nog een issue, mijn internet op mijn PC boven is maar 80/30, en alle lampjes op mijn switch boven knipperen snel en precies tegelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
Wat is dan het probleem in de woonkamer?
Wat voor speedtest metingen hou je daar over?
Als daar geen probleem is: waarom zou je dan iets aanpassen?

Tav dan je laptop op de 2de verdieping. Ja dat is precies te verwachten.
Lees de FAQ die ik eerder linkte eens door.
En de oplossing is: kabels.

Kan je bijv vanuit de meterkast wel een kabel naar zolder krijgen dmv een loze leiding? Heb je coax naar boven liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:01
Met @frankyfn126
Die m5 zou bedraad, mits de juiste client, zo 300-400mbit moeten halen
De x50 zou bedraad, mits de juiste client, zo 500-600 moeten halen

Echter als je nodes draadloos boven verbonden zijn dan zou die de master node omver kunnen trekken en zit je zo op 150-200 throughpout.

Als DAT het probleem is (dat kun je ff testen door alles boven uit te zetten en dan te testen beneden) dan gaat een x50 niets uitmaken. De m5 zal nog steeds de wifi5 verbinding van de x50 belasten en je zal hetzelfde halen. Ga je boven iig 1 node vervangen door een 2e x50, dan zou je wel winst kunnen halen

Maar beter dus om eerst even te achterhalen wat het probleem precies is

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik snap dit soort "problemen" (?) nooit. Test hier net mijn laptop even 94 down en 28,50 up op Wifi. Tja niet waar ik voor betaal maar alles functioneert. Streamen, internetten en downloaden. Wat heeft iedereen toch met: Het moet sneller? NB: bedraad vanzelfsprekend wel volle mep.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 10-06-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_vandenbroek
@frankyfn126

Goede vragen!

Ik dacht met de X50 een 'stevigere' basis te hebben, met iets betere dekking in de woonkamer (en wellicht betere mesh met onbedrade nodes), snellere Wifi in woonkamer op de iPhone, en wat future-proofing.

Op de tweede verdieping is het prima, daar staat mijn pc gekoppeld aan een bedrade M5 node en haal ik gewoon 300/30 (normaliter, het is nu 80/30, geen idee). Er loopt een CAT6 kabel van de meterkast naar de tweede, geen issue daar.

@laurens0619 Thanks, nuttige info.

@MotorBeast Een beetje als 'ik koop een heel brood maar ik kreeg een halve'. Iedereen heeft andere behoeftes, sommigen streamen in 1080p en sommigen in 4k Dolby Vision, terwijl iemand anders gamet in huis en een andere surft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@r_vandenbroek nette snelheid voor een draadloos verbonden m5!

Ze zoeken elkaar op 2.4 en 5ghz voor de uplink. Soms valt die terug op 2.4 only en dan krijg je een megabit of 80. Op 5ghz is 300 wel logisch

Enne ik snap je punt mbt snelheid (nog steeds nieuwsgierig wat je beneden haalt) maar een 4k dolby vision netflix is 10-15mbit :p

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 10-06-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_vandenbroek
@laurens0619

Ok. Dolby vision 4k vanaf mijn nas, dat is meer dan 10-15 mbit ;)

Ik heb nu

Ziggo modem (bridge) -> deco m5 (master) -> r7000 (switch mode) -> gs308 -> pc boven/m5 boven

Gaat ergens fout want de gs308 pakt internet vanaf de m5 boven die via wifi verbonden is met node beneden. Terwijl de node boven wel een eth kabel heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLOtRZK_4cMcdT9g_7FK-SA2lOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHDa1pOB0IuIzz4owrT0hejb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Je hebt gelijk mbt de stream :)

De snelheid die je ziet lijkt precies je max ziggo te zijn toch?
Over die wireless uplink: Ja die gaat wel eens de mist in ja :( Misschien helpt het om de node boven je master node te maken? Eigenlijk gewoon kastjes uitpluggen en omwisselen?

Geen idee of het helpt maar miss heeft deco wel voorkeur voor een "master node"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_vandenbroek
@laurens0619

Update:

Ik heb de R7000 er tussen uit gehaald. Dat loste een deel van het probleem op. De node boven heb ik verwijderd uit de Mesh, unplugged, en weer toegevoegd. De GS308 factory default, die ging ook niet lekker.

Nu heb ik alles weer goed en boven heb ik wifi 300/30 en bedraad ook.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
r_vandenbroek schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:21:

@MotorBeast Een beetje als 'ik koop een heel brood maar ik kreeg een halve'. Iedereen heeft andere behoeftes, sommigen streamen in 1080p en sommigen in 4k Dolby Vision, terwijl iemand anders gamet in huis en een andere surft.
Okee, maar waarom "rommel" je dan aan met TP Link? Is nu niet echt top of the bill. Ik heb toevallig dan ook een TP Link Router centraal in mijn huis waarmee ik het hele huis dek en waar mijn zoon gewoon op gamed via wifi, maar er is wel beter te koop. Zeker als je zo'n purist bent.

Maak niet zo'n punt van je snelheid zou ik zeggen. Als het functioneert met wat je draait....whatever. Word je rustig van. O-)

Nb: hier nu 163 down en 29 up achter Nord VPN. Niet slecht toch met een single router TP Link AX73 a €115,- Geen geld voor wat dat ding doet. *O* Overigens via 2,4 Ghz. Via 5 haal ik volle mep maar dat gebruik ik niet. Afstand is vaak te groot.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 10-06-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_vandenbroek
TP-link is prima, maar deco m5 is al wat ouder en technologie evolueert. Waar we 5 jaar geleden nog niet zoveel 4K keken bestaat er nu 4K HDR, met hoge bitrates, zo men wil.

TP-link is niet aanrommelen, en ik snap niet waarom ik een purist zou zijn als ik mijn setup goed wil laten aansluiten bij mijn gebruik danwel klaar wil hebben voor de toekomst.

Het is prima als jij genoegen neemt met wat je hebt, maar als iemand anders andere behoeftes heeft, en je dat niet kan begrijpen, dan hoef je ook niet te reageren.

Fijne avond!

• Lkuitert
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06-2023
Hallo,

Ik denk dat ik in dit topic het beste mijn vraag kan stellen. Ik wil de router in mijn studentenhuis vervangen (3 verdiepingen waarvan de begane grond niet van ons is) en wil op 2 verdiepingen goede wifi. Nu wil ik dus een mesh wifi netwerk aanschaffen maar ik zit met een dilemma.

Wil ik de TP LINK DECO X50 3x aanschaffen of wil ik de basisklasse DECO M4 of M5 6x aanschaffen en in elke kamer 1 plaatsen. Het is ongeveer dezelfde prijs dus dat is geen probleem. Ik heb gewoon net niet genoeg verstand over wifi dat ik goed kan beslissen of ik de middenklasse wil of 2x de basisklasse.

Alvast bedankt voor de reacties!

• laurens0619
een x50 of m4/m5 gaat je dezelfde dekking geven. je hebt dus net zoveel accesspoints nodig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 20:04
Ik heb vandaag mijn 3 Deco M5 units vervangen door 3 X50. Ze staan op exact zelfde locatie & setup: 3 x in AP mode met ethernet backhaul, op elke verdieping een.

Geen spijt: haalde met mijn Dell laptop die schuin tegenover het trapgat staat (dus door deur/binnenmuur) nu op wifi6 max. 95MB/s waar ik voorheen ca. 45 haalde (simpele 5GB file copy via SMB)!

Nog te vroeg om stabiliteit goed te beoordelen, maar die was op zich bij de M5 wel prima. Ze zijn wel een flink stuk hoger dan de M5, maar vergeleken bij andere modellen valt het nog mee. Formaat forse WC rol. ;)

Tip: Installeer de nieuwe V3 App, die ziet er (eindelijk) echt een heel stuk beter uit!
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/581574

PS: Ik vermoed dat je wifi6 verliest als je ook M5 units in de mesh houdt (dan is het de updgrade dus niet waard).

[ Voor 9% gewijzigd door iisworks op 29-09-2022 18:40 ]

Pagina: 1