Onduidelijkheid wettelijke bedenktijd bij verkoop woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-04 14:52
Beste allemaal.

Wie kan mij informeren over onderstaande:

Wanneer is de bedenktijd voor de kopers van mijn woning verstreken?

Op 3 juni hebben ik en mijn (ex)partner ondertekend (verkopers). Op 3 juni is het document getekend naar de kopers gegaan en de zelfde dag ondertekend. Op het document staat:

Koper verklaart dat op 7-6-22 een afschrift van de op 3-6-22 door verkoper en op 3-6-22 tevens door koper ondertekende koopovereenkomst aan koper ter hand is gesteld waarbij is verkocht: XXXXXXXXXX

door:

Namen kopers en verkopers met wederom 3-6 als datum

Nu geeft de makelaar aan dat ze nog steeds bedenktijd hebben. Maar ik ben van mening dat deze reeds verstreken is daar koper en verkoper op 3-6-22 getekend hebben. Dat de datum van afschrift dan 7-6 is moet in mijn ogen niet uitmaken, daar het document om 3-6 al volledig ondertekend was daar alle partijen.

Iemand een idee? Ik wil e.e.a. in gang zetten omdat de overdracht al heel snel is (over 3 weken) maar niet te voorbarig wil zijn.

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 19:12
De bedenktijd gaat lopen op de dag nadat de koper een volledig getekend exemplaar heeft ontvangen. Dus in dit geval is dat 8 juni.

De bedenktijd is dus 8,9 en 10 juni. Dus tot 23:59 vandaag kan de koper zich nog bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Het gaat om de dag waarop koper een kopie van het koopcontract heeft ontvangen met beide (koper & verkoper) handtekeningen erop. Dat is in dit geval dus 7/6. Op 8/6 00.00 gaat de bedenktijd in eindigt vanavond 1 minuut voor twaalf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat hier boven wordt gezegd. Een simpele Google search naar 'bedenktijd koopovereenkomst' levert als eerste resultaat een pagina op van Vereniging Eigen Huis:
Wanneer start de bedenktijd?
De bedenktijd begint te lopen om 0.00 uur van de dag nadat de koper een exemplaar van de door hem en de verkoper ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen. Van deze drie dagen moeten er twee dagen werkdagen zijn. Eindigt de bedenktijd op een zaterdag, zondag of feestdag, dan wordt de termijn verlengd tot en met de eerstvolgende dag die dat niet is.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31
eigenlijk wel raar, de koper had op 3/6 een volledig getekend exemplaar in zijn bezit, namelijk direct na tekenen.

Vervolgens pakt iemand dat af, en die doet er vervolgens 4 dagen over om het terug te geven. Om zo 4 dagen extra bedenktijd te creëren.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-04 23:23
Maar heeft de koper gebruik gemaakt van zijn bedenktijd? Anders lijkt het mij een non issue om het uberhaupt nog te gaan bespreken. Je kan vast wel nog even tot vanavond wachten en morgen starten met je plannen. Maar als er nog een finacieringsvoorbehoud is zit je daar wellicht ook mee.

[ Voor 37% gewijzigd door Figo112 op 10-06-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Harrie_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:12:
Wat hier boven wordt gezegd. Een simpele Google search naar 'bedenktijd koopovereenkomst' levert als eerste resultaat een pagina op van Vereniging Eigen Huis:

[...]
Zo simpel is het niet. Die 7-6 had een 3-6 moeten zijn. Zoals Driek zegt. 3-6 was er al een volledig getekend exemplaar bij koper in bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Figo112 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:41:
Maar heeft de koper gebruik gemaakt van zijn bedenktijd? Anders lijkt het mij een non issue om het uberhaupt nog te gaan bespreken. Je kan vast wel nog even tot vanavond wachten en morgen starten met je plannen. Maar als er nog een finacieringsvoorbehoud is zit je daar wellicht ook mee.
Nee, vooralsnog niet hoor. En ja wachten kan. Echter dient mijn nieuwe hypotheek aangepast te worden (geen overbrugging meer nodig) en dat schuift dan ook weer een weekje op.

Ik wacht wel met e.e.a. tot maandag. Toch bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:12
Wie heeft die 7-6 dan ingevuld?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Aankoopmakelaar. Koper woont ver weg (dus e.e.a. gaat denk ik per mail)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Is de koopovereenkomst door de verkoopmakelaar met aangetekende post naar de kopers gestuurd of zo @glaerox ? Ik zit zelf aan de kant v.d. tafel en mag straks digitaal tekenen en wat mij betreft is een digitale kopie ook een kopie .. dus de dag dat wij tekenen (en de verkopers dat ook gedaan hebben) is de dag voor de ingang van de bedenktermijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-04 17:30
Waarom twijfel je aan je makelaar? Het is niet dat zij zo'n koopcontract maar eens per 10 jaar opstellen.

Die 7-6 op het contract maakt idd dat ze nog bedenktijd hebben. Normaal gesproken gaat de bedenktijd in wanneer beide partijen getekend hebben en de kopers een exemplaar in handen hebben inderdaad. Maar dat is niet te bewijzen maak ik op uit jouw post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik denk dat aankoopmakelaar dit digitaal heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Aomi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:12:
Waarom twijfel je aan je makelaar? Het is niet dat zij zo'n koopcontract maar eens per 10 jaar opstellen.

Die 7-6 op het contract maakt idd dat ze nog bedenktijd hebben. Normaal gesproken gaat de bedenktijd in wanneer beide partijen getekend hebben en de kopers een exemplaar in handen hebben inderdaad. Maar dat is niet te bewijzen maak ik op uit jouw post.
Omdat:

De ontvangstbevestiging ook door de kopers is ondertekend op 3-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
glaerox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Omdat:

De ontvangstbevestiging ook door de kopers is ondertekend op 3-6
Maar heb jij ook je handtekening gezet onder dit document:
Koper verklaart dat op 7-6-22 een afschrift van de op 3-6-22 door verkoper en op 3-6-22 tevens door koper ondertekende koopovereenkomst aan koper ter hand is gesteld waarbij is verkocht: XXXXXXXXXX
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Nee, die hoeft de verkoper niet te tekenen omdat ze geen bedenktijd hebben.

Eigenlijk hebben ze nu getekend op 3-6 dat ze op 7-6 een kopie hebben ontvangen. Dat maakt het zo verwarrend.

Voor mij maakt het nu niet uit, ik stel mijn zaken uit tot maandag. Maar toch ben ik benieuwd of hier iets vreemds gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:06
oeps reactie in verkeerde tabblad :)

[ Voor 108% gewijzigd door Bazvv op 10-06-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-04 09:41
Ik zie eigenlijk niets wat niet klopt, bedenktijd is niet na het tekenen maar na ontvangst van het afschrift dit is ontvangen op 7/6 en niet op 3/6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Maar hoe kun je op 3-6 tekenen dat je het afschrift op 7-6 hebt ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
glaerox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:40:

Eigenlijk hebben ze nu getekend op 3-6 dat ze op 7-6 een kopie hebben ontvangen. Dat maakt het zo verwarrend.
Dit inderdaad. Maar het was beter geweest als je op 3-6 al aan de bel had getrokken dan. Als de kopers/aankoopmakelaar welwillend was geweest hadden ze meteen een nieuw document opgesteld met een aangepaste datum. Nu kun je er niet zoveel meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
Dat staat er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54
glaerox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:40:
Nee, die hoeft de verkoper niet te tekenen omdat ze geen bedenktijd hebben.

Voor mij maakt het nu niet uit, ik stel mijn zaken uit tot maandag. Maar toch ben ik benieuwd of hier iets vreemds gebeurt.
Wat ze hier gedaan hebben is dat beide 3-6 weliswaar getekend hebben, maar dat de makelaar pas 7-6 het afschrift aan de koper heeft gegeven. En pas als dat afschrift bij de koper is gaat de tijd tellen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
redwing schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:51:
[...]

Wat ze hier gedaan hebben is dat beide 3-6 weliswaar getekend hebben, maar dat de makelaar pas 7-6 het afschrift aan de koper heeft gegeven. En pas als dat afschrift bij de koper is gaat de tijd tellen.
Precies, jij gaat uit van één document dat door beide is ondertekend, in werkelijkheid gaat het om het tweede document(afschrift).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Aomi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Dit inderdaad. Maar het was beter geweest als je op 3-6 al aan de bel had getrokken dan. Als de kopers/aankoopmakelaar welwillend was geweest hadden ze meteen een nieuw document opgesteld met een aangepaste datum. Nu kun je er niet zoveel meer mee.
Ik heb het document ook pas 7-6 gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
glaerox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:54:
[...]

Ik heb het document ook pas 7-6 gekregen.
Uiteraard, koper en verkoper zullen dit ongetwijfeld (nagenoeg) tegelijk ontvangen.

Het is duidelijk nu toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
er staat dat koper verklaart dat op 7-6-22 een afschrift van de op 3-6 door verkoper en 3-6 tevens door koper ondertekende koopovereenkomst ter hand is gesteld.

En dat dan ondertekend

Naam: XXXXXX XXXXXX
Plaats: XXXXXX
Datum: 3-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
GOskMet schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:56:
[...]

Uiteraard, koper en verkoper zullen dit ongetwijfeld (nagenoeg) tegelijk ontvangen.

Het is duidelijk nu toch?
Nee,

Want ze hebben de ontvangstbevestiging op 3-6 ondertekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
glaerox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:57:
[...]

Nee,

Want ze hebben de ontvangstbevestiging op 3-6 ondertekend.
Dat zie ik nergens in jou post staan dat er voor het afschrift op 3/6 is getekend.

Wat er staat is dat jullie beide op 3/6 de overeenkomst hebben getekend.
De makelaar heeft op zijn beurt de bevestiging hiervan (afschrift) toegestuurd op 7/6 hierop wordt nogmaals bevestigd dat er op 3/6 is getekend.
Echter, gaat de bedenktijd in na het ontvangen van bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
glaerox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:56:
[...]

er staat dat koper verklaart dat op 7-6-22 een afschrift van de op 3-6 door verkoper en 3-6 tevens door koper ondertekende koopovereenkomst ter hand is gesteld.

En dat dan ondertekend

Naam: XXXXXX XXXXXX
Plaats: XXXXXX
Datum: 3-6
Dus dan klopt die laatste datum onderaan niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Evengoed gek, een beetje makelaar zorgt ervoor dat wanneer beide partijen getekend hebben jullie allebei 5 minuten later een exemplaar in je handen hebben (bij fysiek tekenen tenminste).

Maar blijkbaar is dat niet het geval. 3-6 is er getekend, maar de kopers hebben 7-6 pas een exemplaar gekregen waardoor toen de bedenktijd in is gegaan. Vrij ongebruikelijk maar niet illegaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaerox
Bedankt Aomi.

Vreemd is het inderdaad. Maar voor nu prima. Ik hou maandag wel aan en mocht zo iets in de toekomst weer aan de orde zijn, informeer ik van te voren even hoe en wat.

Iedereen een goed weekend!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glaerox
Officieel verkocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing