Vraag

• Kilerden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-10 16:48
Beste mensen van de Tweakers fora,

Mijn vader wordt volgende week 69 jaar oud, is niet echt digitaal onderlegd en we willen hem (hij zelf ook hoor) aan een smartphone brengen. Nu zou het zonde zijn om dit wonder niet met jullie te delen en ben ik benieuwd of jullie nog goede suggesties hebben die ik over het hoofd zie.

Om een beetje een beeld te schetsen. Mijn vader was altijd metaalbewerker, houd er van om tractortjes en grasmaaiers te repareren, maaien, frezen, ploegen en dat soort dingen. Heeft dus grote klauwen als handen en dus niet veel verstand van de digitale/computer wereld 😅. Mijn moeder deed vroeger altijd de digitale dingen op de computer of laptop, maar die is er helaas al een paar jaar niet meer dus hou ik het een beetje bij voor hem. Nu is het tijdens Corona nog gelukt om het vaccinatie afspraak bewijs te printen via de laptop (met hulp van mij aan de telefoon). Al heel goed natuurlijk voor iemand die altijd heeft gezegd dat hij nog niet eens wist hoe hij een computer aan moest zetten.😁 (Windows staat wel op tablet modus, is een touchscreen en Outlook webmail start automatisch op, wat het al een stuk makkelijker maakt.)

Maar steeds meer dingen worden digitaal, zijn bank gaat binnenkort/ volgend jaar (volgensmij) ook stoppen met acceptgiro's dus dan zal hij dat toch ook echt op een computer moeten doen. Tevens zou het ook gewoon makkelijk zijn als ik hem iets kon appen, een foto en berichtje kan sturen tijdens de vakantie of videobelllen om wat uit te leggen.

Ik zoek een?
Android telefoon
Liefst kale android, of meukloos mogelijk. Lijkt mij het fijnste voor m'n pa. maar heb alleen een pixel als android gehad dus weet niet hoe nadelig of positief het kan zijn. Dus niet perse een must.
  • Lange batterij duur
  • Stevige behuizing
  • contrastrijk scherm, duidelijk leesbaar, niet perse hoge resolutie
  • Lange ondersteuning / updates / android 12
  • (De telefoons die ik nu tegenkwam zijn recent uitgekomen maar lopen al 1 android achter, dus de 2 android updates is eindelijk maar 1, en dat is dan al aan het einde van het jaar...)
Wat is je budget?
± 200 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
  • Whatsapp
  • tp link deco instellen
  • Mail
  • Stevige behuizing vanwege zijn werkzaamheden/smeer en olie
  • zal dit nog later aanvullen...
Wat heb je zelf al gevonden?
Dit plaats ik even heel snel, zal dit later nog updaten. Heel irritant om op je mobiel te doen dit ..Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb niet echt meer gekeken naar de speciale "senioren toestellen" met de fysieke toetsen vanwege ondersteuning en gelimiteerde app mogelijkheden. Tevens ben ik zelf ook het beekenst met Android dus lijkt me ook het makkelijkst om hier hem in te ondersteunen. Mochten jullie dit wel aan raden / een goed model weten. Dan hoor ik dit graag!

Mijn idee is dus om een schone android te nemen. Zo vriendelijk mogelijk in te stellen voor mijn vader. (5000% vergroting, lettergrootte mega en alleen drie apps op z'n homescreen die hij aan kan klikken bijvoorbeeld)

Hebben jullie hier toevallig ook ervaring mee om dit zo in te stellen? Of weten jullie toevallig nog goede instellingen die hiervoor handig zijn? Of speciale apps (gboard of ms typeapp, ms launcher of juist niet) die hierbij helpen zou fijn zijn!

Ik kijk uit naar jullie suggesties!

[ Voor 3% gewijzigd door Kilerden op 12-06-2022 22:01 ]

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-11 16:11
Je maakt een aantal denkfouten, namelijk je neemt Jou eisen voor je vader, en je vergeet Hoe je dit het beste kan ondersteunen. Daarnaast moet hij het Accepteren om ermee te werken.

Jou eisen zijn kale Android, maar je vader wil een telefoon die het gewoon altijd betrouwbaar doet. Met een paar iconen op het hoofdscherm en de rest in mapjes verborgen, maakt het niet uit of de telefoon kaal of bont is.

Hoe ondersteunen. Welke telefoon heb je nu zelf? Als jij hem over de telefoon moet instrueren is dit het makkelijkste als je zelf kunt naspelen wat er moet gebeuren en beschrijven wat hij op het scherm moet zien, of zelf vinden op jou telefoon wat hij ziet.

Acceptatie. Je gaat redelijk low budget. Ergens begrijpelijk, ergens onterecht. Want als de telefoon te traag is of andere kuren heeft gooit hij het rotding in een hoek.

Mijn 10 jaar oudere vader heeft eenzelfde profiel als die van jou (ook uit de metaalbewerking), maar begon met een Samsung, toen een Motorola en nu weer een Samsung. Wat hem tegenviel aan de Motorola was het gebrek aan functies in de standaard apps. Hij moest extra acties doen met een afspraak in de kalender, de weer app was niet uitgebreid, zijn commentaar was de vorige deed dit wel. Zijn dagelijkse activiteiten, nieuws lezen, weer app, kaartspelletjes, whatsapp, mail, bellen, foto's.
Zou ik nu een andere telefoon voor mijn vader nemen (doe ik niet heeft een A42 van vorig jaar), kom ik op de Samsung A53 uit welke de komende 5 jaar mee kan, waterdicht is, goede accu heeft, leuke foto's maakt, mooi formaat heeft (A33 kon ook, maar die is te duur in verhouding met wat je mist omdat de A53 laag in prijs is nu en de A33 niet gezakt is).
pricewatch: Samsung Galaxy A53, 6GB ram, 128GB opslag Zwart

Echter gezien je aangeeft alleen een Pixel gehad te hebben, vermoed ik dat jij een Apple gebruiker bent, dus overweeg dan je eigen iPhone door te schuiven naar je vader, dan kun je hem ondersteunen en heb je zelf een nieuwer speeltje? Of koop een iPhone 12 standaard model voor hem? En ja, dat is niet goedkoop, maar wel het grote gemak iemand goed op afstand te kunnen ondersteunen met vragen en problemen.

Of als budget beperkt is door echt financiële beperkingen (en niet een zelf opgelegd budget), ga voor een telefoon van het merk wat al zijn vrienden/buren ook hebben, dat zij hem kunnen ondersteunen bij vragen, en ga wat vaker bij hem op visite?

• woutervh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10 23:06
Er bestaan ook senioren launchers. Dan ben je eigenlijk vrij in welke smartphone je neemt. Deze configureer jij als beheerder op voorhand, en is dan zeer eenvoudig in gebruik voor de gebruiker.
Seniorfoon

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou het gewoon aan je vader vragen en tja, 70 jaar. Die is ook gewoon opgegroeid met technologie en computers, hij heeft het misschien minder gebruikt. De generatie die echt te oud was om er mee te leren omgaan is bijna uitgestorven.

Dus ik zou niet naar een seniorentelefoon kijken. Mijn vrouw is 35, werkt in de zorg en heeft een oude Nokia omdat ze weigert aan de smartphone te gaan. Moet ik die ook een seniorentelefoon geven?

Je vader wil een smartphone en dan moet hij er gewoon mee gaan spelen en leert hij het vanzelf (hij kan ook niet echt iets stuk maken want hij is het niet gewend en dus ook niet afhankelijk) of hij wil geen smartphone. Ik zou hem gewoon een goede smartphone geven die een beetje vlot werkt dat hij zich daar niet aan gaat ergeren. Goede camera, google maps erop enzo wat dingen die het voor hem makkelijk maken het te gebruiken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• swhnld
woutervh schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:32:
Er bestaan ook senioren launchers. Dan ben je eigenlijk vrij in welke smartphone je neemt. Deze configureer jij als beheerder op voorhand, en is dan zeer eenvoudig in gebruik voor de gebruiker.
Seniorfoon
Deze launchers hebben ook gebreken, is er bijvoorbeeld een update van internetbankieren, kun je niet zelf die update installeren, of je breekt uit de launcher, en raakt dan van slag.en zonder update werkt de app niet.

Ik zou de tijd nemen gewoon ermee te leren omgaan, pas als dat niet lukt samen concluderen dat een aparte launcher welkom is. Anders krenk je iemand vooraf in hun trots.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35
Op die leeftijd niet meer aanraden een smartphone te nemen, en zeker niet met internet of je mag elke dag/week er zijn voor support.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• woutervh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10 23:06
mr_evil08 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:49:
Op die leeftijd niet meer aanraden een smartphone te nemen, en zeker niet met internet of je mag elke dag/week er zijn voor support.
Da's wel een heel negatieve ingesteldheid. Ooit heeft diezelfde vader jouw leren lopen, fietsen, laten studeren, .... Een klein beetje moeite doen om hem bij te brengen is dan toch het minste?
swhnld schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Deze launchers hebben ook gebreken, is er bijvoorbeeld een update van internetbankieren, kun je niet zelf die update installeren, of je breekt uit de launcher, en raakt dan van slag.en zonder update werkt de app niet.
Dat klopt enerzijds, maar veel apps krijgen anderzijds hun update gewoon automatisch via de play store. Die launchers hebben ook hun voordelen dat je alles afschermt. Ook complexe handelingen als swipen heb je niet nodig bij gebruik. Reduceert al de kans dat je wat verkeerd doet. En zit je onverhoopt toch verkeerd, met een druk op de home toets zit je weer waar je hoort te zitten

[ Voor 45% gewijzigd door woutervh op 12-06-2022 09:18 ]

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:16
Goed instellen is belangrijker dan welke telefoon denk ik. Wel eentje die responsief is, niets ergerlijker dan een apparaat wat niet reageert. Een beginscherm met de belangrijkste apps die gewoon altijd moeten werken, waarschijnlijk iets als bellen, contacten, berichten/whatsapp, browsen en weerbericht of zo.

En daarbij aandacht dat hij een paar basishandelingen echt begrijpt. Werking van fysieke knoppen, Switchen tussen apps, hoe app opzoeken, applijst openen en zo.

Het belangrijkste is dat hij op enig moment een paar principes van het apparaat begrijpt. Lukt dat niet, dan zal hij continu hulp nodig hebben.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik heb mijn beide oma’s een 10” tablet gegeven. Groot scherm, alles goed leesbaar, flinke accu’s. Volgens mij doen ze vooral e-mail en WhatsApp.

In tegenstelling tot @mr_evil08 gaat dat zelfstandig prima. Eens in de zoveel tijd vragen ze iemand die er is om hulp, maar niet per sé mij.

De hele familie kan berichtje en foto’s sturen, en dat is ideaal want niet iedereen woont in de buurt.

Tegenwoordig zijn er natuurlijk ook telefoons met een groot scherm, en dat is misschien toch fijner vanwege het bellen en het feit dat een 69-jarige vaker met het apparaat op pad zal willen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Kilerden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-10 16:48
Bedankt voor jullie reacties!

Vrijdag was ik op de Samsung A13 uitgekomen. Nav. jullie reacties ben ik wel verder gaan kijken naar een wat sterker toestel.

Correct me if I'm wrong. Maar wat ik op internet vond over het update beleid van de verschillende merken was dat Samsung wel een van de beter is. Althans de enigste waar het update beleid, het duidelijkst stond beschreven… Dus voor nu ben ik verder gaan zoeken op Samsung's

Vnamiddag kwam ik uit op de Samsung M23, dit omdat hij recent is uitgekomen, krachtig is en een goede batterijduur heeft. Natuurlijk zit je dan wel in het zelfde segment als de A22/A32/A55. (Niet heel veel verschil tussen die 3…) Vergelijking Dus zit nu hiermee aan de twijfel!

• swhnld
M23 ziet er leuk uit, lijkt me een goede keuze.
Pagina: 1