"Zwevende" halfsteens binnenmuur verstevigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-12 14:23
Met het verwijderen van een bestaande vloer, deels houten balk-constructie en deels betonnen vloer op zand, kwam ik er achter dat een halfsteense wand enkel op het beton was gemetseld. Doordat het beton en zand daaronder bloot is gelegd, wordt deze muur nu enkel door een stuk beton en daaronder zand ondersteund. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD51zWLriqU6h7yQ6agH87acFig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yha4Y3HJoEwet3SEHrVi0GI2.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren is er een betonnen werkvloer gestort die nu iets onder de bestaande wand doorloopt.

De wand lijkt niet dragend te zijn vanwege zijn dikte, en er liggen geen vloerbalken van de eerste verdieping op. Ik zou de wand echter fatsoenlijk willen ondersteunen.

Het huidige plan (bij gebrek aan beter): op de nieuwe werkvloer één of twee bakstenen tussen de zwevende muur metselen om de zwevende punt te ondersteunen, de rest van het zand en het oude beton weghalen, houten schot omheen bouwen en volgieten met vers beton.

Beste antwoord (via HotFix op 17-06-2022 13:53)

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-12 22:34
Dan denk ik niet dat de muur veel draagt nog op dat bultje zand. IK zou het zand gewoon weghalen, ook een stuk uitkrabben tussen de betonvloer uit. Dat gat eerst opvullen met beton/cement, en dan een passende kalzandsteen ertussen, gedrenkt in cement, en specie ook tussen steeen en muur. Steen goed nat maken, onderkant muur ook.
Mocht je bang zijn dat de muur opeens omvalt, maak een passend stuk hout wat je aan de kozijnkant tussen betonvloer en muur duwt. Maar niet teveel hameren want je kan de muur die hnagt te zweven losbreken ui de verticale koppeling met de zijmuur die die nu heeft

Alle reacties

• pauldaytona
Waarom zou je zand weghalen? Als de beton op zand ligt, al jaren, en het zand kan nergens naartoe blijft dat wel liggen. Op je foto in de rode cirkel, zie ik wat geel onder de muur met wat grijs erop, wat is dat?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
snap niet waarom je er nog beton tussen wil sturen gewoon opmetselen en klaar zou ik zeggen, maar wellicht snap ik de situatie niet goed.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pauldaytona schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:24:
Waarom zou je zand weghalen? Als de beton op zand ligt, al jaren, en het zand kan nergens naartoe blijft dat wel liggen. Op je foto in de rode cirkel, zie ik wat geel onder de muur met wat grijs erop, wat is dat?
het zand volgens mij

• HotFix
pauldaytona schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:24:
Voorheen was het beton waar de muur op rust een groot oppervlak, een stuk steviger dan dit resterende strookje van 10cm breed op een smal stuk zand. Het zo laten is geen optie, ongeacht wil ik het zichtbare zand (geel) en het losse beton (grijs) onder de muur vervangen door iets meer duurzaam.
Bovenop het gestorte beton komt PIR isolatie en een vloer met vloerverwarming, het liefst ligt dat tegen iets stevigs aan op deze hoek.

• HotFix
twain4me schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:24:
snap niet waarom je er nog beton tussen wil sturen gewoon opmetselen en klaar zou ik zeggen, maar wellicht snap ik de situatie niet goed.
Je bedoelt alleen een paar bakstenen eronder metselen? Dat kan ook, ik weet niet wat eenvoudiger of sneller is in deze situatie :)

Acties:
  • Beste antwoord

• pauldaytona
Dan denk ik niet dat de muur veel draagt nog op dat bultje zand. IK zou het zand gewoon weghalen, ook een stuk uitkrabben tussen de betonvloer uit. Dat gat eerst opvullen met beton/cement, en dan een passende kalzandsteen ertussen, gedrenkt in cement, en specie ook tussen steeen en muur. Steen goed nat maken, onderkant muur ook.
Mocht je bang zijn dat de muur opeens omvalt, maak een passend stuk hout wat je aan de kozijnkant tussen betonvloer en muur duwt. Maar niet teveel hameren want je kan de muur die hnagt te zweven losbreken ui de verticale koppeling met de zijmuur die die nu heeft

• HotFix
Ik heb het uitgevoerd zoals pauldaytona suggereerde!

Eerst een stut gemaakt zodat de muur ondersteund was (zo'n autokrik in de achterbak heeft nog z'n handigheden), vervolgens het losse beton weggehaald en zand weggeschept tot iets onder de nieuwe zandcementvloer.
Opgevuld met portlandcement en een muurtje eronder gemetseld.

Lijkt zijn gewicht goed te dragen! 🤞
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEBxKnYpv5p-eiRC_-V95OKP1dU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpCe903zS3wOqDug6D70VapS.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUtVe5tqM8EvJOQ2az95H-oGQh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lY97fXllGLzQXdrUZGCSFAWm.jpg?f=fotoalbum_large

Dank!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:21
HotFix schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:57:
Ik heb het uitgevoerd zoals pauldaytona suggereerde!

Eerst een stut gemaakt zodat de muur ondersteund was (zo'n autokrik in de achterbak heeft nog z'n handigheden), vervolgens het losse beton weggehaald en zand weggeschept tot iets onder de nieuwe zandcementvloer.
Opgevuld met portlandcement en een muurtje eronder gemetseld.

Lijkt zijn gewicht goed te dragen! 🤞
Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

Dank!
Heb je wel ondersabelingsmortel gebruikt? Anders is de kans groot dat na het drogen de boel dusdanig is gekrompen dat je muurtje alsnog weer ‘los’ hangt.
Pagina: 1