Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Een goede vriendin van mij heeft vandaag vernomen dat haar tijdelijke contract niet verlengd wordt. Zelf heeft ze de uitkomst al geaccepteerd en legt ze haar focus volledig op het vinden van een nieuwe baan.

Vanuit mijn eigen interesse vraag ik me af of de gang van zaken wel klopt.

In haar contract staat het volgende:
1. Deze Arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd en wel van 1 juli 2021 tot
1 juli 2022, met dien verstande dat na afloop van deze periode de Arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt, zonder dat daartoe opzegging zal zijn vereist.

2. In aanvulling op het bepaalde in lid 1 zal, na afloop van de periode zoals omschreven in lid 1, de Arbeidsovereenkomst, bij functioneren naar wederzijdse tevredenheid en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden, worden verlengd voor onbepaalde tijd.
Haar werkgever geeft aan dat Lid 1 al de aanzegging is en het dus niet uitmaakt dat ze pas nu meedelen dat haar contract niet verlengd wordt.

Voor dit gesprek waren er totaal geen signalen dat dit er aan zat te komen. Als verklaring krijgt ze dat een van de managers niet tevreden is, morgen volgende week krijgt ze nog wel een gesprek over wat ze de komende weken nog van haar verwachten.

Gelukkig is er werk genoeg te vinden. Het is alleen enorm vervelend dat ze er zo kort dag mee komen. Is dit een normale gang van zaken? De vraag van dit topic is vooral of lid 1 inderdaad wettelijk als aanzegging telt, zeker ivm de aanvulling in lid 2. Of had het bedrijf wettelijk gezien gewoon netjes 1 maand van te voren dit aan moeten geven?

[toevoeging]
Ze beseft zelf ook dat ze wat pro-actiever had kunnen handelen. Echter tijdens de evaluatie na 9 maanden is haar verteld dat ze er vanuit mocht gaan dat haar contract omgezet zou worden naar een contract voor onbepaalde tijd (zie lid 2). Natuurlijk is hier verder niks schriftelijk van vastgelegd.

Ze is al 20+ jaar aaneengesloten in loondienst (bij verschillende werkgevers), dus mocht het echt op een WW-uitkering aankomen dan heeft ze recht op 17 maanden WW. Maar liever maakt ze daar natuurlijk geen gebruik van.

Ze is geen lid van de vakbond, maar ze kan wel altijd nog gebruikt maken van haar rechtsbijstandsverzekering, mocht dat echt nodig zijn. Maar voor nu accepteert ze gewoon dat ze opzoek moet naar een nieuwe baan.

[ Voor 35% gewijzigd door Essie689 op 10-06-2022 15:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08

Tys

Voor de netheid had het een week eerder medegedeeld kunnen worden vanuit de werkgever (op 1 juni dus). Aan de andere kant had de werknemer ook wel even kunnen informeren bij de werkgever aangezien het contract per 1 juli zou eindigen. Normaal gesproken neem je hier ook zelf initiatief in door bijvoorbeeld 3 maanden voor de einddatum een gesprek aan te gaan met je leidinggevende, je wilt zelf toch ook wel weten of je contract verlengt wordt?

Op naar de nieuwe baan dus!

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
Ja bij nader inzien gaf ze zelf ook aan dat ze wat pro-actiever had kunnen handelen (vandaar dat ze het er ook bij laat zitten). Gezien het voor haar gevoel wel echt heel erg goed ging, heeft ze er gewoon niet bij stil gestaan dat ook deze uitkomst mogelijk was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Essie689 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:12:
Ja bij nader inzien gaf ze zelf ook aan dat ze wat pro-actiever had kunnen handelen (vandaar dat ze het er ook bij laat zitten). Gezien het voor haar gevoel wel echt heel erg goed ging, heeft ze er gewoon niet bij stil gestaan dat ook deze uitkomst mogelijk was.
Tja, volgens het contract wat ze heeft getekend zou het contract tot 1 juli duren... Dus ze had er van uit moeten gaan dat ze per 1 juli een nieuwe baan nodig heeft.. en dus niet andersom. Dus feitelijk heeft ze al vanaf 1 juli 2021 kunnen solliciteren en is het zonde dat ze daar 49 weken mee heeft gewacht.

Maar leuk? Absoluut niet. Gewoon vooruit kijken, ervan leren en op zoek gaan naar een andere werkgever.

Dit is waarschijnlijk een contract in iets van de zorg?

[ Voor 6% gewijzigd door President op 09-06-2022 22:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
Ander ding:
Het is een jaarcontract dan krijg je een vergoeding van een 1/3 maand loon en uit mijn ook voor de periode van 8 dagen te laat aangeven dat het contract niet wordt verlengd.

Zoek maar op transitie vergoeding jaarcontract

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

gr8-jen schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:58:
Ander ding:
Het is een jaarcontract dan krijg je een vergoeding van een 1/3 maand loon en uit mijn ook voor de periode van 8 dagen te laat aangeven dat het contract niet wordt verlengd.

Zoek maar op transitie vergoeding jaarcontract
Dat zit iets strakker in elkaar.

De aanzegtermijn
https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn

Geeft de werkgever meteen bij de aanvraag van de arbeidsovereenkomst schriftelijk aan dat er geen opvolgend contract is? Ook dan voldoet hij aan de aanzegverplichting.

Technisch voldoet hij daar aan:
met dien verstande dat na afloop van deze periode de Arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt, zonder dat daartoe opzegging zal zijn vereist

Dus in die situatie, zou je enkel regel 2 kunnen gebruiken:
Houdt de werkgever zich wel aan de aanzegplicht, maar geeft hij het te laat aan? Dan is hij een evenredige vergoeding verschuldigd. Bijvoorbeeld: is de werkgever een week te laat, dan betekent dit een vergoeding van een weeksalaris.

Misschien kan je met zo'n gesprek nog het tij iets keren, maar hakken in het zand en over vergoeding gaan praten, gooi je meteen al je deuren dicht. Ligt ook beetje hoe zij het op de werk naar haar zin heeft, het blijft beetje geven/nemen als het een goede verhouding heeft.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:12
Regel 2 gaat toch helemaal niet op? De WG heeft het netjes in het contract gezet. Werknemer is ermee akkoord gegaan. WG heeft de opzegging gewoon al meteen gedaan. Ruim op tijd. :) Beetje bedrijf zet dit zo in de contracten. Niet alleen zorg.

Werknemer mag zich ook rustig wat proactiever opstellen. Altijd maar alles afschuiven op WG.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 09-06-2022 23:19 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 13:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Vergeet niet dat ze een WW-uitkering kan aanvragen.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:28

Trouble

Everything is awesome

Inspired schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:16:
Regel 2 gaat toch helemaal niet op? De WG heeft het netjes in het contract gezet. Werknemer is ermee akkoord gegaan. WG heeft de opzegging gewoon al meteen gedaan. Ruim op tijd. :) Beetje bedrijf zet dit zo in de contracten. Niet alleen zorg.

Werknemer mag zich ook rustig wat proactiever opstellen. Altijd maar alles afschuiven op WG.
Volgens mij werkt dat niet zo tegenwoordig. Werkgever moet altijd minimaal een maand van te voren aangeven wat er met een tijdelijk contract gebeurt, of er nu wordt verlengd of niet. Als ze daar te laat mee zijn, heeft de werknemer recht op een vergoeding. Dat is de aanzegplicht, die geldt voor elk tijdelijk contract.

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:58
SinergyX schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:11:
[...]

Geeft de werkgever meteen bij de aanvraag van de arbeidsovereenkomst schriftelijk aan dat er geen opvolgend contract is? Ook dan voldoet hij aan de aanzegverplichting.

Technisch voldoet hij daar aan:
met dien verstande dat na afloop van deze periode de Arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt, zonder dat daartoe opzegging zal zijn vereist
Aan die voorwaarde is natuurlijk niet voldaan. Er is expliciet uitzicht gegeven op een opvolgend contract. Daarnaast zou met deze interpretatie de aanzegtermijn ook feitelijk een dode letter zijn.

Dus nee, geen normale gang van zaken en nee, niet voldaan aan de aanzeggingsplicht. Dus aangeven dat ze er graag blijft werken en zien met welk aanbod ze komen. En even langs de lokale rechtswinkel, die helpen wel met het opstellen van een boze brief mocht het zover komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:37
Essie689 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:01:
1. Deze Arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd en wel van 1 juli 2021 tot 1 juli 2022,
Zolang je geen getekend contract hebt, altijd vanuit gaan dat deze niet verlengt wordt.... je vriendin had dus sinds 1 januari al moeten gaan solliciteren met een potentiële startdatum van 1 juli

In het slechtste geval heb je dan een keuze per 1 juli, nu zit ze met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
De aanzegplicht is nog steeds geldig, alleen er zit een duidelijk verschil tussen ergens recht op hebben en het daadwerkelijk krijgen.
Ik zou zoveel mogelijk vakantiedagen opnemen, en kijken of je ook tijdens werktijd mag zoeken naar ander werk. Ze hebben aangegeven dat ze niet tevreden zijn met het werk, dus ze zouden er geen problemen mee moeten hebben.
Vergeet niet om vandaag nog alles te regelen met het UWV, omdat er altijd tijd overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:53

VW-Arjan

★★★★★

sowieso rare gang van zaken.
Als je nieuw in een bedrijf bent wordt je toch niet meteen in het diepe gegooid en mag je het zelf allemaal uitzoeken?

Er zullen toch al wel meerdere evaluatie momenten zijn geweest?

Bij ons zijn er in je eerste jaar 3 tussentijdse evaluaties. Dus als er iets niet goed gaat weet je al na 4 maanden dat je moet bijsturen. Nog los van het feit dat als er iets niet goed gaat je daar best op aangesproken mag worden door je manager, maar zeker door je directe collega's.

Nu nemen wij in principe, maar ook uit principe mensen aan om die een vaste baan te geven.
Een langdurige samenwerking dus. En niet om ze er na een jaar aantonen bijna op het allerlaatste moment onverwacht uit te gooien.

Kun je er nog iets aan doen? Waarschijnlijk niet. Laat het een levensles zijn.
Op naar de volgende baan, er zijn er genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Volgens mij is de werkgever verplicht om minimaal 1 maand voor de beëindiging van het contract jou in kennis te stellen of je contract verlengd wordt of niet. Zo niet, dan wordt het contract stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd.

Nu zal je vriendin denk ik niet zitten te springen om daar te blijven, maar ik zou haar adviseren om dat toch even voor te leggen aan een jurist van de vakbond oid. (als ze lid is) Want het bedrijf dient ook zijn contractuele verplichtingen na te komen, en dat zou betekenen dat ze er misschien nog wat aan over kan houden. :)

Gesjoemel met contracten komt voor, zelf ook meegemaakt. Zelfs een halfjaar contract heeft een opzeg termijn, maar daar dacht de werkgever destijds anders over. Naja wilde er zo snel mogelijk weg dus niet moeilijk over gedaan.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:47
Dutchredgaming schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:54:
Na 1 jaar werken is dat echter geen vetpot. Je kan dan volgens mij hooguit 1 maand ww krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

GeeEs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:47:
[...]

Na 1 jaar werken is dat echter geen vetpot. Je kan dan volgens mij hooguit 1 maand ww krijgen?
Dat durf ik niet te zeggen, maar ze heeft wel een (maandje) recht.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Dutchredgaming schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen, maar ze heeft wel een (maandje) recht.
Heb het even nagekeken.... en het is blijkbaar weer "nodeloos complex" voor de gemiddelde burger... Zo ook voor mij... ;)

Er is dus iets van een "weken eis" en "jaren eis" ... De eerste hit is dus veel te kort door de bocht blijkt maar weer.

Als je in de afgelopen 36 weken 26 weken hebt gewerkt (aantal uur maakt niet uit?!) ... Heb je recht op een basis ww uitkering van 3 maanden
...

Maar je bouwt elk gewerkt jaar ook?/wel?/maar? 1 maand op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Barrycade

Through the...

GeeEs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Heb het even nagekeken.... en het is blijkbaar weer "nodeloos complex" voor de gemiddelde burger... Zo ook voor mij... ;)

Er is dus iets van een "weken eis" en "jaren eis" ... De eerste hit is dus veel te kort door de bocht blijkt maar weer.

Als je in de afgelopen 36 weken 26 weken hebt gewerkt (aantal uur maakt niet uit?!) ... Heb je recht op een basis ww uitkering van 3 maanden
...

Maar je bouwt elk gewerkt jaar ook?/wel?/maar? 1 maand op...
https://www.rijksoverheid...recht-op-een-ww-uitkering

Zit zelfs een reken tooltje bij.
Als een gemiddelde burger dit al niet weet te vinden wordt het leven wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
Bedankt voor alle reacties en tips. Ik zal ze aan haar doorgeven. Ik heb de openingspost wat aangevuld ivm de vragen/reacties uit dit topic. Voor de duidelijkheid, ze heeft zelf al geaccepteerd dat ze op zoek moet gaan naar een nieuwe baan (anders had ze dit topic zelf wel geopend). Het is meer dat ik mij afvraag of het gewoon klopt wat hier gebeurd.

[ Voor 5% gewijzigd door Essie689 op 10-06-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Barrycade schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:40:
[...]

https://www.rijksoverheid...recht-op-een-ww-uitkering

Zit zelfs een reken tooltje bij.
Als een gemiddelde burger dit al niet weet te vinden wordt het leven wel lastig.
Met eerste hit bedoelde ik de Google search. Dat is wat de "gemiddelde burger" ;) nog net bereikt heb ik soms het idee...
Daar staat dit dus net niet, en ik kwam ook niet direct op jou link toen ik door klikte.
2e hit is UWV. Daar lees je dan het weken/jaren eis verhaal.

Anyway...
Mijn 1e reactie was daarom te kort door de bocht, vandaar dat ik het later corrigeerde met wat het dus blijkt te zijn. Is gelukkig voor mij ook geen dagelijkse materie. Wel van dichtbij meegemaakt dat dit geen fijn traject kan zijn. (Lees... heel veel gedoe voor een aalmoes, bijna gewoon werken .. ). Wil daarmee overigens niet zeggen dat je er niet achteraan zou moeten gaan als je er recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:19
Essie689 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:02:
Voor de duidelijkheid, ze heeft zelf al geaccepteerd dat ze op zoek moet gaan naar een nieuwe baan (anders had ze dit topic zelf wel geopend).
Misschien een beetje ontopic maar je stipt dit in elke post aan. In welke zin kan ze zich er eventueel niet bij neerleggen? Er is namelijk naar mijn idee geen optie. Het contract wordt niet verlengd; punt.

[ Voor 11% gewijzigd door xzaz op 10-06-2022 16:05 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Essie689
xzaz schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:04:
[...]

Misschien een beetje ontopic maar je stipt dit in elke post aan. In welke zin kan ze zich er eventueel niet bij neerleggen? Er is namelijk naar mijn idee geen optie. Het contract wordt niet verlengd; punt.
Dat komt omdat ik het eerst in de reactie had staan en daarna ook nog aan de openingspost had toegevoegd omdat niet iedereen altijd het hele topic leest. Ik wilde voorkomen dat men met allerlei advies komt om haar baan te kunnen behouden. Verder niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:31
Dutchredgaming schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:54:
Of.. in plaats van meteen een uitkering aanvragen.. gewoon lekker ergens gaan werken. 8)7

*sowieso

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:53
DonJunior schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:54:
[...]

Of.. in plaats van meteen een uitkering aanvragen.. gewoon lekker ergens gaan werken. 8)7
Daar zit weer zo'n insinuatie in. Als het solliciteren een paar weken duurt, helemaal niet raar, heb je in die tijd recht op ww. Gewoon meteen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Essie689 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:01:
[toevoeging]
Ze beseft zelf ook dat ze wat pro-actiever had kunnen handelen. Echter tijdens de evaluatie na 9 maanden is haar verteld dat ze er vanuit mocht gaan dat haar contract omgezet zou worden naar een contract voor onbepaalde tijd (zie lid 2). Natuurlijk is hier verder niks schriftelijk van vastgelegd.
Hoe proactief moet je dan nog zijn, echt niet vreemd dat je dan denkt dit komt wel goed. Zwart op wit, notitie ervan in een gespreksverslag was handig geweest. Volgende keer op staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

[...]

Solliciteren is een taak om ww te krijgen.
Bij sommige werkgevers moet je tig gesprekken voeren en ben je niet zeker dat je meteen aan de slag kan.

Edit:
offtopic:
Ben ook voor z.s.m. werk vinden zonder ww, maar als het te lang duurt kan je dat aanvragen.anders heb je een maand (of meer geen inkomsten)

[ Voor 17% gewijzigd door Dutchredgaming op 10-06-2022 17:17 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
[...]
Ja, dat is natuurlijk altijd goed :). Je moet echter wel op tijd de WW-uitkering aanvragen, tot maximaal een week na je laatste werkdag. Anders krijg je tijdelijk een lagere uitkering, waardoor je mogelijk in de problemen kunt komen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
pennywiser schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:58:
[...]

Daar zit weer zo'n insinuatie in. Als het solliciteren een paar weken duurt, helemaal niet raar, heb je in die tijd recht op ww. Gewoon meteen aanvragen.
Ja klopt.. maar wel volgende keer klagen dat de belastingtarieven in Nederland zo hoog zijn.
Er is overal een tekort aan personeel... nu thuis gaan zitten en WW aanvragen vind ik niet uit te leggen.
Maar goed we gaan offtopic.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
DonJunior schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:05:
[...]

Ja klopt.. maar wel volgende keer klagen dat de belastingtarieven in Nederland zo hoog zijn.
Er is overal een tekort aan personeel... nu thuis gaan zitten en WW aanvragen vind ik niet uit te leggen.
Maar goed we gaan offtopic.
Prima uit te leggen als je tussen 2 (tijdelijk contract) banen ww aanvraagt om de gasrekening te kunnen blijven betalen. Helemaal als het onverwachts is zoals hier. Een andere baan heeft niet iedereen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
pennywiser schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Prima uit te leggen als je tussen 2 (tijdelijk contract) banen ww aanvraagt om de gasrekening te kunnen blijven betalen. Helemaal als het onverwachts is zoals hier. Een andere baan heeft niet iedereen morgen.
Goed punt..

Zelf gelukkig nooit in die situatie gezeten, en ik verwacht, gezien de huidige markt .. dat de vrouw/vriendin van TS daar ook geen last van gaat krijgen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Bij het aanvragen van een ww uitkering ook al is het voor een paar weken of dagen.
Telt het complet jaar niet meer mee voor ww geschiedenis.

Dan is er nog "iets" stel dat u een uitkering krijgt toegewezen en vindt een nieuwe betrekking maar deze voldoet niet aan de eisen van het UWV dan is het onmogelijk om de WW uitkering stop te zetten en deze blijft doorlopen en wordt verrekend met uw in komsten uit werk.

Dat betekend verplicht solliciteren, verplichte langs komen, sollicitatie, cursussen, elke maand inkomsten doorgeven, Cv actief hebben op werk.nl als u voor uw werk even naar het buitenland moet dit ook doorgeven. enz.
Dit alles naast uw huidige functie.

Verder dient de huidige werkgever mee te werken van werk naar werk.
dwz niet moeilijk doen als een sollicitatie gesprek tijdens werktijd plaats vindt.

Persoonlijk zou ik overgebleven vakantie dagen gebruiken die er nog staan en deze niet laten uitbetalen.

[ Voor 16% gewijzigd door onno oliver op 10-06-2022 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
onno oliver schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:34:
Bij het aanvragen van een ww uitkering ook al is het voor een paar weken of dagen.
Telt het complet jaar niet meer mee voor ww geschiedenis.

Dan is er nog "iets" stel dat u een uitkering krijgt toegewezen en vindt een nieuwe betrekking maar deze voldoet niet aan de eisen van het UWV dan is het onmogelijk om de WW uitkering stop te zetten en deze blijft doorlopen en wordt verrekend met uw in komsten uit werk.

Dat betekend verplicht solliciteren, verplichte langs komen, sollicitatie, cursussen, elke maand inkomsten doorgeven, Cv actief hebben op werk.nl als u voor uw werk even naar het buitenland moet dit ook doorgeven. enz.
Dit alles naast uw huidige functie.

Verder dient de huidige werkgever mee te werken van werk naar werk.
dwz niet moeilijk doen als een sollicitatie gesprek tijdens werktijd plaats vindt.

Persoonlijk zou ik overgebleven vakantie dagen gebruiken die er nog staan en deze niet laten uitbetalen.
Welke eisen aan een baan die het UWV stelt bedoel je dan?

Vakantiedagen zijn gewoon geld/salaris. Dan ga je nog steeds in eigen tijd solliciteren en niet tijdens werktijd wat je eveneens aanhaalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:56
rphilipsen schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 01:11:
[...]

Aan die voorwaarde is natuurlijk niet voldaan. (...) Daarnaast zou met deze interpretatie de aanzegtermijn ook feitelijk een dode letter zijn.
Volgens jurisprudentie kan de werkgever de aanzegging weldegelijk in de arbeidsovereenkomst opnemen. Echter is dat in dit geval niet gedaan met artikel 1; daar staat enkel dat de overeenkomst van bepaalde tijd na die tijd van rechtswege eindigt. Er staat niet dat er sowieso geen sprake is van een opvolgende overeenkomst; dat zou een aanzegging zijn geweest. Sterker nog, in artikel 2 staat expliciet dat de opvolgende overeenkomst er een van onbepaalde tijd zal zijn.

offtopic:
(overigens heeft het opnemen van zo'n beding wel een nadeel voor de werkgever: die is namelijk direct bij het aangaan ervan de transitievergoeding verschuldigd, aangezien al duidelijk is dat er geen opvolgende overeenkomst zal bestaan)

Er is dus geen sprake van tijdige aanzegging, en de vriendin heeft recht op 9 dagen extra loon. Ze heeft los van de aanzegging ook recht op een transitievergoeding omdat haar arbeidsovereenkomst niet verlengd wordt.
SinergyX schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:11:
[...]

Misschien kan je met zo'n gesprek nog het tij iets keren, maar hakken in het zand en over vergoeding gaan praten, gooi je meteen al je deuren dicht.
Het is natuurlijk prima om rustig te onderhandelen om te kijken of er nog iets extra uit te slepen is, maar ze heeft gewoon recht op die 9 dagen extra plus een transitievergoeding. Uiteindelijk moet je – en dat kan best een maand later als dat zo uitkomt – gewoon eisen dat je dat daadwerkelijk krijgt, niets "deuren dicht" gooien.

[ Voor 35% gewijzigd door Aftansert op 11-06-2022 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:57
Aftansert schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 00:00:
Het is natuurlijk prima om rustig te onderhandelen om te kijken of er nog iets extra uit te slepen is, maar ze heeft gewoon recht op die 9 dagen extra plus een transitievergoeding. Uiteindelijk moet je – en dat kan best een maand later als dat zo uitkomt – gewoon eisen dat je dat daadwerkelijk krijgt, niets "deuren dicht" gooien.
Dat dus. Je kunt gewoon op papier zetten waar je recht op hebt en veel werkgevers zullen, als je dat goed onderbouwd hebt, daar dan ook gewoon gehoor aan geven. Die zitten ook niet te wachten op een juridisch steekspel dat veel meer geld en energie kost dan die paar dagen extra uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:57
GeeEs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:47:
[...]

1 jaar bij de huidige werkgever. De werkelijke arbeidsgeschiedenis is een stuk langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engine77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-01-2024
Zelfs bij een normale jaarcontract staat dat de contract ieder moment (een maand opzegtermijn dacht ik) kan worden opgezegd.

Ik snap echt niet hoe dat kan. Blijkbaar stelt een contract niets voor, tenzij het voor onbepaalde tijd is.

Het is me 2 keer voorgekomen. 1 keer met 1 jaar contract de andere met 8 maanden contract (dit was via uitzendbureau).

Bij degene van 1 jaar wou ik niet werken kwam goed uit op zich. Maar contract stelt dus niks voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Engine77 op 11-06-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Engine77 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:46:
Zelfs bij een normale jaarcontract staat dat de contract ieder moment (een maand opzegtermijn dacht ik) kan worden opgezegd.

Ik snap echt niet hoe dat kan. Blijkbaar stelt een contract niets voor, tenzij het voor onbepaalde tijd is.

Het is me 2 keer voorgekomen. 1 keer met 1 jaar contract de andere met 8 maanden contract (dit was via uitzendbureau).

Bij degene van 1 jaar wou ik niet werken kwam goed uit op zich. Maar contract stelt dus niks voor.
Maar dit is niet normaal, een werkgever kan echt niet zomaar opzeggen normaal gesproken. Wet gaat boven contract. Werkgever moet altijd nog langs UWV bij tussentijdse opzegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engine77
pennywiser schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Maar dit is niet normaal, een werkgever kan echt niet zomaar opzeggen normaal gesproken. Wet gaat boven contract. Werkgever moet altijd nog langs UWV bij tussentijdse opzegging.
Toen ik die in de contract van “1 jaar bepaalde tijd” las was ik ook verbaasd. Stond gewoon in dat ieder moment opgezegd kan worden. Vond wel raar. Ik had toen gevraagd aan een ander en die zei dat het standaard is om die zin erbij te zetten. Ik heb het allemaal vertrouwd.

Maar toen gebeurde het toch, na twee drie maanden wouden ze me niet meer. Omdat ik het werk ook niet wou doen door chemische stoffen die aanwezig waren heb ik niet geprobeerd om te blijven.

Ik weet niet of het mag van de wet, maar zo een bepaling zetten ze wel erin. En proberen ze daarvan gebruik te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Engine77 op 11-06-2022 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Engine77 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:09:
[...]

Ik weet niet of het mag van de wet, maar zo een bepaling zetten ze wel erin. En proberen ze daarvan gebruik te maken.
Voordeel is ook dat jij als werknemer je contract binnen dat jaar kan beëindigen, net als de werkgever. Zonder die regel erin ben je als werknemer dus ook gewoon verplicht je jaar uit te zitten... Al is het dan wel vaak met wederzijds goedvinden zoals het in het contract staat.

Maar verhaal van TS is simpel: iemand heeft geleerd dat een voortzetting van een contract niet vanzelfsprekend is, maar dat een werknemer ook gewoon verantwoordelijk is en dus gewoon eerder had kunnen vragen of het contract voortgezet wordt... en niet er zomaar van uit gaan of expres niet informeren omdat je bang bent anders een afwijzing te krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Toen ik die in de contract van “1 jaar bepaalde tijd” las was ik ook verbaasd. Stond gewoon in dat ieder moment opgezegd kan worden. Vond wel raar. Ik had toen gevraagd aan een ander en die zei dat het standaard is om die zin erbij te zetten. Ik heb het allemaal vertrouwd.

Maar toen gebeurde het toch, na twee drie maanden wouden ze me niet meer. Omdat ik het werk ook niet wou doen door chemische stoffen die aanwezig waren heb ik niet geprobeerd om te blijven.

Nou dat is het hem inderdaad, als je zelf akkoord gaat, gaat het UWV ook niet klagen en jou gelijk geven achteraf natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
President schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:39:
[...]

Voordeel is ook dat jij als werknemer je contract binnen dat jaar kan beëindigen, net als de werkgever.
Een werkgever mag beslist niet tussentijds opzeggen zonder toestemming van het UWV. En die krijgt de werkgever echt niet zomaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:53
[...]

Dit klinkt alsof je uiteindelijk met wederzijds welbevinden het contact hebt beëindigd. Zijn jullie een vaststellingsovereenkomst overeengekomen, die je hebt getekend?

Een contract voor onbepaalde tijd kan inderdaad ook een (tweerichting) 1 maand opzegtermijn hebben. De werkgever moet voor die ontbinding echter wel naar het UWV en de argumentatie moet dan dus sluitend zijn. Dan moet er bijvoorbeeld al dossier zijn opgebouwd of er is bijvoorbeeld sprake van werkzaamheden die jij uitvoert waarmee het bedrijf (om bedrijfs-conomische redenen) stopt. Het UWV ziet erop toe dat dit op de juiste manier wordt toegepast. Opzegging gaat dus niet "zomaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engine77
pennywiser schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:56:
[...]

Een werkgever mag beslist niet tussentijds opzeggen zonder toestemming van het UWV. En die krijgt de werkgever echt niet zomaar.
bazzemans schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:14:
[...]
Dit klinkt alsof je uiteindelijk met wederzijds welbevinden het contact hebt beëindigd. Zijn jullie een vaststellingsovereenkomst overeengekomen, die je hebt getekend?

Een contract voor onbepaalde tijd kan inderdaad ook een (tweerichting) 1 maand opzegtermijn hebben. De werkgever moet voor die ontbinding echter wel naar het UWV en de argumentatie moet dan dus sluitend zijn. Dan moet er bijvoorbeeld al dossier zijn opgebouwd of er is bijvoorbeeld sprake van werkzaamheden die jij uitvoert waarmee het bedrijf (om bedrijfs-conomische redenen) stopt. Het UWV ziet erop toe dat dit op de juiste manier wordt toegepast. Opzegging gaat dus niet "zomaar".
Goed om te weten dat UWV nog een inspraak heeft. Dit wist ik niet.
Maar ik wou ook weggaan daarom kwam het wel goed uit op zich 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
pennywiser schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:03:
[...]

Welke eisen aan een baan die het UWV stelt bedoel je dan?

Vakantiedagen zijn gewoon geld/salaris. Dan ga je nog steeds in eigen tijd solliciteren en niet tijdens werktijd wat je eveneens aanhaalt.
Uit ervaring.

Ontslagen, werkgever deed dit via UWV, moest verplicht naar UWV, sollicitatie, LinkedIn training volgen.
Alles tegen mijn zin ik had immers snel nieuwe betrekking gevonden, minder verantwoordelijk heden en overwerk en beloning. Hier door kreeg ik een ww "aanvulling" op salaris geloof was iets van 20 euro voor de maximale periode. Deze kon ik niet opzeggen omdat ik er recht op had.
Hierdoor moest ik echter dus wel aan de eisen voldoen zoals naar verplichte UWV bijeenkomsten, sollicitaties doen. (Best wel vaak uitgenodigd) Zou ik niet actief solliciteren, of passend werk accepteren, niet voldoen aan de informatie plicht dan heeft het UWV een verveld boete system, 100% weer een overtreding binnen 5 jaar dan 150%
Kortom je bent het haasje.

Hoe vaak ik tegen mijn begeleider heb gezegd wat heeft dit nou voor zin.
Minimaal 4 keer per 4 weken sollicitatie brieven schijven, activiteiten doen terwijl ik al werk heb, naar het UWV komen en vrij nemen? Omdat ik meerdere keren niet op een verlichte afspraak kwam, wel netjes afgemeld met als reden kan even geen vrij nemen, op korte termijn moet dit 3 maanden van te voren door even ivm planning

Daarom lees u eerst in, vraag informatie op, teken niet zomaar voor een WW uitkering.
https://www.uwv.nl/partic...kering/blijf-solliciteren

[ Voor 4% gewijzigd door onno oliver op 13-06-2022 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Essie689
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Uit eindelijk is de gehele situatie afgelopen met een sisser. Ze mag nu gewoon verder gaan bij een andere afdeling onder een andere manager. Wel weer een jaar contract ivm dat het technisch gezien een ander bedrijf is. Ondertussen heeft ze al meerdere sollicitaties lopen, want ze heeft besloten dat ze nu verder wil kijken, maar gelukkig nu op haar eigen tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Essie689 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:01:
Wel weer een jaar contract ivm dat het technisch gezien een ander bedrijf is.
Klinkt ook niet echt als zuivere koffie. Als het een ander bedrijf is dan komt het vorige bedrijf zo te zien zijn verplichtingen niet na.

Maar goed, voor verder kijken is een jaar toch wel genoeg, dus daar zul je waarschijnlijk toch niks mee willen doen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1