Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• psycho-tr
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12-2022
Beste Tweakers,

Ik heb diverse offertes opgevraagd voor zonnepanelen, helaas zijn er maar 2 serieus genoeg geweest om ook te komen kijken en een offerte te maken.

Verbruik is per jaar 2200Kwh met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.
Mijn gedachtegang is om 70-80% van ons verbruik te "terug te verdienen".

Vraag mij vooral af waar het verschil zit in het terugverdientijd.

Hoor graag wat de kenners hiervan vinden en of ik een beter aanbieding kan gaan zoeken. Beide kunnen in september gaan monteren.

Alvast bedankt!

Aanbieder 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3sd7fZjyDaYEiJ1RBS40a0OPUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/em88B1OMVV8etX4TkG9x7wdL.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-1eH2RrWMol5ooqxnz8HTzIUOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmYIKCSVocdwBvIS6rCiYrDo.jpg?f=fotoalbum_large

Aanbieder 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXxhJ2moJUO5htkFxJ8COWQ71iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHcHiEDN8F2lVfP6Z6yiSlbm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdNAG4FgOFpSQ2qOvKDhT7lK7pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47u8WwHZ42Uk8w9vrrv4nv8F.jpg?f=fotoalbum_large

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Verschil in terugverdien tijd zit hem waarschijnlijk in de prijs per KWH waar men mee rekent. Reken je met een hoge (huidige) prijs dan heb je de installatie sneller terug verdiend.

Waarom wil je maar 70/80% van je eigen gebruik opwekken?
Een kleine installatie met 5 panelen is relatief veel duurder dan een grotere installatie, met de huidige teruglever tarieven is het ook rendabel om over te produceren.
Overcapaciteit kun je in de toekomst wellicht gebruiken voor het laden van je auto, een warmtepomp etc. Terwijl later panelen bijplaatsen opnieuw relatief duur zal uitvallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Yaay op 09-06-2022 21:34 ]

• psycho-tr
Yaay schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:33:
Verschil in terugverdien tijd zit hem waarschijnlijk in de prijs per KWH waar men mee rekent. Reken je met een hoge (huidige) prijs dan heb je de installatie sneller terug verdiend.

Waarom wil je maar 70/80% van je eigen gebruik opwekken?
Een kleine installatie met 5 panelen is relatief veel duurder dan een grotere installatie, met de huidige teruglever tarieven is het ook rendabel om over te produceren.
Overcapaciteit kun je in de toekomst wellicht gebruiken voor het laden van je auto, een warmtepomp etc. Terwijl later panelen bijplaatsen opnieuw relatief duur zal uitvallen.
Bedankt voor je reactie, ik heb wat research gedaan wat vooral bestaat uit hier in het zonnepanelentopic te lezen. Zag toch redelijk vaak terug komen dat je beter net onder je eigen gebruik kan zitten dan erboven met de huidige salderingsplan. Een EV zie ik de komende 10 jaar nog niet komen, een warmtepomp kan wel. Echter hebben wij ook verhuisplannen binnen 4 tot 6 jaar vandaar ook de vraag ik of dit een goede zet gaat zijn. Wellicht dat het bij verkoop wat oplevert als pluspunt omdat er zonnepanelen zitten.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
psycho-tr schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:45:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik heb wat research gedaan wat vooral bestaat uit hier in het zonnepanelentopic te lezen. Zag toch redelijk vaak terug komen dat je beter net onder je eigen gebruik kan zitten dan erboven met de huidige salderingsplan.
Wat is daar de redenatie dan achter?

Je kunt vooralsnog tot 2025 1 op 1 salderen, daarna wordt het zoals het er nu uit ziet in stapjes afgebouwd.
Ik zou altijd proberen om minimaal je volledige gebruik zelf op te wekken, met 2 kleine kinderen neemt dat verbruik waarschijnlijk alleen maar toe.
Een EV zie ik de komende 10 jaar nog niet komen, een warmtepomp kan wel. Echter hebben wij ook verhuisplannen binnen 4 tot 6 jaar vandaar ook de vraag ik of dit een goede zet gaat zijn. Wellicht dat het bij verkoop wat oplevert als pluspunt omdat er zonnepanelen zitten.
Er zijn momenteel zeer gunstige teruglever tarieven, geen garantie dat dat zo blijft maar een grotere installatie zorgt op dit moment voor een kortere terugverdien tijd.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Je hebt nu twee relatief dure oplossingen met Enphase. Heb je hier specifiek om gevraagd of is dit door de aanbieders bedacht?
Je kunt (vaak) veel beter geld in extra panelen stoppen, dan in optimisers /micro-omvormers.

De redenatie om minder dan eigen verbruik als doel te nemen, begrijp ik helemaal niet. Door voor een grotere installatie te kiezen (liefst met een stringomvormer indien geen schaduw) dalen je kosten per opgewekte kWh.
En met een competitieve prijs kun je alles in ruim 4 jaar terugverdienen. Dan neemt de mogelijkheid om te salderen wellicht minimaal af, maar daarna heb je 2/3e deel van het jaar bijna gratis stroom. Vooral als je 'teveel' panelen legt, heb je er daarna in de winter meer voordeel van. Het teveel aan stroom in de zomer moet je even vergeten, je moet je richten op voor-/najaar en winter.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:25
De "terugverdientijd" is nu erg moeilijk te berekenen omdat de energieprijs enorm fluctueert. Als aanbieder 2 deze nieuwe prijzen meetelt en aanbieder in de software nog met "22 cent" werkt in plaats dan 45 cent.... tsja

En met de toekomstige salderingsafbouw is het al helemaal lastig. Als je geen inzicht hebt in je eigen verbruik om mee te berekenen kun je het heel lastig bepalen. Jouw 127 graden maken eigen verbruik 's avonds al moeilijk, bijvoorbeeld door elektrisch koken of je oven.

Heb je nog andere dakvlakken?
(enphase is top voor verschillende daken namelijk, geen minimale stringlengte)

De offertes zijn verder aardig gelijk. Check wie voorraad heeft ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 09-06-2022 22:12 ]

• psycho-tr
Ik kan de redenatie niet benoemen, ga even kijken of ik het terug kan vinden. Had wat opgepikt en dat als kloppend aangenomen.

Enphase heb ik zelf om gevraagd, dacht dat dit een betere keuze was dan een stringomvormer bij gedeeltelijk of volledige schaduwval en dat er per paneel geregeld wordt. Met enphase kan je per paneel zien wat ze opwekken en zou het inzichtelijk maken wanneer er een paneel defect is. Klopt dat of is het lariekoek?

Krijg het indruk dat ik beter voor een stringomvormer moet gaan met meerdere panelen en liefst verdeeld over de voor en achterzijde?

Ik woon in de linkerwoning, voor en achter vrij van hoge gebouwen wat in de toekomst ook niet kan komen.
Onze buren hebben voor en achter dacht ik 9 panelen, zal morgen is een foto maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Utf9p9-vtLFxA0LPvKlDlrO-6x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilz6pwCT7USnjQm2B3Khymkx.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Ik weet niet waar je hebt zitten lezen, maar hier op het forum is de mening toch echt overtuigend Gooi het dak in $diety's naam vol.

Zonnepanelen zijn op het moment, als je slim bent met energie leverancier keuzes, bijna rendabel op de kop onder de grond.

Ik zag wel prijs stijgingen aankomen, maar dat ik €0,58/kWh voor mijn stroom zit vangen zag ik ook niet aankomen... Dat is ruim 5x wat het me had gekost om stroom te produceren op mijn pal noord dak

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
Zoals meerdere zeggen.

Zou idd leggen wat je kan qua budget.

Zie op je foto geen bomen of schoorsteen er.
Dus geen schaduw partijen.

Dan ben je een stuk voordeliger uit met een string omvormer, waar je dan eventueel 1 set voor legt en 1 achter..ieder aparte string.

Is een stuk goedkoper en makkelijker later een paneel te vervangen of toe te voegen aan de omvormer als mogelijk.

Je zal zeker over 4 jaar meer verbruik hebben met 2 kleine.

Ook als je ketel het begeeft en je moet een deels electrische dan zit je ook gelijk een stuk hoger voor vebruik.

Voor mezelf had ik de regel 2x zoveel leggen dan ik nu verbruik.

Maar kijk wat wenselijk voor jou is uiteraard.
Met wat goed shoppen is er nog wel een goede deal te vinden als je geen haast hebt .

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Dak VOL
Meer hoeft er niet gezegd te worden

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-11 16:49
Welke schaduw bedoel je? Die twee kleine schoorstenen? Daar heeft een goede stringomvormer niet zoveel last van: YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...
Zolang je maar genoeg panelen hebt om de minimale werkspanning van de omvormer te bereiken.

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
terug naar de tekentafel! Je bent gevallen voor slimme verkooppraatjes. Gewoon dak vol, beide kanten, met simpele stringomvormer.

Mocht je niet willen dan wil ik wel stuk dak huren van je!

• psycho-tr
Ik heb mijn offertes laten aanpassen naar 8 panelen, derde partij heeft ook haar offerte uitgebracht.
Wel adviseerden allen parallel geschakelde systemen, hun argumenten waren makkelijker diagnose te stellen wanneer er een paneel minder oplevert of defect is en dat het minder brandgevaarlijk zou zijn.

Optie 3 is het goedkoopste, maar is dit ook de juiste keuze? Deze biedt namelijk wel ander garantietermijnen en merkpanelen zegt mij zo niks. Ook is het een eenmanszaak, mocht het omvallen waar haal je dan verhaal bij garantie?

Optie 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEOAAFg15VWURhcG5pvwGCJ_fJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeI0w1hy2TRmO5zX0N4vFw5b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMBFfoqxa-GjcC-3P9gQtoQC2sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqRtUV5D95RtXLsViABuxP14.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CH2--RSjURQ05lKUUMbWiZwwHvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YRxrvTEnRActIt7uPNHUCBR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zsm3evjTvxeYls1EszzvfOU92vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3HfAX778WZNYskPTX6oORVK.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhRBKhlUhwgr-xSFkeBpYsYLAog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fzcB9pGsxDgzxAACS7Kr5WmU.jpg?f=user_large

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iL0odpIIo0sHBkS_YU4VSdDyuOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cljeHuR3u4eBZAyL0SXMPNF1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door psycho-tr op 11-06-2022 19:40 ]

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:38

tijmeng

Panasonic 7J

En solar edge is ook totaal overbodig. Vraag maar om een goodwe 3000xs en bespaar jezelf 750€

• psycho-tr
tijmeng schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:00:
En solar edge is ook totaal overbodig. Vraag maar om een goodwe 3000xs en bespaar jezelf 750€
Ik heb zojuist de lokale installateur gemaild met de vraag of hij dat kan leveren. Dan kan je tot 3750kwh gaan zag ik met de goodwe. Ben benieuwd naar zijn antwoord.

• psycho-tr
Hierbij de offerte met 9 panelen i.p.v. 8 met de goodwe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzyGjuIRracIBgtH-Ya-e25DM18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UudUXL09oLVXHRJoYKqE86AL.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1