Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 14:11

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Ik heb online HP Envy laptop besteld (HP ENVY LAPTOP 15-EP1330ND). Alleen kwam ik na dat die binnen was achter dat voor opladen niet een USB-C oplader bij zit, maar een 45mm ronde aansluiting (200 watt adapter).

In de specs stond "2 SuperSpeed USB Type-C® met 5 Gb/s datasnelheid (DisplayPort™ 1.4, HP opladen in slaapstand)", maar daar mee wordt blijkbaar bedoeld dat je er mee kan opladen, dus power out, inplaats van power in. Redelijk verwarrend als je mij vraagt.

Op mijn werk hebben we overal USB-C docking stations. Deze werkt ook prima met de HP Envy laptop, alleen laad de laptop dan niet op. Niet echt praktisch, omdat ik overal mijn adapter moet meenemen.

Nu vroeg ik me af, bestaat er een apparaat, waar je aan één kant USB-C kabel van docking in stopt, dat dan aan andere kant 45mm stroom aansluiting uitkomt + USB-C kabel docking data.

Nu heb ik HP zelf gebeld, maar hebben niks er voor. De enige wat ze hebben is de volgende, een Stroom en een USB-A uitgang:
Afbeeldingslocatie: https://www.hp.com/de-de/shop/Html/Merch/Images/c06415723_1750x1285.jpg

Alleen deze werkt niet voor de HP ENVY die ik hebt, simpel weg omdat de stroom aansluiting en USB-A aansluiting aan verschillende kanten van de laptop zitten en dan is de kabel te kort.

Ik heb dus zoiets nodig, maar dan voor USB-C.

Ik heb HP gebeld en zij gaven aan dat ze niet zoiets hebben. Ik vroeg me af, of er toevallig andere merk wel zoiets heeft?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kunnen die dockingstations dan wel de benodigde 200W leveren? De meeste notebooks die ik ken met de optie tot USB-C te laden hebben adapters tot zo'n 100W, daarboven is het allemaal iets anders dan USB-C.

Dus als je je dock op die manier wel aan kan sluiten, maar vervolgens alsnog niet kan opladen, dan heb je alsnog niet veel aan zo'n verloopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

USB-C kan inderdaad maar tot 100 Watt (binnen specs) laden. Er is een Dell adapter met 130 Watt (bij 20V) maar hoger heb ik ze nog nooit gezien met een enkele USB-C connector.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 09-06-2022 16:03 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:56:
Kunnen die dockingstations dan wel de benodigde 200W leveren? De meeste notebooks die ik ken met de optie tot USB-C te laden hebben adapters tot zo'n 100W, daarboven is het allemaal iets anders dan USB-C.

Dus als je je dock op die manier wel aan kan sluiten, maar vervolgens alsnog niet kan opladen, dan heb je alsnog niet veel aan zo'n verloopje.
Nee, kan zeker geen 200W aan. Maar van mij betreft hoeft de laptop ook niet snel opgeladen worden als het via docking aangesloten is. Als die zelfs niet oplaad, maar de batterij niveau op zelfde pijl houdt, vind ik het al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

MM99 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:02:
Nee, kan zeker geen 200W aan. Maar van mij betreft hoeft de laptop ook niet snel opgeladen worden als het via docking aangesloten is. Als die zelfs niet oplaad, maar de batterij niveau op zelfde pijl houdt, vind ik het al prima.
Ik ken de HP niet maar ik zou verwachten dat dat prima moeten kunnen, zelfs met 60 Watt power delivery van de meeste docking/schermen. De momenten dat je laptop meer nodig heeft zal de accu gebruikt worden, als dat langdurig is dan heb je uiteindelijk wel een probleem. Zelf heb ik een Dell XPS, met zowel m'n 180 Watt USB-C dock adapter, 130 Watt USB-C travel adapter én mijn scherm met 60Watt PD over USB-C loopt mijn accu niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:29
TERW_DAN schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:56:

USB-PD kan, met daarvoor geschikte kabels, tot 240W. Maar is recent, dus je ziet het nog niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

hcQd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:12:
USB-PD kan, met daarvoor geschikte kabels, tot 240W. Maar is recent, dus je ziet het nog niet zoveel.
Er is geen verschil in de gebruikte kabels, de 240 Watt wordt alleen over 48 Volt behaald (waar pd 3.0 nog tot 20 Volt gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je probleem zit hem denk ik meer in de gebruikte docks op je werk dan in een oplader.
Ik heb hier een Dell D6000 dock op een HP Elitebook en dat laad gewoon op. Begint wel te piepen als de adapter van het dock het gewenste wattage niet kan leveren (maar laadt dan alsnog langzaam op).
je zou kunnen proberen om een andere USB-C poort te pakken, kijken of dat wel werkt. Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat HP de oplaadmogelijkheid via USB-C uitgezet heeft op een Envy. Die USB is een generieke component, dat is echt wel gestandaardiseerd als het naar de klant gaat.

Aan de USB docks op je werk zul je weinig kunnen doen ben ik bang....maar je moet je laptop wel van power voorzien. Dan heb je maar 1 optie (adapter).

Wel zou ik het interessant vinden om te weten of je collega's een soortgelijke laptop wel via USB-C op kunnen laden. Met andere woorden: kan het dock het, en is je laptop mogelijk defect, of is het dock te zwak?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik het goed begrijp heeft die notebook geen optie om te laden via USB-C. En is het idee dus om van USB-C naar een jackplug te gaan om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:29
Als je zoekt op usb-c naar 19V kom je er zat tegen, bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

Misschien mis ik iets.
maar wat is de meerwaarde van een usb-c>usb-c + Oplaad kabel verdeler ?
Kun je dan niet net zogoed de USB-C + adapter er in steken ?

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 09-06-2022 19:29 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:05:
Je probleem zit hem denk ik meer in de gebruikte docks op je werk dan in een oplader.
Ik heb hier een Dell D6000 dock op een HP Elitebook en dat laad gewoon op. Begint wel te piepen als de adapter van het dock het gewenste wattage niet kan leveren (maar laadt dan alsnog langzaam op).
je zou kunnen proberen om een andere USB-C poort te pakken, kijken of dat wel werkt. Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat HP de oplaadmogelijkheid via USB-C uitgezet heeft op een Envy. Die USB is een generieke component, dat is echt wel gestandaardiseerd als het naar de klant gaat.

Aan de USB docks op je werk zul je weinig kunnen doen ben ik bang....maar je moet je laptop wel van power voorzien. Dan heb je maar 1 optie (adapter).

Wel zou ik het interessant vinden om te weten of je collega's een soortgelijke laptop wel via USB-C op kunnen laden. Met andere woorden: kan het dock het, en is je laptop mogelijk defect, of is het dock te zwak?
Nope, HP heeft aan telefoon bevestigd dat je niet kan laden vanuit de USB-C poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
hcQd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:26:
Als je zoekt op usb-c naar 19V kom je er zat tegen, bijvoorbeeld deze.
Ja maar dan gebruik je docking mogelijk van de docking niet meer. Dus aansluiting voor monitor enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
heuveltje schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:29:
Misschien mis ik iets.
maar wat is de meerwaarde van een usb-c>usb-c + Oplaad kabel verdeler ?
Kun je dan niet net zogoed de USB-C + adapter er in steken ?
Het is makkelijker om zo een kabel mee te nemen en je hoeft niet te kijken of er wel of geen vrije stopcontact in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

MM99 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:22:
[...]

Het is makkelijker om zo een kabel mee te nemen en je hoeft niet te kijken of er wel of geen vrije stopcontact in de buurt is.
ah zo. ik had even gemist dat je dit op meerdere docking stations wil gebruiken.
Met 1 zag ik niet echt de meerwaarde.

Misschien wat janky.
Maar zoiets : een usb c splitter gecombineerd met een usb c naar barrel zou denk ik moeten werken ?

Alternatief kun je natuurlijk ook de bovenstaande usb-c > usb a kabel i.c.m. met een usb-a verlenkabel van 30 gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 09-06-2022 21:42 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1