Op zoek naar premium usb (of desnoods KVM) switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Achtendertig
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-01 13:25
Ik zoek een?
Switch waarmee ik met één druk op de knop kan wisselen tussen de USB input naar mijn laptop en desktop. Tot op heden gebruikte ik een KVM switch die zijn werk -goed genoeg- deed. Helaas werkt deze niet met mijn nieuwe beeldscherm. Een KVM switch die geschikt is voor dergelijke resoluties en beeldverversingssnelheden heb ik eigenlijk al min of meer uit mijn hoofd gezet, maar mocht iemand het tegendeel kunnen bewijzen dan hoor ik dit natuurlijk ook graag!

Hoe dan ook, ik heb mij neergelegd bij het wisselen tussen monitor input (DP en HDMI) en een extra handeling op een switch voor de usb input. Een USB switch klinkt dus logisch, maar als ik een goede KVM switch kan gebruiken zonder de video input te benutten, vind ik dat verder ook prima. (Mijn oude KVM switch geef ik, net als mijn oude beeldscherm, aan mijn vrouw en is dus niet meer beschikbaar voor mij. Daarnaast gaf hij ook te veel kleine irritaties voor mij om er een nieuw exemplaar van te willen kopen.)

De switch moet voldoen aan:
1. Minimaal 3 USB-poorten (toetsenbord, muis en webcam). Voorkeur voor 4+.
2. USB 3.0, omdat ik er regelmatig opslagmedia en andere hardware op aansluit.
3. Stabiele hardware. Dit klinkt voor de hand liggend, maar bij alle switches die ik tegenkom in de pricewatch of in het assortiment van de grotere webshops, zie ik regelmatig recensies waarin haperende poorten benoemd worden. Vaak zijn dit redelijk goedkope switches (tussen de 20-40 euro) en herken ik de re-branding van verschillende merken die in feite hetzelfde product verkopen. Niet geheel verrassend kom ik ze ook tegen op AliExpress.

Wat is je budget?
Speelt niet zo'n rol. Ik ben vooral benieuwd of wat ik zoek überhaupt bestaat. Zo ja, dan wil ik er best wat geld aan spenderen. Mijn KVM switch was immers ook al €140; ik kan me niet voorstellen dat een USB switch zo duur zal zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur. Het liefst koop ik een switch die echt specifiek ontwikkeld en ondersteund wordt door één fabrikant (dus niet de re-branding die ik hierboven noemde).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik een Samsung G9 Neo voor zowel mijn desktop (gaming/media/alledaags gebruik) en mijn werklaptop (softwareontwikkeling). Voor desktop wil ik de maximale specs van mijn scherm gewoon kunnen benutten (240hz, g sync, hdr, etc). Voor mijn laptop ben ik met de HDMI cap van 144hz en ondersteuning van de maximale resolutie verder tevreden. Het gaat mij er dus vooral om dat ik makkelijk van USB input kan wisselen.

Alle reacties

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:07
Ik heb al een tijdje de odessey g9 (zonder neo). Ook ik heb een KVM geprobeerd en tot dezelfde conclusie gekomen.

Een usb-switch heb ik zo geen ervaring mee, maar ik gebruik een thunderbolt 4 dock. Voor de pc een hele dure usb switch (want displayport gaat dan niet via de hub), maar voor de andere 3 laptops werkt het fijn. Tussen laptops wissel ik alleen één kabel. En voor de pc wissel ik ook de input van het scherm. Voor mij een acceptabel compromis.

Maar ik ben benieuwd of er nog anderen met ideeën komen.

Overigens heb ik al mijn ervaringen met verschillende docks hier gedeeld:
Het docking station topic

• Achtendertig
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-01 13:25
Na lang zoeken heb ik precies gevonden wat ik zocht. Mochten er dus anderen zijn die tegen hetzelfde vraagstuk aanlopen: deze moet je hebben!

Inmiddels een week in gebruik en nog geen enkele hiccup gehad. Switchen gaat ook vrijwel zonder vertraging.

Paar kleine minpuntjes:
1. Het is volledig van plastic gemaakt. Het voelt daardoor niet echt premium aan. Daarnaast kun je alleen switchen via de knop die je met een heel dun, fragiel kabeltje moet aansluiten.
2. Bij het switchen gaat hij altijd door een cyclus van 4 apparaten, ook als je slechts twee apparaten (PC en laptop) hebt aangesloten. In mijn geval is wissel van PC -> Laptop dus 1x drukken. Wissel van Laptop --> PC is 3x drukken.

Hoe dan ook, die minpuntjes zijn prima acceptabel wat mij betreft.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-01 23:54
In mijn geval is wissel van PC -> Laptop dus 1x drukken. Wissel van Laptop --> PC is 3x drukken.
kan je ze niet zo aansluiten dat beide wisselingen 2x drukken zijn? Dat lijkt mij makkelijker te onthouden.

En misschien is het mogelijk om beide apparaten dubbel aan te sluiten (om en om) dan hoef je maar 1 keer te drukken, maar moet je wel elke keer 2 kabels in je laptop stoppen...

[ Voor 32% gewijzigd door Rrob op 11-07-2022 12:25 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:35
Ik gebruik de USB poorten van mijn monitor om muis en toetsenbord aan te sluiten en hang dan de USB uit van de monitor aan deze USB switch: https://www.amazon.nl/-/e...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 die dan wisselt tussen desktop en Thunderbolt dockingstation. Wisselen tussen video input doe ik ook gewoon op de monitor, voor mij meestal is het zelfs geen extra handeling want ik gebruik zelden mijn (werk)laptop en desktop tegelijk. De enige handeling is dan op dat knopje van de switch duwen. Die ligt wat onpraktisch achter mijn monitor tegen de muur aan, maar is wel metaal en voelt behoorlijk premium.

Nog niet getest of ik hier ook USB 3 snelheden mee haal, maar hoeft ook eigenlijk niet. Verder geen lag te merken op muis of toetsenbord maar de tijd dat ik nog veel gamede op desktop ligt wat achter me.