Werklaptop traag bij 'verkenner'/bestand acties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 13:16
Hallo,

Ik heb hier al tijden last van en 'leg het bij de ICT afdeling neer' is nu nog even geen optie. Ik weet 110% zeker dat ze daar niet iets aan gaan doen, als ze er al wat aan kunnen doen.

Hoe dan ook, wil ik weten of ik er zelf iets aan kan doen anders dan de netwerkverbinding verbreken.

Probleem:

Met alles wat met het zoeken, openen en opslaan van bestanden te maken heeft heb ik een vertraging op de werklaptop. Specs is op zich niks mis mee (xeon E-2186m, 32gb ram, P4200, SSD), maar onze bestandserver staat extern (laten we het 'de cloud' noemen).

Als ik dus in een programma naar 'bestand' ga waar bijvoorbeeld recente bestanden in staan dan moet ik soms enkele seconden wachten. Rechter muisknop in de verkenner om een nieuwe map te maken of bestanden te kopiëren duurt soms nog langer.

Er is niks zo frustrerend als langer dan 150ms ergens op de moeten wachten, laat staan dat je tot wel 10 seconden moet wachten op een contextmenu.

Dingen wegschrijven naar het netwerk gaat met ongeveer 5MB/s, van het netwerk lokaal wegschrijven met 5-10mb/s

Onze bedrijfsinternetverbinding is volgens speedtest.nl (Ziggo) >300mbit down en ongeveer 50mbit up (geen glasvezel).
Dat verklaart dan wel een beetje de stabiele 'wegschrijf' (upload) van 5MB/s.

Maar ook met een 50Mbit verbinding moet het toch wel wat sneller kunnen. Veel collega's (stuk of 5 gemiddeld) werken via een permanenten RDP verbinding met een externe windows omgeving, dat zal ook een beetje invloed hebben.

Ik werk als enige voornamelijk lokaal (CAD via RDP zou een doodsteek voor mijn motivatie zijn :P).

Zijn deze symptomen voor iemand herkenbaar en heeft die een idee waar het aan kan liggen en hoe het is op te lossen. Ik grijp bij het minste of geringste alweer naar het internet omdat dat het enige is wat wel snel reageert. Zo mogelijk kan ik dan ook wat gerichter naar de ICT afdeling mijn probleem voorleggen, die overigens ook niet voor ieder wissewasje even de werkplek bezoeken.

Die spaarzame keren dat ik thuis werk via mijn eigen computer is het een verademing hoe snel alles gaat met relatief 0 vertraging in welke actie ik ook doe.

Extra info:

Ik werk via een LAN verbinding binnen een domein.

De RDP (Remote Desktop) gebruik ik alleen om urenadministratie te doen. Er draait daar een specifiek softwarepakket wat van alles regelt, maar ik niet gebruik.

Ik zit niet via een VPN, in ieder geval niet via de laptop zelf. Als de laptop niet aan het bedrijfsnetwerk hangt of op een algemeen wifi punt zit (zoals thuis of hotspot) dan kan ik niet bij de bestanden. De enige manier om er dan bij te komen is om via de RDP in te loggen en in die omgeving (windows) de bestanden over te halen.

Als ik de netwerkkabel er uit trek, en ik dus op geen enkele wijze ben verbonden met de buitenwereld (ook geen wifi) dan werken contextmenus direct en heb ik ook geen vertraging in programma die een 'recente bestanden' lijst weergeven (die veelal verwijzen naar bestanden op het netwerk).

Zodra de netwerkverbinding per kabel weer is hersteld is het gelijk weer een trage bende.
Filmpje ter voorbeeld van hoe traag het kan zijn;

[ Voor 18% gewijzigd door BLACKfm op 09-06-2022 15:27 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:47
Mij is eigenlijk niet duidelijk hoe je nou verbonden bent.

VPN?
Synchronisatie tool?
RDP ?
Remote Desktop Server?

En verder is het leuk dat de snelheid van het kantoor goed is, maar wat heb jij zelf? Werk je via 4G op een hotspot? Zit je met een eigen internetlijn en zo ja wat is daar de snelheid van?

Eigenlijk mis ik de hele essentie hoe je nu werkt en wat je waar naar toe schrijft.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb je het probleem ook als je simpelweg geen internetverbinding hebt aanstaan?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 13:16
Ik werk via een LAN verbinding binnen een domein.

De RDP (Remote Desktop) gebruik ik alleen om urenadministratie te doen. Er draait daar een specifiek softwarepakket wat van alles regelt, maar ik niet gebruik.

Ik zit niet via een VPN, in ieder geval niet via de laptop zelf. Als de laptop niet aan het bedrijfsnetwerk hangt of op een algemeen wifi punt zit (zoals thuis of hotspot) dan kan ik niet bij de bestanden. De enige manier om er dan bij te komen is om via de RDP in te loggen en in die omgeving (windows) de bestanden over te halen.

Als ik de netwerkkabel er uit trek, en ik dus op geen enkele wijze ben verbonden met de buitenwereld (ook geen wifi) dan werken contextmenus direct en heb ik ook geen vertraging in programma die een 'recente bestanden' lijst weergeven (die veelal verwijzen naar bestanden op het netwerk).

Zodra de netwerkverbinding per kabel weer is hersteld is het gelijk weer een trage bende.
Filmpje ter voorbeeld van hoe traag het kan zijn;

YouTube: langzaaaaam

Litebit.eu voorraad check :).