Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00
Beste mede-Tweakers gebruikers,

Ik heb even jullie advies en ervaring nodig :-)

Naast mijn fulltime job, heb ik een uit de hand gelopen hobby (netjes geregistreerd bij de KvK etc...), ik repareer namelijk al jaren mobiele telefoons, tablets, computers en laptops.
Van merk A t/m Z, en alle soorten reparaties van scherm vervangen t/m solderen van weerstandjes.

Nu heb ik ongeveer een maandje geleden een klant gehad met een laptop waarvan de batterij vervangen moest worden, dit heb ik uitgevoerd en de klant laten weten dat zijn laptop gereed is en opgehaald kan worden.
Toen de klant zijn laptop had opgehaald (zonder iets te controleren, heeft laptop niet eens open geklapt) heb ik met de klant afgesproken dat ik het factuur met betalingstermijn per mail zal versturen, en dit is ook netjes gedaan.

Enkele uren later stuurt de klant mij een mail dat er putjes te zien is op de behuizing van zijn laptop, putjes wat naar boven kijkt. Putjes zijn toevallig ook op het gebied waar de batterij zich bevindt.

Klant beweerd dat dit niet zo was voordat hij zijn laptop ter reparatie had aangeboden bij mij.
Dus heb ik zijn laptop opnieuw open gemaakt en foto's verstuurd dat er vanuit de binnenkant geen beschadiging is te zien wat dit kan veroorzaken.

Vooralsnog blijft de klant mij beschuldigen dat ik dit heb veroorzaakt en weigert het verschuldigd bedrag naar mij te betalen, en neemt vervolgens contact op met een ander reparatiebureau per mail ( zonder zijn laptop langs te brengen voor onderzoek)
Reparatiebureau geeft aan dat bij deze type laptop niet mogelijk is om alleen de batterij te vervangen maar de gehele palm met toetsenbord en batterij vervangen dient te worden, en een officiële reparatiebureau dit niet zo mag uitvoeren.
Waardoor de klant mij nu op 2dingen beschuldigd, namelijk:

- Behuizing beschadigd
- Dat ik de boel zit te belazeren omdat ik geen officieel reparatiebureau ben (op mijn website staat nergens aangegeven dat ik een officieel reparatiebureau ben van dat soort/type merk (ik ben sowieso op geen enkel merk een officieel reparatiebureau, en tevens in mijn voorwaarde wordt er vermeld dat de originele fabrieksgarantie komt te vervallen na mijn reparatie).

Na enkele dagen stuurt de klant mij een factuur ( blijkt dat hij zelf ook een bedrijfje heeft in een ander sector), waarin staat dat het herstellen van zijn laptop circa €500,- kost en het bedrag van mijn batterij vervanging hiervan af gaat halen en de resterende bedrag door mij laat betalen.
Natuurlijk heb ik dit niet geaccepteerd, omdat ik ervan overtuigd ben dat dit niet door mij is gebeurd.

2 weken terug heeft de klant mij per post een betaalherinnering gestuurd en geeft aan dat er incassobureau wordt ingeschakeld indien niet betaald na 5dagen.

Mijn vraag aan jullie is:

- Wat is jullie advies? Hoe moet ik hiermee omgaan?
- Kan een bedrijf mij een factuur sturen terwijl ik geen dienst heb afgenomen van hen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

1: Less is more. Maak duidelijk dat jij het bij het juiste eind hebt.
2: Nee, geen geschreven overeenkomst noch bewijs dat jij de schade hebt aangericht.

Gulfstream G650

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:07

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Les voor de volgende keer: Neem fotos bij inname en laat tekenen bij uitgifte voor akkoord staat van device. Dan voorkom je huidige twisten want alles staat zwart op wit.

Klant mag het rustig ergens repareren. Jij mag de factuur daarvan weigeren :P Putjes, heeft de klant bewijs dat ze er niet waren voor de reparatie of ontstaan tijdens? Denk het niet....

Geef trouwens wel duidelijk op je website/offerte aan dat garantie vervalt en het geen officiele / gecertificeerde dienst is. Voor het geval er ooit eens een laptop gaat branden. Daarmee zeg ik niet dat je reparatie niet kundig is maar er brand wel eens een accu of batterijpack. Een inboedel/brandverzekering zal graag ergens willen gaan claimen. Dus maak dat bij jou zo onaantrekkelijk mogelijk ;)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
sh4d0wman schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:18:
Les voor de volgende keer: Neem fotos bij inname en laat tekenen bij uitgifte voor akkoord staat van device. Dan voorkom je huidige twisten want alles staat zwart op wit.

Klant mag het rustig ergens repareren. Jij mag de factuur daarvan weigeren :P Putjes, heeft de klant bewijs dat ze er niet waren voor de reparatie of ontstaan tijdens? Denk het niet....

Geef trouwens wel duidelijk op je website/offerte aan dat garantie vervalt en het geen officiele / gecertificeerde dienst is. Voor het geval er ooit eens een laptop gaat branden. Daarmee zeg ik niet dat je reparatie niet kundig is maar er brand wel eens een accu of batterijpack. Een inboedel/brandverzekering zal graag ergens willen gaan claimen. Dus maak dat bij jou zo onaantrekkelijk mogelijk ;)
Klopt klant heeft geen enkel bewijs dat het niet zo was, omdat het amper zichtbaar is, pas wanneer je het in een bepaalde houding houd bij daglicht.

Maar dit zijn hele goede tips :)
Ik zal er meteen werk van maken.
Thanks! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door zazadanger68 op 09-06-2022 13:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
zazadanger68 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:09:
Beste mede-Tweakers gebruikers,

Ik heb even jullie advies en ervaring nodig :-)

Naast mijn fulltime job, heb ik een uit de hand gelopen hobby (netjes geregistreerd bij de KvK etc...), ik repareer namelijk al jaren mobiele telefoons, tablets, computers en laptops.
Van merk A t/m Z, en alle soorten reparaties van scherm vervangen t/m solderen van weerstandjes.

Nu heb ik ongeveer een maandje geleden een klant gehad met een laptop waarvan de batterij vervangen moest worden, dit heb ik uitgevoerd en de klant laten weten dat zijn laptop gereed is en opgehaald kan worden.
Toen de klant zijn laptop had opgehaald (zonder iets te controleren, heeft laptop niet eens open geklapt) heb ik met de klant afgesproken dat ik het factuur met betalingstermijn per mail zal versturen, en dit is ook netjes gedaan.

Enkele uren later stuurt de klant mij een mail dat er putjes te zien is op de behuizing van zijn laptop, putjes wat naar boven kijkt. Putjes zijn toevallig ook op het gebied waar de batterij zich bevindt.

Klant beweerd dat dit niet zo was voordat hij zijn laptop ter reparatie had aangeboden bij mij.
Dus heb ik zijn laptop opnieuw open gemaakt en foto's verstuurd dat er vanuit de binnenkant geen beschadiging is te zien wat dit kan veroorzaken.

Vooralsnog blijft de klant mij beschuldigen dat ik dit heb veroorzaakt en weigert het verschuldigd bedrag naar mij te betalen, en neemt vervolgens contact op met een ander reparatiebureau per mail ( zonder zijn laptop langs te brengen voor onderzoek)
Reparatiebureau geeft aan dat bij deze type laptop niet mogelijk is om alleen de batterij te vervangen maar de gehele palm met toetsenbord en batterij vervangen dient te worden, en een officiële reparatiebureau dit niet zo mag uitvoeren.
Waardoor de klant mij nu op 2dingen beschuldigd, namelijk:

- Behuizing beschadigd
- Dat ik de boel zit te belazeren omdat ik geen officieel reparatiebureau ben (op mijn website staat nergens aangegeven dat ik een officieel reparatiebureau ben van dat soort/type merk (ik ben sowieso op geen enkel merk een officieel reparatiebureau, en tevens in mijn voorwaarde wordt er vermeld dat de originele fabrieksgarantie komt te vervallen na mijn reparatie).

Na enkele dagen stuurt de klant mij een factuur ( blijkt dat hij zelf ook een bedrijfje heeft in een ander sector), waarin staat dat het herstellen van zijn laptop circa €500,- kost en het bedrag van mijn batterij vervanging hiervan af gaat halen en de resterende bedrag door mij laat betalen.
Natuurlijk heb ik dit niet geaccepteerd, omdat ik ervan overtuigd ben dat dit niet door mij is gebeurd.

2 weken terug heeft de klant mij per post een betaalherinnering gestuurd en geeft aan dat er incassobureau wordt ingeschakeld indien niet betaald na 5dagen.

Mijn vraag aan jullie is:

- Kan een bedrijf mij een factuur sturen terwijl ik geen dienst heb afgenomen van hen?
Geen radiostilte.

Wijs zeer kort en bondig zijn claim af. Je hebt een werkend product afgeleverd en klant heeft geen bewijs dat de "putjes" er niet waren voor aflevering bij jou.
Zo kort mogelijke afwijzing, Hoe meer tekst je gebruikt hoe sneller men gaten in je verhaal kan schieten.
Begin met "meeveren": Wij vinden het vervelend dat.... maar zoals in onze algemene voorwaarden staat onder andere dat na reparatie garantie kan vervallen op uw product. Daarnaast hebben wij een werkend product opgeleverd dus kunnen wij helaas niet anders dan uw claim weigeren.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

Qwerty-273

Meukposter

Welkom in de wondere wereld van ondernemen, je hebt nu de lastige aso tokkie klant kaart getrokken. Zo te lezen is dit iemand die veel rumoer maakt, allerlei beschuldigingen uit in de hoop dat je het er maar bij laat zitten. Dat je gaat genieten van de stilte op het moment dat jij jouw factuur laat rusten en niet langer een betaling vordert bij deze klant, tot die tijd krijg je een shitstorm over je heen. En wordt je bang gemaakt met allerlei kosten die er bij komen als je gaat procederen als klein bedrijfje.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad gewoon duidelijk zijn claim van de hand wijzen, aangeven dat deze schade niet bij jou ontstaan is, en je dus ook geen aansprakelijkheid daarvan accepteert.

Verder gewoon wijzen op de openstaande factuur die jij verstuurd hebt, en dat je binnen x periode alsnog betaling verwacht.

Afhankelijk van het bedrag en eventueel dingen als zakelijke rechtbijstand kun je kiezen om wel/niet achter de factuur aan te blijven gaan, en dus je verlies te pakken. Want als ik de klant zo hoor dan is de kans dat hij zonder slag of stoot gaat betalen niet heel groot. Maar je hebt natuurlijk nog wel gewoon recht op betaling.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 09-06-2022 15:40 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zazadanger68
Woy schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:40:
Inderdaad gewoon duidelijk zijn claim van de hand wijzen, aangeven dat deze schade niet bij jou ontstaan is, en je dus ook geen aansprakelijkheid daarvan accepteert.

Verder gewoon wijzen op de openstaande factuur die jij verstuurd hebt, en dat je binnen x periode alsnog betaling verwacht.

Afhankelijk van het bedrag en eventueel dingen als zakelijke rechtbijstand kun je kiezen om wel/niet achter de factuur aan te blijven gaan, en dus je verlies te pakken. Want als ik de klant zo hoor dan is de kans dat hij zonder slag of stoot gaat betalen niet heel groot. Maar je hebt natuurlijk nog wel gewoon recht op betaling.
Ik zou er een hele gedoe van kunnen maken dat de klant mijn factuur nog niet heeft betaald maar echter heb ik geen zin in “gezeik” aangezien de kosten toch niet zo hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
ybos schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:45:
[...]

Geen radiostilte.

Wijs zeer kort en bondig zijn claim af. Je hebt een werkend product afgeleverd en klant heeft geen bewijs dat de "putjes" er niet waren voor aflevering bij jou.
Zo kort mogelijke afwijzing, Hoe meer tekst je gebruikt hoe sneller men gaten in je verhaal kan schieten.
Begin met "meeveren": Wij vinden het vervelend dat.... maar zoals in onze algemene voorwaarden staat onder andere dat na reparatie garantie kan vervallen op uw product. Daarnaast hebben wij een werkend product opgeleverd dus kunnen wij helaas niet anders dan uw claim weigeren.
Bedankt voor je tip.

Ik zal vanavond mijn laatste korte mail even dichten richten de klant. En dat ik er niet meer op in ga tot dat mijn factuur is betaald.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:19
zazadanger68 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Ik zou er een hele gedoe van kunnen maken dat de klant mijn factuur nog niet heeft betaald maar echter heb ik geen zin in “gezeik” aangezien de kosten toch niet zo hoog zijn.
Wat is jou adres dat ik daar gratis mijn laptop kan voorzien van een nieuwe batterij als ik er na afloop een pismailtje uit doe ;)

Ik zou netjes de herinneringen eruit doen en daarna de factuur uitbesteden, je hebt gewerkt voor je geld en dat verdien je ook.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
zazadanger68 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:44:
[...]

Bedankt voor je tip.

Ik zal vanavond mijn laatste korte mail even dichten richten de klant. En dat ik er niet meer op in ga tot dat mijn factuur is betaald.
Bijna.

Ook als hij betaald ga je niet op zijn claim in. Die zaken moet je niet aan elkaar koppelen, dat geeft 'm ruimte.

Verder wat @Woy zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:38
Lastige situatie altijd, mijn advies zou zijn een mail te sturen waarin je afziet van de schadeclaim en je de factuur zo snel mogelijk betaalt ziet.

En de klant anders foto's mag sturen waarop de schade niet te zien is.

Puur uit interesse wat is het type van de laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hoe zien je algemene voorwaarden eruit rond dit onderwerp, en maak je foto's van elk apparaat dat je ter reparatie ontvangt?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:48

Spotmatic

Ken sent me

Voor de volledigheid: de beschadiging zit aan de onderkant van de laptop? En dan is het ook nog alleen zichtbaar als je hem onder een bepaalde hoek houdt?

Heeft de eigenaar wel eens van "gebruikssporen" gehoord, zeker bij een laptop waarvan de accu vervangen moet worden en dus vermoedelijk al wat ouder is?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 19:01

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SalimRMAF schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:11:
1: Less is more. Maak duidelijk dat jij het bij het juiste eind hebt.
2: Nee, geen geschreven overeenkomst noch bewijs dat jij de schade hebt aangericht.
Voor wat betreft punt 2, ligt het wat genuanceerder. Een verbintenis kan voortvloeien uit een overeenkomst, maar ook uit de wet. Het bekendste voorbeeld van het laatste is de onrechtmatige daad, die verplicht tot vergoeding van geleden schade (artikel 6:162 BW).

Op de inhoud ingaand: een "rapport" van een "expert" is dat vaak niet. De enkele mededeling dat een bepaalde reparatie niet zo kan worden uitgevoerd (nog daargelaten of dat juist is) zegt nog niets over de gestelde schade, noch over het causaal verband tussen de reparatie en de schade.

Ik begrijp ik niet zo goed waarom die klant voorstelt dat jij jouw gefactureerde bedrag aan de tweede reparateur betaalt. De klant heeft dat bedrag immers nog niet aan jou betaald.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zazadanger68
markisoke schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:02:
[...]

Wat is jou adres dat ik daar gratis mijn laptop kan voorzien van een nieuwe batterij als ik er na afloop een pismailtje uit doe ;)

Ik zou netjes de herinneringen eruit doen en daarna de factuur uitbesteden, je hebt gewerkt voor je geld en dat verdien je ook.
Goed punt, ik zal eens morgenochtend een betaal herinnering sturen. En het zelfde spelletje terugspelen met incasso bureau :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:05:
… maak je foto's van elk apparaat dat je ter reparatie ontvangt?
En ook weer oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
theorganiser schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:00:
Lastige situatie altijd, mijn advies zou zijn een mail te sturen waarin je afziet van de schadeclaim en je de factuur zo snel mogelijk betaalt ziet.

Klant heb ik eerder al gevraagd of hij bewijs heeft van de staat van zijn laptop voor dat het ter reparatie werd aangeboden. “Helaas” kon meneer geen bewijs leveren.

Het gaat om een Apple laptopje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@zazadanger68 Dit is dus een 'B2B' aangelegenheid waarbij geen van beide partijen eigenlijk iets kan 'winnen'...

Iets met sop en gaar laten koken... Laat die klant volgende keer een duur servicecontract afsluiten bij een leverancier (Apple) én steek er zelf niet al te veel moeite in (buiten dat je jouw rekening voor werkzaamheden en onderdelen nogmaals naar die klant stuurt).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:59
Belangrijk is ook dat je geen enkel concessie doet zoals bijvoorbeeld korting op de factuur. Dit kan als schuldbekentenis worden gezien als het misschien in een later stadium voorkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zazadanger68
CodeCaster schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:05:
Hoe zien je algemene voorwaarden eruit rond dit onderwerp, en maak je foto's van elk apparaat dat je ter reparatie ontvangt?
Helaas maakte ik geen foto’s van elk apparaat dat ik ter reparatie ontving. Maar dat zal vanaf nu veranderen zoals @sh4d0wman het al aangaf.

[ Voor 42% gewijzigd door zazadanger68 op 10-06-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
Will_M schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:16:
@zazadanger68 Dit is dus een 'B2B' aangelegenheid waarbij geen van beide partijen eigenlijk iets kan 'winnen'...

Iets met sop en gaar laten koken... Laat die klant volgende keer een duur servicecontract afsluiten bij een leverancier (Apple) én steek er zelf niet al te veel moeite in (buiten dat je jouw rekening voor werkzaamheden en onderdelen nogmaals naar die klant stuurt).
Mee eens wat betreft servicecontract afsluiten bij een leverancier. Meneer is er blindelings vanuit gegaan dat ik een officiële Apple reparatie bureau was en dat ik de boel zit te belazeren, terwijl ik dit nergens heb vermeld of heb aangegeven.

Zoals aangegeven zal ik morgen een kort bericht dichten richting de klant met een betaal herinnering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
zazadanger68 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Ow hey, dat is lekker makkelijk. Waar repareer je dingen? Dan kom ik binnenkort ook even langs als je zo makkelijk bent! :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

Qwerty-273

Meukposter

zazadanger68 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:25:
Meneer is er blindelings vanuit gegaan dat ik een officiële Apple reparatie bureau was en dat ik de boel zit te belazeren, terwijl ik dit nergens heb vermeld of heb aangegeven.
Dat zegt je klant nu, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat hij heel goed wist dat je dat niet was. Je bent waarschijnlijk een stuk goedkoper dan de reparatieservice van Apple. En als je contact opneemt met Apple zullen ze de klant ook nooit doorverwijzen naar jouw bedrijfje.

Beetje hetzelfde als een random goedkope garage binnenstappen voor onderhoud aan de auto. En na afloop gaan klagen dat het niet jouw merkdealer was…..

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ben ik de enigste die hier een klant ziet die gewoon de boel zit te belazeren om hier gratuit een reparatie probeert uit te krijgen?

Er is gewoon niks aan de hand, je hebt alles naar behoren behandelt, tokkie probeert gewoon onder je betaling uit te komen en ligt nu asociaal te dreigen met "kosten" om onder jou betaling uit te komen.

Herinnering op sturen met betalings termijn waarin ook staat indien te laat komt een incasso van jou kant uit, verder nergens op reageren. Al dat gedoe is smoke en mirrors, meer niets.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 12-06 19:01

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

n4m3l355 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 05:12:
Ben ik de enigste die hier een klant ziet die gewoon de boel zit te belazeren om hier gratuit een reparatie probeert uit te krijgen? [...] Herinnering op sturen met betalings termijn waarin ook staat indien te laat komt een incasso van jou kant uit, verder nergens op reageren. Al dat gedoe is smoke en mirrors, meer niets.
Nee, dat is hierboven al verschillende keren gezegd en geopperd :?
Qwerty-273 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:30:
Welkom in de wondere wereld van ondernemen, je hebt nu de lastige aso tokkie klant kaart getrokken. Zo te lezen is dit iemand die veel rumoer maakt, allerlei beschuldigingen uit in de hoop dat je het er maar bij laat zitten. Dat je gaat genieten van de stilte op het moment dat jij jouw factuur laat rusten en niet langer een betaling vordert bij deze klant, tot die tijd krijg je een shitstorm over je heen. En wordt je bang gemaakt met allerlei kosten die er bij komen als je gaat procederen als klein bedrijfje.
Woy schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:40:

markisoke schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:02:
[...]

zazadanger68 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Goed punt, ik zal eens morgenochtend een betaal herinnering sturen. En het zelfde spelletje terugspelen met incasso bureau :)
init6 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:57:
[...]

Ow hey, dat is lekker makkelijk. Waar repareer je dingen? Dan kom ik binnenkort ook even langs als je zo makkelijk bent! :D

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:38
Ik ken een bedrijf: een loodgieter die verwees naar zijn vrouw mbt de betaling. Mensen willen altijd korting, dus die mochten zijn vrouw bellen. Nee, nee, nee 🤣.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:34

LankHoar

Langharig tuig

theorganiser schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:00:

Zou zeker niet om foto's vragen als bewijs. Heel simpel de vordering afwijzen zonder verdere woorden aan vuil te maken. Straks komt hij met foto's van een andere laptop, of onduidelijke hoek.. Maakt het alleen maar lastiger.

@Drs_Ben heel belangrijk dit inderdaad. Geen watet bij de wijn doen, want dan kan dat gezien worden als schuld erkenning.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:03
Gezien de tijd die je kwijt bent hieraan kan je haast denken aan extra kosten voor de reparatie. Hoe lang duurt het al? anders vermelden dat je extra kosten in rekening brengt voor uitblijven betaling met een maximale tijd van 2 weken dat de betaling na dagtekening binnen moet zijn.

Twee weken wordt ook door bv een rechter gezien als een redelijke termijn (die 5 dagen die hij noemde zijn bedoeld om de druk bij jou te leggen terwijl er totaal geen gronden voor zijn).
Gewoon terugduwen hoe vervelen het ook kan voelen gezien je eerdere reacties, het zal je uiteindelijk een goed gevoel geven dat je het toch hebt gedaan.
Succes en benieuwd naar de afloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:44
Ik zou ook een incassobureau richting hem sturen. Niet dat je bij b2b iets kan doen behalve juridische stappen.

Verder zou ik in de toekomst niet meer op factuur werken, maar vooraf (na offerte) laten betalen, of bij het afhalen van het device dat het bedrag voldaan moet zijn (eventueel per pin).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:02

-CJ

Not remastered

Thijsmans schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:14:
[...]

Nee, dat is hierboven al verschillende keren gezegd en geopperd :?

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Hij vraagt ook niet of hij de enige is, maar of hij de enigste is ;) kan alleen niet beoordelen hoe enig diegene is zonder foto's.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
ehm... Puntjes bij de batterij, dus aan de onderkant?

Hoe weet de klant dat er voorheen geen puntjes zaten? de onderkant is juist het laatste gedeelte waar de gemiddelde klant naar kijkt :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

bones schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:03:
Ik zou ook een incassobureau richting hem sturen. Niet dat je bij b2b iets kan doen behalve juridische stappen.
Dreigen met incassobureaus is compleet zinloos, zowel de klant met zijn zelfverzonnen factuur als voor de TS om zijn factuur geïnd te krijgen. Een incassobureau neemt een vordering alleen als deze onbetwist is, niet als de klant zegt dat de dienst die overeengekomen is niet of niet geheel geleverd is.

Mijn advies aan de TS zou zijn om je verlies te nemen tav. jouw factuur en de vordering van je klant afwijzen. Kan me niet voorstellen dat die doorzet en je voor de rechter gaat dagen met dit vage verhaal.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dreigen heeft idd nul zin. Proberen te 'verkopen' aan een incassobureau kan je allicht proberen - met bidd redelijke kans dat die er geen zin in heeft. Als wel dan wel met dat bureau afspreken, schriftelijk, dat jij geen kosten gaat betalen aan het incassobureau.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Zoals ik zei, een incassobureau neemt alleen onbetwiste vorderingen aan. En dan nog, hoeveel tijd moet iemand besteden aan een claim van pakweg 100 euro (schatting, niet-originele accu + half uurtje arbeid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oh inderdaad weinig kans (en ga er behalve als principe-kwestie geen tijd in steken). Mijn primaire boodschap was die tweede: trap niet in de val van een incassobureau die jou een factuur stuurt als ze het geld niet krijgen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 01:36
Naast het sturen van antwoord waarin je kort en bondig die claim afwijst én de klant nog eens attent maakt op je algemene voorwaarden, zou ik zeker blijven herinneringen sturen voor het betalen van jouw factuur. Deze acties kunnen eventueel (als het tot een zaak komt) in je voordeel spelen omdat je nu duidelijk bewijs hebt dat je de claim afwijst (+ reden) en dat je tevens doorgaat met het verkrijgen waar je recht op hebt. Daaraan verzaken kan vragen opwekken (waarom zou je niet claimen waar je recht op hebt, tenzij je er misschien zelf aan twijfelt?).

Indien de klant niet betaald, zou ik er persoonlijk ook een zaak van maken. Stap naar een advocaat en laat deze een brief schrijven naar de klant (beter dan een incaso). De kans is immers dat men vanf dit moment al gaat betalen.

Is dat het niet geval is, laat de advocaat dit gelijk voor het gerecht trekken. Ja, dit gaat je (mogelijks) meer kosten, maar zelf zou ik het als leergeld zien. De volgende keer ben je immers beter bewapend. De kans dat je gelijk is krijgt is bij deze ook vrij groot.

[ Voor 26% gewijzigd door miitjohn op 11-06-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-05 10:30
Oh, en vergeet niet extra kosten in rekening te brengen voor laat betalen en extra administratieve handelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

miitjohn schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:50:
Indien de klant niet betaald, zou ik er persoonlijk ook een zaak van maken. Stap naar een advocaat en laat deze een brief schrijven naar de klant (beter dan een incaso). De kans is immers dat men vanf dit moment al gaat betalen.
Wat denk je wat het kost om een advocaat een briefje te laten schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
Jazzy schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Wat denk je wat het kost om een advocaat een briefje te laten schrijven?
Geen idee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Misschien wel handig om te weten voor je adviezen geeft. ;) Heb zelf een keer in deze situatie gezeten en was toen 270 euro kwijt voor een kwartiertje overleg en het schrijven van een brief. Voor zover ik weet is dat een gangbaar tarief. Dat geld betaal je zelf en kun je nergens op verhalen, zelfs als de klant uiteindelijk de volledige factuur betaalt ben je naast een heleboel tijd en negatieve energie ook nog eens dit extra bedrag kwijt.

De TS vermeldt het niet maar ik kan me niet voorstellen dat het factuurbedrag waar we het over hebben veel meer dan 100 euro zal zijn. Daarom mijn advies om het te laten zitten en je energie te steken in zaken waar je blij van wordt ipv. dit door te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

_O-

Maar wel aanraden om een advocaat een brief te laten schrijven, want dat klinkt zo daadkrachtig. Heel dit forum staat vol met goedbedoelde, maar foute adviezen.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 11-06-2022 14:18 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CodeCaster schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:18:
[...]

_O-

Maar wel aanraden om een advocaat een brief te laten schrijven, want dat klinkt zo daadkrachtig. Heel dit forum staat vol met goedbedoelde, maar foute adviezen.
Ja maar in die Amerikaanse series op TV wordt ook altijd direct een advocaat ingeschakeld voor iedere vordering van amper twee tientjes, hé 8)

Ik kan hier wel eens een keer een prijslijst van een gerenomeerd NL advocatenbureau uit Rotterdam posten. Onder de €600,- / uur heb je daar géén advocaat (eventueel wel een juridisch medewerker welke net af gestudeerd is). Ver boven de €1000,- / uur is overigens ook nog een optie daar :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 23:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het voordeel dat hij een factuur vanuit zijn bedrijf heeft gestuurd is dat hij daarmee automatisch aangeeft dat hij hem niet als consument ter reparatie heeft aangeboden. Qua 'bescherming' lever je dan ook flink in.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
Jazzy schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Misschien wel handig om te weten voor je adviezen geeft. ;)
Waarom zou dat? Ik zei a) persoonlijk b) reeds dat het vermoedelijk meer zal kosten dan het heeft opgebracht. Hoe zou ik dat exact moeten weten? Neem aan dat TS eerst wel eens zal informeren voor het gangbare tarief, dat kost immers geen geld.

Persoonlijk zou ik hierin wel "investeren". Moest de klant nu weigeren te betalen voor een klein bedrag, tja goed. Dan zou ik het eerder als collateral nemen. Zo van "ik ben niet tevreden/het werkt niet dus betaal ik niet". - fine.

Maar nu komt men aanzetten met onjuiste feiten en dreigementen dat jij deze schade zou moeten vergoeden. Inderdaad, de klant doet dit waarschijnlijk als rookgordijn zodat TS zijn eigen factuur uit schrik zou laten vallen. Dus je zou hier kunnen doorzien en de boel negeren na je laatste email. Maar (persoonlijk) vind ik dit een brug te ver en zou reageren via een advocaat indien mijn factuur in dat geval niet werd betaalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miitjohn
Will_M schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Ja maar in die Amerikaanse series op TV wordt ook altijd direct een advocaat ingeschakeld voor iedere vordering van amper twee tientjes, hé 8)

Ik kan hier wel eens een keer een prijslijst van een gerenomeerd NL advocatenbureau uit Rotterdam posten. Onder de €600,- / uur heb je daar géén advocaat (eventueel wel een juridisch medewerker welke net af gestudeerd is). Ver boven de €1000,- / uur is overigens ook nog een optie daar :+
Achzo. Dus jij zou voor het schrijven van een briefje in een zaak van 100euro naar een gerenomeerd advocatenbureau uit Rotterdam stappen? Dus als ik jou zou vragen wat een auto zoal kost krijg ik te horen 3.000.000 euro, want dat is de prijs van een Chiron? Ik kan je zeggen dat een klein zelfstandige advocaat geen tarieven hanteert die nog maar in de buurt komen hiervan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:41
Jij werkt aan spullen van anderen. Hopelijk heb je om die reden ook een zakelijke rechtsbijstandverzekering. Schakel die in en (als het goed is regelt de verzekering dat zelf) laat het volledige contact met de klant via jouw rechtsbijstand verlopen.
Doe hiervan aangifte wegens smaad/laster. Dat kan gewoon online via https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen
geeft aan dat er incassobureau wordt ingeschakeld indien niet betaald na 5dagen.
Indien er echt een incassobureau zich bij jou meldt: Betwisten. Niets meer, niets minder.

Volg bovenstaande stappen, zet de emotionele kant van deze zaak van jou af en geniet van het mooie weekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 15:57

hellfire_ultd

Effe checke!

mugenmarco schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:40:
ehm... Puntjes bij de batterij, dus aan de onderkant?

Hoe weet de klant dat er voorheen geen puntjes zaten? de onderkant is juist het laatste gedeelte waar de gemiddelde klant naar kijkt :S
Het gaat hier om een "Apple laptopje", dus vrijwel zeker een recentere (<5 jaar oud) MacBook Air of Pro. De batterijen zitten bij die laptops stevig vastgelijmd onder de palmrests en het touchpad. Ze zijn ontworpen om niet vervangbaar te zijn. Als je bij Apple aanklopt om je batterij te vervangen, dan vervangen zij de complete "topcase". Dat is eigenlijk gewoon de gehele behuizing, inclusief touchpad, toetsenbord, speakers, eventuele touch bar en dus ook de batterijen. (Off-topic: ik heb deze vervanging bij mijn eigen MacBook Pro gedaan omdat het toetsenbord kapot was en de batterij ook aan zijn einde zat. Topcase kostte mij ongeveer 300 euro op eBay, inclusief verzending vanuit de VS.)

Nadelen van deze aanpak: als je alleen de batterij wilt vervangen, dan is dat niet makkelijk. Ik ken de werkwijze van TS niet, maar ik vermoed dat hij de oude batterij heeft verwijderd door de laptop warm te stoken en vervolgens iets tussen de batterijen en de behuizing te steken. Kan dat "omgekeerde putjes" veroorzaken? Ligt aan de gebruikte tool. Met een plastic bankpasje zie ik dat niet gebeuren. Met een puntig stuk metaal wel. Ik heb mijn oude topcase nog liggen, inclusief vastgelijmde batterijen, dus als iemand wil experimenteren: gratis af te halen. :)

De reactie van de klant is niet bijzonder netjes, maar van de andere kant zien we hier ook maar 1 kant van het verhaal. Stel dat de klant gelijk heeft. Een probleem is dat als TS inderdaad die beschadiging heeft veroorzaakt, dan zit deze op een plek waar de klant daar vrijwel meteen achter zal komen: op de palmrest, dus daar waar bij gebruik zijn handen liggen. Die zal nu grof aanvoelen, terwijl die voorheen glad was. Dat verklaart waarom die reactie binnen enkele uren al binnen was.

Al met al lijkt me dit geen gemakkelijke case. Mijn advies: bied de klant aan om de beschadiging te herstellen. Dan hou je zelf in de hand hoe dat opgelost wordt. Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen om de putjes (eigenlijk bultjes) bij een autoschadehersteller terug te laten timmeren, zoals ze dat bij auto's doen die ze uitdeuken zonder spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

hellfire_ultd schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:47:
[...]

Het gaat hier om een "Apple laptopje", dus vrijwel zeker een recentere (<5 jaar oud) MacBook Air of Pro. De batterijen zitten bij die laptops stevig vastgelijmd onder de palmrests en het touchpad. Ze zijn ontworpen om niet vervangbaar te zijn. Als je bij Apple aanklopt om je batterij te vervangen, dan vervangen zij de complete "topcase". Dat is eigenlijk gewoon de gehele behuizing, inclusief touchpad, toetsenbord, speakers, eventuele touch bar en dus ook de batterijen. (Off-topic: ik heb deze vervanging bij mijn eigen MacBook Pro gedaan omdat het toetsenbord kapot was en de batterij ook aan zijn einde zat. Topcase kostte mij ongeveer 300 euro op eBay, inclusief verzending vanuit de VS.)

Nadelen van deze aanpak: als je alleen de batterij wilt vervangen, dan is dat niet makkelijk. Ik ken de werkwijze van TS niet, maar ik vermoed dat hij de oude batterij heeft verwijderd door de laptop warm te stoken en vervolgens iets tussen de batterijen en de behuizing te steken. Kan dat "omgekeerde putjes" veroorzaken? Ligt aan de gebruikte tool. Met een plastic bankpasje zie ik dat niet gebeuren. Met een puntig stuk metaal wel. Ik heb mijn oude topcase nog liggen, inclusief vastgelijmde batterijen, dus als iemand wil experimenteren: gratis af te halen. :)

De reactie van de klant is niet bijzonder netjes, maar van de andere kant zien we hier ook maar 1 kant van het verhaal. Stel dat de klant gelijk heeft. Een probleem is dat als TS inderdaad die beschadiging heeft veroorzaakt, dan zit deze op een plek waar de klant daar vrijwel meteen achter zal komen: op de palmrest, dus daar waar bij gebruik zijn handen liggen. Die zal nu grof aanvoelen, terwijl die voorheen glad was. Dat verklaart waarom die reactie binnen enkele uren al binnen was.

Al met al lijkt me dit geen gemakkelijke case. Mijn advies: bied de klant aan om de beschadiging te herstellen. Dan hou je zelf in de hand hoe dat opgelost wordt. Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen om de putjes (eigenlijk bultjes) bij een autoschadehersteller terug te laten timmeren, zoals ze dat bij auto's doen die ze uitdeuken zonder spuiten.
Alternatieve methode voor het verwijderen van de batterij, zoals dat ook prima gaat bij mobiele telefoons waarvan de batterij verlijmd is: met een spuitje wat alcohol (96-99%) achter de batterij druppelen, even laten inwerken en dan kun je hem zonder al te veel moeite verwijderen zonder te verhitten.

En ik dacht eerder in het topic te hebben gelezen dat de putjes aan de onderzijde zaten.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:10
n4m3l355 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 05:12:
Ben ik de enigste die hier een klant ziet die gewoon de boel zit te belazeren om hier gratuit een reparatie probeert uit te krijgen?

Er is gewoon niks aan de hand, je hebt alles naar behoren behandelt, tokkie probeert gewoon onder je betaling uit te komen en ligt nu asociaal te dreigen met "kosten" om onder jou betaling uit te komen.

Herinnering op sturen met betalings termijn waarin ook staat indien te laat komt een incasso van jou kant uit, verder nergens op reageren. Al dat gedoe is smoke en mirrors, meer niets.
Je trekt wel heel erg snel deze conclusie.

Misschien waren de putjes daadwerkelijk niet aanwezig tijdens het inleveren van de laptop, dat weet je niet :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zazadanger68
[...]

Batterij verwijderen bij ieder soort apparaat (zowel bij een smartphone, tablet als bij een laptop) gebruik is ten alle tijden Alcohol isopropyl 99%. Tegenwoordig wordt alles namelijk heel dun en licht gemaakt waardoor de behuizing/frame aardig snel buigbaar is.
Verder haal ik het rustig los met een plastic lepeltje, hierdoor is het amper mogelijk om een beschadiging te creëren aan de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Volgens @zazadanger68 zitten die putjes er dus niet aan de binnenzijde.

Mijn Macbook Pro kreeg op de rand tussen boven- en voorkant overigens door intensief gebruik vanzelf putjes.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 00:17
Juridisch: Vordering van hem als ongegrond afwijzen en op de betaling van jouw vordering blijven bestaan. Betaalt hij niet, dan stel je m in gebreke, na verloop van die termijn stel je een dagvaarding op en laat je die bij hem betekenen door een deurwaarder. Die betekende dagvaarding breng je aan bij de griffie. Van de grffie krijg je dan een rekening en zittingsdata.

Alle kosten die je hierin maakt zoals die van de deurwaarder en de griffie kun je op de wederpartij volledig verhalen. Moet je wel de dagvaarding zelf opstellen, en in het voortraject geen fouten maken, maar da's niet zo moeilijk.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 15:57

hellfire_ultd

Effe checke!

zazadanger68 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:56:
[...]
Batterij verwijderen bij ieder soort apparaat (zowel bij een smartphone, tablet als bij een laptop) gebruik is ten alle tijden Alcohol isopropyl 99%. Tegenwoordig wordt alles namelijk heel dun en licht gemaakt waardoor de behuizing/frame aardig snel buigbaar is.
Verder haal ik het rustig los met een plastic lepeltje, hierdoor is het amper mogelijk om een beschadiging te creëren aan de behuizing.
Bedankt voor deze toelichting. Dan kunnen we eigenlijk wel uitsluiten dat die beschadiging door jou is veroorzaakt. Ik kon het me eigenlijk al niet voorstellen; ik heb zelf een keer vrij lomp een batterij uit een iPhone 6S gehaald en dat leverde ook geen schade aan de buitenkant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:36

PinusRigida

I put the p in pool.

Peer_76 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:02:

Indien er echt een incassobureau zich bij jou meldt: Betwisten. Niets meer, niets minder.

Volg bovenstaande stappen, zet de emotionele kant van deze zaak van jou af en geniet van het mooie weekend.
Yup, even hierop: incassobedrijven hebben echt een zeer beperkt mandaat: de schuldenaar informeren over diens schuld en druk zetten (uitsluitend schriftelijk(!) en binnen wettelijke termijnen).

Er is heel veel dat ze niet mogen/kunnen doen, natuurlijk zullen ze dat niet aan je vertellen, incasso's zijn vooral goed in het druk zetten en vaak het -onwettig- dreigen met verdere stappen, wat ze niet kunnen waarmaken vermits zij niet de partij zijn die kunnen (laten) escaleren.

Dus als je zeker weet dat je recht in je schoenen staat: alles betwisten en (zelf) escaleren via hier al beschreven procedures via deurwaarder en griffie zodat je het geld waarop je recht hebt, kan recupereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 00:17
Enige optie voor hem, hij kan zijn vordering als verweer op jouw dagvaarding inbrengen. Dan zal hij het gestelde echter wel moeten bewijzen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igmar
  • Laatst online: 13-06 09:46

igmar

ISO20022

In dit geval is de regel : Wie eist de bewijst. Je klant zal moeten aantonen dat jij de schade hebt veroorzaakt, niet andersom.

1) Ontken dat jij de schade hebt veroorzaakt
2) Wijs hem op hetgene wat op je site staat : Dat je geen erkende reparateur bent, en dat de garantie vervalt
3) Wijs hem op zijn betalingsverplichting

Verder : Het incassoburo heeft geen machts middelen, het is vooral blufpoker. Alleen de gerechtsdeurwaarder kan wat, en dat vereist een uitspraak van de rechter. Er zijn mensen die je voor een euro nog voor de rechter slepen, maar gezien de kosten (griffierecht ed) zal dat niet snel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Thijsmans schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:07:
[...]

Voor wat betreft punt 2, ligt het wat genuanceerder. Een verbintenis kan voortvloeien uit een overeenkomst, maar ook uit de wet. Het bekendste voorbeeld van het laatste is de onrechtmatige daad, die verplicht tot vergoeding van geleden schade (artikel 6:162 BW).
Je draagt verder goede punten aan, maar de vordering van de klant vloeit voort uit overeenkomst (niet-nakoming).
Jazzy schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:33:
En dan nog, hoeveel tijd moet iemand besteden aan een claim van pakweg 100 euro (schatting, niet-originele accu + half uurtje arbeid).
Als bedrijf moet je die kosten soms gewoon maken. Dat zie je al aan sommige reacties in dit topic: mensen staan in de rij voor een gratis reparatie. Je moet het grote plaatje in gedachte houden, ook al maak je op die ene klant verlies. Ik zou TS aanraden om hier werk van te maken, óf om in het vervolg pas met een reparatie te beginnen nadat de betaling is ontvangen.
zazadanger68 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:21:
[...]

Helaas maakte ik geen foto’s van elk apparaat dat ik ter reparatie ontving. Maar dat zal vanaf nu veranderen zoals @sh4d0wman het al aangaf.
Misschien een mooi moment om je hele proces juridisch te laten toetsen. Heb je een inspannings- of resultaatsverplichting? Wie is verantwoordelijk als er een pakketje kwijtraakt? Hoe ver reikt je aansprakelijkheid bij schade?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

fopjurist schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:58:
Als bedrijf moet je die kosten soms gewoon maken. Dat zie je al aan sommige reacties in dit topic: mensen staan in de rij voor een gratis reparatie. Je moet het grote plaatje in gedachte houden, ook al maak je op die ene klant verlies.
Je moet helemaal niets. :) Wat je wel doet, niet als bedrijf overigens maar als ondernemer, is een keuze waarbij je steeds een afweging maakt tussen wat het kost en wat het oplevert. Wat het oplevert kan je geld zijn, voldoening of recht doen aan een rechtvaardigheidsgevoel omdat je alles gedaan hebt. Wat het kost is geld, in dit geval nog veel meer dan het ooit op heeft kunnen leveren, stress, frustratie, wraakgevoelens en de meest belangrijke: tijd.

Het idee wanneer je besluit om er verder geen energie in te willen steken allerlei Tweakers op de stoep staan die een gratis reparatie verwachten is natuurlijk onzin.

Pagina: 1