WPA3-P beveiliging lukt niet met actueel materiaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Hang met Windows 10 Pro computer aan de hotspot van mijn iPad Pro M1 iOS15.5. WPA2-Personal.

Als ik het beveiligingstype van het draadloos netwerk in Windows wijzig in WPA3-Personal of als ik een nieuw draadloos netwerk opstart met WPA3-Personal dan 'schiet' ie toch weer in WPA2-Personal modus. Als het protocol Wi Fi 4 (802.11n) is snap ik dat nog, maar niet als het protocol Wi Fi 6 (802.11ax) is.

Mogelijke oplossingsrichting is dat de Windows computer 10 jaar oud is. Mobo: Asrock X58 Extreme6 (1366).
Echter ik heb een AX200 kaart aangeschaft en het commando 'netsh wlan show drivers' in de opdrachtprompt geeft gewoon aan dat ie klaar is voor WPA3 (zie afbeelding)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gf2fj8hBbyyuc4zCztgibPrvtCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/exZaQ1CHG29TCRZTtBZCifxY.jpg?f=user_large

Wat moet ik doen om het beveiligingstype op WPA3 te krijgen? Na uren googlen breng ik het maar hier.

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Omdat een hotspot wat anders is dan een AP.. ? Heb je dat al eens geprobeerd om te kijken of het aan de iPad of de PC ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56

Tazzios

..

Wat onduidelijk is: heb je je hotspot van mijn iPad Pro M1 iOS15.5 ook op WPA 3 gezet?

volgorde lijkt mij:
hotspot op de iPad Pro M1 iOS15.5 met WPA3 aanmaken
PC er op aanmelden, klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 09-06-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 16:56
Mogelijk niet gerelateerd. Of toch weer wel. Ik heb met een iPhone 11 Pro problemen op een Wi-Fi netwerk met WPA3. Geprobeerd met FRITZ!Box en UniFi. Oplossing: alleen WPA2 activeren.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Tazzios schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:53:
Wat onduidelijk is: heb je je hotspot van mijn iPad Pro M1 iOS15.5 ook op WPA 3 gezet?

volgorde lijkt mij:
hotspot op de iPad Pro M1 iOS15.5 met WPA3 aanmaken
PC er op aanmelden, klaar.
ik kan op mijn iPad Pro helemaal niets op WPA3 zetten, kan helemaal nergens bij. Maar sinds iOS15 schijnt iPhone/iPad WPA3-ready te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Montaner schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:53:
Omdat een hotspot wat anders is dan een AP.. ? Heb je dat al eens geprobeerd om te kijken of het aan de iPad of de PC ligt?
Je hebt zelf ook een vraag ingebouwd ;-) WPA2 lukt gewoon. En afzonderlijk zijn de apparaten WPA3-ready.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Eiríkr schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:56:
Mogelijk niet gerelateerd. Of toch weer wel. Ik heb met een iPhone 11 Pro problemen op een Wi-Fi netwerk met WPA3. Geprobeerd met FRITZ!Box en UniFi. Oplossing: alleen WPA2 activeren.
Mijn echte naam (Erik) is wel gerelateerd aan jouw zeer aparte naam. WPA2 kan altijd nog. Problemen met WPA3 kan ik ook niet zeggen omdat het beveiligingstype 'terugschiet' naar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56

Tazzios

..

druipgrot schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:05:
[...]

ik kan op mijn iPad Pro helemaal niets op WPA3 zetten, kan helemaal nergens bij. Maar sinds iOS15 schijnt iPhone/iPad WPA3-ready te zijn.
Hoe zou jou client kunnen verbinden via WPA3 indien op de hotspot WPA3 niet aanstaat? ;)

WPA3 werkt niet anders dan WPA2: op de hotspot/accespoint moet het aanstaan en op de client hoef je alleen het wachtwoord op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Tazzios schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Hoe zou jou client kunnen verbinden via WPA3 indien op de hotspot WPA3 niet aanstaat? ;)

WPA3 werkt niet anders dan WPA2: op de hotspot/accespoint moet het aanstaan en op de client hoef je alleen het wachtwoord op te geven.
https://www.iculture.nl/gids/wpa3/

WPA3 is dus al geactiveerd volgens deze bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 16:56
druipgrot schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Mijn echte naam (Erik) is wel gerelateerd aan jouw zeer aparte naam. WPA2 kan altijd nog. Problemen met WPA3 kan ik ook niet zeggen omdat het beveiligingstype 'terugschiet' naar 2.
Ik heet Eric ;)

Het probleem speelt hier ook in de WPA2/WPA3 mode. Ik volg dit topic even.

offtopic:
Wikipedia: Eric

The given name Eric, Erich, Erikk, Erik, Erick, or Eirik is derived from the Old Norse name Eiríkr [ˈɛiˌriːkz̠] (or Eríkr [ˈeˌriːkz̠] in Old East Norse due to monophthongization).

[ Voor 6% gewijzigd door ericafterdark op 09-06-2022 15:09 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
druipgrot schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:06:
[...]

Je hebt zelf ook een vraag ingebouwd ;-) WPA2 lukt gewoon. En afzonderlijk zijn de apparaten WPA3-ready.
Dus je hebt verder niet getest en weet niet aan welke compatibiliteit het ligt.. ik gok zomaar aan de hotspot van Apple, en dat dat alleen (goed) werkt tussen Apple apparaten. In mijn eigen ervaring is verbinden met mijn iPhone hotspot altijd WPA2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Montaner schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Dus je hebt verder niet getest en weet niet aan welke compatibiliteit het ligt.. ik gok zomaar aan de hotspot van Apple, en dat dat alleen (goed) werkt tussen Apple apparaten. In mijn eigen ervaring is verbinden met mijn iPhone hotspot altijd WPA2.
Die gok zou wel eens raak kunnen zijn. Maar testen kan ik dat volgende week pas.

En waarom werkt WPA2 dan weer wel. Irritant op zijn minst.

Pagina: 1