Kookplaat doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:05
Vanmorgen is er iemand van de woningcorporatie langsgekomen om de elektra van de woning na te lopen. Wij moeten onze woning verplicht terug verkopen aan de corporatie, vandaar.

Sindsdien (stroom er af en weer op) doet onze kookplaat het niet meer. Het gaat om een Whirlpool ACM 777/LX. Alle lampjes branden, waarvan 1 pit op 6 staat, maar de plaat reageert nergens op. Zodra ik 1 van de knopjes wil indrukken piept de apparaat.

Via Google heb ik niets kunnen vinden. Herkent iemand dit?

Ik heb de stroom nu van de plaat afgehaald en zal even een uurtje wachten in de hoop dat de plaat het weer gaat doen... Om 12:00 uur komt de taxateur langs, beetje vervelend dat nu de plaat het niet meer doet :(

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Staat de complete kookgroep in de meterkast ook aan? (misschien krijgt hij maar één fase binnen nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
pagani schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:04:
Staat de complete kookgroep in de meterkast ook aan? (misschien krijgt hij maar één fase binnen nu)
Ja, beide staan in "aan" staan.

Diegene die vanmorgen langsgekomen is heeft wel de deksel van de groepenkast eraf gehaald om het een en ander door te meten. Het zal toch niet zo zijn dat daardoor een draadje losgekomen is :?

Thanks voor je tip in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:34
Kan geen kwaad om met een veilige schroevendraaier de klemmen van de automaat even na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-10 07:09
wmeester schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:09:
Kan geen kwaad om met een veilige schroevendraaier de klemmen van de automaat even na te lopen.
Met de spanning afgeschakeld bedoel je. Onder spanning werken is echt het stomste dat je kan doen als je niet weet waar je mee bezig bent en de juiste PBM's hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

olof schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:12:
[...]

Met de spanning afgeschakeld bedoel je. Onder spanning werken is echt het stomste dat je kan doen als je niet weet waar je mee bezig bent en de juiste PBM's hebt.
Ik weet niet hoe je spanning gaat meten met de spanning eraf.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 15:09
Krijg je iets van een error code te zien van het apparaat, of kan je ergens opzoeken of de piepjes een error code betekenen?

Mijn kookplaat gaf ook eens een error; en uit de handleiding heb ik toen kunnen halen dat er verkeerde netspanning was. Dat bleek bij mij om een losse kabel in de meterkast te gaan waardoor er een zwevende fase ontstaan was.

Als de monteur de groepenkast open heeft gehad en per ongeluk een kabel los geraakt is kan je ook zulk soort fratsen krijgen en daar moet je heel serieus mee om gaan want het is potentieel brandgevaarlijk.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
XyritZz schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:22:
Krijg je iets van een error code te zien van het apparaat, of kan je ergens opzoeken of de piepjes een error code betekenen?

Mijn kookplaat gaf ook eens een error; en uit de handleiding heb ik toen kunnen halen dat er verkeerde netspanning was. Dat bleek bij mij om een losse kabel in de meterkast te gaan waardoor er een zwevende fase ontstaan was.

Als de monteur de groepenkast open heeft gehad en per ongeluk een kabel los geraakt is kan je ook zulk soort fratsen krijgen en daar moet je heel serieus mee om gaan want het is potentieel brandgevaarlijk.
Pit 1: 6
Pit 2: 0
Pit 3: 0
Pit 4: niks (alsof deze pit defect is)

Verder geen code te zien.

Via Google helaas niets kunnen vinden.

Meterkast zal ik zo even naar kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even de perilex eruit en met een spanningszoeker kijken hoeveel gaten prik geven.

Maar eerst: Uit een handleiding uit die serie:
Eerste gebruik / na een stroomuitval: Nadat de kookplaat is aangesloten op het elektriciteitsnet, is het bedieningspaneel geblokkeerd (het lampje boven de toets brandt).Om het paneel te deblokkeren de toets (slotje) gedurende 3 seconden indrukken. Het lampje gaat uit en de kookplaat kan nu normaal werken

[ Voor 70% gewijzigd door pagani op 09-06-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-10 07:09
JackBol schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:15:
[...]

Ik weet niet hoe je spanning gaat meten met de spanning eraf.
Meten is heel wat anders dan met een schroevendraaier bezig zijn. Schroeven onder spanning aandraaien is niet verstandig. Spanning meten met fatsoenlijke meetpennen op je multimeter of duspol zou normaal gesproken veilig moeten zijn.

Ik probeer de TS een flinke schok te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Geen kinderslot ofzo wat erop gegaan is ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Kookgroep in de meterkast ingeschakeld, perilex stekker losgekoppeld uit de stopcontact.
Multimeter op wisselspanning 700V gezet (lager is gelijk 200V). Zwart in COM, rood in V.

Ik meet niets :(
Ik doe de multimeter in een normale/reguliere stopcontact, ik meet weer niets :(

Multimeter kennelijk kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-10 04:31
Als je de multimeter op Ohm zet en de pennen tegen elkaar zet, meet je dan een kleine waarde (0,2 Ohm bijv)?

Of krijg je OL in beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:09

Onbekend

...

Voor de rest heb je wel overal stroom in huis?
Kijk bijvoorbeeld of alle lampen het doen, en de stopcontacten test je met je oplader van de telefoon.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:16:
Als je de multimeter op Ohm zet en de pennen tegen elkaar zet, meet je dan een kleine waarde (0,2 Ohm bijv)?

Of krijg je OL in beeld?
Dan meet ik 0.7.

Ik heb overal stroom ja :)

Voor het meten van de spanning moet zwart in COM en rood in V<ohm> toch en niet in mA?

[ Voor 13% gewijzigd door c-nan op 09-06-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Dan meet ik 0.7.

Voor het meten van de spanning moet zwart in COM en rood in V<ohm> toch en niet in mA?
De tip van @pagani al getest?
pagani schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:32:
Even de perilex eruit en met een spanningszoeker kijken hoeveel gaten prik geven.

Eerste gebruik / na een stroomuitval: Nadat de kookplaat is aangesloten op het elektriciteitsnet, is het bedieningspaneel geblokkeerd (het lampje boven de toets brandt).Om het paneel te deblokkeren de toets (slotje) gedurende 3 seconden indrukken. Het lampje gaat uit en de kookplaat kan nu normaal werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Dan meet ik 0.7.

Als je de pen in mA en COM zet en je gaat een stopcontact meten dan brandt de interne zekering door en dan ben je voorlopig even klaar met meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Uhh ik wil niet zomaar iets doen wat ik niet begrijp :P Wat is prik geven? Stroom erop meten en kijken of de multimeter 'piept'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:25:
[...]

Als je de pen in mA en COM zet en je gaat een stopcontact meten dan brandt de interne zekering door en dan ben je voorlopig even klaar met meten.
Niet doen dus :P thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:25:
[...]

Uhh ik wil niet zomaar iets doen wat ik niet begrijp :P Wat is prik geven? Stroom erop meten en kijken of de multimeter 'piept'?
'prik' is vakjargon voor spanning.

Dus je meet alle aansluitingen tov de -
Als een van de 'gaten' geen 'prik' (dus spanning) geeft ligt er een fase uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
En je maakt kortsluiting :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:25:
[...]

Ik doelde meer op:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ah sorry, ja dat had ik al geprobeerd.

Ik heb net een batterij gemeten, daar werkt de multimeter wel gewoon goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:26:
[...]

'prik' is vakjargon voor spanning.

Dus je meet alle aansluitingen tov de -
Als een van de 'gaten' geen 'prik' (dus spanning) geeft ligt er een fase uit.
Op welke standen moet dat :P

Dit lijkt niet te werken:
https://www.coolblue.nl/a...t-met-een-multimeter.html

Of mn pennetjes zijn te kort

[ Voor 20% gewijzigd door c-nan op 09-06-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
V met het golfje erachter (wisselspanning)

De zwarte pen op COM, de rode op V/Ohm

De zwarte pen op de min (waar de blauwe draad op zit, maar die zie je wss niet) en daarna de rode pen op de plus (waar de bruine draad op zit)

Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2020/10/perilex__2_x_230v_groepenkast_011.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:31:
V met het golfje erachter (wisselspanning)

De zwarte pen op COM, de rode op V/Ohm

De zwarte pen op de min (waar de blauwe draad op zit, maar die zie je wss niet) en daarna de rode pen op de plus (waar de bruine draad op zit)

[Afbeelding]
Dat had ik al geprobeerd: https://www.coolblue.nl/a...t-met-een-multimeter.html

De multimeter meet niets maar ook op een normale stopcontact met de multimeter niets terwijl er gewoon stroom op zit. Ik vermoed te korte pennetjes oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Je moet vaak de pen er niet recht in steken maar een beetje schuin, anders maak je geen contact met het metaal in de wandcontactdoos. Zeker als je kleine/dunne pennen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:33:
Je moet vaak de pen er niet recht in steken maar een beetje schuin, anders maak je geen contact met het metaal in de wandcontactdoos. Zeker als je kleine/dunne pennen hebt.
Verschillende hoeken geprobeerd, ik meet niets. Morgen maar eens een multimeter lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:38:
[...]

Verschillende hoeken geprobeerd, ik meet niets. Morgen maar eens een multimeter lenen.
Ik weet niet wat voor multimeter je hebt, maar je hebt er iig een met standen begreep ik.
Meet je op de 200V stand wel wat? Het kan ook zijn dat de interne weerstand stuk is van de 700V stand.

Maar ik krijg sterk de indruk dat de kookplaat zichzelf beveiligd heeft tegen de constant uitvallende spanning.
Ik kan geen handleiding vinden van specifiek jouw type (misschien heb je zelf nog een handleiding) maar het kan zijn dat je de kookplaat moet 'resetten' op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Waar ik nu wel achterkom is:
De kookgroep heeft dus 2 groepen (en dus 2 fases?). Als ik de linker groep inschakel (dus de 2e/rechter uitgeschakeld laat) gaat de kookplaat helemaal niet aan, gewoon niets.
Als ik de linker groep uitschakel en de rechter inschakel dan gaat de kookplaat aan maar werkt het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:44:
Waar ik nu wel achterkom is:
De kookgroep heeft dus 2 groepen (en dus 2 fases?). Als ik de linker groep inschakel (dus de 2e/rechter uitgeschakeld laat) gaat de kookplaat helemaal niet aan, gewoon niets.
Als ik de linker groep uitschakel en de rechter inschakel dan gaat de kookplaat aan maar werkt het dus niet.
De regelelektronica zit waarschijnlijk op 1 fase, samen met de minder krachtige pit(ten), de krachtigere pit(ten) zitten op de andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:03
En de woningbouw even bellen met dit verhaal is vandaag al gedaan neem ik aan. Wat was hun reactie? Dit lijkt me dan een kwestie van oorzaak (de pipo van de woningbouw) en gevolg (iets werkt niet meer) alhoewel toeval ook gekke dingen kan doen. Maar ik zou even beginnen met de woningbouw te bellen en vragen of ze dezelfde meneer even kunnen langssturen wat hij nu exact gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Houtenklaas schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:48:
En de woningbouw even bellen met dit verhaal is vandaag al gedaan neem ik aan. Wat was hun reactie? Dit lijkt me dan een kwestie van oorzaak (de pipo van de woningbouw) en gevolg (iets werkt niet meer) alhoewel toeval ook gekke dingen kan doen. Maar ik zou even beginnen met de woningbouw te bellen en vragen of ze dezelfde meneer even kunnen langssturen wat hij nu exact gedaan heeft.
Ik stond er (grotendeels) gewoon bij. Hij had een groot (nou ja, groot.. iets wat zo groot is als een auto accu) apparaat mee, soort van hyper advanced multimeter denk ik. Hij stopte de pennen in de stopcontacten en als er na een paar seconde een piep kwam was het oke. Dit heeft hij bijna bij alle stopcontacten gedaan.

Vervolgens wilde hij in de groepenkast ook het een en ander meten waardoor hij alle groepen heeft uitgeschakeld. Bij het opnieuw inschakelen deed de kookplaat het niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Ik stond er (grotendeels) gewoon bij. Hij had een groot (nou ja, groot.. iets wat zo groot is als een auto accu) apparaat mee, soort van hyper advanced multimeter denk ik. Hij stopte de pennen in de stopcontacten en als er na een paar seconde een piep kwam was het oke. Dit heeft hij bijna bij alle stopcontacten gedaan.

Vervolgens wilde hij in de groepenkast ook het een en ander meten waardoor hij alle groepen heeft uitgeschakeld. Bij het opnieuw inschakelen deed de kookplaat het niet meer.
Een megger waarschijnlijk ;)
De meneer die dat apparaat bediende had jouw apparatuur af moeten koppelen (stekker uit stopcontact) omdat die niet tegen de hoge spanning van de megger kan.
De kans is dus groot dat jouw kookplaat nu kapot is gegaan door zijn werk.

Heb je nog meer kapotte apparaten in huis nu?

[ Voor 17% gewijzigd door Aomi op 09-06-2022 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:52:
Inschakelpiek? Ik ga er vanuit dat als er geen schroevendraaier gehanteerd is in de groepenkast, er ook geen losse draden zullen hangen.

Apparaten gaan het vaakst stuk bij uit/aan zetten ... Het kan toeval zijn dat bij het inschakelen er iets gesneuveld is in de kookplaat. Dat is dan wel erg sneu. Ik neem aan dat die ook gezekerd zijn, wellicht goed om dat even op te zoeken. Spanning goed meten dan om uit te sluiten dat het daaraan ligt.

Let op dat je bij Perilex 2 aansluitmethoden kent, op 3-fase of met 2X 230V. In het eerste geval is linksboven de N en met de klok mee fase 1, fase 2 en fase 3. Ten opzichte van de N moet je dus 3X 230V meten. In het geval 2X230V is het setje links 1X 230V en het setje rechts ook.

Plaatjes hier te vinden.

Als het inderdaad een "Megger" is, wat @Aomi meldt - die geeft een spanningspiek van rond de 500V tijdens het meten - dan kan dat zeker de oorzaak zijn ...

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 09-06-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 09:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Foto meterkast en zekeringen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Het is nu erg donker in de meterkast, dus geen hoog kwaliteit foto helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4KhZPUWYa7jT4F_KlhPe9uoDxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtD8JkB3gY5Of3krRewzGYEb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:18:
[...]

Een megger waarschijnlijk ;)
De meneer die dat apparaat bediende had jouw apparatuur af moeten koppelen (stekker uit stopcontact) omdat die niet tegen de hoge spanning van de megger kan.
De kans is dus groot dat jouw kookplaat nu kapot is gegaan door zijn werk.

Heb je nog meer kapotte apparaten in huis nu?
Als ik op Megger zoek op Google kom ik zijn apparaat niet tegen, maar wel zijn koffer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxhFv9tJGyiOVPkjGBruceFKzy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEiQLsvcMWyEMNrzfrAmgVOP.jpg?f=fotoalbum_large

Of er op zijn koffer ook Megger stond weet ik niet, maar verder wel identiek aan deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Groep 1 is van de inductieplaat neem ik aan? En zo te zien heb je maar één fase, dus gebruik je 2X 230V. Toch een kwestie van even meten op die Perilex stekker. Als je de gaten inkijkt moet je op de twee linkerpennen 230V meten en rechts idem. Als het meten niet lukt zou je even kunnen proberen om de spanning van de Perilex af te halen en de twee fasedraden even te verwisselen. De neutrale draden zijn hetzelfde, die kan je laten zitten. Verandert het probleem, dan is er iets met de spanning, verandert er niets dan zit het in de kookplaat ...

Maar kijk alsjeblieft uit met spanning, heb daar respect voor ...

[ Voor 5% gewijzigd door Houtenklaas op 09-06-2022 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aomi
c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:45:
[...]

Als ik op Megger zoek op Google kom ik zijn apparaat niet tegen, maar wel zijn koffer:
[Afbeelding]

Of er op zijn koffer ook Megger stond weet ik niet, maar verder wel identiek aan deze.
Als ik jouw verhaal zo lees weet ik wel zeker dat ie aan het meggeren is geweest.

Het beste lijkt me om de firma te bellen waar meneer voor werkt (of die meneer heeft ingehuurd) en de situatie even uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:02:
[...]

Als ik jouw verhaal zo lees weet ik wel zeker dat ie aan het meggeren is geweest.

Het beste lijkt me om de firma te bellen waar meneer voor werkt (of die meneer heeft ingehuurd) en de situatie even uitleggen.
Maar er is verder niets kapot thuis, dus ik wil hem ook niet ergens van beschuldigen.

Het is de monteur van de woningcorporatie. We zitten in de fase om ons woning terug te verkopen, en zij voeren dus wat checks uit hier of alles nog oke is.

Ik heb net al een bericht gestuurd naar de woningcorporatie of de monteur morgen langs wilt komen om het een en ander te controleren.

[ Voor 10% gewijzigd door c-nan op 09-06-2022 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aomi
c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:04:
[...]

Maar er is verder niets kapot thuis, dus ik wil hem ook niet ergens van beschuldigen.

Het is de monteur van de woningcorporatie. We zitten in de fase om ons woning terug te verkopen, en zij voeren dus wat checks uit hier of alles nog oke is.

Ik heb net al een bericht gestuurd naar de woningcorporatie of de monteur morgen langs wilt komen om het een en ander te controleren.
Ja dat maakt niet uit.

'Hallo, gisteren is monteur X langs geweest om de meterkast te inspecteren en sindsdien doet mijn kookplaat het niet meer. Zou monteur X zsm langs willen komen om ervoor te zorgen dat ik weer kan koken? Want thuisbezorgd loopt nogal in de papieren op dit moment.'

edit; ik zie nu jouw edit pas. Top! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:04:
[...]

Als hij een missertje heeft gemaakt op groep 1 is het niet gek dat alleen de kookplaat overleden is ... Ik zet mijn geld op @Aomi ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Houtenklaas schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:07:
[...]

Als hij een missertje heeft gemaakt op groep 1 is het niet gek dat alleen de kookplaat overleden is ... Ik zet mijn geld op @Aomi ...
Monteur heeft de stekker van de kookplaat tijdens de metingen niet losgekoppeld, maar wat hij allemaal heeft gemeten weet ik niet, wellicht dat groep 1 helemaal niet gemeten is.

Nja, even afwachten tot morgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 09-06-2022 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aomi
c-nan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Monteur heeft de stekker van de kookplaat tijdens de metingen niet losgekoppeld, maar wat hij allemaal heeft gemeten weet ik niet, wellicht dat groep 1 helemaal niet gemeten is.

Nja, even afwachten tot morgen :)
Met meggeren jaag je (vaak) 500V gelijkspanning door je installatie om te kijken of er ergens een lage isolatiewaarde aanwezig is. Als dat is dan betekent dat dat er (bijna) kortsluiting in je installatie zit (de bedrading van/naar je stopcontacten/schakelaars). Waarschijnlijk wil de koper van jouw woning dus weten of de elektrische installatie in orde is en of deze wellicht vernieuwing behoeft.

Bij die meting moeten eigenlijk alle apparaten afgekoppeld worden omdat die ontworpen zijn voor 230V wisselspanning, en niet voor 500V gelijkspanning.

Nu wordt er weliswaar een hele lage stroom opgezet, dus je apparaten zullen niet meteen in de fik vliegen als je dat niet doet, maar bijvoorbeeld een kookplaat heeft (gevoelige) elektronica aan boord die hierdoor overstuur kan raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:43
Monteur is vast niet aan het isolatietesten (meggeren) geweest. Dat is zinloos als er dingen zijn aangesloten...

Een impedantie meting daarentegen met je installatietester kan wel veel vertellen over de veiligheid van je installatie. Of er defecte lassen of losse contacten in zitten bijvoorbeeld.

Kan ook van het merk megger zijn, wellicht de verwarring:
YouTube: Megger MFT1835

enneh @c-nan de meter staat wel op AC toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:19:
[...]

Met meggeren jaag je (vaak) 500V gelijkspanning door je installatie om te kijken of er ergens een lage isolatiewaarde aanwezig is. Als dat is dan betekent dat dat er (bijna) kortsluiting in je installatie zit (de bedrading van/naar je stopcontacten/schakelaars). Waarschijnlijk wil de koper van jouw woning dus weten of de elektrische installatie in orde is en of deze wellicht vernieuwing behoeft.

Bij die meting moeten eigenlijk alle apparaten afgekoppeld worden omdat die ontworpen zijn voor 230V wisselspanning, en niet voor 500V gelijkspanning.

Nu wordt er weliswaar een hele lage stroom opgezet, dus je apparaten zullen niet meteen in de fik vliegen als je dat niet doet, maar bijvoorbeeld een kookplaat heeft (gevoelige) elektronica aan boord die hierdoor overstuur kan raken.
Wij zijn de verkoper. De woningcorporatie is de koper. Zodra zij een woning aangeboden krijgen moeten zij de woning verplicht terug verkopen. Vervolgens regelen zij dat er een taxateur, makelaar, bouwkundig expert etc langskomt. Een daarvan is:

Keuren gas & elektra
Een medewerker van Service en Onderhoud komt op donderdag 9 juni 2022 om 10.00 uur om alle gas- en elektra- installaties keuren. Het kan voorkomen dat onderdelen hiervan niet aan de voorschriften voldoen. Dit wordt vermeld in het keuringsrapport. Uiteraard krijgt u de gelegenheid om deze gebreken te herstellen, voor de levering van de woning bij de notaris plaatsvindt.

Er is nog geen koper (behalve de woningcorporatie zelf) en zij willen de installaties keuren voor de koop, dat is vandaag dus gebeurd met aan het eind een defecte kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ehm.... je kookgroep staat uit op de foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
@c-nan Dat de woningcorporatie de koper is, zegt @Aomi ook. Dus dat klopt dan zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
teacher schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:31:
Ehm.... je kookgroep staat uit op de foto..
Klopt :) Zodra ik 'm aanzet blijft de kookplaat om de haverklap piepen. Of ik trek de stekker eruit, maar vind dit makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
jeroen3 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:27:
Monteur is vast niet aan het isolatietesten (meggeren) geweest. Dat is zinloos als er dingen zijn aangesloten...

Een impedantie meting daarentegen met je installatietester kan wel veel vertellen over de veiligheid van je installatie. Of er defecte lassen of losse contacten in zitten bijvoorbeeld.

Ja, vergeef me de termen. Ik megger wel eens, maar niet aan huisinstallaties :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
jeroen3 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:27:

Kwestie van morgen even aan de kwibus vragen wat hij nu precies gedaan heeft, hier blijft het gokken op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Hij piept? Om de zoveel seconden een piepje? Alsof de knopjes nat zijn oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
teacher schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:38:
Hij piept? Om de zoveel seconden een piepje? Alsof de knopjes nat zijn oid?
Alsof er iets op de knopjes ligt. Soms als ik een doek op de knopjes leg/vergeet piept de plaat ook. Dat gebeurd nu ook maar dan minder frequent. Ik heb niet gemeten om de hoeveel tijd.

Maar de plaat kent eigenlijk maar 1 soort piep, aanzetten uitzetten, knopjes bedienen, allemaal zelfde piep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• c-nan
Contact gehad met de woningcorporatie. Ze gaan de monteur niet langs sturen want hij kan weinig betekenen. Wel mag ik op hun kosten de plaat laten repareren. Helaas kan de Whirlpool monteur niet eerder dan dinsdag langskomen, dus tot die tijd is het tosti's eten :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• c-nan
Whirlpool monteur is langs geweest, helaas kreeg de monteur de plaat ook niet aan de praat. Mogelijk dat de bedieningspaneel defect is, deze wordt nu besteld en volgende week vervangen.

Ondertussen word ik wel een tostikoning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-10 08:11
c-nan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:37:
Whirlpool monteur is langs geweest, helaas kreeg de monteur de plaat ook niet aan de praat. Mogelijk dat de bedieningspaneel defect is, deze wordt nu besteld en volgende week vervangen.

Ach, de komende dagen kan de BBQ weer aan dus dat probleem lost zich vanzelf wel op. Hoop wel voor je op een goede afloop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 14:46
Ik vermoed dat de multimeter op gelijkspanning staat ipv wisselspanning.

https://images.app.goo.gl/vf5Yd5yzvfrKj5M18

AC is wisselspanning. DS is gelijkspanning

Laat maar... 2 pagina's met posts over het hoofd gezien 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 20-06-2022 16:20 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• c-nan
c-nan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:37:

Bedieningspaneel is vervangen. Kookplaat doet het weer *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

FreakNL

Well do ya punk?

Dat zoiets kaduuk gaat bij een powerloss…..

Zal bij elke merk wel kunnen gebeuren maar ik vind het typisch dat het Whirlpool betreft. Geen hoge pet van op.
Pagina: 1