Hoe te bepalen of een laptop via USB-C kan worden opgeladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 13:28
Ik ben benieuwd of iemand weet hoe ik op een betrouwbare manier erachter kan komen of een laptop opgeladen kan worden via USB-C. Ik weet dat er symbolen zijn, maar als ik naar mijn laptop kijk die ik van het werk heb, staat er geen indicatie over opladen bij de symbolen. Hij kan echter wel opgeladen worden via USB-C.

Ik ben benieuwd of mijn prive-laptop dat ook kan, maar ik ben er huiverig voor om er gewoon maar een kabel met lader in te pluggen. Als hij het niet ondersteund, kan ik mij voorstellen dat de laptop het niet heel fijn gaat vinden namelijk. Op de website van de leverancier (Asus in het geval van mijn prive-laptop) heb ik geen informatie kunnen vinden.

Beste antwoord (via Kroesss op 09-06-2022 10:37)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:52

MsG

Forumzwerver

Al dat soort dingen worden gewoon gecommuniceerd over de USB-C bus, het is dus zeker niet zo dat die poort ongevraagd een sloot energie binnenhaalt. Ik zou het dus gewoon proberen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Al dat soort dingen worden gewoon gecommuniceerd over de USB-C bus, het is dus zeker niet zo dat die poort ongevraagd een sloot energie binnenhaalt. Ik zou het dus gewoon proberen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41
Als er een bliksemschicht zonder pijltje aan het einde staat, dan is het de laad variant.
Maar kan me zo voorstellen dat dat er ook niet altijd bij staat.
Met pijltje is de lightningbolt ondersteuning btw.

Overigens eens met @MsG. De mogelijkheid tot laden wordt door de apparatuur gecommuniceerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 09-06-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:49

DataGhost

iPL dev

In de specs of handleidingen van de fabrikanten kijken voor de specifieke types is geen optie? Als het er niet staat werkt het meestal niet, dus dat is ook een antwoord. Als het goed is staat in de specificaties ook wat er nodig is, zo laadt mijn laptop bijvoorbeeld niet op met een 60W adapter eraan maar wel met een 100W adapter. Dat zal dan aangegeven staan als "USB-PD".

[ Voor 61% gewijzigd door DataGhost op 09-06-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
@DataGhost Ik kon in de specs niets vinden, echter ook niet in de specs van de laptop van het werk, en die ondersteund het dus wel... De handleiding heb ik niet helemaal doorgespit, dat is inderdaad nog een optie, maar ook gelijk wel een avondvullende activiteit ben ik bang, vandaar dat ik eigenlijk hoopte op een andere oplosing.

@Arunia Als er een bliksemschicht bij staat, dan is het zeker ondersteund inderdaad, maar die icoontjes staan er dus niet altijd bij is nu mijn ervaring.

@MsG Okee, als ik het goed begrijp kan ik dus niet iets slopen door er gewoon een USB-C-lader aan te hangen? Dat zou dan de snelste check zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:00
nee, je kan met een oplader met usb-c kabel geen schade doen als je deze in een usb-c poort stopt. Als die poort het laden niet ondersteund, dan doet ie het gewoon niet.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroesss
Thanks! Super!

Ik markeer het antwoord van MsG als beste aangezien hij er als eerste mee kwam, maar je reactie wordt evengoed erg gewaardeerd @Therazor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41
@Kroesss Even een rare vraag, om welke laptop gaat het precies? Dus volledig merk model en nummer. Wellicht dat wij iets kunnen vinden hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Arunia schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:37:
@Kroesss Even een rare vraag, om welke laptop gaat het precies? Dus volledig merk model en nummer. Wellicht dat wij iets kunnen vinden hierover?
Het is een Asus F705UB-GC071T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear604
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 17:18
Modelnaam + PD 3.0 zijn de zoekwoorden waarmee je er achter komt of je je laptop via USB-C kunt laden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het zou enkel en alleen fout kunnen gaan als je een dom plugje als dit op een random 19 volt voeding zet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol4SJPfqB1hVqs61-aTWNhIXSkI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PrkkJ2vFC4JQXcKANdIFcC5f.png?f=user_large
(die had ik een keer nodig voor een projectje)

Maar vrijwel elke normale voeding met USB-C heeft allerlei checks en communicatie met het apparaat waarop hij aangesloten wordt. Zo gaat de ene mobiel naar een hoger voltage om bijvoorbeeld sneller op te laden, en zal het andere apparaat weer andere features hebben via USB-C. Wat dat betreft zijn dat soort aansluitingen/laders veel meer dan een bundel draadjes, wat de klassieke oplader veelal was. Er zitten allerlei communicatie-chips in, dus wees gerust en plug hem in :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 14:29
Arunia schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:24:
Als er een bliksemschicht zonder pijltje aan het einde staat, dan is het de laad variant.
Maar kan me zo voorstellen dat dat er ook niet altijd bij staat.
Met pijltje is de lightningbolt ondersteuning btw.

Overigens eens met @MsG. De mogelijkheid tot laden wordt door de apparatuur gecommuniceerd.
Is niet helemaal waar. M'n vriendin heeft een laptop en die kan ook worden opgeladen doormiddel van USB-C maar daar staat geen icoontje bij.
Pagina: 1