stabiele wifi verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikfaber
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-04 09:39
Kan iemand mij adviseren ? Ik ben al verschillende dingen aan het lezen maar ik kom er niet uit wat de beste keuze is. Ik heb in een slaapkamer een bekabelde internetverbinding ( kabel naar beneden in het ziggo modem ) en ik wil op een andere kamer op dezelfde verdieping waar geen mogelijkheid is om een kabel naar toe te trekken ook internet. De bedoeling is een point to point verbinding van de ene naar de andere kamer om vanaf daar een swich aan te sluiten waar 2 pc's op wordt aangesloten. Bekabeld heb ik 250 mbit en ik wil op die andere kamer minimaal de helft van die snelheid overhouden. Het gaat om een afstand van 4 meter waarbij de geplaatste accespoints elkaar niet kunnen zien ( op elkaar richten ). Is hier een goede oplossing voor ? Ik betaal liever wat extra voor een goede oplossing. En nee, een kabel trekken ( ik weet dat dit beter is ) is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16
Allereerst, heb je geen coax op die kamer? Dat is echt een super goede manier om ook ethernet naar een ruimte te krijgen.

Als je dat niet hebt:
Met deze afstanden gaat een wifi mesh setje je wel lukken en heb je genoeg opties.
Allereerest heb je een dual-band of tri-band mesh setje.
Even heel plat: Bij een dual band wordt dezelfde wifi gebruikt om tussen de mesh nodes te communiceren als van mesh node naar je draadloze devices. Als jij het Wifi van de mesh nodes dus niet gaat gebruiken (en hem alleen als brug gaat gebruiken) dan is dual-band wifi 5 afdoende. Ga je de WiFi wel gebruiken dan zou ik een tri-band of wifi 6 overwegen.

Voor dual band:
Bijvoorbeeld 2x TP-Link deco m4 of Deco X50. Als je puur alleen de draadloze brug gebruikt en de rest bekabeld dan verwacht ik dat je wel de volle 250mbit gaat halen.

Wil je een stapje hoger en toch ook je Wifi signaal wat er vanaf komt gebruiken, dan zou ik naar een goed tri-band setje kijken zoals de pricewatch: ASUS ZenWiFi AX (XT8) Wit, set van 2 stuks . Is wel een andere prijsklasse.

Overigens kun je ook Ziggo bellen en voor 100 euro 3x een deco m4 kopen. Dan zet je er 1 bekabeld beneden (ziggo wifi uit), 1 in de kamer boven bekabeld en 1 in de kabelloze kamer (draadloos).

Een draadloze verbonden m4 die ook accesspoint speelt is niet briljant maar je gevraagde 125mbit ga je er wel mee halen.
Hangt er ook een beetje vanaf wat je ermee gaat doen, als het puur "internetten is" dan prima. Ga je gamen dan zou ik ik niet op een dual band mesh setje gaan zitten

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 09-06-2022 10:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

erikfaber schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:02:
[...]

Het gaat om een afstand van 4 meter waarbij de geplaatste accespoints elkaar niet kunnen zien ( op elkaar richten ).
4 meter is voor WiFi peanuts, de goedkoopste apparatuur kan wel 400m aan. Wat echter mogelijk geen peanuts is, is wat dan ook er tussen die twee plekken in zit waardoor de AP's elkaar niet kunnen zien. Dekking wordt bepaald door obstakels, niet door bereik.

Kortom, wat voor obstakels zitten ertussen? Hoe dik en van welk materiaal?

Vervolgens gaat WiFi ook vaak om obstakels heen. Daar de vraag: hoeveel keer moet het signaal minimaal stuiteren om van locatie A naar locatie B te gaan?

Afhankelijk van de antwoorden op die twee vragen kunnen we een indicatie geven wat mogelijk is, en welke apparatuur je mogelijk kunt nemen.

Overigens, je gaat zeker commentaar krijgen op "kabels geen optie". Kun je wat meer toelichten waarom dat in dit specifieke geval zo is? Je zegt bereid zijn te investeren, het zou kunnen dat iemand inhuren om dit voor je te doen en netjes weg te werken het meest doelmatig zou zijn - zeker goedkoper dan twee tri-band monsters.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikfaber
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-04 09:39
De obstakels die er tussen zijn dat zijn betonnen muren en houten deuren, die overigens altijd open staan
Kabel trekken is geen optie, het hele huis is net verbouwd, alles is netjes weggewerkt, en er lag een kabel waar ergens een breuk nu in zit. Dus voor nu geen optie, wellicht in de toekomst, maar tot die tijd zoek ik een goede oplossing
dion_b schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:40:
[...]

4 meter is voor WiFi peanuts, de goedkoopste apparatuur kan wel 400m aan. Wat echter mogelijk geen peanuts is, is wat dan ook er tussen die twee plekken in zit waardoor de AP's elkaar niet kunnen zien. Dekking wordt bepaald door obstakels, niet door bereik.

Kortom, wat voor obstakels zitten ertussen? Hoe dik en van welk materiaal?

Vervolgens gaat WiFi ook vaak om obstakels heen. Daar de vraag: hoeveel keer moet het signaal minimaal stuiteren om van locatie A naar locatie B te gaan?

Afhankelijk van de antwoorden op die twee vragen kunnen we een indicatie geven wat mogelijk is, en welke apparatuur je mogelijk kunt nemen.

Overigens, je gaat zeker commentaar krijgen op "kabels geen optie". Kun je wat meer toelichten waarom dat in dit specifieke geval zo is? Je zegt bereid zijn te investeren, het zou kunnen dat iemand inhuren om dit voor je te doen en netjes weg te werken het meest doelmatig zou zijn - zeker goedkoper dan twee tri-band monsters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16
erikfaber schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:18:
De obstakels die er tussen zijn dat zijn betonnen muren en houten deuren, die overigens altijd open staan
Kabel trekken is geen optie, het hele huis is net verbouwd, alles is netjes weggewerkt, en er lag een kabel waar ergens een breuk nu in zit. Dus voor nu geen optie, wellicht in de toekomst, maar tot die tijd zoek ik een goede oplossing

[...]
Met een beetje geluk zit er maar in een aantal aders een breuk. Als je 4 werkende aders hebt kun je altijd nog 100mbit ethernet realiseren. (moet je wel beetje geluk hebben met welke aders er kapot zijn)
Niet fantastisch maar wel beter en goedkoper dan wifi mesh/moca

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

erikfaber schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:18:
Zeker dat het betonnen muren (en dus niet gasbetonblokken of gipsplaat zijn - ook maar gedeelte)? Zo ja, dan is het simpel, daar gaat geen signaal doorheen. Het zou in dat geval bijzonder nuttig zijn als je mijn tweede vraag zou beantwoorden over hoeveel keer het signaal zou moeten stuiteren tussen die locaties.
Nee, wees eerlijk, je zoekt een makkelijke oplossing tot die tijd. Goede heb je net uitgesloten.

Maar... als er een kabel ligt met breuk kan een professional daar allicht ook wat mee, een goede door dezelfde leiding te trekken. Bij een vriendin van me was door de vorige bewoners een aanbouw gedaan met overal leidingen met coaxkabels. Leuk, maar zij had UTP nodig. Zelf trekken ging voor geen meter. Wat bleek: bij aanbouw waren er in het (houten) aanbouw netjes buizen gelegd, maar die eindigden allemaal in een grote loze ruimte tussen aanbouw en bestaande woning, waarna ze in grote kluwen richting leidingen daar gingen :X

Enfin, ik snap de theorie prima maar heb twee linkerhanden, dus hebben we een monteur erbij gehaald. Na wat rondsnuffelen en porren heeft hij met een spectaculaire - maar tegelijk erg beheerds gerichte - hoeveelheid geweld de kabels eruit gekregen en de nieuwe kabel er achteraan zonder schade aan andere kabels of nette muren. Het proberen waard!

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
Voor je focust op een point to point verbinding tussen die twee kamers zou ik eerst eens kijken wat je aan wifi ontvangt van die Ziggo Connectbox op die kamer.

Als dat voldoende is zou ik persoonlijk een Aruba Instant On AP11D aanschaffen, die heeft al 4 netwerkpoorten om dingen op aan te sluiten.
Stel die in als wireless bridge en je hebt wat je wilt.

https://www.routershop.nl...voedingsadapter/pid=63221

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 09-06-2022 14:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1