Geluidsoverlast buren - Nieuwbouw - fout bouw?

Pagina: 1
Acties:
  • 20.920 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-04 18:40
Wij wonen in nieuwbouw uit november 2021. Het is een 2-onder-1 kap.
Al sinds de oplevering horen we veel geluid van de buren: praten, lachen, hoesten, blaffende hond. Maar bijvoorbeeld niet wasmachine, trap, lopen etc.

Na onderzoek bleek dat de aannemer de verbinding tussen ons en de buren vergeten was door te zagen tijdens de bouw. Het betrof hier de metalen bak, waar ze de verdiepingsvloer in gieten.

Die verbinding is gisteren eindelijk doorgezaagd.
Conclusie: we horen nu nog meer van de buren ;(. Gisteravond hoorden we de buurman praten boven onze TV uit. Ook zijn er nu nieuwe geluiden bijgekomen. We horen nu ook alle deuren open en dicht gaan.
Wij hebben rustige buren zonder kinderen, die zeker geen excessief geluid maken.

Het bouwbedrijf gaat opnieuw kijken met een camera maar dit kan wel weer maanden gaan duren. Ondertussen begint dit voor ons zeer stressvol te worden.
Je wilt nu eenmaal niet alle prive geluiden van de buren horen.

Iemand nog een goede tip waar we de oorzaak kunnen zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 00:10
hebben jullie wel gescheiden muren? Zoja hoe dik zijn deze muren? Neem aan dat ze tegenwoordig geen gedeelde muur meer toepassen.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Niet gaan zitten klooien met goedbedoelde 'adviezen' van Tweakers , maar meteen rechtsbijstand inschakelen. Neem aan dat je die hebt sinds je een woning hebt (laten bouwen)?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Geluid van stemmen e.d. is 'luchtgeluid'. Als je die hoort dan is de oorzaak vrijwel altijd een luchtlek tussen beide woningen of dat het geluid buitenom gaat.
Logisch dat het doorzagen van de bak dan niet helpt (want contactgeluid) en misschien het luchtlek nog heeft vergroot.

Horen de buren ook jullie leefgeluiden?

Laat een bouwtechnisch onderzoek doen. Van afstand via een forum valt verder toch niet veel te zeggen over de exacte oorzaak.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Ja hebben gescheiden muren.
Rechtsbijstand is al maanden ingeschakeld maar doet niet zoveel. We moeten verplicht afwachten op de oplossingen die het bouwbedrijf aandraagt. We moeten hen de kans geven tot herstel.
De buren horen ons niet zeggen ze.

Wat is een luchtlek tussen de woningen? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
txgrl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:56:
Na onderzoek bleek dat de aannemer de verbinding tussen ons en de buren vergeten was door te zagen tijdens de bouw. Het betrof hier de metalen bak, waar ze de verdiepingsvloer in gieten.

Die verbinding is gisteren eindelijk doorgezaagd.
Bijzonder dat ze er bij kunnen. Dan is het niet alleen contact geluid, dan is er ook een lucht verbinding.

De aannemer heeft al aangegeven dat er een probleem is. Ik zou 'eisen' dat er nu een onafhankelijk bureau aanhaakt
Je krijgt dadelijk een discussie over wat acceptabel is en dan draai jij op voor de kosten van het onderzoek (zij gaan niet kosten maken als ze geen probleem zien).
Nu afspreken dat het pas opgelost is als het externe bureau zegt dat het goed is scheelt veel ellende.

Het tweede: zet maar een te koop bord in de tuin ;) . De eisen met geluidsoverlast/overdracht zijn niet heel hoog. Ik hoop voor je dat het goed komt, maar het lijkt een ontwerpfout/keuze te zijn. Een busje PUR lost dat niet zomaar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

txgrl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:31:
Rechtsbijstand is al maanden ingeschakeld maar doet niet zoveel. We moeten verplicht afwachten op de oplossingen die het bouwbedrijf aandraagt. We moeten hen de kans geven tot herstel.

Als jullie de buren horen, zouden zij jullie ook moeten horen.

Misschien een gek voorstel maar ruil eens een uurtje van huis. Ga even op de bank bij de buren zitten kletsen met je vrouw of vertel een goeie mop. Ben benieuwd of de buren jullie dan wel horen. De ene persoon is ook gewoon veel gevoeliger voor geluid dan de ander..

Los daarvan zou je in een nieuw huis inderdaad niet zoveel van de buren moeten horen. Als het je echt hoog zit kun je wellicht nog een second opinion laten doen / zelf een expert inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:05

Zijn de buren bij jullie ook geweest? (testen..)
Ben jij zelf bij de buren geweest? (testen..)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Als je een speaker of radio hebt, dan kun je in beide ruimtes dezelfde hoeveelheid geluid produceren. Meet iets objectiever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:43
Een luchtlek is een route van jullie kamer naar die van hen zonder dat er iets tussen zit, dus bijvoorbeeld kieren aan beide kanten waardoor geluiden direct doorklinken. Nu hoeft het niet persé echt een luchtlek te zijn, het kan ook een dunner stuk zijn. Wij hadden ooit een 2-onder-1-kap waarbij de tussenmuur nogal dun was, maar ook de stopcontacten in beide kanten van die muur exact tegenover elkaar lagen, waardoor je via de stopcontacten eigenlijk alles hoorde wat de buren zeiden. Daar kon niet daadwerkelijk lucht doorheen, maar met de dikte van de muur minus de inbouwdiepte van 2 stopcontacten bleef er weinig muurdikte over ter demping. Qua luchtlek: Als je ruikt wat ze koken weet je zeker dat het mis is :P (Nu hielp het ook niet mee dat die buren een allergie hadden waardoor ze de hele inrichting met tegels/lamellen etc (geen textiel/gordijnen/kussens/kleden) hadden en dus sowieso een enorme echoput.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toch even hierop inhaken. Bij welke verzekeringsmaatschappij loopt dit?
Het klinkt alsof je een telefonisch consult hebt gehad, daarmee ga je dit nooit oplossen. Vaak heb je (bij complexe zaken) de mogelijkheid een externe of door de verzekering aan te wijzen advocaat in te schakelen (tot bedrag X). Ik ben geen bouwkundige, maar 'iets doorzagen' klinkt nou niet alsof de bouwer echt zijn best doet de oorzaak te vinden adhv een bouwkundig onderzoek.

@Farmerwood kan zijn ervaringen vast wel delen...

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 09-06-2022 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Sport_Life schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Toch even hierop inhaken. Bij welke verzekeringsmaatschappij loopt dit?
Het klinkt alsof je een telefonisch consult hebt gehad, daarmee ga je dit nooit oplossen. Vaak heb je (bij complexe zaken) de mogelijkheid een externe of door de verzekering aan te wijzen advocaat in te schakelen (tot bedrag X).

@Farmerwood kan zijn ervaringen vast wel delen...
Volgens mij blijft het antwoord dat je de bouwer de mogelijkheid moet geven om dit binnen een redelijke termijn op te lossen.
Dat komt dan wel bij de vraag: Wat is een redelijke termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hann1BaL schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:53:
[...]

Volgens mij blijft het antwoord dat je de bouwer de mogelijkheid moet geven om dit binnen een redelijke termijn op te lossen.
Dat komt dan wel bij de vraag: Wat is een redelijke termijn?
Bouwer is in gebreke, dus waar is de ingebrekestelling? Daarin volgt een redelijke termijn voor herstel. Een advocaat weet precies hoe dit aan te vliegen.
In tegenstelling tot een telefoniste van de verzekering die de makkelijke zaken graag aan de voorkant afwimpelt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 09-06-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:09
Wat een redelijke termijn is kan een rechtsbijstand verzekering je echt wel vertellen. Je bent niet de eerste met problemen na de bouw van een huis.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• txgrl
Het ligt bij een externe advocaat van de rechtsbijstand. Er is ook al een ingebrekestelling verstuurd.
Maar als ze vervolgens niets doen......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 10:35
Hier was 1 muur 'gekrompen' na de bouw en daar zat aan beide kanten een mooie paar mm spleet boven waardoor ik en de buurvrouw elkaar ook konden horen. Dit is dichtgemaakt door de eigenaar (betreft huur, nieuwbouw 2020) en nu horen we het niet meer.

Was inderdaad een 'luchtlek'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:00
txgrl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:06:
Het ligt bij een externe advocaat van de rechtsbijstand. Er is ook al een ingebrekestelling verstuurd.
Maar als ze vervolgens niets doen......
Ik neem aan dat er een termijn is genoemd in die ingebrekestelling? Is er uberhaupt al een expert (a la de lui die je altijd in de Rijdende Rechter ziet) langs geweest om eens te meten en mogelijk te achterhalen waar het geluid je woning binnentreedt? Dat lijken me logische eerste stappen, op kosten van/voor de bouwer uiteraard, al zal je mogelijk eerst zelf (of via rbv) wat kosten moeten maken om het gebrek aan te tonen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:17
Het huis is pas een half jaar oud en de klachten zijn waarschijnlijk nog ietsje later geuit richting aannemer. De aannemer is coöperatief. Uiteraard is het goed voor de dossiervorming dat je alvast melding hebt gemaakt bij de rechtsbijstand, maar het zou nog prima kunnen dat de aannemer dit op gaat lossen in een paar maandjes. Je zit nu waarschijnlijk even in de emotie omdat ze het gisteren dachten op te lossen met het doorzagen van die balk en dat was duidelijk niet de oplossing, dus dat is teleurstellend, maar niet alles hoeft een juridisch conflict te worden. Blijven communiceren met de aannemer lijkt me de komende weken/ maand de beste weg naar een oplossing op redelijke termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En probeer een beetje vertrouwen nog te hebben dat het goed komt en uit dit ook naar de partijen waar je van afhankelijk bent. Dit vraagt geduld, dat begrijp ik.

Zeker bij een 2-onder-1 kap wil je een goede relatie met de buren behouden lijkt mij :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:54:
Bouwer is in gebreke, dus waar is de ingebrekestelling?
Hoezo?
De bouwer heeft een gebrek gemeld gekregen en is dat aan het oplossen. Ik zie niet in wat een ingebrekestelling nu zou doen.
Dat er een gebrek aan het huis is betekent niet dat de bouwer in gebreke is. Er is nazorg & garantie afgesproken en daar valt dit onder. Elk nieuwbouwhuis heeft gebreken, daar gaan dreigbrieven weinig aan veranderen.

Ik kan me voorstellen dat je de bouwer ingebreke stelt voor slechte nazorg. Daar heb je schade van. Maar ze zijn gisteren nog langs geweest.

En dreigbrieven sturen kan in je nadeel werken. De bouwer kan ook z'n hakken in het zand zetten.
Zoals ze op de helpdesk doen: "Kan probleem niet reproduceren, case closed".
Met geluidsoverlast is dat eenvoudig te doen.
"Meneer, dit is normaal, goedemiddag".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• txgrl
Falcon schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:38:
En probeer een beetje vertrouwen nog te hebben dat het goed komt en uit dit ook naar de partijen waar je van afhankelijk bent. Dit vraagt geduld, dat begrijp ik.

Zeker bij een 2-onder-1 kap wil je een goede relatie met de buren behouden lijkt mij :)
Normaal gesproken zou ik het hier mee eens zijn. Maar dit is helaas niet het enige probleem. Het huis is ook zo lek als een mandje en tocht aan alle kanten.
Er zijn tientallen bouwfouten gemaakt (grote fouten) en de aannemer begint nu 7 maanden na oplevering pas een keer in actie te komen. En dan nog zeer spaarzaam.
Dan ben je er echt wel klaar mee hoor.
De officiële termijn die voor dit soort dingen staat is 3 maanden na oplevering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@txgrl Begrijp ik.. sterkte ermee

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

txgrl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:34:
[...]

Normaal gesproken zou ik het hier mee eens zijn. Maar dit is helaas niet het enige probleem. Het huis is ook zo lek als een mandje en tocht aan alle kanten.
Er zijn tientallen bouwfouten gemaakt (grote fouten) en de aannemer begint nu 7 maanden na oplevering pas een keer in actie te komen. En dan nog zeer spaarzaam.
Dan ben je er echt wel klaar mee hoor.
De officiële termijn die voor dit soort dingen staat is 3 maanden na oplevering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 12:09
[...]
Het huis is ook zo lek als een mandje en tocht aan alle kanten.
Dit gezegd hebbende, zou ik echt alles onderste boven keren om op zoek te gaan naar spleten en kieren tussen beide huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Haha, daarom zijn dit soort online discussies geweldig en compleet zinloos.

We gaan van 'de aannemer heeft het probleem proberen op te lossen, maar is nog niet gelukt' naar 'aannemer levert complete wanprestatie'.

Overigens blijf ik erbij, als je bouwkundige problemen hebt altijd een enigszins onafhankelijke expert erbij betrekken.
Alleen als je het echt zelf kunt meten ("de muur staat scheef") kun je zelf stappen zetten.

Maar geluidsoverlast, tocht en meer van dat soort persoonlijke dingen moet je kwantificeren.
'x dB' of een blowertest helpt als 0-meeting en dan kun je ook een 2de meeting doen om te bewijzen dat het wel/niet werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01:22
Hallo,
Je huis moet voldoen aan de prestatie-eisen op grond van H3 van het bouwbesluit (daar staan de normen mbt geluidsoverdracht).

Stap 1 Bij de bouwer melden dat redelijkerwijs niet voldaan wordt aan de te verwachten geluidsisolatie tussen de woningen.
Pakt de bouwer dit niet binnen een redelijke termijn op met een goed resultaat dan naar stap 2. Serieus oppakken betekent dat een deskundig bouwadviesbureau een meting doet om de feitelijke geluidoverdracht vast te stellen. Vervolgens kan een deskundige een advies gegeven wat de beste maatregelen zijn om aan het bouwbesluit te voldoen. Na maatregelen vragen om een controle meting.

Stap 2 Melden bij woningborg / bouwgarant (als dat van toepassing is).

Helaas heeft het gemeentelijk bouwtoezicht heel weinig aandacht voor geluidsisolatie. Achteraf je recht halen is best complex. Alleen al het onderzoek en advies is, los van maatregelen, al vrij kostbaar.
(25 j ervaring met geluidregelgeving bij gemeenten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:30
Falcon schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:38:

dat lijkt me sowieso belangrijk ook al woon je niet in een 2-onder-1 kap :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• txgrl
Nog even een update voor de nieuwsgierigen:

Er is een akoestisch onderzoek gedaan. Helaas valt alles binnen de normen.
Hoe dat mogelijk is snappen wij weinig van.
Als de buurvrouw in haar slaapkamer aan het hoesten is, klinkt het alsof ze tussen ons in ligt in bed.
Dat lijkt ons toch niet normaal voor nieuwbouw.

In het rapport staan ook alleen de metingen van de woonkamer, terwijl er wel degelijk boven gemeten is. Hier maar weer achteraan dus.

Maar, van het bouwbedrijf hoeven we dus niets te verwachten.
Heeft iemand hier ervaring met akoestische schilderijen of voorzetwanden? Helpt dit daadwerkelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
txgrl schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:09:

Als de buurvrouw in haar slaapkamer aan het hoesten is, klinkt het alsof ze tussen ons in ligt in bed.

In het rapport staan ook alleen de metingen van de woonkamer, terwijl er wel degelijk boven gemeten is. Hier maar weer achteraan dus.

Heeft iemand hier ervaring met akoestische schilderijen of voorzetwanden? Helpt dit daadwerkelijk?
Voorzetwand helpt goed.

Ook het plaatsen van akoestisch panelen helpt goed, aangezien het geluid dan niet weerkaatst wordt op de wanden. Geef de buurvrouw er ook een paar, dan komt er minder geluid jouw kant op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 10:12
Als het geluid al in je huis is heeft een accoustisch paneel weinig invloed. Dan is het leed al geschied. Klinkt als een lapmiddel. Ja het zal misschien wat minder doorgalmen, maar denk niet dat je daar blij van word.

Zou eerder een voorzetwand creëeren gericht op geluidsisolatie. Maargoed, geen bouwkundige hier. Sterkte man, lijkt me echt een shitsituatie. Wonende in een jaren 30 appartement voel ik je pijn ;)

Elk kuchje, deur die dicht gaat, muziek, etc hoor je. Zeer vermoeiend. Enige wat ik nog niet gehoord heb is als m'n buren een scheet laten. Denk dat ze die van mij wel horen.

[ Voor 47% gewijzigd door spokje op 24-08-2022 15:18 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

Welke partij heeft die meting gedaan? En door wie zijn ze betaald?
Zou niet de eerste keer zijn dat de conclusie van een rapport afhankelijk is van de wens van de klant.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 00:10

Niet opgeven en gaan voor een second opinion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
is een IR warmte scan in de zomer mogelijk?
isolatie fout tussen huizen, geluidsoverlast, isolatiefout buitenschil forse energierekening en wellicht niet op norm dus extra punt om mee te nemen nu het nog "redelijk recent" is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-05 17:04
Silent7 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:34:
is een IR warmte scan in de zomer mogelijk?
isolatie fout tussen huizen, geluidsoverlast, isolatiefout buitenschil forse energierekening en wellicht niet op norm dus extra punt om mee te nemen nu het nog "redelijk recent" is
Nee dat is niet mogelijk in de zomer. Moet voldoende koud zijn buiten en binnen dan flink opstoken. Of je er geluidlekken mee opspoort betwijfel ik overigens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:19

paQ

Dan een rookproef.
Kun je zelf in wezen ook uitvoeren. Huur ergens een hazer voor een middag. Kost je 4 tientjes of zo.
Pomp de slaapkamer bij de buren vol en kijk wat er gebeurt.
Kan ook aan jouw kant natuurlijk.
Zie je rook bij jou binnendringen, herhaal dan de proef en leg het vast. (Video)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Klinkt als een onderzoek wat de aannemer heeft laten uitvoeren? Neem het heft in handen, als je het kunt betalen regel alles zelf, dus zelf dat onderzoek laten uitvoeren door een gecertificeerde club. Het is jouw huis, jouw woongenot, als je al over voorzetwanden begint leg je je er al bij neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Dit is een nachtmerrie en zou je bij een nieuwbouw niet verwachten. Ik heb hierdoor al eens verhuisd maar dit was een oudere woning met een enkele brik als tussenmuur. Dat kwam overeen met jouw klachten.

Zijn jullie tijdens de bouw op de werf geweest? enig idee welke isolatie (en dikte) en tussen de muren zit? Zijn er fotos van? Bij mij (ook nieuwbouw) is het een brik van 14cm - 10cm rotswol - brik van 14cm. Als je ze hoort praten lijkt het me dat er ergens isolatie ontbreekt of een opening in de muur is, maar dat zou je natuurlijk zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

paQ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:11:
Dan een rookproef.
Kun je zelf in wezen ook uitvoeren. Huur ergens een hazer voor een middag. Kost je 4 tientjes of zo.
Pomp de slaapkamer bij de buren vol en kijk wat er gebeurt.
Kan ook aan jouw kant natuurlijk.
Zie je rook bij jou binnendringen, herhaal dan de proef en leg het vast. (Video)
Gewoon de bbq aansteken in de slaapkamer (bij de buren natuurlijk ;) )

Maar serieus, ik vrees dat je dat bij jezelf moet doen. De buren hebben immers geen probleem en zullen geen slaapkamer vol rook willen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:09
Toevallig lid van vereniging eigen Huis? Die kunnen ook een onafhankelijk onderzoek uitvoeren.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 19:15

Wij wonen ook in een twee-onder-één-kap nieuwbouwhuis, gebouwd in 2015-2016. Enige tijd geleden stond de buurvrouw voor de deur om te vertellen dat ze sinds een dag een jonge hond hadden en om zich te verontschuldigen voor het feit dat de hond de hele nacht door gejankt had. We hadden er helemaal niks van gemerkt en hebben de hond nog steeds nooit gehoord (tenzij deze in de tuin is). Qua leefgeluiden horen we alleen soms iets als één van de buren van de trap af dendert, of een raam wat te hard dicht slaat. Ik ben zeer nieuwsgierig naar wat voor normen jullie huis gebouwd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-04 21:57
De Rijdende Rechter heeft meerdere afleveringen over geluidsoverlast gemaakt en daarbij metingen verricht. Gezien de aard en de ernst van de klachten zou het een mooi onderwerp voor een nieuwe aflevering zijn. Als je het bouwbedrijf kunt verleiden om hieraan mee te werken weet je vrij zeker dat het mysterie grondig wordt uitgeplozen en dat het bedrijf volledig meewerkt aan het zoeken naar een passende oplossing.

Als je zelf aan de slag wilt met isolatie in ieder geval deze sites even bekijken:

https://nsg.nl/nl/home
https://www.akoestiekwinkel.nl/

Totdat je een oplossing hebt gevonden kun je op maat gemaakte oordoppen (b.v. speciaal om mee te slapen) proberen of NC-headphones om tussendoor tijdelijk wat verlichting te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Een blowerdoortest geen optie? Online vind ik prijzen van €250 tot €500. Als je iemand hebt die dat een beetje serieus doet (niet gewoon meten voor het getalletje), gaat die op zoek naar de lekken (met onder andere rookstaafjes). Je zou daar eventuele luchtlekken naar de buren mee die akoestische problemen veroorzaken mee moeten vinden en mogelijk ook nog andere luchtlekken die je energiegebruik verhogen.

Ik zou verwachten dat dat al gebeurd is bij oplevering van een nieuwbouw, maar misschien is er toen gewoon naar het getalletje gekeken en geen verder onderzoek gedaan welke lekken nog te verbeteren waren.

Ik heb tien jaar in een 1920's rijtjeswoning gewoond met een gewone enkelsteense muur tussen mijn woning en de woningen langs mij en ik hoorde uiteraard wel wat geluid van de buren, maar zeker niet in die mate dat dat leek alsof ze bij mij stonden (ik kon ze eigenlijk nooit verstaan, ik hoorde de TV enkel bij wat luidere momenten in films...). Wel houten vloeren, misschien dempt dat een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sport_Life schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:17:
Niet gaan zitten klooien met goedbedoelde 'adviezen' van Tweakers , maar meteen rechtsbijstand inschakelen. Neem aan dat je die hebt sinds je een woning hebt (laten bouwen)?
Is dit niet wat rigoureus? Ze wonen er net enkele maanden, de buren maken geen excessief geluid. Om daar dan de rechtsbijstand direct erop te zetten, terwijl ook de bouwer/aannemer welwillend is om te helpen (wil gaan kijken met een camera, maar kan nog best even duren). Ik zou de rechtsbijstand pas inschakelen als een oplossing redelijk uitzichtloos begint te worden, iets wat hier zover ik lees, totaal nog niet aan de orde is.

EDIT: Ik zie nu pas dat dit een topic is dat wat langer loopt, mea culpa.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 27-08-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je het hier al over gehad met het bouwbedrijf? Zo ja, stel ze in gebreken zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik mij afvraag als het 100% aan de bouw ligt zouden de buren net zoveel overlat moeten ervaren, alleen lees ik het niet direct terug.
Als de buren een moderne minimalistische inrichting hebben met alleen een coating op de betonnen vloer etc. dan heb je wel een uitdaging.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Frogmen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:25:
Wat ik mij afvraag als het 100% aan de bouw ligt zouden de buren net zoveel overlat moeten ervaren, alleen lees ik het niet direct terug.
Als de buren een moderne minimalistische inrichting hebben met alleen een coating op de betonnen vloer etc. dan heb je wel een uitdaging.
De buren horen het niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01:22

Is er echt gemeten? Dat wil zeggen met 100 dB+ bron met roze ruis een overdrachtsmeting, conform de NEN5077.
Of is het een theoretische berekening op de computer? De gebruikte methodiek moet vermeld staan in de rapportage.

Wat wel kan is dat er een frequentie dip zit in het isolatiespectrum. Als die in de buurt zit van de spraakfrequenties (250-500 Hz) dan kan je de buren horen terwijl wel aan de totaalnorm voldaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:46
Maar in natuurkunde is het toch niet mogelijk dat jij de buren wel hoort en de buren jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 07-05 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Na bijna 2 jaar hoeven we deze echt niet uit de sloot te halen. Terug in de sloot dus.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.