Electrische bbq gaat niet tot maximum temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yocahu
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-06-2022
Ik hoop dat ik hier in de goede groep ben.
Heb deze week een 2e electrische bbq gekocht (Cecotec PerfectSteak 4250 Stand) en die gaat niet naar de maximum temperatuur. Ik had eerst een ander merk en teruggestuurd omdat ik dacht dat die niet goed werkte maar heb met deze hetzelfde probleem. Het lampje blijft branden en gaat pas uit wanneer ik de temperatuurknop terug halverwege draai. Ik heb het geprobeerd op 3 verschillende geaarde stopcontacten en geen verschil. Ik heb niet gecontroleerd of deze daadwerkelijk geaard zijn, maar zijn er 2 in de keuken en 1 in het washok dus ik neem aan van wel. Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. De bbq is 2450 watt en mijn energieleverancier geeft aan dat ik 4,4 KW kan gebruiken.
Ik woon in Spanje trouwens mocht dat nog iets uitmaken.
Hopelijk kan iemand mij vertellen wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De maximum temperatuur bereik je door zo hard mogelijk te blijven stoken, dus dat het lampje niet uit gaat lijkt me a priori juist te betekenen dat hij werkt zoals het hoort.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:09
Inderdaad, op standje max gaat het verwarmingselement van de tafelgrill gewoon niet uit, en daardoor blijft het lampje aan.
Hij stookt dan maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:51
Hij gaat wel uit als TS hem naar halverwege draait, dat is raar. Als hij erg heet is zou hij eerder uit moeten gaan tijdens het terugdraaien.

Daarnaast zit er een maximum temperatuur op. Op een gegeven moment is de max aanvaardbare temperatuur van het apparaat bereikt en zou hij vanzelf moeten stoppen.

[ Voor 36% gewijzigd door Artbij op 09-06-2022 08:55 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-08 12:19
Artbij schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:54:
Hij gaat wel uit als TS hem naar halverwege draait, dat is raar. Als hij erg heet is zou hij eerder uit moeten gaan tijdens het terugdraaien.

Daarnaast zit er een maximum temperatuur op. Op een gegeven moment is de max aanvaardbare temperatuur van het apparaat bereikt en zou hij vanzelf moeten stoppen.
Ik lees hier eigenlijk alleen maar aannames... Een bbq fabrikant kan natuurlijk prima andere keuzes maken. Zoals bijvoorbeeld: 'op max vermogen gaat hij niet uit'.

Zit er geen handleiding bij die uitleg geeft hoe het zou moeten werken?

[ Voor 6% gewijzigd door Xqlusive op 09-06-2022 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08 22:20
Dit is toch een open bbq? Dan moet je blijven verwarmen want alle warmte verdwijnt gelijk naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yocahu
Bedankt voor jullie reacties.

Handleiding: Set the thermostat to the desired temperature.
-Low or medium for warming foods
-High temperature for fast cooking or appliancering
The indicator light will turn on when set and will turn off when the desired temperature is reached.

Net zoals bij een electrische frituurpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Er wordt temperatuur benoemd, alleen geen temperatuur aangegeven. Dat is wel handig om te bepalen of iets wel of niet (goed) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:06
Het enige wat je nodig hebt is een verbruiksmeter om er tussen te zetten.
Dan weet je of dat verbruikt wordt.

Maar stand max betekend eigenlijk altijd branden waarbij de ingestelde temperatuur sensor niet ter zake doet.
Want je hebt alle stroom nodig. Oplossing is dan er net iets onder gaan zitten 90 a 95 % zodat lamp wel gebruikt wordt.

Bij lagere instellingen wordt er wel maximaal gestookt totdat de gewenste temperatuur is bereikt waarna apparaat terugschakelt naar bijhoud stand. Minder vermogen en lampje uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-08 23:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tenzij hij gewoon maar 4 standjes heeft: uit, low, medium, high (zoals je zou kunnen opmaken uit Yocahu in "Electrische bbq gaat niet tot maximum temperatuur"). Waarbij alleen low en medium een thermostaat hebben, of hij de thermostaat waarde van high gewoon nooit haalt omdat hij niet genoeg vermogen heeft om die temperatuur te bereiken in de omstandigheden waar TS deze bbq gebruikt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heeft het ding een deksel, en waar staat ie? Als ie wind vangt, kan ik me goed voorstellen dat ie het moeilijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yocahu
Orion84 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:50:
[...]

Tenzij hij gewoon maar 4 standjes heeft: uit, low, medium, high (zoals je zou kunnen opmaken uit Yocahu in "Electrische bbq gaat niet tot maximum temperatuur"). Waarbij alleen low en medium een thermostaat hebben, of hij de thermostaat waarde van high gewoon nooit haalt omdat hij niet genoeg vermogen heeft om die temperatuur te bereiken in de omstandigheden waar TS deze bbq gebruikt.
Precies, daar denk ik ook aan. Waarom heeft de bbq niet genoeg vermogen om de maximale temperatuur te halen? Waar zou dat aan kunnen liggen? Het is een traploze thermostaatregeling, van low tot high.

[ Voor 4% gewijzigd door Yocahu op 09-06-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Yocahu schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:53:
[...]

Precies, daar denk ik ook aan. Waarom heeft de bbq niet genoeg vermogen om de maximale temperatuur te halen? Waar zou dat aan kunnen liggen?
Nou gewoon, omdat 2400W misschien niet genoeg is om zo'n open bbq echt heel heet te stoken als die gewoon buiten staat met wellicht wat wind, waardoor de warmte gewoon sneller wegwaait dan dat ie het heet kan stoken.

Maar maakt het uit? Als je er gewoon lekker op kan grillen is het goed toch?

Overigens denk ik dat we op voorhand al wel redelijk kunnen uitsluiten dat het niet aan je elektrische installatie thuis ligt, maar gewoon een eigenschap/beperking van dit apparaat is. Dus daarmee is dit niet iets voor Duurzame energie en installaties. Ik verplaats je vraag even naar Algemene zaken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yocahu

Dat lijkt mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:35
MikeyMan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:51:
Heeft het ding een deksel, en waar staat ie? Als ie wind vangt, kan ik me goed voorstellen dat ie het moeilijk heeft.
Dit. Ik heb ooit ook een electrische bbq gehad en buiten bij het minste zuchtje wind kwam dat ding niet meer op temperatuur. Binnen ging het overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08 16:20
Lijkt mij inderdaad een vrij normale verschijning voor een elektrische barbecue in deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yocahu
Orion84 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:56:
[...]
Nou gewoon, omdat 2400W misschien niet genoeg is om zo'n open bbq echt heel heet te stoken als die gewoon buiten staat met wellicht wat wind, waardoor de warmte gewoon sneller wegwaait dan dat ie het heet kan stoken.

Maar maakt het uit? Als je er gewoon lekker op kan grillen is het goed toch?

Overigens denk ik dat we op voorhand al wel redelijk kunnen uitsluiten dat het niet aan je elektrische installatie thuis ligt, maar gewoon een eigenschap/beperking van dit apparaat is. Dus daarmee is dit niet iets voor Duurzame energie en installaties. Ik verplaats je vraag even naar Algemene zaken :)
Dank je voor de verplaatsing.

Maar met de vorige bbq van 2000W had ik hetzelfde. En bbq staat op balkon uit de wind met een buitentemperatuur van 27 graden. Bbq werd ook niet warmer toen ik het binnen probeerde, dus dat kan niet de oorzaak zijn. Ik heb zelf het gevoel dat het aan mijn installatie thuis ligt, maar ik ben een leek.... :)
Kan het iets te maken hebben met aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yocahu
euchromatic schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:57:
[...]

Dit. Ik heb ooit ook een electrische bbq gehad en buiten bij het minste zuchtje wind kwam dat ding niet meer op temperatuur. Binnen ging het overigens prima.
Binnen geprobeerd en maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Yocahu schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:01:
[...]
Ik heb zelf het gevoel dat het aan mijn installatie thuis ligt, maar ik ben een leek.... :)
Meten is weten. Zoals iemand al noemde: prik er zo'n verbruiksmeter tussen en je kan precies zien wat er gebeurt. Overigens kunnen er natuurlijk meerdere oorzaken zijn als je het opgegeven vermogen niet haalt. Het kan zijn dat de fabrikant wat creatief met cijfers is geweest, kan ook zijn dat er inderdaad wat aan de hand is met je installatie. Dat zou dan (gezien de simpele aard van dit soort apparaten) denk ik een geval moeten zijn dat je voltage onder de maat is. Maar dusdanig onder de maat dat je BBQ daar door significant minder vermogen heeft zou wel apart zijn. Hoe dan ook: dat laat zo'n meter volgens mij vaak ook wel zien.
Kan het iets te maken hebben met aarde?
Dat lijkt me ernstig stug. De aarding heeft niks te maken met het vermogen dat een apparaat kan gebruiken. Enige manier waarop aarding van invloed zou zijn is wanneer een een mega stroomlek in dat apparaat zit waardoor er een significant deel van de stroom wegvloeit naar aarde. Maar dan zou je aardlek moeten klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yocahu
Orion84 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:06:
[...]
Meten is weten. Zoals iemand al noemde: prik er zo'n verbruiksmeter tussen en je kan precies zien wat er gebeurt. Overigens kunnen er natuurlijk meerdere oorzaken zijn als je het opgegeven vermogen niet haalt. Het kan zijn dat de fabrikant wat creatief met cijfers is geweest, kan ook zijn dat er inderdaad wat aan de hand is met je installatie. Dat zou dan (gezien de simpele aard van dit soort apparaten) denk ik een geval moeten zijn dat je voltage onder de maat is. Maar dusdanig onder de maat dat je 2000W al niet meer haalt is wel heel erg. Hoe dan ook: dat laat zo'n meter volgens mij vaak ook wel zien.

[...]
Dat lijkt me ernstig stug. De aarding heeft niks te maken met het vermogen dat een apparaat kan gebruiken. Enige manier waarop aarding van invloed zou zijn is wanneer een een mega stroomlek in dat apparaat zit waardoor er een significant deel van de stroom wegvloeit naar aarde. Maar dan zou je aardlek moeten klappen.
Ok, dat klinkt heel aannemelijk, Ik zal eens kijken naar een verbruiksmeter en het voltage meten.
Is dit wat?
https://www.amazon.es/Med...hvtargid=pla-871919455601

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Yocahu schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:15:
[...]

Ok, dat klinkt heel aannemelijk, Ik zal eens kijken naar een verbruiksmeter en het voltage meten.
Is dit wat?
https://www.amazon.es/Med...hvtargid=pla-871919455601
Ken het ding zelf niet, maar dit is inderdaad het soort meter dat je nodig hebt ja. Deze geeft ook netjes het voltage aan, zodat je kan checken wat er 'uit je stopcontact komt'.

Overigens is volgens de manual (https://www.manualslib.co...Stand.html?page=16#manual) die bbq maar 2200W, bij 220-240V. Die 2200W zal veel kans bij 240V zijn, als je in de praktijk maar 220V uit je stopcontact krijgt (geen idee hoe betrouwbaar het voltage in Spanje is?), dan houd je nog maar iets meer dan 2000W vermogen over. Dat zou een rol kunnen spelen, maar al met al doet dat er niet heel veel toe. Het zal of domweg een kwestie zijn dat die hoogste stand geen thermostaat heeft, of dat die thermostaatgrens zelden of nooit bereikt wordt met het vermogen dat het apparaat heeft (los van bescheiden variaties in hoeveel vermogen hij nu precies kan trekken).

[ Voor 39% gewijzigd door Orion84 op 09-06-2022 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yocahu
Iedereen hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga een verbruiksmeter bestellen en kijken wat er uit komt.
Alvast een goed weekeinde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Naast het feit van het verbruik meten, heb je de temperatuur al eens opgemeten?

Als het ding bij wijze van spreken 300 graden wordt, lekker boeien of het lampje uit is of niet.
Pagina: 1