Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arch-IT-ect
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 23:22
Hallo medetweakers

In the early 2000's heb ik nog vrij veel systemen geassembleerd. Nu valt dit niet zoveel meer voor. Voor een huis-, tuin- en keukengebruiker is een laptop namelijk het betere alternatief.

Nu heb ik vandaag voor het eerst een hoop onderdelen voor een Intel 12e generatie processor in handen gekregen. Alles lijkt vrij straight forward te zijn. Echter worstel ik wat met 2 zaken. Op internet vind ik niet echt sluitende uitleg, dus richt ik me tot deze geweldige community.

Het betreft:
  • Corsair RM850x PSU
  • ASUS TUF Z690-PLUS WIFI mobo
  • Intel i7 12700 proc
  • DDR5 geheugen
  • nVidia 3080ti van Asus
Onderstaande vragen heb ik. Bijgevoegd ook een afbeelding.
  1. Om het mobo van stroom te voorzien, moet ik de 24 pin stekker aansluiten op het moederbord. Echter heeft de kabel die in de PSU moet 2 stekkers. Dien ik deze beiden in de PSU te pluggen (punt 1 & 2 op de afbeelding)?
  2. Daarnaast heeft de CPU ook redelijk wat prik nodig. Daarvoor zijn er op het moederbord 2 aansluitpunten voorzien. Eentje met 8 pins en eentje met 4 pins. Zoals ik op de afbeelding heb aangeduid, is de 8 pin redelijk duidelijk (punt 5), maar punt 4 krijg ik kop nog staart aan. De meegeleverde kabel met de voeding bestaat uit een aansluiting voor de PSU (punt 3), een 8 pins en een 6 + 2 pin. Nergens een 4 pin te bespeuren....
Afbeeldingslocatie: https://www.arch-it-ect.be/files/pc-kevin.png

Kunnen jullie meer duidelijkheid scheppen ajb?
Heel erg bedankt alvast

If freedom is short of weapons, we will compensate it with willpower

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zowel 1 als 2 moeten in de PSU. Samen maken ze de 24 pin connector.

De 8 pin voor de CPU (connector 5 op de foto) is noodzakelijk. Eventuele extra 4- of 8 pins aansluitingen zijn optioneel en alleen voor extreme overclocking nuttig. Aansluiting 4 kan je dus leeg laten.

Complimenten voor je startpost trouwens, compleet en handig uitleggen zo met de plaatjes.

[ Voor 27% gewijzigd door spone op 09-06-2022 00:05 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:17
RM850x komt met 2 cpu kabels. Dat geldt voor zowel de 2018 als 2021 versie van de voeding. Op de PSU zijde van de kabel staat type 4 op de connector, op de CPU zijde staat CPU. Aan de CPU zijde kan de connector gedeeld worden in 4+4.
Nooit een 6+2 in een 8 pins CPU op het moederbord steken want dan frituur je het moederbord en mogelijk ook de CPU.

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 09-06-2022 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arch-IT-ect
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 23:22
spone schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 00:02:
Zowel 1 als 2 moeten in de PSU. Samen maken ze de 24 pin connector.

De 8 pin voor de CPU (connector 5 op de foto) is noodzakelijk. Eventuele extra 4- of 8 pins aansluitingen zijn optioneel en alleen voor extreme overclocking nuttig. Aansluiting 4 kan je dus leeg laten.

Complimenten voor je startpost trouwens, compleet en handig uitleggen zo met de plaatjes.
Thanks spone. Het heeft even geduurd omwille van C19 en vakantieperiodes, maar gisteren is de pc in werking gezet. Alles werkt zoals het moet. Met jouw uitleg werd het helemaal duidelijk.

If freedom is short of weapons, we will compensate it with willpower