Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20
Ik probeerde zojuist mijn klik aan klik uit aan te zetten en pats aardlek eruit.

Oorzaak dus zo gevonden zou je zeggen. De KIKA ertussenuit gehaald, maar zonder resultaat. Blijkbaar zit de kortsluiting dus ergens anders.
Aangezien op deze groep o.a. mijn vriezer en mijn koelkast zitten, zou ik het toch wel prettig vinden om vanavond het weer aan te hebben.

In de schuur zitten meerdere lasdozen, waarvan er 1 naar een mof gaat voor de tuinverlichting, hieraan zit de KIKA.

Daarvoor zit een lasdoos met vier kabels, 2 onder, 2 boven. Boven is de KIKA. Maar hoe kan ik nu de volledige schuur (waar dus de KIKA zat) uitschakelen?

Beste antwoord (via Paultje3181 op 10-06-2022 00:03)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

(jarig!)
Paultje3181 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:32:
Zo, schuur is afgebroken... Zonder resultaat. Toen maar eens apparaten gaan afsluiten, en ja hoor. De KAKU ICS1000 afgekoppeld en groep 1 blijft omhoog. Ik moet alleen wel de aardlek vast blijven houden. Houdt dit in dat er iets in de meterkast stuk is? Geen van de andere groepen staat uit.
Even kijken of ik je nu goed begrijp (gaat alleen om de groepen + aardlek die bij het probleem horen, niet de rest van de kast):
• Alle groepen uit, dan kan je de aardlek gewoon aan zetten (omhoog)
• Groep 1 ging er gelijk uit op het moment dat je de aardlek aan zette.
• Tot je de KAKU afkoppelde, toen bleef groep 1 wel aan.
• Maar: na bovenstaande blijft de aardlek niet aan als groep 1 aan staat: deze moet je vasthouden.

Klopt het tot zover?

Dan wat aanvullende testjes:
1. Alle groepen uit, aardlek aan zetten. Werkt nog steeds?
2. Alle groepen uit, aardlek aan zetten en daarna groep 1. Dan gaat de aardlek uit?
3. Alle groepen uit, aardlek aan zetten en daarna groep 2. Blijft de aardlek dan wel aan, of gaat hij dan ook uit?

Als de aardlek bij 2 en 3 uit gaat (en evt bij 1), dan lijkt je aardlek kapot. Te grote lekstroom op 2 aparte groepen zou wel erg toevallig zijn. Blijft de aardlek aan bij 2 of 3, dan is de aardlekschakelaar waarschijnlijk in orde.

Gaat de aardlek uit bij stap 2, maar blijft hij aan bij stap 3, dan heb je een aardfout/lekstroom in groep 1 zitten. Dan toch proberen om ALLE gebruikers op die groep af te koppelen. Daarna kijken of de aardlek dan wel aan blijft (zo niet, waarschijnlijk een probleem in de bedrading ergens). Zo ja, dan één voor één apparaten weer aansluiten en kijken of alles blijft werken.

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat je KAKU bedoelt? KIKA is iets heel anders.

Vanuit de groepenkast loopt er denk ik wel een draad (voorafgegaan door een stop/automaat) naar de schuur. Die zou je uit kunnen zetten, maar dan is ook je koelkast/vriezer uit (er even vanuit gaande dat die in de schuur staan). Of bedoel je aardlek ipv groep?

Je kan in elk geval beginnen met uitzoeken welke van de groepen de aardlek eruit trekt. Meestal zitten er 3 of 4 groepen per aardlekschakelaar. Begin door alles achter die afslaande aardlekschakelaar uit te zetten, dan aardlek aan, en dan een voor een de groepen in te schakelen totdat je de groep gevonden hebt die de aardlek triggert.

[ Voor 33% gewijzigd door spone op 08-06-2022 23:39 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Paultje3181
Het is groep 1 die er steeds uit gaat als ik de aardlek terug aan probeer te zetten. Hierop zit helaas zowel de schuur, als de woonkamer en koelkast. Als ik de schuur er uit kan krijgen, ben ik op zich al wel tevreden voor nu, gezien het tijdstip.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De verdachte is dus wel de tuinverlichting. Kan je die loskoppelen uit de lasdoos?

Gaat er trouwens een groep uit, of een aardlek voor 4 groepen? Of heb je alamats?

[ Voor 34% gewijzigd door teacher op 08-06-2022 23:57 ]

Wise enough to play the fool

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 19:46
Als je zeker bent dat het probleem in de schuur zit, maar niet precies weet waar, dan kun je proberen om de eerste lasdoos in de schuur open te schroeven en de fasedraad los te halen. Als je niet goed kunt zien welke de aanvoer is en welke de vertakking(en), dan haal je voor nu alle fasedraden in die lasdoos los. Denk om je veiligheid en niet te snel snel willen doen. Gebruik eerst spanningszoeker of multimeter om zeker te zijn dat daar geen spanning is. En dop de fasedraden goed af!

Daarna de aardlekschakelaar en groep weer inschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door FreddyFish op 09-06-2022 00:07 ]

• Paultje3181
Zo, schuur is afgebroken... Zonder resultaat. Toen maar eens apparaten gaan afsluiten, en ja hoor. De KAKU ICS1000 afgekoppeld en groep 1 blijft omhoog. Ik moet alleen wel de aardlek vast blijven houden. Houdt dit in dat er iets in de meterkast stuk is? Geen van de andere groepen staat uit.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je aardlek kan defect zijn ook.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

(jarig!)
Paultje3181 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:32:
Even kijken of ik je nu goed begrijp (gaat alleen om de groepen + aardlek die bij het probleem horen, niet de rest van de kast):
• Alle groepen uit, dan kan je de aardlek gewoon aan zetten (omhoog)
• Groep 1 ging er gelijk uit op het moment dat je de aardlek aan zette.
• Tot je de KAKU afkoppelde, toen bleef groep 1 wel aan.
• Maar: na bovenstaande blijft de aardlek niet aan als groep 1 aan staat: deze moet je vasthouden.

Klopt het tot zover?

Dan wat aanvullende testjes:
1. Alle groepen uit, aardlek aan zetten. Werkt nog steeds?
2. Alle groepen uit, aardlek aan zetten en daarna groep 1. Dan gaat de aardlek uit?
3. Alle groepen uit, aardlek aan zetten en daarna groep 2. Blijft de aardlek dan wel aan, of gaat hij dan ook uit?

Als de aardlek bij 2 en 3 uit gaat (en evt bij 1), dan lijkt je aardlek kapot. Te grote lekstroom op 2 aparte groepen zou wel erg toevallig zijn. Blijft de aardlek aan bij 2 of 3, dan is de aardlekschakelaar waarschijnlijk in orde.

Gaat de aardlek uit bij stap 2, maar blijft hij aan bij stap 3, dan heb je een aardfout/lekstroom in groep 1 zitten. Dan toch proberen om ALLE gebruikers op die groep af te koppelen. Daarna kijken of de aardlek dan wel aan blijft (zo niet, waarschijnlijk een probleem in de bedrading ergens). Zo ja, dan één voor één apparaten weer aansluiten en kijken of alles blijft werken.

Zo scherp als een voetbal!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Paultje3181
Gelukt! Ik heb de stekkerdoos die in de meterkast lag ook nog even moeten vervangen, maar alles lijkt het nu weer te doen... Morgen de schuur nog weer even fixen en dan ben ik weer blij. Dankjulliewel voor alle hulp
Pagina: 1