Foto's
Helaas niet beschikbaar. Situatieschets:Twee platte daken, los van elkaar. Eerste dak is een overkapping, tweede dak is een garage. Tussen de platte daken ligt al een mantelbuis met +- 15m afstand waar DC kabel doorgetrokken kan worden.
Beschikbare (dak)ruimte
Zie situatieschets voor de afmetingen.
Schaduw
Naast de overkapping staat een lage boom (+- 1m hoger dan overkapping), die mogelijk op paneel 1 tijdelijk wat schaduw werpt.Op plat dak garage zijn luchtafvoer schoorstenen van +- 50cm hoog die mogelijk tijdelijk wat schaduw op panelen gemarkeerd met 2 werpen.
Vanwege het dak van het woonhuis komt in de late namiddag schaduw op de panelen gemarkeerd met een 3.
Jaarverbruik
11000 kwhHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Doel: een groot deel van het verbruik zelf opwekken. Vandaar ook keuze voor bijna platleggen (naast dat ze hierdoor niet zichtbaar zijn vanaf de woning), gezien er dan meer panelen op het platte dak overkapping kunnen en na lezen van positieve ervaringen bij forumgenoten. Bij andere opstellingen lukt het niet om 2 rijen in "portrait" op het platte dak van de overkapping te realiseren vanwege benodigde tussenafstand.Wie gaat het project uitvoeren
Zelf met hulp van bevriende electricienBijhouden van data
Zou leuk zijn in home-assistant te monitoren, niet perse noodzakelijk.Regio
Zuid-oost Brabant.- Zoals op de schets aangegeven, wil ik 2 strings maken. Eerste string is 15 panelen op overkapping, en een tweede string van 10 panelen op de garage. De panelen komen bijna helemaal vlak te liggen (+-5 cm afschot over een paneel). Dit op basis van standaard afmetingen 1.04m x 1.70m
Mijn vragen:
- Uitgaande van 380WP panelen (bijvoorbeeld Phono Solar Phono Solar 380 Wp Black White Half Cell PERC) is totaal 9500WP. Met correctiefactor van 0,87 vanwege platleggen wordt dat 8265WP. Keuze voor omvormer kwam hierdoor bij SMA Sunny Tripower 8.0. Een stap lager is 6.0, te klein lijkt me?
- Optimizers: is het verstrandig in den beginne deze weg te laten en kijken hoe het systeem reageert met SMA shadefix? En wanneer dat niet voldoende blijkt alsnog achteraf toevoegen?
- Balast: gezien het bijna horizontaal liggen vind ik het lastig in te schatten wat er echt aan balast nodig is. De dakhoogte in beide gevallen is 3m. Zou het voor de overkapping volstaan om de rijen panelen op hardhouten regels te schroeven (uiteraard met spacers van de dakbedekking), en die aan beide uiteinden een 50KG balast te geven?
tjah..
/f/image/U9Kf6x0rk0opSjcFAf2dkAG6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bb61cbxAMpztVnKLDWMTgkq1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lG1NLAu1UMjXIczf8e4gA415.png?f=fotoalbum_large)