Advies voor leggen 2 strings van horizontale zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12 21:06

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Foto's
Helaas niet beschikbaar. Situatieschets:
Twee platte daken, los van elkaar. Eerste dak is een overkapping, tweede dak is een garage. Tussen de platte daken ligt al een mantelbuis met +- 15m afstand waar DC kabel doorgetrokken kan worden.
Beschikbare (dak)ruimte
Zie situatieschets voor de afmetingen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vH2MbxDT/panelen.png
Schaduw
Naast de overkapping staat een lage boom (+- 1m hoger dan overkapping), die mogelijk op paneel 1 tijdelijk wat schaduw werpt.
Op plat dak garage zijn luchtafvoer schoorstenen van +- 50cm hoog die mogelijk tijdelijk wat schaduw op panelen gemarkeerd met 2 werpen.
Vanwege het dak van het woonhuis komt in de late namiddag schaduw op de panelen gemarkeerd met een 3.
Jaarverbruik
11000 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Doel: een groot deel van het verbruik zelf opwekken. Vandaar ook keuze voor bijna platleggen (naast dat ze hierdoor niet zichtbaar zijn vanaf de woning), gezien er dan meer panelen op het platte dak overkapping kunnen en na lezen van positieve ervaringen bij forumgenoten. Bij andere opstellingen lukt het niet om 2 rijen in "portrait" op het platte dak van de overkapping te realiseren vanwege benodigde tussenafstand.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf met hulp van bevriende electricien
Bijhouden van data
Zou leuk zijn in home-assistant te monitoren, niet perse noodzakelijk.
Regio
Zuid-oost Brabant.

- Zoals op de schets aangegeven, wil ik 2 strings maken. Eerste string is 15 panelen op overkapping, en een tweede string van 10 panelen op de garage. De panelen komen bijna helemaal vlak te liggen (+-5 cm afschot over een paneel). Dit op basis van standaard afmetingen 1.04m x 1.70m

Mijn vragen:
- Uitgaande van 380WP panelen (bijvoorbeeld Phono Solar Phono Solar 380 Wp Black White Half Cell PERC) is totaal 9500WP. Met correctiefactor van 0,87 vanwege platleggen wordt dat 8265WP. Keuze voor omvormer kwam hierdoor bij SMA Sunny Tripower 8.0. Een stap lager is 6.0, te klein lijkt me?
- Optimizers: is het verstrandig in den beginne deze weg te laten en kijken hoe het systeem reageert met SMA shadefix? En wanneer dat niet voldoende blijkt alsnog achteraf toevoegen?
- Balast: gezien het bijna horizontaal liggen vind ik het lastig in te schatten wat er echt aan balast nodig is. De dakhoogte in beide gevallen is 3m. Zou het voor de overkapping volstaan om de rijen panelen op hardhouten regels te schroeven (uiteraard met spacers van de dakbedekking), en die aan beide uiteinden een 50KG balast te geven?

tjah..

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou onder paneel 1 sowieso een optimizer leggen (zachte schaduw, daar werken die bypass diodes niet zo lekker mee en er zijn veel andere panelen die er potentieel last van hebben)
Verder denk ik dat een 6KW omvormer best weleens genoeg kan zijn. Ik heb 3800kwp en dat ligt op 10° afschot en ik heb als hoogste sustained vermogen tot nu toe 3000watt gezien (een uurtje, op de allerbeste dag dit jaar), per paneel niet eens in de buurt van de 460 of 495wp van de panelen. Pieken wel tot de limieten van de omvormer (440watt), maar van die pieken moet je het niet hebben.

Simuleer het eens in sunnydesign en je weet het

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 08-06-2022 21:23 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-12 22:36
1. Ik heb hem even heel snel in SunnyDesign gezet. Klopt het dat dit ongeveer is wat je van plan bent? Dan heb je inderdaad een 8kW nodig. Bij 7,5 kW verlies je een paar kWh, daarna gaat het harder achteruit. Ik merkte wel dat het (ondanks de geringe helling) afhangt van de orientatie t.o.v. zuid hoe snel het verlies oploopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFgWJkZwVLzx11y-bt9JS74Byp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U9Kf6x0rk0opSjcFAf2dkAG6.png?f=fotoalbum_large
Je hebt geen login nodig, dus dit invoeren in Sunny design duurt 5 minuten. De moeite waard als je wilt begrijpen wat de consequenties van je keuzes zijn.

2. De panelen hebben een spanning van 38 volt per stuk. Anderen kunnen misschien inschatten of je met 6 of 7 panelen in de zon voldoende stringspanning overhoudt voor redelijk schaduwmanagement bij SMA. Ik zou als het kan wegblijven bij exta elektronica op het dak.

3. Om te voorkomen dat de boel over het dak gaat schuiven en ten opzichte van elkaar kan gaan werken, moet je zorgen dat je:
- voldoende wrijving hebt, dus rubberen matjes onder je dwarsbalken leggen of de boel door je dak heen vastschroeven en waterdicht maken.
- de balken haaks ten opzichte van elkaar houdt, zodat de boelt niet 'dwars' kan gaan liggen. Dan kunnen de panelen namelijk uit de klemmen springen. Standaard montagesystemen zijn voldoende rigide om dat te voorkomen. Wanneer je zelf iets maakt, moet je dat effect nabootsen.
- de achterkant/open kanten dichtmaken, zodat de wind er niet onderdoor kan waaien waardoor de boel kan opstijgen.

Die punten heb ik onthouden van (zelfbouw) systemen die tijdens een zware storm waren gaan schuiven.
Ik heb geen ervaring met ballast / gewicht. Ik zou dan denk ik kijken wat Solarstell / Esdec Flatfix adviseren en daar misschien wat onder gaan zitten, omdat jij ze vlakker legt dan standaard.

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12 21:06

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Excuses voor de stilte, er is wat anders tussendoor gekomen.
Ik heb het in Sunny Design gemodelleerd (alleen mix van portrait/landscape met een raar hoekje dak lukte me niet, maar aangezien ze bijna volledig plat liggen maakt dat denk ik erg weinig uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-N9hdgxEdbGTd_pv0o5YcF5EfAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bb61cbxAMpztVnKLDWMTgkq1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ4neFQZzvbaAvpjiNicK5fH7P8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lG1NLAu1UMjXIczf8e4gA415.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt me goed te matchen met de SMA Sunny Tripower 8.0?
Optimizers lijk ik max 5 nodig te hebben (1 vanwege een boomtop, andere vanwege zon die achter schuin dak van hoofdbouw wegdraait).

[ Voor 39% gewijzigd door gizmo9003 op 27-06-2022 09:45 ]

tjah..