Advies internet van de buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michieldejong
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik ben op zoek naar advies over hoe het beste een stabiele internet verbinding te krijgen voor een vakantiehuisje in Tsjechie.
Het huisje ligt in een gehuchtje zonder ADSL of kabel. Wel is er een lokale dienst die goedkoop via een soort straalverbinding internet levert uit een naburig dorp maar het dak van het huisje in kwestie ligt net niet goed om dit te ontvangen, de buren hebben deze verbinding wel.
Vorige zomer is er gebruik gemaakt van internet via een 3G ontvanger maar dat was prijzig en niet erg stabiel.

Ik ben nu aan het kijken om mee te liften op het internet van de buren. Dit huis staat 20 meter verderop (buitenmuur tot buitenmuur).Mijn eerste suggestie was om een UTP kabel te trekken maar dat zien de buren niet zitten, met gaten boren etc.

Ik zit nu te kijken naar een draadloze oplossing en vroeg me af of er nog suggesties zijn. Het probleem is wel dat de muren van beide huizen behoorlijk dik zijn, wel 50 cm steen.
Mijn idee nu is om het te proberen via een Mesh netwerk. Sowieso was ik al van plan om een mesh netwerk in het huisje te plaatsen omdat er in het huisje ook zo'n dikke muur het voor- en achterhuis scheidt wat ook al wifi ontvangst problemen geeft. Ik zou dan één Mesh unit bij de buren kunnen plaatsen die wired is aan hun netwerk, in een raamkozijn en dan in ons huisje in een raamkozijn een tweede mesh unit in een raamkozijn en nog een of twee andere mesh units om een goede dekking te krijgen.

Nog andere ideeen? Zal het veel uitmaken voor de kwaliteit/stabiliteit van de connectie tussen de units of ik een Wifi 5 of een Wifi 6 systeem neem?

Qua netwerk snelheid liggen de eisen niet zo hoog, het gaat toch vooral om Netflix, Youtube etc (HD kwaliteit). Ik wil liefst niet meer dan 300 euro uitgeven.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:07
michieldejong schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:35:
Ik ben op zoek naar advies over hoe het beste een stabiele internet verbinding te krijgen voor een vakantiehuisje in Tsjechie.
Het huisje ligt in een gehuchtje zonder ADSL of kabel.
Heerlijk, niks meer aan doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kan die partij die de buren gebruiken dat niet opleveren ? Begrijp dat er al een AP (met straal antenne?) staat bij de buren, deze kan mogelijk als relay dienen al dan niet met een 2e AP.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
En bij het ophangen van een straalverbinding apparatuur of draadloos accesspoints hoef je geen gaten te boren?

En die apparatuur krijgt draadloos stroom ?

Of de boor een stukje of helemaal door de muur gaat maakt dan niet zoveel meer uit, het gat zit er eenmaal.

50cm steen is geen probleem met een hamerklopboormachine, er hoeft geen kachelpijp doorheen, dun boortje met kabel doorheen en later de stekker weer aan knijpen gaat prima.

[ Voor 72% gewijzigd door mr_evil08 op 08-06-2022 16:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterTe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-05 18:49

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dit was wel de oplossing omdat de buren geen gaatje in de muur willen, straalverbinding valt dus af. Maar Starlink ligt helaas meer dan 200% boven budget van TS.
High-speed, low-latency broadband internet in remote and rural locations across the globe. € 99/mo with a one-time hardware cost of € 639.
Ik wil liefst niet meer dan 300 euro uitgeven.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 09-06-2022 00:20 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02:37
Aan wat voor dataverbuik moeten we denken?

Is dit voor een paar weken per jaar, of is het iets structureels?

[edit] Laat ik maar meteen wat meer informatie geven. Op dit moment biedt Vodafone een pakket aan voor 449 CZK/maand (ongeveer 22 EUR) met 60GB data. Modem kost eenmalig CZK 1441 (+/- 59 EUR). Snelheden zijn verre van top, maar wellicht net genoeg voor Netflix/Youtube (8Mbit up, 4Mbit down).

O2 heeft ook "5G" pakketten in de aanbieding met prijzen tussen de CZK 399 (16 EUR) tot CZK 599 (24 EUR) per maand. Snelheden liggen hier een stuk hoger met 50-250Mbit up / 2-25Mbit down.

Mocht je op zoek zijn naar iets tijdelijks zou ik overwegen om gewoon een unlimited roaming pakket in NL aan te schaffen.

[ Voor 123% gewijzigd door Providentia op 09-06-2022 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:19
Waarom kijk je niet naar een oplossing als starlink? Schoteltje op het dak en gaan.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:30
Leuke usecase!

Ook al heb je het liefst een point to point met vrij zicht, het kan wel door objecten heen. Hoe lager de frequentie hoe beter dat werkt dus zit je al snel op de 2.4

Pak een point to point kitje, zet hem bij de buren binnen en richt hem (door de muur) naar je huisje. Bij je eigen huisje zou ik hem dan buiten zetten

Zie hier opties

https://www.wifishop.nl/f...quentieband_psf=2__4__GHz

De Ubiquiti Nanobeam 2AC heeft denk ik de meeste power en snelheid maar is wel het grootste/duurste. Geen id of die in de woonkamer komt? Je moet hem bij de buren wel bekabeld aansluiten.

De TP-Link CPE210 of de nanostation m2 is wat kleiner en makkelijker weg te werken maar wel tragere wifi standaard.

Snelheid zal ergens tussen de 10-100mbit liggen voot de tplink/nanostation en 10-250 voor de nanobeam 2ac afhankelijk van demping muren

Garantie of het werkt heb ik niet, dat hangt echt van de muren af. Het zal wel beter werken dan 2 mesh nodes die elkaar moeten vinden.

Binnen plaats je vervgens dan weer een regulier wifi mesh setje aan om overal dekking te krijgen zoals een m4. Dit setje sluit je bekabeld aan aan de point to point

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 09-06-2022 09:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 07:11
Kan je nergens een mast zetten om die straalverbinding te ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:02
cadsite schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:35:
Dat lijkt mij ook inderdaad. Als de buren 20m verderop wel een goede ontvangst hebben voor die straalverbinding dan hoeft zo'n mast volgens mij niet heel ver boven het huis uit te komen om minimaal diezelfde kwaliteit te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

cadsite schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:35:
Desnoods met een schuifmast?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:14

LankHoar

Langharig tuig

@michieldejong hoe goed ken je die buren? Mijn ervaring na jaren in Tsjechië gewoond te hebben is dat je eerst wat meer moet investeren in een relatie met ze, en dat dan echt heel veel mogelijk is. Helemaal als jij het betaald en regelt.

Tegelijk verwijs ik je even naar mijn eigen lopende vraag topic. Daar zit wellicht een bruikbare oplossing tussen voor je: emile in "Low-budget internet voor een clubhuis zonder kabels"

Welke 3G oplossing had je trouwens? Vodafone stunt er altijd mee dat ze 99% 4G/5G dekking hebben in CZ.

Hoe vaak wil je hier gebruik van maken? Indien alleen in de zomer of max paar maanden per jaar, misschien is dan hotspotten vanuit een NL abo met grote/ongelimiteerde databundel nog het makkelijkste?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06
Voor een vakantiehuisje in Italie had ik ook een dergelijk probleem.
Uiteindelijk gekozen voor een 4G oplossing. En dat gaat best wel goed om te browsen en Netflixen.

Dat was de makkelijkste en goedkoopste oplossing (simkaart in een 4G modem (~70euro) en gaan)

Prijs valt ginder ook goed mee (10euro voor 150GB per maand, en alleen in de maanden dat je het nodig hebt.)
Simkaart te pakken krijgen als buitenlander was iets moeilijker, maar uiteindelijk toch gelukt.

[ Voor 12% gewijzigd door xmen op 09-06-2022 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michieldejong
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
Bedankt voor alle suggesties!
Als extra achtergrond: het gaat om een huisje van mijn ouders. Zelf kom ik er maar ca eens in de twee jaar, deze zomer ben ik er bv een paar dagen en dan hoop ik iets goeds neer te kunnen zetten. De oplossing moet zo min mogelijk gedoe ook vanwege de leeftijd van mijn ouders (rond de 80). Het internet is vooral belangrijk voor de bezoekende kleinkinderen (o.a. mijn kinderen :-))

@Providentia @xmen Afgelopen twee jaar gebruikten ze een 3G oplossing van t-mobile. Omdat het met name gaat om circa 4 maanden in de zomer was dat wel geschikt omdat je die aan- en uit kon zetten maar de verbinding was niet erg stabiel en het aan- uitzetten en betalen gaf enorm gedoe (iedere keer waren mijn ouders weer vergeten wat ze ook al weer moesten doen en zo).
Maar ik zal de alternatieve 3/4G providers eens bekijken, misschien hebben die een gebruikersvriendelijke oplossing.
@LankHoar Relatie met de buren is meer dan uitstekend en eerst was het idee ook om een kabel te trekken maar daar is schijnbaar iets in veranderd. Als de alternatieven niet goed werken zou het me ook niet verbazen als ze daar uiteindelijk toch mee akkoord gaan.

@laurens0619 dank voor je nuttige info, dit was precies waar ik in eerste instantie naar op zoek was!
Het leuke hier is dat iedereen met zijn eigen invalshoek komt en er zo dus ook allerlei andere goede suggesties gedaan zijn.
Pagina: 1