Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-04 10:53
Graag zou ik ervaringen horen van mensen die een zgn. massakachel hebben (>2000kg, leemsteen/speksteen o.i.d) en deze gebruiken i.c.m. een warmtepomp met vloerverwarming.

* Hoe en wanneer gebruik je de kachel? Gedurende de dag/seizoen en hoe lang? Wat ervaar je als prettig?
* Hoe groot is de ruimte die je verwarmd?
* Hoe is de samenwerking met de WP? Is het een gescheiden systeem of een samenwerking? Hoe gaat die samenwerking? Ik denk aan de vloerverwarming en SWW.

Mogelijk is er ook een warmtewisselaar toegevoegd die het buffervat kan vullen met warmte uit de kachel. Welke ervaring heb je hiermee?

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwEmEhmfjau8wjXkbUJyu6jYsC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J9KMYN6QNWLSzmw4LuWMRvfa.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:05
Ik heb een finnoven met circa 3000 kg massa. En een w/w wp met vv.

De finnoven staat los van de wp en heeft geen regelingen, dus niet aangesloten op boiler oid. Gewoon recht toe recht aan, hout er in en stoken.

Mijn wp stuurt op thermostaat en vermogen, de finnoven heeft hier weinig invloed op.

De warmte is zeer prettig, feitelijk heb ik een grote radiator in huis die langzaam afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-04 10:53
jerh schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:25:
Ik heb een finnoven met circa 3000 kg massa. En een w/w wp met vv.

De finnoven staat los van de wp en heeft geen regelingen, dus niet aangesloten op boiler oid. Gewoon recht toe recht aan, hout er in en stoken.

Mijn wp stuurt op thermostaat en vermogen, de finnoven heeft hier weinig invloed op.

De warmte is zeer prettig, feitelijk heb ik een grote radiator in huis die langzaam afkoelt.
Dank! Waar heb jij de thermostaat hangen? Mij werd advies gegeven de vloerverwarming in verschillende zones te leggen omdat de massakachel alleen de woonkamer/keuken verwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:05
jhveldhuis schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:22:
[...]

Dank! Waar heb jij de thermostaat hangen? Mij werd advies gegeven de vloerverwarming in verschillende zones te leggen omdat de massakachel alleen de woonkamer/keuken verwarmt.
Op het koudste punt in huis, de gang (hal). Dat is het makkelijkst regelen qua comfort ervaren wij.

En nieuwbouwhuis, dus een grote zone, overal in huis is het ongeveer hetzelfde. In zomer is het op zolder wel wat warmer. De woonkamer is in de winter wat warmer, precies zoals je het wilt.

Zoneregelingen zijn alleen maar ingewikkeld en duur. En wij hebben een echt massa huis, dus alles reageert toch traag.

De termostaat staat in de winter op 20.5 graden en in de zomer op 23.5 graden en in een hittegolf zetten we hem op 23. Weinig aan te regelen, kan er ook weinig fout gaan.