Vloerisolatie bij vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 17:21

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Wij gaan kortelings onze vloerverwarming leggen in onze aanbouw, en ben nu nog bezig met de voorbereiding van materialen.
Deze vloerverwarming komt op de nieuwe kelder die onder de aanbouw steekt.
In totaal heb ik een werkbare hoogte van +- 16 cm om alle lagen in te verwerken, bovenop het beton van de kelder.
Zelf had ik deze opbouw in gedachte ( van onder naar boven gezien ) :

- 3 cm voor elektriciteitkabels en chape om alles mooe recht te krijgen.
- 2 x 2 cm ( dus in totaal 4 cm ) isolatie ( kom ik nog op terug )
- 2 cm voor de vloerverwarmingslaag ( noppenfoliesysteem met daar de buizen ingeduwd )
- 5 cm chape
- 1 cm voor afwerkingslaag incl vloer

we komen als we dat optellen op 15 cm ipv op 16 cm, maar dat zullen we momenteel het centimertje reserve noemen, zodat we bv nog de bovenste chape laag van 5 naar 6 cm kunnen brengen.

Eerste vraag : lijkt die opbouw OK ? Ik denk het wel.
Tweede vraag : de 2x2 isolatie laag. Je hebt zowel XPS panelen en PIR panelen in diktes van 2 cm.
Van wat ik begrijp zijn XPS beter als ze zwaar belast worden. Aangezien hier nog een goede 5 cm chape op komt en een tegelvloer, vermoed ik dat dat de beste keuze is ?
Of toch maar voor PIR platen gaan, die wel iets duurder zijn als XPS, maar een hogere isolatiewaarde hebben ?
Of is bv een combinatie mogelijk : 1 laag XPS en 1 laag PIR ? En indien je de 2 combineerd, de XPS onderaan en dan de PIR ? of omgekeerd ?
Iemand enig idee ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Als de kelder niet geïsoleerd is dan is 4 cm isolatie volstrekt onvoldoende. Geadviseerd wordt om een Rc-waarde van rond de 4 toe te passen bij vloerverwarming.
XPS is nergens voor nodig, te duur en hoge CO2 emissie bij productie. EPS-100 zou voldoende moeten zijn. Gespoten pur kan ook maar heeft nadelen t.a.v. recyclebaarheid en gebruikte drijfgassen al schijnen er ook milieuvriendelijke alternatieven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
Waarom 3cm afdekking, is het zo oneffen of steek je zo'n dikke electriciteitskabels? Je wil de isolatiedikte maximaliseren, dus zou eerder overwegen om de electriciteit mee te weven met de vloerverwarmingsbuizen om die overbodige 3cm te vermijden; of ze in de isolatieplaat in te snijden. Dan kom je op 7cm isolatie (en kan je mss ook overwegen om gespoten pur te plaatsen, dat haalt alle oneffenheden weg en electriciteitskabels kunnen er ook in).

Je vloerverwarmingslaag lijkt me ook erg dik gerekend, als je harde isolatieplaten (of PUR of zelfs betopor als je niet te lang wacht) gebruikt kan je de vloerverwarmingsbuizen er gewoon bovenop tackeren, en zitten die verwerkt in de chape erboven (weer 2cm gewonnen, check wel even met de chapist hoeveel bedekking boven de buizen hij wil, normaal is 3cm voldoende met vezelversterkte chappe).

Ik weet niet welke vloerbedekking je wil, voor tegels lijkt me 1cm erg nipt (13 à 17mm lijkt me logischer, check met de vloerder op basis van finale tegels of vloerbedekking; ze gaan je niet bedanken als ze 7mm moeten opvullen, en jij zal het niet fijn vinden als je vloer te hoog ligt).

Dan kom ik op:
- 9cm isolatie (met electriciteit in verwerkt, indien teveel om bij vloerverwarming te steken)
- Vloerverwarming op isolatie getackered: boven buizen minimale vulling behalen (3cm, dan buis max 2cm dik).
- 5cm chape
- 1cm afwerkingsvloer (zoals gezegd, dubbelcheck deze waarde)

Een andere optie kan ook zijn om plafond van de kelder te isoleren, dan verlies je wel hoogte...

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 09-06-2022 11:58 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:46
Zoals naftebakje aangeeft zou ik ook voor meer vloerisolatie kiezen en daarop de vloerverwarming tackeren. Achteraf kan daar dan gewoon de chappe over. Op die manier kan je 8-9cm isolatie voorzien.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:34
80mm PIR heeft een isolatiewaarde van 3,65. 90mm van 4.05.
De BENG norm schrijft minimaal Rc 3.7 voor.

Je schrijft over een nieuwe kelder, dan kan je ook misschien nog een paar cm dieper uitgraven? En dan opbouwen met zoveel isolatie als je erin kwijt kan, uiteindelijk is nu het moment om het te doen, later toevoegen vrijwel niet te doen.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-05 20:57
hier ligt de vlowrverwaming op zand-10cm piepschuim-10cm gewapend beton - 4 cm pir met daarop de buizen getacked - afwerkvloer 6 tot 8 cm
meer rc waarde is beter.
Pagina: 1