Wij gaan kortelings onze vloerverwarming leggen in onze aanbouw, en ben nu nog bezig met de voorbereiding van materialen.
Deze vloerverwarming komt op de nieuwe kelder die onder de aanbouw steekt.
In totaal heb ik een werkbare hoogte van +- 16 cm om alle lagen in te verwerken, bovenop het beton van de kelder.
Zelf had ik deze opbouw in gedachte ( van onder naar boven gezien ) :
- 3 cm voor elektriciteitkabels en chape om alles mooe recht te krijgen.
- 2 x 2 cm ( dus in totaal 4 cm ) isolatie ( kom ik nog op terug )
- 2 cm voor de vloerverwarmingslaag ( noppenfoliesysteem met daar de buizen ingeduwd )
- 5 cm chape
- 1 cm voor afwerkingslaag incl vloer
we komen als we dat optellen op 15 cm ipv op 16 cm, maar dat zullen we momenteel het centimertje reserve noemen, zodat we bv nog de bovenste chape laag van 5 naar 6 cm kunnen brengen.
Eerste vraag : lijkt die opbouw OK ? Ik denk het wel.
Tweede vraag : de 2x2 isolatie laag. Je hebt zowel XPS panelen en PIR panelen in diktes van 2 cm.
Van wat ik begrijp zijn XPS beter als ze zwaar belast worden. Aangezien hier nog een goede 5 cm chape op komt en een tegelvloer, vermoed ik dat dat de beste keuze is ?
Of toch maar voor PIR platen gaan, die wel iets duurder zijn als XPS, maar een hogere isolatiewaarde hebben ?
Of is bv een combinatie mogelijk : 1 laag XPS en 1 laag PIR ? En indien je de 2 combineerd, de XPS onderaan en dan de PIR ? of omgekeerd ?
Iemand enig idee ?
Deze vloerverwarming komt op de nieuwe kelder die onder de aanbouw steekt.
In totaal heb ik een werkbare hoogte van +- 16 cm om alle lagen in te verwerken, bovenop het beton van de kelder.
Zelf had ik deze opbouw in gedachte ( van onder naar boven gezien ) :
- 3 cm voor elektriciteitkabels en chape om alles mooe recht te krijgen.
- 2 x 2 cm ( dus in totaal 4 cm ) isolatie ( kom ik nog op terug )
- 2 cm voor de vloerverwarmingslaag ( noppenfoliesysteem met daar de buizen ingeduwd )
- 5 cm chape
- 1 cm voor afwerkingslaag incl vloer
we komen als we dat optellen op 15 cm ipv op 16 cm, maar dat zullen we momenteel het centimertje reserve noemen, zodat we bv nog de bovenste chape laag van 5 naar 6 cm kunnen brengen.
Eerste vraag : lijkt die opbouw OK ? Ik denk het wel.
Tweede vraag : de 2x2 isolatie laag. Je hebt zowel XPS panelen en PIR panelen in diktes van 2 cm.
Van wat ik begrijp zijn XPS beter als ze zwaar belast worden. Aangezien hier nog een goede 5 cm chape op komt en een tegelvloer, vermoed ik dat dat de beste keuze is ?
Of toch maar voor PIR platen gaan, die wel iets duurder zijn als XPS, maar een hogere isolatiewaarde hebben ?
Of is bv een combinatie mogelijk : 1 laag XPS en 1 laag PIR ? En indien je de 2 combineerd, de XPS onderaan en dan de PIR ? of omgekeerd ?
Iemand enig idee ?
-| Hit it i would ! |-