Hoi allen,
Ik ben in de zonnepanelen gedoken en bezig met het verhaal rond te krijgen in mijn hoofd en gevoel te krijgen bij wat een goede offerte is of niet.
Uitgangspunten:
Zoveel mogelijk panelen er nu opleggen, nog even profiteren van saldering. Ook voorbereiden op extra electriciteitsvraag.
Ik ben uitgegaan van kwalitatief goede panelen, waarbij ik zoek naar langdurige garantie (bijv 25 jaar) en ook een hoge rendementsgarantie over 20-25 jaar. Ik kom dan al snel uit bij de REC Alpha pure black.
Visueel gezien vind ik helemaal zwarte panelen veel mooier dan panelen met witte/grijze (binnen)randen, ook dat speelt een rol.
Vrraag 1:wat vinden jullie van deze uitgangspunten? Is 25 jaar garantie op de panelen bijv wel zo belangrijk? En de rendementsgarantie? Ik ben 92% rendementsgarantie over 20 jaar tegengekomen, maar ook 76% over 10 jaar bijvoorbeeld. Maakt, gevoelsmatig, nogal verschil.:fill(white):strip_exif()/f/image/YLJTeDTNuTrIVcaCFETI01TP.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/xIq5R26getnvtYVx680HQsQa.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakhelling: 42 graden, dak gericht op het zuidoosten.
Toekomstig jaarverbruik:
Warmtepomp +2000 kWh
Electrische auto 1 (50,000km) : 7500kWh
Electrische auto 2 (10.000k): 1500kWh
Zwembadpomp: 600kWh
Totaal: mik ik op een opbrengst van ongeveer 13000kWh, wat ongeveer 15300Wp is.
Er komt nog een zonneboiler, waarmee ik 2000kWh probeer te besparen.
Vraag 2: zijn dit reële hoeveelheden om mee te rekenen? Ik heb de waardes van de auto's en warmtepomp bij elkaar gegoogled.
Partij 2: REC 365STP4 Black, 34 stuks. Opbrengst: 12410 Wp. Growatt MOD 11000TL3-X omvormer. Offerte ex btw: 11590, inclusief btw: 14024
Vraag 3: op termijn komen er waarschijnlijk ook zonneboilers. Is het nog zinvol om daar rekening mee te houden in het legplan?
Vraag 4: het op termijn plaatsen van een warmtepomp.. levert dat nog dingen op om nu rekening mee te houden?
Alvast hartelijk dank!
Ik ben in de zonnepanelen gedoken en bezig met het verhaal rond te krijgen in mijn hoofd en gevoel te krijgen bij wat een goede offerte is of niet.
Uitgangspunten:
Zoveel mogelijk panelen er nu opleggen, nog even profiteren van saldering. Ook voorbereiden op extra electriciteitsvraag.
Ik ben uitgegaan van kwalitatief goede panelen, waarbij ik zoek naar langdurige garantie (bijv 25 jaar) en ook een hoge rendementsgarantie over 20-25 jaar. Ik kom dan al snel uit bij de REC Alpha pure black.
Visueel gezien vind ik helemaal zwarte panelen veel mooier dan panelen met witte/grijze (binnen)randen, ook dat speelt een rol.
Vrraag 1:wat vinden jullie van deze uitgangspunten? Is 25 jaar garantie op de panelen bijv wel zo belangrijk? En de rendementsgarantie? Ik ben 92% rendementsgarantie over 20 jaar tegengekomen, maar ook 76% over 10 jaar bijvoorbeeld. Maakt, gevoelsmatig, nogal verschil.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/YLJTeDTNuTrIVcaCFETI01TP.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/xIq5R26getnvtYVx680HQsQa.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakhelling: 42 graden, dak gericht op het zuidoosten.
Beschikbare (dak)ruimte
23m lang, schuine rand ongeveer 8 meter. Enige obstakels zijn een pijpje en een dakkapel.Schaduw
Geen.Jaarverbruik
Huidig jaarverbruik: ongeveer 6000kWhToekomstig jaarverbruik:
Warmtepomp +2000 kWh
Electrische auto 1 (50,000km) : 7500kWh
Electrische auto 2 (10.000k): 1500kWh
Zwembadpomp: 600kWh
Totaal: mik ik op een opbrengst van ongeveer 13000kWh, wat ongeveer 15300Wp is.
Er komt nog een zonneboiler, waarmee ik 2000kWh probeer te besparen.
Vraag 2: zijn dit reële hoeveelheden om mee te rekenen? Ik heb de waardes van de auto's en warmtepomp bij elkaar gegoogled.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x35ampereBudget en doel
Budget: genoeg. Doel: dit is een volgende stap in de verduurzaming van de woning. De woning is al goed geïsoleerd (glas, muurisolatie, vloerisolatie, dakisolatie); binnen is er vloerverwarming met lagetemperatuurpomp.Wie gaat het project uitvoeren
Iemand, maar niet ikzelf.Bijhouden van data
Niet echt relevant voor me.Reeds verkregen offertes
Partij 1: Pureblack alpha REC 405Wp, 35 stuks. Opbrengst: 14175Wp. GoodWe 15K-DT (3-fase) omvormer. Offerte ex btw: 16.535,00, inclusief BTW: 20.007,35Partij 2: REC 365STP4 Black, 34 stuks. Opbrengst: 12410 Wp. Growatt MOD 11000TL3-X omvormer. Offerte ex btw: 11590, inclusief btw: 14024
Regio
DrentheVraag 3: op termijn komen er waarschijnlijk ook zonneboilers. Is het nog zinvol om daar rekening mee te houden in het legplan?
Vraag 4: het op termijn plaatsen van een warmtepomp.. levert dat nog dingen op om nu rekening mee te houden?
Alvast hartelijk dank!