HenkEisDS schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:54:
Jullie snappen niet helemaal hoe cookies, IPs en trackers werken.
Als je een website over Vogels bezoekt waar Bluekai trackers draaien (ongeveer 30% van alle websites) dan plaatsen zij een cookie. Als je met een ander IP adres een andere website over Haaien bezoekt waar ook Bluekai trackers draaien dan lezen ze jouw unieke ID uit het cookie en vullen ze de database aan met nieuwe informatie, in dit geval dus je tweede IP en je voorkeur voor Haaien. Als je vervolgens al je cookies verwijderd, maar wel vanaf een bekend IP adres een derde website bezoekt (over Tijgers), weer met Bluekai trackers, dan krijg je een nieuw cookie, maar het is niet alsof die eerdere informatie dan ineens weg is. Die zit gewoon netjes bij Oracle of LeadInfo in de database.
De website die je bezoekt kan hier dan ook dynamisch dingen mee doen zoals jou allemaal plaatjes van Vogels, Haaien en Tijgers tonen, maar het kan ook wat minder interessante data over jou zijn zoals je zakelijke telefoonnummer of je bedrijfsnaam.
Er lekt helemaal niemand en alle data die jullie nu gepresenteerd krijgen hebben jullie waarschijnlijk zelf een opt-in voor gegeven (hoewel je bij KVK niet echt van een opt-in kunt spreken).
En Bluekai is maar één van de vele DMPs. Bedenk je even dat bijna alle websites die je bezoekt jouw bezoekje dus verkopen aan 3rd parties. Combineer dit met je gedrag op social media (het is niet alsof tweakers niet telt als social media en tot vorige week stond ook tweakers helemaal vol met trackers), apps op je telefoon en locatie/browse-data van je mobiele provider en mijn grapje over bluekai raadplegen voor een cadeau voor je vrouw is ineens niet zo vergezocht meer.

Redelijk duidelijk dank
Maar ik snap alleen nog niet waarom bijvoorbeeld de optie in edge zit om cookies van derden te blokkeren, daar zouden die gegevens in moeten staan toch ? ik wis ook regelmatig de cookies op mijn pc.
Ik weet ook zeker dat mijn zakelijke nummer niet heb vermeld die staat alleen op de website, ik weet het nummer niet eens.
ik zou ook echt niet weten waar ik een opt-in zou hebben aangegeven ik let juist op dat soort dingen en bij de KVK heb ik aangegeven dat ik geen gegevens wil delen er staat ook,
''De onderneming / organisatie wil niet dat haar adresgegevens worden gebruikt voor ongevraagde postreclame en verkoop aan de deur'' En ik heb daar een vals nummer opgegeven.
Maar goed ik snap je grotendeels, ik zie ook bijvoorbeeld bij mijn vriendin allemaal gepersonaliseerde reclame staan van websites waar ze is geweest, dat zie ik zelf nooit omdat ik alles uit heb gezet.. dacht ik, er zit ergens iets wat toch ''lekt'' en graag zou willen weten wat precies, juist omdat ik erg gesteld ben op mijn privacy.
Hier is nog een dagvaarding waar ze het ook goed uitleggen, ik had gezocht maar er staat gelukkig niks daarvan op mijn pc
https://www.rechtspraak.n...merica-Inc-Salesforce.pdf
Ik heb trouwens 2 ondernemingen 1 is een B.V. de andere is een eenmanszaak en die gebruik ik wel vaker voor dingen te bestellen en gebruik ik op contact pagina's van websites, die zou veel logischer zijn.
Voor wie het niet wist in edge kan je hier je cookies zien
edge://settings/siteData