Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
vroeger, lang lang geleden toen ik nog een klein n1elsje was (en mijn haarlijn nog op de originele plek zat enzo) hadden we allemaal kazaa, napster, eMule en hadden we allemaal ook nog muziek in MP3 formaat.

Ik had toen ook een behoorlijk respectabele collectie (20K+) met mp3'tjes, allemaal met artwork, met bezelfde 320Kbps bitrate, met alle bestandsnamen goed (spatie-streepje-spatie etc).

De muziekcollectie is al een decennium (of misschien wel twee) weg, maar ik heb in de pandemie mijn oude hobby plaatjesdraaien weer eens opgepakt en ik ben nu voor het eerst in heel lange tijd weer de trotste eigenaar van een map met mp3'tjes.

Nu valt het spelen met rekordbox etc buiten de discussie, maar duidelijk is voor mij al wel dat hier je collectie mee managen niet echt opschiet. Ik zou echter niet meer weten wat voor software we toen ooit gebruikten, en welke daarvan nog steeds bestaan.

Ik ben dus op zoek naar die oude software om je muziekcollectie mee te managen (of de moderne equivalenten daarvan), zodat ik net als vroeger de dubbele mp3'tjes snel kan vinden en weggooien, mp3 tags kan corrigeren of van discogs / freedb / gracenotes kan pakken, alles in een folder structuur op basis van de artiest of het album kan mikken etc etc etc.

Hoe doet men dat tegenwoordig? En als inderdaad helemaal niemand dit meer doet tegenwoordig, hoe (en met welke software) deden we dat vroeger ook alweer?

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 01:55
Ik gebruik zelf Picard voor het taggen van nummers en het hernoemen van bestanden. Voor 90% van de nummers is het genoeg om ze 1 keer door Picard te halen voordat je alles in je muziekspeler importeert, en hoef je ze daarna nooit meer aan te raken.

Voor afspelen en "nabeheer" gebruik ik MusicBee op de desktop. Daar zitten ook een paar tag functies in geloof ik, maar de enige die ik zelf gebruik is voor het downloaden van cover art. Soms probeer ik de lyrics downloader, maar die werkt niet altijd goed. Ik geloof dat er ook een zoekoptie voor dubbele nummers in zit maar die heb ik zelf nooit gebruikt.

Alle muziek wordt van de desktop naar de NAS gesynchroniseerd, dus nieuwe nummers zijn ook snel beschikbaar op andere apparaten in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1els
Picard kan alleen niet dedupliceren (volgens de documentatie), en dat is voor mij wel belangrijk. MusicBee ga ik proberen.

Ik ben nu met MediaMonkey aan het stoeien, maar het blijft wel wat link met de auto-organize functie. Rihanna staat nu ineens in het Genre "Barbadian Pop" wat op zich etnisch misschien wel correct is maar in de praktijk toch niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:27
Zelf maak ik gebruik van Musicbrainz Picard en afspelen via Plex of soms als ik los iets wil afspelen met AIMP.

Daarbij stream ik mijn muziek ook gewoon richting de auto terwijl ik rij. Maar dat is weer een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Even puur uit interesse, waarom nog de moeite doen met MP3 als er tegenwoordig bergen met streamalternatieven zijn? FLAC kan ik me nog indenken, mocht je audiofiel genoeg zijn en denken kwaliteitsverschil te kunnen horen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n1els
@FirePuma142 , omdat de meeste DJ software op basis van MP3 werkt. Het zou wellicht wel met flac werken maar als ik zo om mij heen kijk wordt het niet echt gebruikt (vziw althans).

Als amateur DJ steel ik trouwens 'gewoon' de mp3'tjes van Spotify, dus dat geeft maximaal 320Kbps. Dat omzetten naar FLAC geeft dan natuurlijk geen extra kwaliteit.

Mocht ik op een gegeven moment ergens anders spelen dan op de incidentele verjaardag van een handvol vrienden dan vind ik het ethisch wel correct om de collectie op Beatport oid te kopen, en wellicht dat tegen die tijd overstappen op FLAC wel aan de orde komt.

De situatie waar ik nu in zit is dat ik een bak met ongesoorteerde muziekbestanden heb, en dat ik op een handige manier dit wil ordenen. Het formaat maakt dus niet echt uit.

Het proces is nu:

0. Ongesoorteerde meuk in een folder.
1. Dedupliceren en tags corrigeren etc met behulp van MediaMonkey (MusicBee ga ik nog proberen, want niet heel tevreden met MediaMonkey tot dusver), importeren naar folders op basis van genre.
2. Analyseren met Mixed in Key om de juiste bpm, key en energy levels in de tags te zetten, en cue points aan te maken. Bestanden verhuizen naar de laatste folder (om aan te geven dat ze helemaal verwerkt zijn)
3. importeren in Rekordbox database en in playlists te zetten.

Dit is dus nogal een bak werk, en in tegenstelling tot het hobbymatig draaien van muziek niet eens echt heel leuk werk. Dus elke tip om dit te versnellen is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransvhofwegen
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-01-2023
Ik gebruik SongKong voor het automatisch vullen van tags en JRiver Media Center voor lokale muziek playback. De interface voelt verouderd aan, maar de featureset van dit programma is wel geweldig. De UX is optimaal te maken met de iPad app genaamd JRemote.
Pagina: 1