Tips/advies rondom mijn netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iOzcan
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-08 03:30
Hi all,

We zijn sindskort verhuisd naar een jaren 90 tussenwoning, en merken dat de WiFi erg slecht is ook na 2 WiFi Boosters van Ziggo en hebben we vaak dat het regelmatig gewoonweg niet aankan. Nu wil ik dit goed aanpakken en merk dat ik een rabbithole van alle netwerk mogelijkheden (router, AP of mesh) terecht ben gekomen en hierdoor beetje radeloos ben geworden. Ik start niet zo vaak een topic, maar ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Om een beeld te schetsen, onze Ziggo modem staat in de meterkast. Er loopt toevallig een telefoonlijn naar boven, die ik kan/wil gaan vervangen door een UTP (Cat6) kabel. Deze komt uit in de werkkamer, waar mijn werk laptop staat en mijn game pc. Mijn game pc is nu verbonden met een powerline adapter maar gezien deze niet op de zelfde groep zit heb ik ook zeer slecht "bekabeld" internet,.

In onze slaapkamer kijken we TV via een Google Chromecast en swipen we regelmatig voor het slapen doelloos op socials

In de woonkamer staat enkel de TV wat is verbonden met het internet, en ook onze Next Mini (voor nu op draadloos maar deze ga aansluiten aan een UTP kabel doormiddel van MoCa.

Boven hebben we het meest last van slechte WifI ondanks 2 wifi boosters, nu wil ik deze telefoonaansluiting die ik ga omtoveren naar een UTP kabel goed benutten. Kan ik hier beter een Router, AP of een Mesh plaatsen? Ik wil mijn PC graag wel bekabeld houden.

Thanks in advance!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:56
Een switch en een accespoint. Of een router en dan dhcp uitzetten, dat is dan in feite een switch en accespoint in één.

[ Voor 61% gewijzigd door sig69 op 08-06-2022 00:45 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:38
sig69 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 00:43:
Een switch en een accespoint. Of een router en dan dhcp uitzetten, dat is dan in feite een switch en accespoint in één.
Switch en accesspoint.

Die laatste (router met DHCP uit) ben ik het niet per definitie mee eens: als je, zelfs met DHCP uit, de boel via de WAN poort aansluit heb je alsnog de routerfunctie met twee gescheiden netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Lees dit topic met de FAQ eens door
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat hierboven gezegd wordt.
Als je kabels kunt trekken wil je dus geen wireless mesh, want kun je beter een paar Access Points gebruiken.

We zitten op Tweakers dus moeten we ongeveer unifi Access Points aanbevelen :P

Mocht je die echt gaan overwegen, kan ik uit ervaring met de Lite, Pro en LR vertellen dat in huis een Long Range zeer goed werkt en zeker een effectief betere range geeft.

Dat zou je heel erg kunnen helpen met goed signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Videopac

Rommelt wat aan.

Hann1BaL schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:59:
Wat hierboven gezegd wordt.
[..]
We zitten op Tweakers dus moeten we ongeveer unifi Access Points aanbevelen :P

[..]
Hier mis ik even iets, tenzij dit gewoon reclame is.
Er zijn meer mogelijkheden om access points op te zetten. Unify is daar slechts een van.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 03:13
Je hebt dus al een Wifi setje boosters? Ik denk de deco m4?

Dan heb je prima apparatuur maar het zal een stuk beter werken als je de powerline/draadloos uplink weghaalt en ze bedraad aansluit.
Ik zou beginnen met de telefoonkabel vervangen voor utp en daar een wifi booster bedraad aansluiten. Dan heb je al wifi op je 1e verdieping (en waarsch zoldeR)

Die eerste booster zit nu in je meterkast neem ik aan? Dat via MoCa naar je woonkamer is een goede zet maar is het echt nodig? (moca is niet heel goedkoop)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Videopac schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:02:
[...]

Hier mis ik even iets, tenzij dit gewoon reclame is.
Er zijn meer mogelijkheden om access points op te zetten. Unify is daar slechts een van.
Dit is meer een grapje.. Geen reclame. Het zijn goede access points, maar zeer veel topics krijgen meteen dat advies hier op tweakers omdat er veel fans van Ubiquiti zijn. (En dat is vaak terecht, met de kwaliteit van de APs.)

Het enige serieuze van de berichtgeving is dat een access point voor longer range wel degelijk nuttig kan zijn.
Uiteraard zijn er zeer veel merken die geschikt zijn voor de TS.

Edit: oh, maar de TS heeft al extra wifi punten. Ga die op 2 goede plekken aansluiten op UTP en je bent waarschijnlijk al zeer tevreden met het resultaat.

Ik neem aan dat je modem ook in de meterkast hangt? Dan is de booster in de meterkast van weinig/geen meerwaarde en zet je die liever ergens anders neer.

Zonder tekeningen en weten waar UTP bekabeling te realiseren is, is het wel een beetje koffiedikkijken.

Voor een switch: Zorg dat je een degelijke Netgear / TP-link koopt met IGMP snooping (v3.) Mocht je later provider switchen kun je die switches gewoon gebruiken met IPTV. Zonde om dat niet nu al te voorzien.

[ Voor 32% gewijzigd door Hann1BaL op 08-06-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jongens, laten we dit eens gestructureerd aanpakken. Lukraak kastjes aanraden (ongeacht merk en type) is best-case voorbarig en mogelik zelfs contraproductief. TS heeft sowieso al apparatuur dat prima in staat is indien correct geplaatst en aangesloten een reguliere gezinswoning te dekken. Als dat z'n enige eis is, is er nul reden om andere hardware aan te raden.

Laten we eerst kijken wat er exact mis is.

TS:
Definieer "slechte WiFi"...

Geef op plek waar het fout is:
- signaalsterkte in RSSI (of Windows percentage). Bijvoorbeeld door op laptop netsh wlan show interface te draaien. Idealiter alle info daar (evt (B)SSID onleesbaar maken als je je zorgen maakt om privacy) posten, dan weten we gelijk hoe WiFi erbij staat.
- speedtest met zelfde apparaat direct nadat je bovenstaande opgezocht hebt.

Indien mogelijk zelfde gegevens ook op plek waar het goed is geven. Dan kunnen we zien wat het verschil is.

Grote kans trouwens dat het simpelweg gevolg is van verlies van bandbreedte door mesh: repeaten van het signaal vergroot dekking door bandbreedte op te offeren. Mogelijk gecombineerd met minder optimale plaatsing. In dat geval is wat je al van plan bent - kabel naar boven trekken en de boel daarop aangesloten - waarschijnlijk afdoende om probleem geheel op te lossen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:43
Even behulpzame Netwerken 101. Sterk versimpeld zijn er 4 apparaat functies.
  • Modem:
    zet coax om naar ethernet
  • Router:
    Regelt dat jouw lan-netwerk aan het internet hangt. Draait NAT, DHCP, DNS etc etc
  • Switches:
    Maakt van 1 ethernet aansluiting meerdere aansluitingen
  • Wireless access point
    Maakt van een ethernet aansluiting een draadloos netwerk
Sommige apparaten zoals bijvoorbeeld je Ziggo ConnectBox bevatten meerdere functie in een apparaat! De Ziggo ConnectBox is modem, router, switch en access point in één.

Een lan-netwerk heeft doorgaans maar 1 router. Je mag zoveel switches en access points hebben als nodig.

Belangrijk is systematisch te bekijken/onderzoeken waar de bottlenecks zitten en te kijken hoe dat aan te pakken is. Heb je slechte wifi boven? Kan dat misschien komen doordat een gewapend betonnen vloer de wifi-signalen van beneden tegenhoud? In dat geval zul je moeten zorgen voor een andere manier om je netwerk boven te krijgen. Het klinkt onhandig, maar kabels zijn doorgaans best goedkoop, betrouwbaar en snel!

Je geeft aan ook moca en powerline te gebruiken op plekken. Je geeft aan dat dat ook bottlenecks zijn. Ga dus eens structureel door je netwerk en kijk waar je inlevert op snelheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Zoals al gezegd, als TS die twee kabels legt (een naar boven en een naar de tv) en op die twee kabels zijn wifi booster aansluit dan is hij waarschijnlijk al heel ver.

Twee switches op het eind van elke kabel een, en hij kan daar z'n wifi booster en andere devices netjes bedraad aansluiten en die boosters in AP mode zetten dan denk ik dat alles prima in orde komt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iOzcan
All, ontzettend bedankt voor al jullie antwoorden..

Ik heb de knoop doorgehakt, ik ga de telefoonkabel vervangen door een UTP Cat 6 kabel. Deze kabel die boven uitkomt, sluit ik aan op een switch. Deze switch wordt dan door een UTP Cat 6 kabel geconnect met de WiFI booster en mijn PC. Het zelfde ga ik ook doen in de woonkamer, MoCa -> Switch -> Bekabeld Next Mini en een AP in de toekomst. Momenteel hebben we totaal geen WiFi bereik in de tuin.

Ik ga het eea testen, mits de Ziggo WiFi Booster niet goed genoeg zijn vervang ik hem door een AP.

Ik heb goede reviews gelezen hier op Tweakers over de switch van TPLink die voor een tientje bij de Action te verkrijgen is, wat denken jullie?
pricewatch: TP-Link LS1005G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
iOzcan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 00:35:
Hi all,

Om een beeld te schetsen, onze Ziggo modem staat in de meterkast.
Iedereen heeft hier overheen gelezen?

Vervolgens dat belabberde signaal met een "wifi-booster" oppakken en samen met de ruis versterken.
Hier is je stappenplan:
1) WiFi boosters mag je dus gaan terugsturen als dit puur repeaters zijn en geen Accesspoint feature hebben.
2) Zet de WiFi functie uit van de Ziggo modem/router
3) installeer de( bijvoorbeeld) Deco M5 of w/e met de bijbehorende app, laat deze de WiFi dan beheren.

Mocht je meerdere WiFi accesspoints installeren, doe dit allemaal bedraad.

Mocht jij of andere leden van je gezin zitten de facetimen/streamen of w/e dan trekt dat je hele netwerk plat als dat van WiFi naar Wifi punt verzonden moet worden. Met of zonder backhaul functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Fore! een ziggo booster (deco m4) extend niet je ziggo signaal maar een deco signaal die bedraad aangesloten is. Deze komt nu dus, als ik het goed begrijp, via moca in de woonkamer te staan. Voor de rest 10000% eens mbt wifi vanuit meterkast

@iOzcan
Die action switch is top! #ikhebhemzelfook
Ik zou er wel 2 halen want je krijgt straks 2 bedrade decos "naast elkaar" in het ziggo modem. Helaas heeft het Ziggo modem & de deco hier soms ruzie mee. Beter is om daar de action switch te krijgen. Dan krijg je dus:

Ziggo modem
poortje 1> Action switch #1
Action switch #1
Poort 1: naar Ziggo modem
Poort 2: naar nieuwe utp kabel naar boven in de Deco M4 node #1
Poort 3: naar moca adapter. Achter moca adapter in de Deco M4 node #2

Eventueel zet je dan de derde Deco M4 op de zolder neer, draadoos verbonden met de 1e verdieping

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 08-06-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iOzcan
[b]laurens0619 in "Tips/advies rondom mijn netwerk"
Ziggo modem
poortje 1> Action switch #1
Action switch #1
Poort 1: naar Ziggo modem
Poort 2: naar nieuwe utp kabel naar boven in de Deco M4 node #1
Poort 3: naar moca adapter. Achter moca adapter in de Deco M4 node #2

Eventueel zet je dan de derde Deco M4 op de zolder neer, draadoos verbonden met de 1e verdieping
Ik had inderdaad een soortgelijke constructie in gedachten
Ik had zelf in gedachten, is dit een beetje wat je bedoeld?
Ziggo Modem -> Kabel naar boven -> # 1 Switch -> Ziggo SmartPod aansluiten op kabel & PC (vanuit de switch ofc)
Ziggo Modem -> MoCa -> #2 Switch (achter tv of tv kastje) -> Ziggo SmartPod aansluiten op kabel & TV (Next Mini van Ziggo)

[ Voor 5% gewijzigd door iOzcan op 08-06-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@iOzcan
nee, want dan gaat de communicatie tussen deco 1 en deco 2 via de ziggo switch, dat wil je voorkomen. Vandaar die switch in de meterkast ertussen.
De deco heeft trouwens al 2 poorten dus je kan in theorie je pc doorlussen via de deco, heb je de switch boven niet nodig.

ik neem trouwens ff aan dat je decos hebt of heb je die hoekige nieuwe plume dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iOzcan
@laurens0619
Ah check, deze pods hebben enkel 1 ingang. Ik heb deze; nieuws: Ziggo begint verkoop SmartWifi Pods voor vergroten wifibereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@iOzcan oeps :P ik dact dat je het over de deco nodes had
@Fore! dan had jij wel gelijk, die plume dingen connecten geloof ik wel direct op het ziggo modem..

Maar dan heb je inderdaad aparte switch nodig en grote kans dat je die aparte switch in de meterkast niet nodig hebt. Dat is een "deco dingetje" en zoveri k weet niet aan de orde bij plume.

wat ik wel mis is toch beetje inzicht hoe alles aangesloten is en welke snelheid/ping je haalt, op welke frequenties je zit. Ik denk dat de kabels sowieso alles gaat verbeteren maar zonder grondige analyse blijft het wel gokken of al je problemen worden opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iOzcan
Na wat vertraging bij PostNL is alles binnen en ben ik vandaag aan de slag geweest.

Anyways, WiFi is direct al een stuk stabieler zo'n 20% hogere upload dan hiervoor. Bekabeld internet is nu 300 upload ipv 30-40 met een powerline.

Ik mis nu nog 1 coax kabel, dan kan ik de TV & WFi Pod van Ziggo ook beneden koppelen en dan ben ik all set!

Iedereen ontzettend bedankt voor al jullie tips!
Pagina: 1