Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtourette
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06-2022
Ik heb een nieuw huis gekocht waarin nog een set Bose 161 speakers hangt - 6 in de woonkamer en 4 in de keuken. Ik zoek een versterker waarmee ik dit setje aardig kan aansturen, liefst een die ook via bluetooth te bedienen valt. Ik wil er liefst niet vreselijk veel voor betalen (paar honderd euro?), het kan ook tweedehands, maar het moet wel goed klinken. Verder wil ik liefst de set in de keuken en in de woonkamer afzonderlijk aan en uit kunnen zetten.

Het feit dat ik 10 speakers in totaal hebt betekent denk ik dat ik ze parallel moet schakelen, de meeste versterkers hebben immers geen 10 kanalen. De Bose speakers hebben een impedantie van 8ohm. Wat betekent dat voor de setup? Aangenomen dat ik een versterker koop met 4 kanalen - kan ik dan bijv. de 6 speakers uit de woonkamer op 2 kanalen parallel aansluiten, en de 4 uit de keuken op de resterende kanalen? Klopt het dat ik dan een versterker moet hebben die minstens 2ohm aankan? Wordt het geluid in de keuken dan anders (harder?) dan in de woonkamer? Zijn er andere effecten op de geluidskwaliteit?

Als iemand tips heeft hoe hiermee om te gaan, of wat voor soort versterker ik het best zou kunnen aanschaffen, heel graag! Creativiteit wordt gewaardeerd, ik zie vast allerlei dingen over het hoofd. Dank!!

Beste antwoord (via gtourette op 13-06-2022 00:01)

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ja kan een combi van serie en paralel maken met een stereo versterker zodat je binnen de specificaties van de versterker blijft, alles hangt er natuurlijk van af hoe de speakers hangen en waar bijv. de bank staat...

Ook kan je een versterker kopen met meerdere zones bijv: https://www.maxiaxi.com/p...1qzA5zEAQYAiABEgLQ3vD_BwE

Helemaal ideaal zal het kwalitatief voor stereo niet worden vrees ik...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26

DataGhost

iPL dev

En twee versterkers is geen optie? Kan je direct keuken en woonkamer afzonderlijk aansturen, zowel qua volume als wat er wordt afgespeeld. Maar als het echt moet kan je ze bijv. met line met elkaar verbinden zodat je wel precies hetzelfde kan afspelen.

[ Voor 29% gewijzigd door DataGhost op 07-06-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DataGhost schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:32:
En twee versterkers is geen optie? Kan je direct keuken en woonkamer afzonderlijk aansturen, zowel qua volume als wat er wordt afgespeeld.
Dat kan net zo goed met één moderne versterker met 2 afzonderlijke zone's. Maar ik vraag me wel af hoe de vorige bewoners die 10 speakers destijds op één versterker gekoppeld hebben gehad?

Ergens heeft er daar ooit een versterker gestaan en het lijkt me sterk dat daar destijds 2x10 aders op aangesloten konden worden :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ja kan een combi van serie en paralel maken met een stereo versterker zodat je binnen de specificaties van de versterker blijft, alles hangt er natuurlijk van af hoe de speakers hangen en waar bijv. de bank staat...

Ook kan je een versterker kopen met meerdere zones bijv: https://www.maxiaxi.com/p...1qzA5zEAQYAiABEgLQ3vD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 18:45
Arylic maakt hele betaalbare versterkers voor o.a. multiroom oplossingen, met o.a. Spotify, Bluetooth, etc. Hoe het qua aantal versterkers werkt heb ik geen weet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 14:42
Tegenwoordig zijn de meeste versterkers meerkanaals. 11.2 of zelfs 13.2 is erg aan de prijs en onhandig met regelen. Maar als je twee stuks 7.x Denon AVR's met Heos ondersteuning van marktplaats plukt ben je helemaal het mannetje.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

5 luidsprekers parallel is een impedantie van 1.8 ohm. Het is aan de lage kant, maar als je versterker genoeg vermogen heeft, dan kan het wel. Met een QSC RMX850 of 1450 (die dingen ken ik toevallig) moet het wel lukken.

Maar als je wat meer kanalen hebt en ze per 2 of 3 parallel schakelt, dan gaat dat ook prima.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:04
M14 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:02:
5 luidsprekers parallel is een impedantie van 1.8 ohm. Het is aan de lage kant, maar als je versterker genoeg vermogen heeft, dan kan het wel. Met een QSC RMX850 of 1450 (die dingen ken ik toevallig) moet het wel lukken.

Maar als je wat meer kanalen hebt en ze per 2 of 3 parallel schakelt, dan gaat dat ook prima.
De opgegeven impedantie is nomimaal.
In werkelijkheid is de impedantie soms veel lager.

Oftewel, slecht idee. Een manier om een versterker te overbelasten.
Of zelfs stuk te maken.

Gewoon een versterker met voldoende kanalen gebruiken of meerdere versterkers.
Duur? Spullen stukmaken is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

RobbieT schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:21:
[...]

Of zelfs stuk te maken.

Zolang je niet op vol vermogen draait kom je met heel veel weg.

Maar als het meer achtergrond muziek bedoelt is, je zou een aantal simpele stereo versterkers aan 1 bron kunnen hangen. zoiets

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

RobbieT schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:21:
[...]

Of zelfs stuk te maken.

Het zijn luidsprekers met een vermogen van niks. En volgens mij is de opgegeven impedantie niet nominaal, maar de laagst gemeten weerstand in het frequentiebereik.

Zolang de versterker niet tegen de grens van zijn maximale vermogen aan loopt, gaat dit prima.

En zoals @heuveltje al aangeeft, als het niet te hard gaat is er weinig aan de hand.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtourette
T-MOB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:14:
Tegenwoordig zijn de meeste versterkers meerkanaals. 11.2 of zelfs 13.2 is erg aan de prijs en onhandig met regelen. Maar als je twee stuks 7.x Denon AVR's met Heos ondersteuning van marktplaats plukt ben je helemaal het mannetje.
Dank je! Maar met 7 kanalen blijft het feit dat ik meerdere speakers op 1 kanaal moet aansluiten. En als ik het goed zie op de Denon-site hebben de meeste van die 7.x-versterker een minimale impedantie van 6 ohm. Dus dat gaat dan niet goed denk ik?

Daarbij: maakt het voor het (stereo-)geluid uit als ik de speakers aansluit op de surround-kanalen, terwijl in mijn woonkamer geen sprake is van een surround-setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtourette
Jur schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:30:

Bedankt! Dit lijkt een erg goede optie. Ik ken alleen het merk Power Dynamics niet en kan er online erg weinig over vinden. Is het kwaliteit, bagger of iets er tussenin?
Pagina: 1