vraag over r32 en het meenemen buiten het EU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gofran27
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-06 12:41
Mijn vraag
...Hallo
Ik wou een airco meenemen naar buiten het Eu alleen is hier meer in nederland R32 te vinden. En daar zijn de kosten voor goede airco duurder dan hier in Nederland. vaak ook zonder buiten unit dus ben je meer kwijt.

De vraag is kan ik in Nederland r32 koelmiddel laten thuis bezorgen. En die vervolgens laten meenemen naar het buitenland via Schepen. Zonder certificaat Of is dat verboden ook al ga ik hem hier niet laten vullen door een professional. maar wel in het buiten land.
reden hiervan is R32 is daar nog niet vinden.
Ik heb daar iemand gevonden die er wel mee bekend is. Alleen de meeste winkels daar verkopen de R22 en R410A koelmiddel en vertelde mij als ik de koelmiddel heb kan ik je daar ook mee helpen.

En nog een vraag hoelang doe je over een voorgevulde airco gas r32.

Of ik koop ik alleen binnen unit en de buiten unit koop ik dan daar een r410a of r22 of kan dat niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
LG airconditioner AP09RK R32 met buiten unit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dat ze daar voor nu R22 of r410a Hebben en hier in nederland steeds tegen een certificaat aanloop. alleen een winkel heb gevonden in Italië die wel thuisbezorgd alleen staat er bij hun voor verkoop als ik hem koop en heb hun gevraagd met mijn probleem en zij mij niet konden helpen omdat zij er niet over weten hoe het dan zit dus vraag ik het hier misschien iemand met ervaring.

Ik heb daar iemand gevonden die er wel mee bekend is in buitenland.
Alleen de meeste winkels daar verkopen de R22 en R410A koelmiddel.
En r410a bijna zelfde is als r32
en vertelde mij als ik de koelmiddel heb kan ik je daar ook mee helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gofran27 op 07-06-2022 21:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik weet niet over welk land dit gaat? Wellicht dat daar ook regelgeving gaat volgen die R22 verboden maakt zodat R32 bijvoorbeeld wel leverbaar gaat zijn.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gofran27
Tunesie Hoelang als ik hier de set zou kopen kan ik dan met r32 om gaan als het meer dan 1 jaar is dan verwachten ik wel zeker dat R32 daar ook zal komen omdat bijna alle airco uit Frankrijk wordt gehaald en verkocht daar

[ Voor 93% gewijzigd door Gofran27 op 07-06-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gofran27
ik heb mijn antwoord al gevonden over hoelang als ik goed begrijp kan het 10 jaar duren
als dat zo is dan verwacht ik wel zoiezo dat r32 daar al in is

[ Voor 26% gewijzigd door Gofran27 op 07-06-2022 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Risico is dat als er met transport iets gaat lekken of bij montage iets niet goed gaat en er koudemiddel weglekt. Dan zul je bij moeten kunnen vullen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gofran27
ok zou het dan ook verboden zijn als ik koelmiddel bestel en die laat bezorgen hier en meeneem naar tunesie of mag dat niet hier in nederland denk je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:46
Je dient een bedrijf te zijn met BRL-100 certificering om koudemiddelen in te kunnen kopen en hier mee te werken. Dus officieel kun je dit niet zelf kopen. Maar ik vraag me serieus af waarom je dit zou willen kopen en meenemen?

De LG airco die je voorstelt is al voorgevuld met voldoende vulling. Gewoon zorgvuldig vervoeren en een fatsoenlijke installateur zoeken daar en dan kan er niet veel fout gaan. Als de installatie niet lekt hoef je nooit gas bij te vullen.

Andere optie is daar een airco kopen. Wel voor een R410A variant gaan, dat koudemiddel blijft nog wel even op de markt. R22 is hier al jaren verboden (voor installatie/reparatie). En ook in de VS is import van R22 verboden. Dus de productie van dat koudemiddel stopt waardoor prijzen door het dak gaan (in de toekomst). In Europa zijn ze al door het dak op de zwarte markt.
Pagina: 1