Muziek streamen met GOOGLE Chromecast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Omdat het mij niet lukt muziek rechtstreeks naar mijn Yamaha RX V475 receiver te streamen omdat ik een melding krijg dat Mac adres ontbreekt vraag ik mij af of ik dit met Google chromecast kan uitvoeren
De Chromecast is nu op mijn Tv aangesloten en de Yamaha eveneens op de TV dmv HDMI out van de receiver .

Hoe kan ik nu de receiver activeren in Chromecast Ik heb de google app geinstalleerd en bij Apparaten delen gekeken maar daar vind hij de receiver niet .
De receiever is dmv een Lan kabel verbonden met een FRITZ repeater
Als ik bij de gegevens in het FRITZ modem 7590 kijk zie ik de receiver wel staan in het scherm .

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je HDMI ARC geactiveerd op zowel je receiver als je TV? :)

Sowieso, je cast je muziek naar je Chromecast, niet naar je receiver. Die ga je nooit zien in je menu. Op je TV heb je wel muziek via de Chromecast neem ik aan?

[ Voor 56% gewijzigd door The Eagle op 07-06-2022 19:30 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Hansw1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:24:
Hoe kan ik nu de receiver activeren in Chromecast...
De Chromecast is en blijft een losse bron. Als de Chromecast in de TV zit moet je de receiver op het audio output van de TV zetten, zal HDMI ARC zijn of S/PDIF als je die gebruikt. De TV dan natuurlijk op de HDMI In waar de Chromecast op zit.

Andere optie is de Chromecast op de receiver aansluiten. Kan alleen wel zijn dat je de Chromecast, afhankelijk van de versie, gaat bottlenecken. De receiver heeft namelijk geen HDCP en doet geen HDR. Als de Chromecast dit wel aan kan zou ik via de TV aansluiten. Heb je een Chromecast puur voor muziek (of films zonder HDR) is het om het even.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 07-06-2022 19:48 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Ja ARC is geactiveerd en ik kan Spotify streamen naar de TV
Spotify ziet de Yamaha ook alleen krijg ik dan de volgende melding :
HTTP 401 Ongeautoriseerd.
Controleer de instellingen van het MAC-adresfilter.
In het Internet menu van de Yamaha heb ik DHCP aanstaan en niets handmatig in gevoerd
In het thuisnetwerk menu van het Fritz modem zie ik de Yamaha 2 maal staan : 1 x WIFI en 1 x LAN MESH
met twee verschillende IP adressen . Dat begrijp ik niet want hij is met een Lan kabel op een WIFI repeater aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Hansw1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:48:
Ja ARC is geactiveerd en ik kan Spotify streamen naar de TV
Als de receiver dan op de juiste input staat zou je geluid moeten hebben.
Spotify ziet de Yamaha ook alleen krijg ik dan de volgende melding :
HTTP 401 Ongeautoriseerd.
Controleer de instellingen van het MAC-adresfilter.
In het Internet menu van de Yamaha heb ik DHCP aanstaan en niets handmatig in gevoerd
In het thuisnetwerk menu van het Fritz modem zie ik de Yamaha 2 maal staan : 1 x WIFI en 1 x LAN MESH
met twee verschillende IP adressen . Dat begrijp ik niet want hij is met een Lan kabel op een WIFI repeater aangesloten
Dat klinkt weer als het probleem wat je in TS schetst. Oftewel dit deel heeft niet te maken met Spotify naar de Chromecast maar naar Spotify Connect op de Yamaha. Als je dat issue wilt trouble shooten moeten we anders te werk gaan. Eerst zien of alleen Spotify niet goed werkt of dat de Yamaha receiver helemaal geen verbinding heeft met internet (andere netwerk dienst proberen, netwerk test in de Yamaha?) lijkt me een begin.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 07-06-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Nog even een toelichting betreffende de aansluitingen op de TV :

HDMI 1 Satelliet ontvanger
HDMI 2 Soundbar
HDMI 3 Yamaha receiver
HDMI 4 Google Chromecast

Blu ray speler is op Yamaha aangesloten Als ik een film wil afspelen op de Blu ray speler moet ik de TV op HDMI 3 zetten en het geluid loopt via de Yamaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Hansw1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:34:
Nog even een toelichting betreffende de aansluitingen op de TV :

HDMI 1 Satelliet ontvanger
HDMI 2 Soundbar
HDMI 3 Yamaha receiver
HDMI 4 Google Chromecast

Blu ray speler is op Yamaha aangesloten Als ik een film wil afspelen op de Blu ray speler moet ik de TV op HDMI 3 zetten en het geluid loopt via de Yamaha
Sound Bar en receiver? Hoe wil je dat combineren? Met alle respect, je topics roepen bij mij vooral vragen (en verwardheid) op dan dat ik antwoorden kan geven. Voor mijn gevoel is het gros van je topics niet nodig als je een keuze maakt tussen receiver en sound bar, twee van dit soort apparaten in de keten is niet hoe men producten voorziet qua gebruik. NoFi, ik krijg ook het gevoel dat je zelf niet weet hoe alles in elkaar steekt wat de verwardheid nog groter maakt. Grote kans dat je nu HDMI ARC gebruikt voor de Sound Bar en daarom geen audio meer terug hebt vanuit de TV naar de Yamaha receiver. Oftewel, oplossen dat audio vanuit de TV naar de Yamaha gaat als je wilt dat bronnen aangesloten op de TV ook audio naar de Yamaha geven. S/PDIF is daar mogelijk één van maar hangt van de TV af. Echter moet je dan wel wisselen op de TV van audio output afhankelijk of je via de Yamaha geluid wilt of via de Sound Bar.

Vanwaar de Blu-rayspeler betrekken? Dat is een geheel andere bron dan de Chromecast in deze. De Blu-rayspeler is op de Yamaha aangesloten en niet zoals op de TV zoals de Chromecast. Het signaalpad is anders als je een bron aansluit op de receiver (zoals de Blu-rayspeler) dan als je de bron rechtstreeks aansluit op de TV (zoals je nu met de Chromecast hebt gedaan). Dit vergelijk gaat niet op.

Vanwaar de Chromecast op de TV aansluiten? Dan moet de TV altijd aan staan waar je aangeeft alleen geluid te willen. Plug de Chromecast in de receiver waarna het werkt zoals de Blu-rayspeler. Let op: dit is alleen voor muziek geen probleem. Heb je bijvoorbeeld een 4K Chromecast en 4K TV (en 4K media aanbod) dan wil je het niet zo aansluiten omdat de Yamaha receiver dan de bottleneck is (de Yamaha doet geen HDR en 4K tot max 30 Hz).

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 08-06-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Beste , de verwarring ontstaat denk ik omdat niemand mijn uitgangspunt begrijpt
Ik begrijp de opmerking niet : Sound Bar en receiver? Hoe wil je dat combineren?
Ik wil helemaal niets combineren :

De soundbar is voor het geluid van de TV weer te geven bij TV kijken . Er staat duidelijk in de handleiding van de soundbar dat je hem op ARC ( HDMI 2 ) van de TV moet aansluiten om te bewerkstelligen dat hij automatisch het geluid over de soundbar weergeeft bij het aanzetten van de TV
( Ik denk toch wel dat ze bij Panasonic kennis hebben van techniek )

Dus de soundbar staat los van mijn probleem Ik wil Spotify ook via mijn receiver kunnen afspelen en in mijn vorig bericht heb ik dat duidelijk aan gegeven ,nu kan ik spotify alleen via de soundbar afspelen omdat ik bij Spotify een foutmelding krijg dat het Mac adres ontbreekt van de Yamaha Rx-V475

Omdat ik Satelliet ontvangst heb en overdag naar de radio luister via de Yamaha en niet via de Tv loopt het geluid via de Yamaha

Vanwaar de Chromecast op de TV aansluiten?

De Chromecast is om Youtube en andere beelden te streamen naar de TV
Als ik deze op de Yamaha aansluit moet ik hem volgens mij aan laten staan en verder niet gebruik

Op HDMI 3 van de Tv is de Yamaha aangesloten om het menu van de instellingen te kunnen zien .
Dat heb ik niet bedacht

Omdat alle HDMI aansluitingen ( 4 ) op de TV hierdoor bezet zijn heb ik de Bluray speler op de Yamaha aangesloten .

Dit werkt alle goed

Omdat ik naar een andere oplossing zocht om Spotify te kunnen afspelen op de Yamaha dacht ik dat dit misschien via Google Chromecast kon omdat ik had gelezen dat je meerdere apparaten hier op kan activeren en een tweede optie die ik kreeg om een optische kabel van de Tv naar de Yamaha aan te sluiten .

Dus resumerend : Mijn wens is om spotify te kunnen afspelen op mijn Yamaha receiver en niets meer
De reden ik vind het geluid via een soundbar ( eigenlijk heb ik er spijt van dat ik er een heb aangeschaft , het is het geld niet waard ) niet mooi en wil het geluid over mijn Dali speakers speakers

Ik stel het op prijs dat er wordt meegedacht met mijn vraag maar ik raak soms geirriteerd met een opmerking : NoFi, ik krijg ook het gevoel dat je zelf niet weet hoe alles in elkaar steekt

Als ik dat wist hoef ik ook geen gebruik te maken van het forum

Mvg Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laef
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-12-2024
Hoi Hans,

Ook hier wat verwarring maar ik denk dat ik het ontward heb. Er lopen twee vragen door elkaar, namelijk hoe je spotify werkend krijgt op de AV-receiver, en hoe je kan casten naar de chromecast (en dit hoorbaar krijgt op de AV-receiver)

extra verwarring ontstaat omdat in de meeste gevallen dat een AV-Receiver een rol speelt in de keten, er geen soundbar wordt gebruikt. Vandaar de opmerking over dat het niet handig is om een soundbar en een AV-receiver te combineren, omdat je nu de televisie in feite ook als AV-receiver inzet. Dat kan best, maar dat compliceert de zaken wel enigszins.

Allereerst de simpelste oplossing:

Chromecast aansluiten op HDMI van de AV-Receiver. De receiver instellen op de HDMI poort waarop de chromecast is aangesloten, de televisie op HDMI-3 (receiver).
Op je apparaat met spotify kies je vervolgens je chromecast als uitvoerapparaat.
Het geluid komt dan uit de yamaha, en het beeld van de chromecast loopt net als de blu-ray via de receiver naar de televisie.

Nadeel is dat je dan HDR mist, maar als je de chromecast daar niet voor gebruikt dan is dat niet erg, en je probleem opgelost.

Als je de Chromecast op de televisie aangesloten wil laten, zal je een methode moeten vinden om het geluid van de televisie naar de receiver te krijgen. Dat doe je normaal gesproken via de HDMI-ARC aansluiting van je televisie, maar die is al in gebruik door je soundbar. Een alternatief hiervoor is de televisie verbinden met de AV-receiver met een optische kabel.

Op de televisie kies je de ingang van de chromecast
in het menu van de televisie schakel je de audio-uitvoer van HDMI-ARC naar Optisch
Op je apparaat met spotify kies je vervolgens je chromecast als uitvoerapparaat.
het geluid komt dan uit de AV-receiver en het beeld uit de televisie.
ben je klaar dan zul je in het menu van de televisie de audio-uitvoer weer terug moeten zetten naar HDMI-ARC anders krijgt je soundbar geen geluid.

Geen ideale oplossing dus in beide gevallen, tenzij je kan leven met missen van HDR (afhankelijk van de specificaties van je receiver)

Het vervangen van de soundbar voor een fatsoenlijke center-speaker, waardoor de HDMI-ARC vrijkomt voor de Yamaha receiver die dan vervolgens het geluid voor al je bronnen verzorgt is de makkelijkste oplossing zonder alle gedoe en complicaties die je huidige setup je levert, maar ik snap dat dat een persoonlijke keuze kan zijn als je heel blij bent met je soundbar, dan zul je moeten leven met de gevolgen en verwarring die af en toe uit die keuze voort zal komen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Hansw1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:58:
...staat duidelijk in de handleiding van de soundbar dat je hem op ARC ( HDMI 2 ) van de TV moet aansluiten om te bewerkstelligen dat hij automatisch het geluid over de soundbar weergeeft bij het aanzetten van de TV
Dat brengt je weer terug naar je oude topic. HDMI CEC is voor in- en uitschakelen en HDMI ARC zorgt voor geluid terug vanaf de TV maar soit. Geluid gaat dus terug over HDMI ARC naar de sound bar, dat werkt. Geluid naar de Sound Bar via de Chromecast (in de TV) zal dus werken. Geluid gaat echter niet terug naar de Yamaha. Daar zit je probleem als je de Chromecast op de TV aansluit. HDMI ARC kan je niet meer gebruiken, die is al bezet door de Sound Bar. Vandaar dat ik zeg dat het veelal of is. Of een receiver met speakers of een sound bar. Nu heeft de Yamaha optisch in en de TV out dus die kabel kan je nog leggen. Ben je wel beperkt tot non HD audio en max twee kanalen LPC (dus geen Dolby Digital Plus zoals over ARC wel kan). Voor muziek maakt dat niet uit. Nadeel, TV moet altijd aan en je moet de audio uitgang van de TV wisselen als je van de Yamaha dan wel Sound Bar gebruik wilt maken. Vandaar dat ik zeg, stop de Chromecast in de Yamaha als je alleen muziek wilt luisteren via de Yamaha.

Teken de setup anders eens uit. Apparatuur zoals deze verbonden zijn en dan het pad van de video en audio volgen. Dan zie je waar het pad eventueel stopt en waar het issue zit.
Ik stel het op prijs dat er wordt meegedacht met mijn vraag maar ik raak soms geirriteerd met een opmerking : NoFi, ik krijg ook het gevoel dat je zelf niet weet hoe alles in elkaar steekt
Goed voorbeeld staat hierboven: topic gaat over een Chromecast op de TV aangesloten en er komt opeens een Blu-rayspeler aangesloten op de receiver bij. Dat geeft bij mij het gevoel dat de uitleg niet begrepen wordt dan wel te veel van de hak op de tak wordt gesprongen. Het voelt alsof je het overzicht zelf niet hebt. Vandaar dat ik de tekening aanraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
(euh mijn eerste reactie was niet correct, omdat ik aannam dat de Yamaha die Hansw1 gereviewed heeft gelijk is aan de Yamaha in dit topic, is niet het geval)

Toch advies blijft staan, probeer netwerk van de yamaha opnieuw te configgen. Misschien eerst een hard reset uitvoeren.

[ Voor 69% gewijzigd door Quantor op 08-06-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Beste , dank voor de duidelijke uitleg en excuses voor mij wat botte reactie in vorig bericht .

De reden dat de aansluitingen bij mij nu omslachtig zijn is dat mijn vrouw totaal geen inzicht heeft in de bediening van de apparatuur zelfs met de afstandsbediening gaat het verkeerd .
Ik heb voor haar een afstandsbediening geprogrammeerd met de keuze knoppen Sat , Radio , Bluray , Tv
Zodoende de soundbar op de ARC aangesloten als ze de TV aan zet .
Ze zet soms per ongeluk de Sat ontvanger uit en klaagt dan dat de TV het niet doet .
Tv geluid via de speakers vindt ze ook niets en daarom heb ik een soundbar aangeschaft om het tv geluid te verbeteren . Maar goed ik moet het hiermee doen
Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Hansw1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:15:
Maar goed ik moet het hiermee doen
Als je de setup laat zoals deze is en een optische kabel legt vanaf de TV naar de Yamaha heb je geluid over de Yamaha van op de TV aangesloten bronnen. Voor je vrouw verandert dit niets. Jij zal, als je de Chromecast wilt gebruiken, moeten kiezen voor HDMI 4 op de TV, audio output op de TV naar optisch en de juiste ingang selecteren op de Yamaha. Omslachtig, maar het zou moeten werken.

Of Spotify (netwerk?) fixen op de Yamaha en Spotify Connect gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Of Spotify (netwerk?) fixen op de Yamaha en Spotify Connect gebruiken.

Ja , dat zou het mooiste zijn .
Ik heb alle instellingen gecontroleerd zowel Yamaha als Netwerk
In het netwerk menu van de Yamaha staat DHCP geactiveerd en er is verbinding .
In het menu van Fritz router staat de Yamaha ook geactiveerd
Ik heb alles verscheidene malen gereset maar melding blijft .
Heeft iets met autorisatie te maken
De laatste firmware voor de Yamaha in 2017 was een aanpassing voor spotify maar als ik de Yamaha op Net aanzet geeft hij aan AIRPLAY ; ik denk dat de oorzaak kan zijn en het alleen met een Apple telefoon werkt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-05 23:54
Ik heb in het verleden ook problemen gehad met een RX V475 en Spotify Connect. Ik heb het uiteindelijk weer aan de gang gekregen m.b.v. een aanpassing van de DNS in de netwerkinstellingen. De Yamaha is wat nukkig als het om DNS instellingen gaat.
Ik meen me te herinneren dat ik dat via het laatste bericht in deze post heb uitgevonden.
Je moet dus de netwerkopties handmatig instellen en daarbij Google (of andere externe) DNS servers instellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Masimo op 08-06-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Beste Masimo,

Bedankt voor de tip ik ga het uit proberen

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Helaas werkt de aanpassing niet van de DNS servers . De Wifi repeater werkt nu ook niet meer hij maakt geen verbinding meer met het Fritzbox modem Resetten helpt ook niet .
Kan het zijn dat deze aanpassing in het verleden werkte en nu niet meer van toepassing is na de laatste firmware van 2017.
Mvg Hans .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Update ,

Beste , ik heb een optische kabel aangesloten op de TV naar de Yamaha en het werkt .
Bedankt voor het advies
Nog een vraagje : Omdat de TV nu nog aan moeten blijven staan tot dat ik de aansluitingen heb veranderd
naar eerder vermeld advies loopt ik dan geen risico op in branden door het stilstaand beeld van Spotify
De Panasonic Oled TV heeft wel de optie schermonderhoud

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Ik wil graag het advies opvolgen wat ik op het forum heb gekregen o.a de Chromecast op de Yamaha aansluiten . Daarvoor moet ik de Tv eerst van de wand verwijderen en dat lukt mij niet alleen en moet dan wachten totdat mijn zoon een keer langskomt.
Kan ik eventueel een nieuwe Chromecast extra toevoegen op de Yamaha of krijg ik dan conflicten .
Mvg Hans
Pagina: 1