Home assistant "proberen" starten vanaf SSD (Pi 3)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 09:26
Hallo

Ik "probeer" een upgrade te doen van mijn Home Assistant installatie en te starten vanaf een SSD ipv een SD kaartje. Ik heb al deze handleiding gevolgd om te kunnen booten vanaf USB.
Deze video zegt dat "17:3020000a" het resultaat moet zijn op commando "cvgencmd otp_dump | grep 17" en dit is het geval bij mij.

Ik heb nadien zowel via de Raspberry Pi image loader (en daar Home Assistant op mijn SSD gezet) als de manier die beschreven staat op de website van HA zelf (https://www.home-assistan...-image-to-your-boot-media) Home Assistant op de SSD gezet maar als ik boot start het niet op (met enkel dan de SSD verbonden). Ik krijg dit op mijn scherm, maar snap er geen snars van
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wal5Khnqo5fEi1xZmD2OkE9mf8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRjazQpgIigZ5eM0b5KPtAKv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb getest of er iets mis is met de SSD zelf, maar dat lijkt geen probleem. Als ik gewoon opstart met Raspberry Pi OS op een SD kaartje, dan zie ik de SSD als extra opslag. Lijkt dus prima te werken.

Ik zal mogelijk wel iets vreselijk stom fout doen, maar ik weet niet wat.
Hardware: Raspberrie Pi 3 (32 bit)
SSD: Samsung SSD 830 64GB
SSD verbonden via: https://www.amazon.de/dp/B00HJZJI84

Bedankt voor de suggesties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 20:42
Mag toch echt niet moeilijk zijn.
Die SD kaart moet je lekker apart houden en niet gebruiken.
Met Balena Etcher inderdaad de juiste image voor de RPi 3 installeren.
SSD en Ethernet kabel aansluiten en gaan met die handel.
Let wel het kan tot 20 minuten duren voordat de installatie klaar is.

Daarnaast is de voeding een veel voorkomend probleem.
Je SSD krijgt spanning via de USB dat trekt meer dan een SD kaartje voeden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 23:04

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Inderdaad is de voeding met een SSD dramatisch. Waarschijnlijk vraagt de SSD meer dan de Pi over die enkele USB-kabel kan leveren. Ik heb zelf een Y-splitter, waarbij de niet-data-tak naar een aparte voeding gaat (USB-lader van 1A). Anders werkt het gewoon niet.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 15:23

The Zep Man

🏴‍☠️

Thijsmans schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:50:
Inderdaad is de voeding met een SSD dramatisch. Waarschijnlijk vraagt de SSD meer dan de Pi over die enkele USB-kabel kan leveren. Ik heb zelf een Y-splitter, waarbij de niet-data-tak naar een aparte voeding gaat (USB-lader van 1A). Anders werkt het gewoon niet.
Controleer wel met dit soort kabels of hiermee niet ook de Pi van stroom voorziet wordt. Zo wel, dan kan een slechte voeding je Pi opblazen omdat de Pi geen bescherming heeft op diens USB-A poorten voor binnenkomende energie.

Wat je ook kan doen is een (kwalitatief goede) USB3 hub met eigen voeding gebruiken.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Bedankt voor de suggesties.

Ik heb mijn "zwaarste" USB adaptor aangesloten (5V 3.0A) aan de Pi en krijg er geen beweging in :-/
Feit is overigens ook dat de SSD wel werkt als ik boot vanaf een SD kaartje met Raspbian erop. Kan het dan nog altijd onvoldoende stroom zijn?

Ook een USB stick met HA of Raspbian wil niet booten.
Een USB hub met eigen voeding heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hoe serieus wil je met HA bezig gaan? Mede om deze reden raad ik mensen vaak een NUC aan ipv een RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Niet serieus genoeg om een toestel van €400 te verantwoorden.
Ik wilde gaan naar een SSD omdat ik een SSD beschikbaar had liggen en de kost van zo'n kabel niet hoog was. Eigenlijk ben ik oké tevreden van het SD kaartje (anders had ik heus al de stap naar een Pi 4 gedaan). De verbonden toestellen aan mijn HA is vrij beperkt en heb al geen camera's (hoofdzakelijk sensoren, lampen, radio's, tv... en in de toekomst wat energie spullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-06 16:56
Wat tegenwoordig aangeraden word en wel heel makkelijk te doen is, is de data te splitsen, het read gedeelte op de SD kaart, de schrijfacties op een ssd. Er zit zelfs een optie in home Assistant zelf om dit te doen, toevallig vandaag ook gedaan. Hier is een guide
https://peyanski.com/home-assistant-external-data-disk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 23:04

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@SMGGM Hoe zeker ben je ervan dat je succesvol van USB probeert te booten? Als een USB-stick het ook niet doet, lijkt het probleem niet zozeer in de SSD te zitten...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 20:42
Als inderdaad en je SSD niet wilt booten maar ook een USB stick niet dan zal het toch echt aan iets anders liggen zoals @Thijsmans zegt.
Even een verschrikkelijk domme vraag, maar flash je wel op de juiste manier?
Gebruik je de juiste URL:
code:
1
 https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/download/8.1/haos_rpi3-64-8.1.img.xz

Een PI3 heeft uit mijn hoofd "USB3" en USB2 poorten.
Andere poort al eens gebruikt?
Daarnaast heb je geen enkele andere USB device aangesloten toch?

En even voor de zekerheid, heb een 3B of 3B+? Volgens mij moet je bij een 3B USB boot aanzetten op de PI en bij een 3B+ staat dit standaard al aan.

[ Voor 18% gewijzigd door etienne001 op 10-06-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:43
Zou normaal gesproken gewoon moeten kunnen werken maar Home Assistant maakt gebruik van u-boot en dat schijnt geen gelukkige combinatie te zijn.
https://github.com/home-a...rating-system/issues/1712

Ik zou kijken naar de oplossing die @ramonlambal aandraagt en de boel splitsen. Ik draai zelf HassOS als virtuele machine op een NUC dmv Qemu maar of Qemu op RPI een goed werkende oplossing kan zijn, geen idee.
De NUC die ik hier gebruik zit overigens ruim onder de EUR 400,- ;)
https://tweakers.net/pric...7cjyh-met-eu-stekker.html

[ Voor 15% gewijzigd door ninjazx9r98 op 11-06-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-06 11:36
SMGGM schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:11:
. . .
Heb HA draaien op een 2de hands HP Thin Client. Kostte mij €85,- inclusief verzending.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 00:32
@SMGGM Is het uiteindelijk nog gelukt, want ik lijk hetzelfde probleem te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-06 13:38
SMGGM schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:11:
Een tweedehands NUC (hoeft echt geen topmodel te zijn) met SSD is waarschijnlijk goedkoper dan een Raspberry Pi 4. :)

Wij hebben een Celeron N2820 met 4GB RAM en 64GB SSD. Die laatste is nog geen 15% gevuld.
Systeem is een stuk sneller dan de RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
FrankRicard schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:40:
@SMGGM Is het uiteindelijk nog gelukt, want ik lijk hetzelfde probleem te hebben.
Ben er eigenlijk niet verder mee bezig geweest.

Ik plan om een ander toestel in zijn geheel te kopen (waarbij ik dacht eigenlijk aan de ODROID N2+).
Alternatief (zoals gesuggereerd) is te gaan voor een NUC.

Heb het niet dringend nodig, dus hoop dat de prijzen wat zullen dalen komende 6 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 00:32
Thanks, ik heb het uiteindelijk "opgelost" door home assistant te laten booten van sd, maar de data op de usb-ssd te zetten, niet helemaal ideaal, maar het werkt, en zolang de meeste schrijfacties op de ssd zijn zal het wel los lopen denk ik.
Pagina: 1