Kookplaat 2 fasen 400V aansluiten op krachtgroep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09 21:55
Mijn vraag
Voor mij ligt een kookplaat die ik ga inbouwen. Deze is op dit moment aangesloten als 400V 2L-1N, dus 2 fasen. Bruine draad zit onder de blauwe. De kookplaat ondersteunt geen 3 fasen denk ik dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RZWATCqvRQ-KvzR8w5cbHI3nUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fx3P2Dt8ZH1cm9oeRo1Xmdvq.jpg?f=fotoalbum_large

De oude kookplaat gaat weg, deze krijgt zijn stroom via de oven die erbij hoort. Deze heeft een perilex stekker en is 3L-1N aangesloten. Zoals gezegd krijgt de kookplaat de stroom stroom de oven, via deze stekker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XBfTL7kgt2oRuiU2V9uMJPfnUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OI3WOodRg7zkErwFAqF9ln7o.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast ziet er zo uit, er is een krachtgroep. Zoals ik het begrijp, 3 fasen, 400V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sB-fHyKqEVkigMqiRf0EzySoDEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFkurFt6b7DFjC0P4yiSOq9J.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik deze kookplaat wel gebruiken met het huidige schema? Kookplaat dus 2 fasen, meterkast 3 fasen. Gaat dat mis als ik deze aansluit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ikea MATMĀSSIG 60 GAD D5 AU

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet gezocht naar aansluit schema's, types gezocht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:12

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je kunt hem gewoon op 2 van de 3 fasen aansluiten.

Wat bedoel je met
Bruine draad zit onder de blauwe.
in de stekker? Dat lijkt me niet de bedoeling. Ik heb hier met dezelfde Ikea kookplaat gewoon van een 5-polig krachtstroomstopcontact gebruik gemaakt, met een stekker waarin ik 4 van de 5 aders van de kabel gebruikt heb (L1, L2, N, PE). De 5e draad (L3) is dus niet in de kookplaat en niet in de stekker aangesloten.
Maar ja, ik had dan ook al een krachtstroomgroep in de keuken t.b.v. de doorstroomverwarmer.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ah nee, helemaal niet aan gedacht. Ik heb alleen de 2 schema's op de achterkant gezien en ging er vanuit dat dit de mogelijkheden zijn. Ik zal eens kijken of ik hiermee eruit kom.
thunder7 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:09:
Je kunt hem gewoon op 2 van de 3 fasen aansluiten.

Wat bedoel je met

[...]

in de stekker? Dat lijkt me niet de bedoeling. Ik heb hier met dezelfde Ikea kookplaat gewoon van een 5-polig krachtstroomstopcontact gebruik gemaakt, met een stekker waarin ik 4 van de 5 aders van de kabel gebruikt heb (L1, L2, N, PE). De 5e draad (L3) is dus niet in de kookplaat en niet in de stekker aangesloten.
Maar ja, ik had dan ook al een krachtstroomgroep in de keuken t.b.v. de doorstroomverwarmer.
De 3e draad is in deze de bruine denk ik, en die zit dus samen met de blauwe aangesloten. Andere bronnen op internet geven aan dat dit mag, maar ik vind het ook vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Okay, deze snap ik en de aansluiting plaat vs. stekker staat ingesteld op 2 fases.

Vraag is meer: meterkast is 3 fasen, plaat maximaal 2 fasen. Gaat dát wel goed? Of krijgt de plaat gewoon minder vermogen, en werkt het verder prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:03
luuksnijmegen schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:40:
De 3e draad is in deze de bruine denk ik, en die zit dus samen met de blauwe aangesloten. Andere bronnen op internet geven aan dat dit mag, maar ik vind het ook vreemd.
Dat zal wellicht gedaan zijn door iemand die meer bekend is met de Nederlandse "kookgroep", al hoort hoort die tweede nul natuurlijk wel helemaal naar de meterkast te lopen. Voor twee-(van de drie) fase volstaat een enkele nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
hcQd schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:37:
[...]

Dat zal wellicht gedaan zijn door iemand die meer bekend is met de Nederlandse "kookgroep", al hoort hoort die tweede nul natuurlijk wel helemaal naar de meterkast te lopen. Voor twee-(van de drie) fase volstaat een enkele nul.
Kan inderdaad best zijn dat deze plaat van een kookgroep afkomt. Wat raad jij aan? 2 fasen zijn nu aangesloten + 2x nul (blauw en bruin) + aarde. Kan dit zo blijven zitten, of moet de bruine dan weer los? En waar laat je die?

Ik denk dat ik morgen maar een elektricien bel die dit mag gaan doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Je kunt de bruine draad los halen en afknippen, dan kan deze niet onverhoeds contact maken. Maar als je je daar beter bij voelt, neem een elektricien in de arm, niet op de eerste de beste advertentie klikken maar zoek iets lokaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
hcQd schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:22:
Je kunt de bruine draad los halen en afknippen, dan kan deze niet onverhoeds contact maken. Maar als je je daar beter bij voelt, neem een elektricien in de arm, niet op de eerste de beste advertentie klikken maar zoek iets lokaals.
Thanks voor de tips! Liever heb ik geen losse draden. Zou het uitmaken als de bruine zo zou blijven zitten?

Ik heb een lokaal zaakje waar ik even langs ga, die hebben eerder wel een en ander gedaan

[ Voor 5% gewijzigd door luuksnijmegen op 07-06-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:14

Vliegvlug

Flight Simple

@luuksnijmegen Wil je de oven nu blijven gebruiken zonder de oude kookplaat eraan?
Zou me namelijk ook niet verbazen wanneer die het niet doet als er geen kookplaat op is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-09 03:43
hcQd schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:22:
Pardon? :+

De beste oplossing is natuurlijk om een lasdop op die bruine draad te zetten. Dan kán deze geen contact meer maken en kun je deze nooit meer per ongeluk aanraken, wel zo veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Aomi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:22:
[...]

Pardon? :+

De beste oplossing is natuurlijk om een lasdop op die bruine draad te zetten. Dan kán deze geen contact meer maken en kun je deze nooit meer per ongeluk aanraken, wel zo veilig.
Ik denk niet dat er voldoende ruimte in zo'n perilex-stekker is voor een lasdop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Vliegvlug schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:12:
@luuksnijmegen Wil je de oven nu blijven gebruiken zonder de oude kookplaat eraan?
Zou me namelijk ook niet verbazen wanneer die het niet doet als er geen kookplaat op is aangesloten.
Nee, de oven gaat ook vervangen worden, deze heeft al wat problemen. Er moet daarvoor wel een extra stopcontact komen.

Ondertussen is de kookplaat aangesloten op 2 fasen, en 2x nul en werkt naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

luuksnijmegen schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 03:51:
[...]

Nee, de oven gaat ook vervangen worden, deze heeft al wat problemen. Er moet daarvoor wel een extra stopcontact komen.

Ondertussen is de kookplaat aangesloten op 2 fasen, en 2x nul en werkt naar behoren.
Ehh, heb je iemand laten komen of het toch zelf gedaan?
Want je hebt een krachtgroep dus dan heb je helemaal geen extra nul nodig!
(hoe heb je nu trouwens 2 nullen aan de kant van de krachtgroep aangesloten vraag ik me af? :?)

En een extra stopcontact voor de nieuwe oven is ook niet nodig indien deze aan 1 fase genoeg heeft zoals de meeste ovens.
Deze kan je er gewoon bij zetten op de 3de fase van de krachtgroep.

Mijn advies: verwijder de perilex, zowel stekker als stopcontact en vervang deze door een Merten MEG1010-9019 aansluitdoos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/cec3acbe10d676bd54d0493245db3a3f629e5953/?url=https%3A%2F%2Fm.media-amazon.com%2Fimages%2FI%2F51Vnl6bjf1L._AC_SX679_.jpg

Kookplaat op 2 van de fasen, oven op de overgebleven fase, slecht 1 nul ader nodig en samen op de 3 fase krachtgroep die je in je groepenkast hebt.
En vergeet de aarde niet natuurlijk ;)
Elk apparaat zijn eigen snoer welke netjes geplaatst kunnen worden in de daarvoor bedoelde trekonlastingen van die aansluitdoos.

En de Wago aansluitingen erin zijn ook super makkelijk want je kan daar direct soepel draad in aansluiten zonder dat je met adereindhulzen aan de slag hoeft, iets wat je bij de meeste perilex stekkers wel moet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 10-06-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ik heb niet 2 echte nullen. Bleek dat er 2N was, 1L en de bruine draad zat bij de blauwe in. Maar ook aan de andere kant zit ie bij de blauwe in, dus de bruine is nu een dummy draad. Zo zat de plaat blijkbaar ook aan aangesloten waar hij vandaan kwam, en daar hadden ze ook 3 fasen in de meterkast en de plaat met 2 fasen.

Elektricien gebeld, en hij zei dat dit goed is.

Met die doos van jou, dan kan ik met de wagoklemmen de 2 fasen, nul en aarde vastzetten van de kookplaat én ook een oven op de 3e fase aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:24:
[...]

Ehh, heb je iemand laten komen of het toch zelf gedaan?
Want je hebt een krachtgroep dus dan heb je helemaal geen extra nul nodig!
(hoe heb je nu trouwens 2 nullen aan de kant van de krachtgroep aangesloten vraag ik me af? :?)

En een extra stopcontact voor de nieuwe oven is ook niet nodig indien deze aan 1 fase genoeg heeft zoals de meeste ovens.
Deze kan je er gewoon bij zetten op de 3de fase van de krachtgroep.

Mijn advies: verwijder de perilex, zowel stekker als stopcontact en vervang deze door een Merten MEG1010-9019 aansluitdoos:

[Afbeelding]

Kookplaat op 2 van de fasen, oven op de overgebleven fase, slecht 1 nul ader nodig en samen op de 3 fase krachtgroep die je in je groepenkast hebt.
En vergeet de aarde niet natuurlijk ;)
Elk apparaat zijn eigen snoer welke netjes geplaatst kunnen worden in de daarvoor bedoelde trekonlastingen van die aansluitdoos.

En de Wago aansluitingen erin zijn ook super makkelijk want je kan daar direct soepel draad in aansluiten zonder dat je met adereindhulzen aan de slag hoeft, iets wat je bij de meeste perilex stekkers wel moet doen.
Je mag het niet uitsplitsen, de perilex is bedoeld voor de kookplaat en je mag daar op deze manier geen andere apparaten op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

luuksnijmegen schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:26:
Ik heb niet 2 echte nullen. Bleek dat er 2N was, 1L en de bruine draad zat bij de blauwe in. Maar ook aan de andere kant zit ie bij de blauwe in, dus de bruine is nu een dummy draad. Zo zat de plaat blijkbaar ook aan aangesloten waar hij vandaan kwam, en daar hadden ze ook 3 fasen in de meterkast en de plaat met 2 fasen.

Elektricien gebeld, en hij zei dat dit goed is.
Dan is die extra fase draad nu feitelijk bij de N erbij geparkeerd en dat kan inderdaad geen kwaad er even vanuitgaande dat de fabrikant twee aders op één klem van hun automaat toestaat.

Dan zit er nu waarschijnlijk geen draad aangesloten op de eerste klem van de krachtgroep want de officiële volgorde is bruin-zwart-grijs voor L1-L2-L3.
Met die doos van jou, dan kan ik met de wagoklemmen de 2 fasen, nul en aarde vastzetten van de kookplaat én ook een oven op de 3e fase aansluiten?
Klopt, aangezien je nu die bruine draad aan beide kanten op de N erbij hebt zitten moet je die daar vanaf halen en op de vrije fase aansluiting van je krachtgroep plaatsen.
Aan de andere kant kan je die dan op je oven aansluiten.
De nul uiteraard naar zowel kookplaat als oven, evenals de aarde.

Zo zitten mijn oven en kookplaat ook aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:35:
[...]

Je mag het niet uitsplitsen, de perilex is bedoeld voor de kookplaat en je mag daar op deze manier geen andere apparaten op aansluiten.
Dat is dan ook de reden dat je die perilex stekker en doos verwijderd. ;)
Uit die stekker wil je inderdaad geen twee kabels hebben komen.

Vandaar die aansluitdoos ipv de perilex.
In Duitsland trouwens heel gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:31:
[...]

Dat is dan ook de reden dat je die perilex stekker en doos verwijderd. ;)
Uit die stekker wil je inderdaad geen twee kabels hebben komen.

Vandaar die aansluitdoos ipv de perilex.
In Duitsland trouwens heel gebruikelijk.
Zelfs dan mag het niet :+

Je zal een groepenkastje moeten monteren wil je die aansluiting splitsen voor meerdere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Zelfs dan mag het niet :+
En waarom zou dit niet mogen?
De groep wordt niet overbelast, beiden apparaten zijn vast aangesloten met een eigen kabel en eigen trekontlasting en netjes aangesloten op geschikte lasklemmen.
Enige nadeeltje kan zijn dat je niet weet welk apparaat de sluiting veroorzaakt heeft als de automaat eruit gaat.
Maar dat is een praktisch probleem, geen veiligheidsissue.
Je zal een groepenkastje moeten monteren wil je die aansluiting splitsen voor meerdere apparaten.
Dat lijkt me pas een suboptimale oplossing, een onderverdeler.

Als je de oven persé los wilt hebben zou ik een extra 1P+N B16 automaat plaatsen in de groepenkast en een nieuwe kabel naar de keuken trekken, daar een regulier stopcontact realiseren en daar dan de oven op inprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:37:
[...]

En waarom zou dit niet mogen?
De groep wordt niet overbelast, beiden apparaten zijn vast aangesloten met een eigen kabel en eigen trekontlasting en netjes aangesloten op geschikte lasklemmen.
Enige nadeeltje kan zijn dat je niet weet welk apparaat de sluiting veroorzaakt heeft als de automaat eruit gaat.
Maar dat is een praktisch probleem, geen veiligheidsissue.
Omdat je niet meerdere fases door 1 buis mag voeren tenzij het op 1 apparaat uitkomt of een onderverdeler.
[...]

Dat lijkt me pas een suboptimale oplossing, een onderverdeler.

Als je de oven persé los wilt hebben zou ik een extra 1P+N B16 automaat plaatsen in de groepenkast en een nieuwe kabel naar de keuken trekken, daar een regulier stopcontact realiseren en daar dan de oven op inprikken.
Het is een gebruikelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:15:
[...]

Omdat je niet meerdere fases door 1 buis mag voeren tenzij het op 1 apparaat uitkomt of een onderverdeler.
Heb je ergens de tekst van de NEN waar dat in staat?
En wat het idee daar dan achter is.

Bedoel je niet dat het niet mag om meerdere groepen door 1 buis te voeren?

Zijn deze stekkerdozen dan ook verboden?
Afbeeldingslocatie: https://static.bax-shop.nl/image/product/173667/344631/38c38825/450x450/Brennenstuhl_Energy_Station_stroomverdeler_1x_kracht_3x_schuko_1.jpg
Van krachtstroom naar 1x kracht en 3x schuko.
Of mag dat wel als ik een CEE stekker op mijn keukenmuur monteer en daarop mijn oven en kookplaat aansluit?

Ik zie daarnaast ook weinig verschil tussen een gecombineerde oven-kookplaat die toevallig in één behuizing zit en aangesloten wordt met 1 kabel vs een losse kookplaat en oven met 2 kabels.
Bij de eerste worden de kabels simpelweg in het gecombineerde apparaat bij elkaar gebracht ipv daarbuiten.

Daarbij heb ik deze manier van aansluiten in mijn huidige keuken aangetroffen en die hebben de vorige bewoners een paar jaar geleden laten plaatsen door een bedrijf en niet zelf lopen doe-het-zelven.

Naast dat deze manier van aansluiten in Duitsland veel voorkomt is daar zelfs speciale kabel te koop met een schuko contrastekker zodat je de stekker van je oven niet hoeft af te knippen:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/710Y4D1TfkL._AC_SX679_.jpg

Welke je dan zo aansluit op zo’n wandaansluitdoos (Herdanschlussdose genoemd in het duits) icm je kookplaat en oven:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51LE-eAvbpL._AC_SX679_.jpg

Waarbij het mij overigens een stuk handiger en compacter lijkt om je oude Herdanschlussdose door een versie met twee uitvoeren te vervangen ipv zo’n stekker te kopen maar als je je garantie op je oven verliest bij het afknippen van de stekker is het misschien wel een overweging.
[...]

Het is een gebruikelijke oplossing.
Ik weet dat ze bestaan maar echt makkelijk of compact zou ik dit niet noemen bovendien moet je in je groepenkast dan ook weer aanpassingen gaan doen.
Pagina: 1