Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[advies] omvormer bepalen bij verschillende windrichtingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 15:14
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BmDYLYhF1C3Qd4auwsDd_cI80I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KeY0wPiZR9YPOHpjHjwdRU5v.png?f=fotoalbum_large
Het idee is dus 9 panelen op noord-oost en 17 panelen op zuid-west. Dak is 36 graden
Schaduw
Er valt geen schaduw op ons dak.
Jaarverbruik
verwachting is tussen de 6 en 7000 kWh per jaar
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fasen 25A
Budget en doel
geen specifiek budget.
Wie gaat het project uitvoeren
een aannemer / zonnepanelen leverancier.
Bijhouden van data
geen specifieke wensen
Reeds verkregen offertes
Een aantal offertes die ik heb ontvangen zijn van solaredge met optimers en van wat ik hier gelezen heb is dat niet nodig indien er geen schaduw aanwezig is. Vandaar dat ik specifiek heb gevraagd naar een oplossing zonder optimers waarover ik nog twee vragen heb.
  1. Hoe bereken je de juiste omvormers i.c.m. twee verschillende legrichtingen? Ik heb nu één aanbieding met een 8kW (SolarEdge SE8K) omvormer met Jinko Solar JKM370N-6TL3-B panelen en een met een 9kW omvormer (Growatt MOD-9000TL3-X) met Q.Cells Q.PEAK DUO-BLK-ML-G9 385Wp panelen. Beide aanbiedingen hebben hetzelfde legplan, en aantal panelen, zoals te zien is in de afbeelding.
    Sunny design komt met een 6 of 8 kW omvormer (7 hebben ze er niet tussen staan)
  2. werkt een solaredge omvormer zonder optimers. Heeft een solaredge omvormer niet altijd optimers nodig om te kunnen functioneren
Regio
Friesland / Achtkarspelen

[ Voor 5% gewijzigd door helpme op 07-06-2022 19:59 ]

Beste antwoord (via helpme op 14-06-2022 08:29)

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
1. Je kunt het ook invoeren in https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/. Daar kun je per dag de opbrengstcurve simuleren. De piek ligt waarschijnlijk in het voorjaar (koudere panelen en al veel instraling). Vaak ergens in mei. Maar je hoeft niet het maximum te kunnen omzetten. Een beetje aftoppen is prima.
Met Sunnydesign kun je simuleren wat economisch verstandig is: hoeveel kWh verlies je bij een kleinere omvormer vs. de meerprijs van een grotere omvormer. Om 7 kW te simuleren, kies je in Sunnydesign de 8 kW omvormer en verander je het veld 'limit ac output power' (uit mijn hoofd) in 7 kW.
2. Nee, Solaredge is een combinatie van optimisers en een centrale omvormer. Hier moet je optimisers bij gebruiken.
Bij weinig/geen schaduw of harde schaduw met voldoende panelen per string, zit je met een stringomvormer ook goed. En economisch beter, vanwege de (meestal) lagere investering.
Bij kleinere systemen en schaduw hebben micro-omvormers de voorkeur (Enphade of APSystems), maar dat is in jouw geval niet van toepassing.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
1. Je kunt het ook invoeren in https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/. Daar kun je per dag de opbrengstcurve simuleren. De piek ligt waarschijnlijk in het voorjaar (koudere panelen en al veel instraling). Vaak ergens in mei. Maar je hoeft niet het maximum te kunnen omzetten. Een beetje aftoppen is prima.
Met Sunnydesign kun je simuleren wat economisch verstandig is: hoeveel kWh verlies je bij een kleinere omvormer vs. de meerprijs van een grotere omvormer. Om 7 kW te simuleren, kies je in Sunnydesign de 8 kW omvormer en verander je het veld 'limit ac output power' (uit mijn hoofd) in 7 kW.
2. Nee, Solaredge is een combinatie van optimisers en een centrale omvormer. Hier moet je optimisers bij gebruiken.
Bij weinig/geen schaduw of harde schaduw met voldoende panelen per string, zit je met een stringomvormer ook goed. En economisch beter, vanwege de (meestal) lagere investering.
Bij kleinere systemen en schaduw hebben micro-omvormers de voorkeur (Enphade of APSystems), maar dat is in jouw geval niet van toepassing.

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 15:14
Dankjewel voor je reactie. Beide tips hebben me goed geholpen en ben uiteindelijk uitgekomen op een 7kW omvormer. Leverancier heeft zijn offerte ook aangepast nadat ik de info aanleverde :-)