Is parfum uitgesloten van het recht op retour?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.153 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patcher
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-06-2022
Dit is een vraag die ik hier ga beantwoorden.

Ik heb een aantal topics gezien van personen die deze vraag (een paar jaar geleden) ook stelden, en het leidde tot een heuse discussie. Echter is er, voor zover mij bekend, nooit een sluitend antwoord geweest. Daarom ben ik nu een experiment gestart en ik nodig iedereen uit om deze reis te volgen. Waarom doe ik dit? Waarom riskeer ik 'zoveel' geld, tijd en moeite? Simpel. Ik wil de vraag beantwoorden. Tevens ben ik al zeker van het antwoord en dat het in mijn voordeel zal zijn, maar ik wil het toch graag bewijzen.

Ik heb bij een webshop die ik, voor nu, niet bij name ga noemen een parfum besteld waarin ik geïnteresseerd was. Deze heb ik geopend en met één spuitje getest. Vervolgens heb ik het teruggestuurd. Niet heel verbaasd was ik toen ik een mailtje kreeg waarin stond dat mijn retour niet wordt geaccepteerd. Het was volgens de algemene voorwaarden immers al uitgesloten. Ik heb onmiddellijk een e-mail erachter aan gestuurd dat ik mijns inziens zeker wel recht heb om mijn aankoop retour te doen. Daarna ben ik naar het dichtstbijzijnde online incassokantoor gegaan die het no-cure-no-pay principe hanteert, zodat ik lekker niet vooraf hoef te betalen.

Tot zover. Voor nu is het afwachten. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 10:43
Kun je ook toelichten waarom je vindt dat je recht hebt om gebruikt parfum retour te doen?
Volgens mij is dit net zoiets als een pak koekjes kopen, er eentje op eten en de rest retour willen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42

-tom-562

Oliesjeik

Doe je dit ook in de supermarkt?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik snap de webshop wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:37

Kek

3flix

Wat zeggen de algemene voorwaarden waar jij akkoord mee bent gegaan?

Overigens vind ik het redelijk lomp(lees: kansloos) om direct naar een incassobureau te stappen.

[ Voor 46% gewijzigd door Kek op 07-06-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:41
Lijkt me logisch dat het niet mag.
Als je een monitor of trui retour doet dan stuur je 100% van wat je ontving, weer terug.
Dat geurtje bevat nu minder dan toen je hem kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

-tom-562 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:20:
Doe je dit ook in de supermarkt?
In de supermarkt koop je geen parfum.

Ik weet niet of de TS in zijn recht staat, maar er even een ander voorbeeld opplakken zodat het belachelijk lijkt helpt ook niet.

In een parfumerie kun je ook je geurtje proberen voordat je het koopt, wat ook het idee is van de WKOA. Dat zou pleiten voor het prima zijn van retourneren. TS kom immers niet weten of het product is wat er van verwacht werd. Want de TS kon het immers niet eerder ruiken.

De TS vraagt ook specifiek of parfum uitgesloten is van het recht van retourneren zoals op maat gemaakte producten dat zijn en nog wat meer producten waarbij bijv hygiene een probleem is.

Ik heb helaas het antwoord niet, maar de mensen boven bij geven onderbuikantwoorden waar niemand mee geholpen is.

Algemene voorwaarden staan nooit boven de wet. Dus AV kan een hoop zeggen, maar daarmee verliest de TS zijn recht op retourneren niet direct.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 07-06-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Kek schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:22:
Wat zeggen de algemene voorwaarden waar jij akkoord mee bent gegaan?
Waarom is dat relevant? Wet koop op afstand > algemene voorwaarden.

Maar goed, wat TS hier nu mee probeert te bereiken snap ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
Hann1BaL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:25:
[...]

In de supermarkt koop je geen parfum.

Ik weet niet of de TS in zijn recht staat, maar er even een ander voorbeeld opplakken zodat het belachelijk lijkt helpt ook niet.

In een parfumerie kun je ook je geurtje proberen voordat je het koopt, wat ook het idee is van de WKOA.
Nee, in een parfumerie hebben ze één proefflesje om te proberen, het flesje wat je koopt is nog nooit open geweest.

Het gaat niet om belachelijk maken, ik ben serieus benieuwd waarom TS denkt dat je een aangebroken product (met minder inhoud) onder de WKOA terug zou denken te kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-04 09:41
Bedankt dat jij ervoor zorgt dat wij nu meer betalen voor het volgende flesje parfum.

Je zou ook gewoon een jurist kunnen bellen met jou vraag en desnoods de desbetreffende webshop hier in betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:40
Misschien kan TS hier ook nog even reageren? Hij geeft in zijn startpost indirect al aan een hele discussie te verwachten.

Zelf vind ik het testen van een geurtje niet onder de WKOA vallen...had dan testerverpakkingen aangevraagd.

Maar goed....ik ben dan ook geen moraalridder.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:41
Hann1BaL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:25:
[...]

In een parfumerie kun je ook je geurtje proberen voordat je het koopt, wat ook het idee is van de WKOA.
Maar daar probeer je niet het exacte flesje die je koopt, maar een sample of tester met soortgelijke inhoud. Als ik daar een willekeurige fles achter de toonbank vandaan trek, open maak en op mijn arm spuit om daarna weer terug te zetten, dan heb ik ook een probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zal wel weer in de val trappen, maar ik vind het vrij bijzonder dat je zelf zo stellig bent terwijl er een prima casus te maken is dat parfum onder een uitzonderingsregel valt:
De consument heeft geen recht van ontbinding bij:
(...)
f. een consumentenkoop betreffende:
(...)
3. de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
https://wetten.overheid.n...2b_Paragraaf3_Artikel230p

Kortom: Je mag parfum prima retour sturen. Je mag alleen de verzegeling niet verbreken voordat je het retour stuurt. Prima als jij daar anders over denkt, maar zo stellig het topic in gaan op deze manier zonder daar argumenten voor aan te dragen lijkt me niet echt een goed begin van een gezond topic.

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 07-06-2022 16:32 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:35
Ik zie dat er al eerder 9 pagina's aan topic over gewijd is.
Parfum via internet: uitgezonderd van retour of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 14:13
MAW, de webshop moet voor de kosten opdraaien van jou experiment? En dit doe je bewust? En waarom? Om je gelijk hier te bewijzen?

Pffff.... wat een flut experiment...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

CrashOverDrive schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Maar daar probeer je niet het exacte flesje die je koopt, maar een sample of tester met soortgelijke inhoud. Als ik daar een willekeurige fles achter de toonbank vandaan trek, open maak en op mijn arm spuit om daarna weer terug te zetten, dan heb ik ook een probleem ;)
Dat weet ik zo net nog niet. Dat de winkel testers neerzet mag wel zo zijn, maar het gaat nog steeds specifiek over dat je het product kunt testen. Dat hoeft geen tester te zijn, maar de winkel bedenkt dat testers uit kunnen en het eenvoudiger maken.

https://www.webwinkelkeur...roepingsrecht-bedenktijd/

De vraag is even of parfum hieronder valt:

Hygiënische producten of producten met een gezondheidsrisico waar de verzegeling van verbroken is
Producten die na opening niet retour kunnen, om hygiënische of gezondheidsrisico’s, mogen uitgesloten worden van herroeping. Deze producten moeten dan wel verzegeld zijn. Bij niet verbroken verzegeling mogen de producten gewoon retour. Na verbreken van de verzegeling komt het herroepingsrecht pas te vervallen. Wel moet je de consument hier vooraf nadrukkelijk op wijzen. Voorbeelden van dergelijke producten kunnen bijvoorbeeld een potje kruiden of een baby speen zijn. Je kunt niet zomaar alle producten onder deze categorie schalen, zo beoordeelde een Duitse rechter nog dat een WC-bril gewoon retour mag

Is er een hygiënisch risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-05 10:19
Ja want je hebt geen idee wat de TS allemaal in dat flesje gestopt heeft, en wat de volgende koper vervolgens in z'n bakkes spuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
Hann1BaL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:31:
[...]

Dat is helemaal niet relevant. Je stuurt niet een volledige fles parfum terug. Stel je koopt een fles met 100ml parfum, je probeert hem en retourneert hem, dan retourneer je een fles parfum met 99,9ml parfum.

Dat heeft niets met hygiene te maken, dat is gewoon incompleet retour sturen. Maakt niet uit of het meetbaar is, daarvoor kan de winkel met verzegeling werken om te bewijzen dat er (waarschijnlijk) wat uit gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik mis de discussiewaarde van dit topic / de topicstart, dit is meer iets voor een (Tweak)blog, dan voor een topic op Tweakers.

Dit topic gaat om deze reden dan ook op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.