Montage dakisolatie: isolatie tussen tengels en daklatten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Momenteel zijn wij voorbereidingen aan het treffen voor het uitbreiden en verder verduurzamen van ons jaren '70 huis. In deze plannen is ook de renovatie van het dak aan de buitenkant opgenomen, waaronder extra isolatie aan de buitenzijde, nieuwe dakpannen en andere constructieve elementen.

Omdat het dak aan de binnenzijde al redelijk goed is nageisoleerd, en omdat wij het dak niet teveel 'omhoog' willen laten komen, zijn we aan het kijken naar mogelijkheden om het dak aan de buitenkant nog na te isoleren met vrij dunne isolatiematerialen. De reden dat we het dak niet teveel omhoog willen laten komen is met name omdat er dan veel constructieve aanpassingen moeten worden gedaan aan dakkapel, dakramen, goten, etc. Bovendien wonen wij in een 2-onder-1-kap woning en weten we vrij zeker dat onze buren niet mee gaan doen (hele andere discussie), en vinden we zo'n verspringing in het dak erg lelijk (overigens geen garantie dat zij dat dan ooit wel gaan doen, maar zo zij het).

Nou heeft onze aannemer gezegd dat als we maximaal 30 mm isolatie tussen het dakbeschot en de tengels aanbrengen, dat hij dat er nog wel tussen krijgt zonder al die bouwkundige aanpassingen te moeten maken. Nu hadden we onlangs ook nog een leverancier van dunnere (maar duurdere) isolatieoplossingen laten komen om ons hierin te adviseren en die heeft gezegd dat we ook tussen de tengels zelf nog isolatieplaten kunnen monteren, omdat dat een soort 'loze ruimte' tussen het dakbeschot en de dakpannen is.

Op dit plaatje zie je bijvoorbeeld dat isolatie aan de buitenkant typisch op het dakbeschot wordt gemonteerd en daar op de tengels worden geschroefd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXEYgHrkY03A5-5bFRZ4jkl9cZs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lMrwul2iR1q8dqiemMaFTIRK.jpg?f=user_large

De adviseur had het dus over extra isoleren tussen die tengels zelf. Dat leek me op zich een prima idee, maar ik ben zelf even gaan neuzen en ik zie eigenlijk nergens voorbeelden van deze montage. Vrijwel alle sites laten uitsluiten voorbeelden of instructies zien van isolatie onder de tengels en panlatten, maar niet ertussen.

Heeft iemand enig idee of dit kan of dat er wellicht grote bezwaren zijn om dit te doen?

There can be only fun

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14

BCC

30mm is natuurlijk beter dan niets, maar door de tengels heb je natuurljk enorm veel koudebruggen. Wat is de verwachte Rd waarde van dit? En kun je dan niet beter binnen de kap gaan isoleren als je niet omhoog wil?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
BCC schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:03:
30mm is natuurlijk beter dan niets, maar door de tengels heb je natuurljk enorm veel koudebruggen. Wat is de verwachte Rd waarde van dit? En kun je dan niet beter binnen de kap gaan isoleren als je niet omhoog wil?
We zitten er ook zo in van: iets is beter dan niets, gegeven dat we het dak niet omhoog willen laten komen. Ons plan was nu om op het dakbeschot zelf dan 30 mm isolatie (PIR of aerogel dekens) aan te brengen. Dit zou een isolatiewaarde van 1,35 of 1,6 opleveren. Volgens de adviseur konden we echter ook nog isolatie tussen de tengels zelf aanbrengen van circa 30 mm. Je hebt dan wel koudebruggen van de tengels zelf, maar daar had hij bepaalde strips voor om dat op te lossen. Dit ging dan over vacuum isolatieplaten met een RD waarde van 3,3 obv 30 mm. Totaaloplossen zou dan neerkomen op circa 4,3 - 4,9.

De binnenkant van het dak is al grotendeels geisoleerd.

There can be only fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:01
Ik heb altijd begrepen dat de tengels er niet voor niets zitten, namelijk voor ventilatie. Om te voorkomen dat de boel vochtig wordt. Ik zou daarom niets tussen de tengels plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tengels zijn er in basis om de pannen (en panlatten)te kunnen ventileren. en zodat je geen waterophoping hebt achter de panlat. dus dat zal je moeten detaileren valt zo weinig over te zeggen. daarnaast vergeet je onderdak niet. dit is het moment om het dak juist op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-07 20:50
Tengels van 30 mm dik is wel erg veel. 16 mm kan ook en dan heb je weer 14 mm gewonnen voor doorgaande isolatie.
Of ben je in de war met panlatten?

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 07-06-2022 16:20 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
JukeboxBill schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:19:
Tengels van 30 mm dik is wel erg veel. 16 mm kan ook en dan heb je weer 14 mm gewonnen voor doorgaande isolatie.
Of ben je in de war met panlatten?
Dit is de beschrijving die ik naderhand nog heb doorgekregen van de leverancier:
Met de BLUEVAC vacuüm panelen in een dikte van 30 mm is de opbouw als volgt:
  • Houten dakbeschot
  • BLUEVAC panelen aanbrengen tussen de tengels met een totale dikte van 30 mm isolatiewaarde Rd 3,3
  • Tengels desgewenst voorzien van BLUEDEC strippen om de koudebrug aldaar kwijt te raken
  • Bestaande tengelafstand ca. 300 mm
  • Latten aanbrengen
  • Pannen (terug) leggen
Ik vond 30 mm ook wel erg dik voor tengels alleen, maar misschien is hij uitgegaan van de dikte van de tengels en panlatten bij elkaar?

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
twain4me schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:19:
tengels zijn er in basis om de pannen (en panlatten)te kunnen ventileren. en zodat je geen waterophoping hebt achter de panlat. dus dat zal je moeten detaileren valt zo weinig over te zeggen. daarnaast vergeet je onderdak niet. dit is het moment om het dak juist op te bouwen.
Ventilatie en vocht zijn ook twee van die dingen die direct door mijn hoofd gingen om rekening mee te houden. De ruimte direct onder de dakpannen dichtstoppen met isolatie riep bij mij daarom meteen vragen op, maar ik ben geen expert ;) Wat je zegt: nu is het moment om het goed uit te denken en uit te voeren. Isolatie direct op het dakbeschot doen we sowieso; de vraag is of er nog meer mogelijk is of dat dat af te raden is.

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50

H-W

Al eens gedacht aan Alkreflex Roof 1.7 folie? Dat is een prima oplossing lijkt me voor dit vraagstuk. Waterdicht, dampopen en na het aanbrengen liggen je dakpannen niet of nauwelijks hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14

BCC

secret17 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:12:
[...]

De binnenkant van het dak is al grotendeels geisoleerd.
Hoe gaat het zaakje dan nog drogen? Want beide kanten isoleren is vragen om moeilijkheden imho.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-07 14:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

BCC schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Hoe gaat het zaakje dan nog drogen? Want beide kanten isoleren is vragen om moeilijkheden imho.
Dit.

Je hebt al van binnen geisoleerd. Nu ga je het dakbeschot opsluiten tussen twee isolatielagen. Grote kans op houtrot. Ik zou het risico niet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:55
Volgens mij blijft de beste, veiligste en duurzaamste optie om ofwel je kap te vernieuwen met isolatieplaten en daarop de panlatten en de pannen (dus een hoger dak, dus dan inderdaad een verspringing met de buren accepteren of kijken of ze mee willen doen. Hun dak zal na 50 jaar ook wel een x aan vervanging toe zijn), ofwel vanuit binnen voldoende isoleren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 08:50

H-W

Als het dak van buitenaf dampopen wordt geïsoleerd kan het vocht nog steeds weg hoor. Je sluit je dakbeschot dus niet op. Het kan naar buiten toe nog steeds ademen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James6
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:43
Tengellatten (of stoflatten) dienen om stof en water dat onder de dakpannen geraakt toch te laten afvloeien over het onderdak en niet op te hopen aan de panlatten. Een tengellat is normaal slecht +-10mm hoog.

Houd ook zeker rekening met het dauwpunt in de isolatie om condensatie op de verkeerde plaatsen (lees: net tussen twee isolatielagen te krijgen) Zie link vooral punt 4.

https://www.recticelinsul...blemen%20in%20de%20woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Bedankt allen voor de tips en adviezen zo ver. Mijn take-away is dat het inderdaad redelijk ongebruikelijk is om je dak aan de buitenkant zo dicht te stoppen dat kans op vocht- en ventilatieproblemen ontstaan, maar dat na-isoleren aan de buitenkant icm met isolatie aan de binnenkant wel mogelijk is, mits je goed op de opbouw en toepassing van de juiste folies op de juiste plaatsen let.

Ik neig er nu naar om hooguit die 30 mm isolatie onder de tengels aan te brengen en dan met de aannemer goed in de gaten te houden dat het dak kan blijven ademen. Aangezien we binnen ook al isolatie hebben zitten, is die 30 mm puur een extraatje en ik wil dan geen risico op (vocht)problemen nemen. Daarbij moeten we dus rekening houden met hoe de binnenkant nu is opgebouwd. Dit is overigens ook wat de adviseur aan ons vroeg: welke isolatie er nu aan de binnenkant zit en of daar met dampdichte folies is gewerkt. Dat laatste is volgens mij niet zo. De vorige eigenaar heeft boven de slaapkamers (voor zover wij kunnen zien) van die groene XPS-platen gemonteerd en wij hebben zelf in de woonkamer (vide) met glaswol gewerkt. We zien echter geen gebruik van folie aan de binnenkant. Dat bood ruimte om nog wat aan de buitenkant te doen, aldus de adviseur, omdat het dak dan kan blijven ademen. Maar ik ga dit nog even uitgebreid met de aannemer overleggen uiteraard.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
secret17 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:30:
Bedankt allen voor de tips en adviezen zo ver. Mijn take-away is dat het inderdaad redelijk ongebruikelijk is om je dak aan de buitenkant zo dicht te stoppen dat kans op vocht- en ventilatieproblemen ontstaan, maar dat na-isoleren aan de buitenkant icm met isolatie aan de binnenkant wel mogelijk is, mits je goed op de opbouw en toepassing van de juiste folies op de juiste plaatsen let.

Ik neig er nu naar om hooguit die 30 mm isolatie onder de tengels aan te brengen en dan met de aannemer goed in de gaten te houden dat het dak kan blijven ademen. Aangezien we binnen ook al isolatie hebben zitten, is die 30 mm puur een extraatje en ik wil dan geen risico op (vocht)problemen nemen. Daarbij moeten we dus rekening houden met hoe de binnenkant nu is opgebouwd. Dit is overigens ook wat de adviseur aan ons vroeg: welke isolatie er nu aan de binnenkant zit en of daar met dampdichte folies is gewerkt. Dat laatste is volgens mij niet zo. De vorige eigenaar heeft boven de slaapkamers (voor zover wij kunnen zien) van die groene XPS-platen gemonteerd en wij hebben zelf in de woonkamer (vide) met glaswol gewerkt. We zien echter geen gebruik van folie aan de binnenkant. Dat bood ruimte om nog wat aan de buitenkant te doen, aldus de adviseur, omdat het dak dan kan blijven ademen. Maar ik ga dit nog even uitgebreid met de aannemer overleggen uiteraard.
het is ook ongewoon omdat je doorgaans gewoon ruimte hebt om omhoog te gaan.(tis immers maar lucht wat boven het dak zit, een hoogteverschil naar de buren hebben gemeentes doorgaans ook allang geen grote problemen meer mee. Wij gebruikten de ruimte tussen de tegels wel eens voor een deel boven woning scheidende wanden om de spouw goed te kunnen afsluiten. dan hielden we ongeveer 1 cm vrij voor ventilatie. maar dat is echt een oplossing van vroegah, inmiddels is de norm om gewoon het dak te verhogen en alles goed op te lossen. probleem is ook dat jouw huis al zoveel verbeteringen kent dus het positieve effect van deze 3 cm extra zal op de energie rekening minimaal zijn. zoals altijd bij extra na-isoleren.

kan je dat dak niet gewoon nog even vooruit schuiven? en wellicht je buren mee laten doen over X jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-07 16:43
Wat is "redelijk goed" geïsoleerd aan de binnenkant? Een beetje isolatie aan de buitenkant lijkt mij (nog los van de genoemde bezwaren) een hoop moeite en geld kosten voor een zeer beperkt rendement. Als het redelijk goed is geïsoleerd aan de binnenkant win je met die extra isolatie bijzonder weinig, en als het niet zo heel best is geïsoleerd aan de binnenkant kan je in dit geval beter de binnenkant aanpakken. Denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
twain4me schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:50:
[...]
het is ook ongewoon omdat je doorgaans gewoon ruimte hebt om omhoog te gaan.(tis immers maar lucht wat boven het dak zit, een hoogteverschil naar de buren hebben gemeentes doorgaans ook allang geen grote problemen meer mee. Wij gebruikten de ruimte tussen de tegels wel eens voor een deel boven woning scheidende wanden om de spouw goed te kunnen afsluiten. dan hielden we ongeveer 1 cm vrij voor ventilatie. maar dat is echt een oplossing van vroegah, inmiddels is de norm om gewoon het dak te verhogen en alles goed op te lossen. probleem is ook dat jouw huis al zoveel verbeteringen kent dus het positieve effect van deze 3 cm extra zal op de energie rekening minimaal zijn. zoals altijd bij extra na-isoleren.

kan je dat dak niet gewoon nog even vooruit schuiven? en wellicht je buren mee laten doen over X jaar
Het makkelijkste qua isolatie is idd om gewoon te accepteren dat het hele dak omhoog komt. Los van de potentiële verspringing met de buren, wat gewoon een esthetisch punt is, is onze zorg vooral al de benodigde constructieve aanpassingen. We hebben een dakkapel waarlangs het lood dan ook omhoog komt en opnieuw moet worden aangelegd, drie dakramen in de vide die opnieuw moeten worden gezet (wat ook impact heeft op de binnenafwerking, ze zitten nu precies goed en straks dan net niet meer), en we moeten alle goten aan de voor- en achterkant aanpassen omdat het regenwater anders als een waterval over de dakgoten gaat storten (NB: voor een schuin dak is onze dakhelling vrij vlak, 25 graden). Al met al gaat dat ook nog behoorlijk in de papieren lopen en mooier wordt het er zeker niet van... Dus we hadden zoiets van: laten we gewoon nog doen aan de buitenkant wat we kunnen doen zonder het dak omhoog te laten komen, dan doen we binnen redelijke grenzen wat nog mogelijk en acceptabel (voor ons) is met dit huis. :)

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Kurma schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:53:
Wat is "redelijk goed" geïsoleerd aan de binnenkant? Een beetje isolatie aan de buitenkant lijkt mij (nog los van de genoemde bezwaren) een hoop moeite en geld kosten voor een zeer beperkt rendement. Als het redelijk goed is geïsoleerd aan de binnenkant win je met die extra isolatie bijzonder weinig, en als het niet zo heel best is geïsoleerd aan de binnenkant kan je in dit geval beter de binnenkant aanpakken. Denk ik dan.
Ik snap je punt, maar je moet dit isolatieplan zien als onderdeel van een dakrenovatie die we sowieso al willen uitvoeren met nieuwe dakpannen, een extra dakraam, wat kleine aanpassingen aan ventilatiekanalen en een hele rits zonnepanelen. Aangezien het dak toch al helemaal open gaat, kunnen we net zo goed meteen wat extra isolatie aanbrengen. Sec gezien kunnen we gewoon de materiaalkosten van de isolatie afzetten tegen de potentiële besparing op energie, want de arbeidsuren betalen we toch al, en volgens mij is het dan nog wel de moeite waard, omdat het dak toch meestal je grootste warmteverliezer is, dus alle beetjes helpen (als in renderen meestal wel).

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 08:34
Ik zou gewoon het dak laten fixen, waterdichte en dampopen folie onder de nieuwe tengels en panlatten en nieuwe pannen en dan andere aanpassingen.
Dan de binnekant gewoon 1 keer opnieuw goed isoleren. Vaak balken van 20cm, dan zit je al zowat op nieuwbouw isolatiewaardes als je dat dicht isoleert. Hoeft je geen moeilijke toestanden en halve oplossingen aan de buitenkant toe te passen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Dankzij dit Topic heb ik geleerd dat de tengels meestal om tegen vocht onder de dakpannen is.

Heeft TS iets gedaan kwa isolatie ?

Bij mijn woning heb ik een andere probleem: ik weet niet hoe de tengel op de solatieplaat is vastgezet: waarschijnelijk nieten (niet vast tegen schuim) ? of lijmen (niet sterk genoeg) ? of wel schroeven (zie geen lange spijk) of wel genagel ?

Op sommige plekken, zijn de tengels beetje rommelig zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4XXwTVkHgHbYzGkE27xWkuo--c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5oG0kWhJYqFIz381J83q4o9.webp?f=fotoalbum_large

Nu wil ik zonnepaneel monteren, maar ik ben bang dat de tengellatten niet sterg genoeg om nog zonnepanelen te dragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC7b6-837EEA5ICFtZFKSySVWrM=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/q5i3DG3lYDSzbi8sU1phIgIn.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7kFZ0Sb3aY95OX9VR9aq7zThuc=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ZicEVldJNnnNNzxoTnqqPOnn.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
noucmen schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 00:06:
Dankzij dit Topic heb ik geleerd dat de tengels meestal om tegen vocht onder de dakpannen is.

Heeft TS iets gedaan kwa isolatie ?

Bij mijn woning heb ik een andere probleem: ik weet niet hoe de tengel op de solatieplaat is vastgezet: waarschijnelijk nieten (niet vast tegen schuim) ? of lijmen (niet sterk genoeg) ? of wel schroeven (zie geen lange spijk) of wel genagel ?

Op sommige plekken, zijn de tengels beetje rommelig zitten.
[Afbeelding]

Nu wil ik zonnepaneel monteren, maar ik ben bang dat de tengellatten niet sterg genoeg om nog zonnepanelen te dragen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig lees ik je post. Hoe oud is je dakbedekking? Wellicht ter overweging. Ik heb in november mijn oude set panelen laten verwijderen en verkocht en nieuwe panelen gelegd. Heb toen 40 jaar oude betonpannen gelijk laten vervangen (kosten vond ik meevallen maar ik weet jouw budget niet natuurlijk). Wellicht iets om over na te denken en dan kan je gelijk de tengels goed in orde maken. En je huis knapt er enorm van op optisch. Ik geniet er nog iedere dag van als ik aan kom lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
MotorBeast schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 00:12:
[...]

Hoe oud is je dakbedekking?
Kudo naar je nieuwe dak, is heel mooi om naar die te kijken, met trots.

Mijn dak en het huis is in 2002 gebouwd.
Pagina: 1