Netwerk zonder router maar met accesspoints

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornve
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 11:35
Mijn vraag
Ik heb tegenwoordig veel apparaten in mijn netwerk hangen. Nu dacht ik: Als ik mijn router weg haal en vervang door een managed switch met veel poorten dan kan ik kabels trekken naar punten waar ik een accespoints wil plaatsen.

Nu de vraag: Beveiliging van je netwerk is net zo goed op een switch als op een router of heeft een router nog speciale firewalls enz.??

Relevante software en hardware die ik nu gebruik: Asus RT-AC68U kan ik dit veilig vervangen door een switch met dezelfde functionaliteiten?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb krijg niet echt iets gevonden hierover. :'(

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 16:22
Een router is geen switch en een switch geen router.
Je kunt een switch aan een van de interne LAN poorten van de router hangen en op die manier je uitbreiding voor elkaar krijgen.

Nuance;
In je router zit vaak wel een switch gedeelte (je LAN poorten), maar tis wezenlijk iets anders.

[ Voor 22% gewijzigd door Dr Pro op 07-06-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 16:04

lier

MikroTik nerd

Zou je je complete netwerk in kaart willen brengen? En hoe alle componenten werken? Want de combinatie van ontbrekende informatie en niveau van de TS op dit gebied staat gerand voor een verkeerd advies.

Overigens ben ik het helemaal eens met @Dr Pro

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 15:26
bjornve schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:38:
Mijn vraag
Ik heb tegenwoordig veel apparaten in mijn netwerk hangen. Nu dacht ik: Als ik mijn router weg haal en vervang door een managed switch met veel poorten dan kan ik kabels trekken naar punten waar ik een accespoints wil plaatsen.

Nu de vraag: Beveiliging van je netwerk is net zo goed op een switch als op een router of heeft een router nog speciale firewalls enz.??

Relevante software en hardware die ik nu gebruik: Asus RT-AC68U kan ik dit veilig vervangen door een switch met dezelfde functionaliteiten?
Nee, want dan is het geen switch, maar een router. Dit vragen is zoiets als, kan ik mijn auto vervangen door een fiets met dezelfde functionaliteit? nee, want dat bestaat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornve
Oke dus als ik het goed begrijp heb ik altijd een router nodig om een goede beveiliging te hebben?

Want sommige switches hebben ook dhcp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornve
Mijn netwerk bestaat uit een stuk of 7-9 apparaten die bekabeld zijn. Ik heb aan de asus router een switch hangen en een ubiqunti access point. Nu dacht ik als ik nou 2 ubiqunti access points neer hang en mijn router weg kan laten heb ik een volledig draadloos (mesh-achtig) netwerk met veel poorten vanuit een switch.

Wil dus eigenlijk van een router af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-05 13:26
Zoals hierboven ook al meerdere malen is aangegeven:
Wat je wil is niet echt mogelijk. (Met apparatuur die duur genoeg is kom je een heel eind maar dan praat je echt over 10k+ euro)

Maar waarom niet simpelweg de Asus combineren met een (un)managed switch met PoE?
Dan kan je nog steeds kabel trekken voor al je accesspoints, kan je bijvoorbeeld de wifi op de Asus uitschakelen indien gewenst.

Qua beveiliging: Ja op een switch krijg je extra beveiliging, maar waarschijnlijk niet waar je aan denkt.
Denk hierbij namelijk aan port-security waardoor je bijvoorbeeld maar 1 mac-adres per poort bijvoorbeeld kan gebruiken.

Wil je echt meer beveiliging: Dan moet je naar firewalls met bijv DPI, etc kijken.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:32

Shunt

Boe

Ik denk dat we hier een beetje stuk lopen op de definities.
Vaak hebben moderne modems ook een router functie en moderne routers ook een modem functie.
Zolang als jij een modem krijgt van je ISP en die voor het DHCP / Firewall / enz laat regelen en dan dan een goede switch met POE heb je toch exact wat je wilt hebben?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-05 13:57
Even de begrippen op een rij in simpele bewoordingen:
Een router verbindt je netwerk met het Internet, hierom zit er ook vaak beveiliging op zoals een Firewall. 9 van de 10 keer is een router ook een switch met 4 of 8 poorten.

Een switch is een switch, hiermee koppel je meerdere apparaten via IP-adressen aan elkaar. Een switch maakt geen verbinding met Internet en heeft ook geen Firewall.

Waarom wil je per se van de router af?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornve
Ik heb nu:

Modem (ziggo in bridge modus) -> Asus router -> 4 poorten
poort 1 -> Switch
poort 2 -> Ubiqunti (poe adapter -> accesspoint)
poort 3 -> PC
poort 4 -> Termosstaat

Switch 5 poorts
poort 1 -> asus router (natuurlijk)
poort 2 -> NAS
poort 3 -> Camera
poort 4 -> Hue lampen
poort 5 -> Mediabox next
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat ik dacht dat fijn zou zijn is

Modem (ziggo in bridge modus) -> iets van een vervanger van een router (geen wifi nodig, dit pak ik vanuit accesspoints)
poort 1 -> Switch 8+ poorts
poort 2 -> PC
poort 3 ->
poort 4 ->

Switch 8+ poorts
poort 1 -> asus router (natuurlijk)
poort 2 -> NAS
poort 3 -> Camera
poort 4 -> Hue lampen
poort 5 -> Mediabox next
poort 6 -> Termosstaat
poort 7 -> ubiqunti AP
poort 8 -> ubiqunti AP

Op wifi heb ik nog een printer, tablets, telefoons enz

Ik dacht van nou dan is het makkelijk en heb ik alles een beetje los van elkaar getrokken. Ik begrijp dat ik misschien een beetje door schiet. Was een idee omdat mijn router het een beetje aan het begeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornve
wat ik bedoel krijg ik dan niet een EdgeRouter?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 14-05 16:04

lier

MikroTik nerd

Ziggo modem in routermode laten werken en dan een switch eraan.
Het leven kan echt zo makkelijk zijn d:)b

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 15:40

MagicTempest

Fly pig!

Staar je niet teveel blind op de naam van een apparaat. Waar het om gaat is een stukje functionaliteit. Voor thuisgebruik is het over het algemeen het handigste om toch iets van een apparaat te hebben zoals je Asus nu is, daarachter kun je gewoon een switch hangen.

Wat je wil qua functionaliteiten is:

- Een pick up point voor je internetverbinding (thuisverbindingen zijn afhankelijk van je provider anders. Sommigen zijn plat DHCP, anderen zijn PPPoE of een andere techniek, het modem/router van je provider is daar ook over het algemeen een goede voor)
- Een plek waar je NAT kunt doen. Je krijg over het algemeen maar één extern IP adres, dus je wil NAT toepassen.
- Als het even kan iets van een firewall. Ik zou niet aanraden om het zonder firewallfunctionaliteit te doen, hoewel het wel kan.
- DHCP functionaliteit voor je interne netwerk. Ook niet per se nodig, maar wel erg makkelijk als je het wel hebt.

Professionele switches kunnen een groot deel van deze functionaliteiten wel vervullen, maar die apparaten zijn over het algemeen niet goedkoop. Je kan bijvoorbeeld, gezien je al Ubiquiti gebruikt een USW aanschaffen. Die kunnen ook routeren. Of ze ook NAT kunnen weet ik niet, zelfde geldt voor firewalling. Vroeger had je van Ubiquiti ook de USG, maar ik weet niet of ze die nog maken.

Eigenlijk zou ik aanraden om gewoon je Asus te houden (als je daar tevreden over bent), en er gewoon een wat grotere switch achter te hangen met meer poorten. Dat is uiteindelijk het makkelijkste. Je kan ook doen wat Lier zegt, dat is feitelijk hetzelfde.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 18:13
Dat apparaat dat je van Ziggo in bruikleen hebt is een docsis modem met ingebouwde router, dhdcp server, firewall, wifi accesspoint en switch ineen.
Kortom alles wat je nodig hebt.

Dus uit bridge mode halen, die Asus bij het oud vuil en een 8 poort switch erbij plaatsen.

PS:
Zonder router kan nooit!!!!!!!

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 07-06-2022 17:01 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornve
lier schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:32:
Ziggo modem in routermode laten werken en dan een switch eraan.
Het leven kan echt zo makkelijk zijn d:)b
Is de router functie van de ziggo modem stabiel dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16
bjornve schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:04:
[...]

Is de router functie van de ziggo modem stabiel dan?
Ja

Dat het noodzakelijk is om je ziggo in bridge te zetten en eigen router neer te zetten is een beetje 2012 sentiment. Je leest t nog wel eens sporadisch hier maar is echt niet meer nodig (tenzij je hele specifieke functies mist)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Oh en je kan prima dan wifi van de Ziggo uitzetten. Als je DHCP en DNS op een ander device wil draaien kan dat ook. Ziggo levert een prima router/modem. Binnen een netwerk kan je prima functionaliteiten bij andere devices leggen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 18:13
Je hebt een router nodig om het verkeer tussen het internet en je lan te routeren.
Naast dat routeren zorgt zo'n router ook voor beveiliging door de ipadressen van je lan af te schermen van het internet, met andere woorden niets op jouw lan is zichtbaar op het internet.
Kortom je kunt een router echt niet vervangen door een switch.
Een switch verbind enkel zonder te routeren

Consumenten router zoals die Asus van jou doen het niets beter dan wat je van Ziggo krijgt en die Ziggo router wordt door Ziggo onderhouden en van security patches voorzien indien nodig, bij een eigen router moet je dat zelf bijhouden.

Ook de wifi van die Ziggo is prima en er is dus geen enkele reden om die uit te zetten

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1