Accespoint bij gebruik internet buren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf-puf
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-06 21:57
Goedendag allen,

Ik ben woonachtig op Curacao en ik zal per 1 augustus verhuizen naar een nieuwe woning. Deze woning staat op het erf van mijn nieuwe huisbaas op ongeveer 10 meter van zijn huis. Nadeel is dat er maar 1 internetaansluiting beschikbaar is. Ik kan gebruik maken van het internet van de huisbaas, maar de wifi ontvangst is uiteraard slecht op zo'n afstand.

Nu heeft de huisbaas aangegeven een kabel te willen trekken van de router in hun woning naar onze woning zodat ik daar een wifi-versterker zou kunnen ophangen, maar na wat research denk ik dat een internet accespoint beter is. Klopt dit?

Nu vroeg ik mij af hoe ik dit het beste aan kan lopen. Internet is hier niet zo snel en meestal komt het niet veel verder dan 32 mbs met uitschieters tot zeg 50 mbs. Mijn eigen woning heeft een oppervlakte van ongeveer 220m2 en is volledig benedenvloers + tuin. Ik zou graag in de gehele woning redelijk internet willen ontvangen, vooral wifi en deels bekabeld (TV + Playstation)

Ik weet niet wat voor router mijn huisbaas heeft, maar ik gok een standaard router van de provider (UTS of Flow hier). Ik weet niet of zijn router PoE ondersteund.

Wie heeft de gouden tip over hoe dit aan te pakken en wat te kopen.

Hartelijk bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een versterker/repeater versterkt het draadloze signaal dat hij opvangt. Zodra je een kabel trekt kan je een gewoon toegangspunt installeren en dat bekabeld aansluiten.

Er gaat niks boven bedraad, dus als de huisbaas je die keuze biedt, met beide handen aannemen. Geen idee waarom je over PoE begint, als hij de kabel trekt kan je die toch laten uitkomen op een plek waar je gewoon een toegangspunt in de stekker kan duwen ook?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Gebruik die vaste kabel om een switch aan te sluiten met PoE. Vervolgens vanuit die switch verschillende accesspoints aansluiten op tactische plekken voor een goede dekking in en om het huis. Waar je die op moet hangen hangt natuurlijk compleet van de indeling van je woning/tuin af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:25

lier

MikroTik nerd

Je kan nog overwegen om jullie netwerken te scheiden zodat hij niet op jouw netwerk kan komen. Hiervoor heb je een router nodig.
En naast een router heb je ook een VPN nodig anders kan je huisbaas met al jouw internetverkeer meekijken. Ik zou dus een router kopen die dit ondersteunt.
Al het unencrypted verkeer...anders zou hij flinke man-in-the-middle trucen moeten uithalen.

[ Voor 51% gewijzigd door lier op 07-06-2022 15:47 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

lier schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:31:
Je kan nog overwegen om jullie netwerken te scheiden zodat hij niet op jouw netwerk kan komen. Hiervoor heb je een router nodig.
Gezien we op Tweakers zijn is dit eigenlijk het enige juiste antwoord.

Als je het niet erg vind om een verbinding te delen is en access point inderdaad de beste optie. Als je er meer dan 1 nodig heb voor goede dekking dan een switch + meerdere accesspoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Het jargon voor dit soort apparatuur is nogal verwarrend, maar in wezenlijkheid is er geen verschil tussen een "wifi versterker aan een kabel" en een "accesspoint". Dat eerste is een marketingnaam, dat tweede is een technische naam.

Er zijn meerdere apparaten (zoals een wifi-router, wifi-versterker, etc) die de functie van accesspoint kunnen vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:44
lier schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:31:
En naast een router heb je ook een VPN nodig anders kan je huisbaas met al jouw internetverkeer meekijken. Ik zou dus een router kopen die dit ondersteunt.

Wat bedoel je precies met 'maar één internetverbinding aanwezig'? Heb je geen eigen telefoonlijn of coax tv kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf-puf
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-06 21:57
Iedereen alvast super bedankt voor de informatie. Hebben jullie voor mij ook concrete aanraders over welke merk en type precies te kopen?

Er gaat niks boven bedraad, dus als de huisbaas je die keuze biedt, met beide handen aannemen. Geen idee waarom je over PoE begint, als hij de kabel trekt kan je die toch laten uitkomen op een plek waar je gewoon een toegangspunt in de stekker kan duwen ook?

Ja dat klinkt logisch, zag op diverse plekken dat PoE werd aangeraden ivm praktisch, maar is natuurlijk niet nodig, zeker niet als het onduidelijk is of zijn router dit ondersteund.

Wat bedoel je precies met 'maar één internetverbinding aanwezig'? Heb je geen eigen telefoonlijn of coax tv kabel?

Nope, nog niet, er zijn wel mogelijkheden dat deze door de providers worden aangelegd hier, maar dat is vooralsnog niet de eerste keuze.

De huisbaas is een oudere man waarbij ik ten zeerste betwijfel of hij hier iets vanaf weet, maar wel een goed punt. Hoe werkt dit dan precies. Ik sluit de kabel aan van zijn router naar mijn router en dan kan ik deze installeren als een nieuwe aansluiting? Heb je ideeën welke router hiervoor het meest geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:25

lier

MikroTik nerd

Puf-puf schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:56:
Heb je ideeën welke router hiervoor het meest geschikt is.
Tuurlijk:
https://tweakers.net/mode...IFqiwAmQHWD-QUJ-cXQTgmtQA

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
mcDavid schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:34:
Het jargon voor dit soort apparatuur is nogal verwarrend, maar in wezenlijkheid is er geen verschil tussen een "wifi versterker aan een kabel" en een "accesspoint". Dat eerste is een marketingnaam, dat tweede is een technische naam.

Er zijn meerdere apparaten (zoals een wifi-router, wifi-versterker, etc) die de functie van accesspoint kunnen vervullen.
Het jargon is helemaal niet verwarrend, maar wordt door vele inclusief jij verkeerd gebruikt.

Een wifi versterker(ook wel repeater genoemd) is een ding dat wifi signaal oppikt en weer uitzend, dus niet aan een kabel hangt.
Een accesspoint is een ding dat signaal dat via de kabel binnenkomt omzet in een wifi signaal.
Wifi-routers bestaan niet, je hebt wel routers met een ingebouwd accesspoint, dus twee in een.

Wat TS het beste kan doen is een switch aansluiten op die kabel en daarachter ofwel zijn apparatuur via een patchkabel aansluiten ofwel een of meerdere accesspoint kopen en die via een kabel op die switch aansluiten om zo overal wifi dekking te krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:11:
[...]

Een wifi versterker(ook wel repeater genoemd) is een ding dat wifi signaal oppikt en weer uitzend, dus niet aan een kabel hangt.
Als we mieren gaan uitwonen: "versterker" is een foutieve term voor een repeater. Een versterker is puur een layer 1 apparaat dat een signaal versterkt. Iedere WiFi-device heeft er eentje (of meer) in z'n radioketen. Repeaters zijn layer 2 apparaten dus totaal iets anders.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ben(V) schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:11:
[...]

Het jargon is helemaal niet verwarrend, maar wordt door vele inclusief jij verkeerd gebruikt.
Uh, ja... wat wou je dan, dat we zo'n ding "Gecombineerde modem, router, switch en wifi accesspoint" gaan noemen? Veel mensen komen al niet verder dan "internet kastje". Maak het niet ingewikkelder dan het is.
Pagina: 1