Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonCarbon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-10-2022
Goedendag.
Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben om mijn problemen te delen met mijn HTPC.

Ik heb op deze site de volgende best buy gezien en besloot deze te bouwen afgelopen Januari:

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2021
Ik heb wel een andere SSD en geheugenstrips, zie hieronder.
Ik heb de spullen aangeschaft bij Megekko.

Dit systeem heeft 4 maanden prima gedraaid en ik was best tevreden.
Echter kwam een bekende van mij eens op bezoek en die zag al vrij snel dat het beeld niet soepel loopt en hij dook in de instellingen. Hij heeft bij de beeldscherm instellingen HDR aangeklikt.
Op dat moment begonnen de volgende problemen:
-Het beeld valt tijdelijk weg voor een paar seconden
-Het geluid valt soms weg
-Er komen heel af en toe strepen door het beeld en of plofgeluiden
-Videos afspelen op youtube, netflix , videoland etc is onmogelijk, de video wordt geladen maar afspelen gebeurt niet.
-Soms speelt de video na een uur laden dan toch ineens af, alleen dan zonder geluid.
-Soms werkt de WIfi niet na opstarten.

Van bovenstaande problemen komt het het vaakst voor dat ik niks kan afspelen via internet.
Op dat moment wil ik hem uiteraard opnieuw opstarten. Dit duurt soms wel tot 3 uur lang. Ook wil ik nog wel eens een blue screen met foutmelding: Driver power state failure krijgen nadat hij meer dan een half uur heeft geprobeerd om opnieuw op te starten.

De problemen kunnen ook bijvoorbeeld pas na 2 uur prima draaien optreden maar meestal na een minuut of 15.

...

Dus ik heb de volgende componenten:
-Intel i511400 processor
-Asus prime B560M-K moederbord
-Crucial P5 500GB M.2 SSD
-LC power hardwarekoeling
-Patriot Memory DDR4 Viper 4 2x8GB 3200MHz 3200MHz (PV416G320C6K) Geheugenmodule
- Cooler Master MWE 450 White - V2 PSU / PC voeding
-Cooler Master MasterBox Q300L Micro ATX Behuizing
-Medion 65inch 4k TV

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Windows opnieuw installeren en alles formatteren / verwijderen
De klantenservice van Megekko heeft het moederbord teruggestuurd naar ASUS. Deze zou gerepareerd zijn want er was een weerstand of transistor kapot.

Het probleem was echter volledig hetzelfde.
Megekko zei vervolgens: de videochip zit niet op het moederbord maar in de processor, stuur deze maar terug dan krijg je een nieuwe.
Nieuwe processor geïnstalleerd, probleem exact hetzelfde nog aanwezig. Het is misschien zelfs wel erger geworden.

Al met al ben ik de draad helemaal kwijt en hoop dat er hier iemand is die mij verder kan helpen!

Met vriendelijke groet,
Ron
...

Beste antwoord (via RonCarbon op 19-06-2022 19:45)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-05 22:35
Begin eens met alle drivers te updaten.

Chipset, video, LAN, geluid, etc.

Video: https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-40-ghz.html

Chipset en overige: https://www.asus.com/Moth...560M-K/HelpDesk_Download/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-05 22:35
Begin eens met alle drivers te updaten.

Chipset, video, LAN, geluid, etc.

Video: https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-40-ghz.html

Chipset en overige: https://www.asus.com/Moth...560M-K/HelpDesk_Download/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:00
Op welke snelheid loopt het RAM?

Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:00
Wat is "LC power hardwarekoeling" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonCarbon
Wylana, Bedankt dat ga ik vanavond als eerste doen!

Uszka, dat durf ik helaas niet te zeggen. Ik heb niet heel veel kennis hiervan, kunt u mij vertellen waar ik dit kan zien?

Djarune, dat is een processor koeler. Dit is de link hiernaartoe: (excuses als ik dit hier niet mag plaatsen) https://www.megekko.nl/pr...-LC-CC-95-hardwarekoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 22:56

Nemesizz

Untouchable

Hij heeft bij de beeldscherm instellingen HDR aangeklikt.
Op dat moment begonnen de volgende problemen:
-Het beeld valt tijdelijk weg voor een paar seconden
-Het geluid valt soms weg
-Er komen heel af en toe strepen door het beeld en of plofgeluiden
Dit zijn wel typische gevallen dat er een bandbreedte tekort is (kabel / of in/uitgang van een apparaat).

Toevallig laatst gehad, dat met HDR aan, de kabel niet snel genoeg was voor de nodige bandbreedte, en dan krijg je ook van die dingen dat beeld en/of geluid wegvalt af en toe.

Ik zou dus dat HDR eerst weer eens uitschakelen, want kan dus zijn dat er ergens in de keten van videouitgang tot beeldscherm iets zit wat niet genoeg bandbreedte heeft.

Blijven de overige problemen nog wel staan, maar misschien kun je dat deel in elk geval oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonCarbon
Nemesisz , dat heb ik ook direct destijds gedaan. Nu durf ik daar niet meer aan te komen. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik zou eens een andere HDMI kabel proberen, misschien is die wel brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonCarbon
Ik ga vanavond wel even een scherm aankoppelen zonder HDMI kabel. Kijken wat er gebeurt! Nog voor de zekerheid: de problemen zijn sinds het hdr akkefietje gebleven terwijl die hdr stand meteen uit is gezet toen het gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonCarbon
De nieuwe drivers installeren is niet te doen. Ik krijg foutmeldingen of er gebeurt gewoon niks. Bijvoorbeeld bij de grafische drivers krijg ik na 3 kwartier de foutmelding:

Er is iets mis gegaan.
Het installatie programma heeft deze driver niet goed geïnstalleerd. Uitgangscode 1.

Foutlog.

Het programma stelde voor om opnieuw op te starten. Dat heb ik aangeklikt en ook daar is hij nu al een ruime tijd mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:45

jgj82

Ja, maar = nee

Gezien de enorm lange reactietijd van je systeem denk ik dat het een toevallige samenkomst van omstandigheden is. Post eens SMART-waarden van je SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonCarbon
Goedemorgen. Ik voeg een foto bij van de smart waardes. Verder is het inmiddels gelukt om de drivers te installeren. Het lijkt al een stuk beter te gaan maar heb nog maar weinig tijd gehad om hem te testen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVND4fF4dMcFVpg44lu_gGZyG7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0fR6mCoqmA1W49dpTvCyuZK.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1