Standaardprinter toevoegen aan computer via Powershell

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STYLUS3530
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-07 11:54
Hello Folks

Is het mogelijk om via Powershell op een computer/laptop een vaste netwerk printer te installeren.
Om een voorbeeld te geven: Ik zou aan de “LAPTOP001” de “LASERPRINTER001” willen koppelen, maar dan zonder op LAPTOP001 in te loggen en deze manueel te installeren.

Ik heb al zitten zoeken via google, maar vind niet echt een goede oplossing, het kan natuurlijk zijn dat ik de verkeerde begrippen ingeef.

Heeft er iemand een idee hoe ik dat in Powershell kan bewerkstelligen?

Alvast hartelijk bedankt

STYLUS3530

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
Met 'Add-Printer' zou dit wel moeten willen toch? Hoe beheer je de computers, hangen ze in een domein oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STYLUS3530
Nielson schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:06:
Met 'Add-Printer' zou dit wel moeten willen toch? Hoe beheer je de computers, hangen ze in een domein oid?
Ja, ze hangen allemaal in hetzelfde domein.

Ik weet echter niet de juiste syntax om op “LAPTOP001” de “LASERPRINTER001” in te stellen als standaardprinter. Ik wil dit doen vanuit mijn admin account

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is dit niet iets wat je in de AD regelt?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als ze in een domein hangen stel je dit soort dingen gewoon via GPO in?...
Eventueel kan je vanuit een GPO een Powershell script aftrappen maar dat is niet veel meer dan extra stappen nemen voor hetzelfde resultaat...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

STYLUS3530 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Ja, ze hangen allemaal in hetzelfde domein.

Ik weet echter niet de juiste syntax om op “LAPTOP001” de “LASERPRINTER001” in te stellen als standaardprinter. Ik wil dit doen vanuit mijn admin account
Heb je wel al een script? Deel die dan even, dan kunnen we zien waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:23

SambalBij

We're all MAD here

Begin in dit geval met een script wat lokaal werkt; dus wat zou je gebruiken om die printer te installeren wanneer je wél lokaal op die laptop zou zitten? Als het een lokale (netwerk)printer betreft (die je direct vanaf de laptop wil benaderen, en niet via een printserver) dan denk ik dat je eerst een poort moet toevoegen met Add-PrinterPort, en daarna de printer zelf met Add-Printer.

Als je dat stukje eerst lokaal werkend hebt, kun je dat hoogstwaarschijnlijk ook vanaf afstand op die laptop laten draaien via Invoke-Command.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

STYLUS3530 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:46:...
Heeft er iemand een idee hoe ik dat in Powershell kan bewerkstelligen? ...
Je moet het opsplitsen: als eerste moet de bijbehorende printer driver geïnstalleerd zijn.
Daarna moet je de geïnstalleerde printer als default printer aanmerken.
En dan moet je ook nog gaan nadenken of je wilt dat de gebruiker een andere printer kan selecteren als default printer.

Maar wat ging er mis toen je googlede op "powershell default printer" ?
Althans als ik dat doe is de tweede hit een howto van MS waarin echt alles wordt uitgelegd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:37
Als hij in het domein hangt heb je dus een AD server ? Dan zou je de AD server ook een print server role kunnen geven.

Daarna even een security groep maken met daarin de laptops/pc's die de printer moeten hebben en deze weer aan een GPO hangen die de printer koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STYLUS3530
Verwijderd schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Heb je wel al een script? Deel die dan even, dan kunnen we zien waar het mis gaat.
Nee een script is er niet omdat ik dit gewoon eens sporadisch wil proberen
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:02:
[...]

Je moet het opsplitsen: als eerste moet de bijbehorende printer driver geïnstalleerd zijn.
Daarna moet je de geïnstalleerde printer als default printer aanmerken.
En dan moet je ook nog gaan nadenken of je wilt dat de gebruiker een andere printer kan selecteren als default printer.

Maar wat ging er mis toen je googlede op "powershell default printer" ?
Althans als ik dat doe is de tweede hit een howto van MS waarin echt alles wordt uitgelegd
Ik had iets heel anders gegoogelt, ik ga zeker dat tweede antwoord eens nauwkeurig doorlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STYLUS3530
Hello Folks

Ik ben nog niet veel verder gekomen. Ik heb wel volgende link tegengekomen(https://community.spicewo...-powershell-for-all-users) en ik vermoed dat ik via onderstaande commando het wel zal lukken, maar heb wat uitleg nodig welke variabelen wat moeten zijn.

Het commando uit bovenstaande link luid: Invoke-Command -ComputerName Target-Computer -Scriptblock {RUNDLL32 PRINTUI.DLL,PrintUIEntry /ga /n\\PrintServer\ShareName }

De volgende data betreft ons netwerk/printer
Type printer: Lexmark
IP Adres: 10.21.20.44
Netmasker: 255.255.255.0
Gateway: 10.21.20.1
De gekwalificeerde domeinnaam van de printer is: PRINTER01.printers.xxx.yyyy.zzz

De admin computer van waaruit het commando dient te worden verstuurd is LAPTOP01
De computer op dewelke de printer dient geinstalleerd te worden is LAPTOP02

Weet iemand hoe ik deze data juist in bovenstaand commando kan integreren?
Pagina: 1