Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-11-2024
Hi allen,

Ik heb nu voor een jaar een 250D canon in bezit. Met veel plezier in gebruik en heb het idee dat ik toe ben aan een volgende stap. Ik gebruik momenteel de Canon EF 50mm f/1.8 STM erg veel. Maar mis de flexibiliteit van deze lens, gezien het een primelens is. Ik gebruik mijn camera om mijn kinderen te fotograferen (buiten sporten en binnen portret) en ik maak geregeld foto's van de natuur en in de stad. Ik wil ook meer gaan filmen (binnen en buiten).

Zodoende kwam ik uit op een tweedehandse Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM (~500 euro). Ik weet echter niet of ik met een 250D hier het volle potentieel uit kan halen, of dat dit een overkill gaat worden. Hebben jullie wellicht tips en of alternatieven? Mijn budget is rond de 500 tot 700 euro.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien het feit dat je APS-C cropfactor camera hebt is dat geen handig bereik. Ga op zoek naar een 17-55 2.8 is voor jouw camera en doel een veel fijner bereik en lekker lichtsterk. Specifieke lenzen ken ik zo niet voor Canon (heb zelf Nikon)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
Dank voor je reactie! Dan zou een Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM een goede keus zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-06 14:59
Fruit89 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:26:
Dank voor je reactie! Dan zou een Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM een goede keus zijn, toch?
Ik heb de Sigma 17-50 f2.8. Ongeveer zelfde bereik, maar wel een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
Top! Goede tip, ik zie wel dat hij tweedehands ongeveer net zo duur is al een Canon.

Las alleen slechte verhalen over de IS van de Canon, dat die na verloop van tijd kapot zou kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Let wel dat die 17-50/55mm f2.8 lenzen erg oud zijn inmiddels. De beeldkwaliteit is niet je-van-het. Qua scherpte is een moderne kitlens vergelijkbaar.

De canon 15-85mm (als je er eentje hebt die niet de-centered is) is wel scherp en heeft een flexibel zoombereik. Echter dezelfde lichtsterkte als een kitlens.

De Sigma 18-35mm f1.8 is het beste wat er voor APS-C camera's gemaakt is. Die is duurder, en je kan mogelijk problemen hebben met de autofocus als je de viewfinder gebruikt (via live-view op het scherm werkt 'ie altijd perfect). Met AF problemen bedoel ik dan: je richt goed maar de camera stelt soms voor/achter je onderwerp scherp. Maar... de beeldkwaliteit is subliem.

Verder is Canon EF-S lastig. Je kan een 16-35mm L lens kopen, maar die kost een vermogen en dan benut je niet het volle potentieel van de lens.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
FeareX schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:05:
Let wel dat die 17-50/55mm f2.8 lenzen erg oud zijn inmiddels. De beeldkwaliteit is niet je-van-het. Qua scherpte is een moderne kitlens vergelijkbaar.

De canon 15-85mm (als je er eentje hebt die niet de-centered is) is wel scherp en heeft een flexibel zoombereik. Echter dezelfde lichtsterkte als een kitlens.

De Sigma 18-35mm f1.8 is het beste wat er voor APS-C camera's gemaakt is. Die is duurder, en je kan mogelijk problemen hebben met de autofocus als je de viewfinder gebruikt (via live-view op het scherm werkt 'ie altijd perfect). Met AF problemen bedoel ik dan: je richt goed maar de camera stelt soms voor/achter je onderwerp scherp. Maar... de beeldkwaliteit is subliem.

Verder is Canon EF-S lastig. Je kan een 16-35mm L lens kopen, maar die kost een vermogen en dan benut je niet het volle potentieel van de lens.
Bedankt dat je de tijd neemt om te antwoorden! Zoals je zegt, er is vrij weinig keus. Ik heb nu een 17-50mm 2.8 op de kop geslagen voor 290 euro. In hele goede staat. Lijkt mij voor nu toch een prima upgrade ten opzichte van de kitlens (?). Of heb ik een miskoop gedaan.

Daarnaast schiet ik veel met de Canon EF 50mm f/1.8 STM. Een hele fijne portret lens.

Overigens kwam ik ook de Sigma 18-35mm f1.8 tegen, veel lovende verhalen. Echter heeft deze geen IS en ik wil graag ook video's schieten.

[ Voor 5% gewijzigd door Fruit89 op 09-06-2022 17:47 ]

Pagina: 1