Harde schijf overzetten Mac naar Mac?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn dochter's Macbook A1286 is overleden. White screen of death, boot loop enzo, en niks wil nog werken (recovery mode, NVRAM reset etc etc allemaal al geprobeerd). Ding is gewoon overleden. Ik heb er echter een jaar terug nog een nieuwe SSD en 16GB ram in gezet. Het zou me een hoop werk schelen als ik die gewoon over kon zetten naar een andere.

De nieuwe (oude) Mac waarnaar ik dit zou willen doen is een A1278 uit ruwweg dezelfde periode. Kan ik dan issues verwachten? Er staat geen hele belangrijke data op, het is gewoon een tijds- en moeitekwestie (opnieuw installeren, updaten, software installeren etc etc).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:45
van een 15"(A1286) naar een 13"(A1278) zal waarschijnlijk niet direct gaan.
maar gewoon proberen kan altijd. als er geen boot-disk gevonden wordt moet je toch op een andere manier MacOS installeren.

je zult wat tijd kwijt zijn aan een nieuwe installatie

als je een (usb)TimeMachinebackup hebt, kun je wel de SSD er in zetten en bij het opstarten de TM-backup als bron gebruiken. dan heb je alle instellingen etc ook overgezet.

Zonder TM-backup moet je een usb installatie device maken, om daarvan op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Dit kan gewoon, ik verwacht dan ook geen problemen (tenzij je een vastgesoldeerde SSD hebt zoals in de huidige modellen).

Je kunt ook gewoon vanaf USB booten. ALT/OPTION inhouden en gaan met die banaan.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
peter-rm schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:20:
van een 15"(A1286) naar een 13"(A1278) zal waarschijnlijk niet direct gaan.
Dit zijn beide gedateerde machines die vanaf 2008 uitgegeven zijn. Zolang er een SATA aansluiting in zit kun je de SSD gewoon overzetten. Je hoeft geen drivers te installeren en verder niks te doen. Schijf er in, onderkant er weer op en aanzetten die machine.

Mocht je de schijf niet willen inbouwen dan kun je die ook in een USB-behuizing doen en daarvan opstarten met de ALT-toets ingedrukt.
Step schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:30:
Dit kan gewoon, ik verwacht dan ook geen problemen (tenzij je een vastgesoldeerde SSD hebt zoals in de huidige modellen).
De gesoldeerde SSD's waren in 2012 nog niet aan de orde. De genoemde modellen zijn van maximaal 2012.

[ Voor 22% gewijzigd door sypie op 07-06-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
In het kader 'ook de oplossing delen'....

ik heb de harde schijf van de werkende 13" eruit gehaald (nog een Toshiba HDD) en de SSD van de 15" erin gezet. Het geheugen heb ik nog even gelaten voor wat het is (er zat al 8gb, ik denk dat een upgrade naar 16gb misschien niet zoveel zin meer heeft?). Het booten duurde wat langer, het scherm deed even een fade to black (en heb geen apple logo gezien ook) maar uiteindelijk kwam hij op en werkte zoals vanouds.

Ik heb mijn dochter (8) een nieuwe stapel stickers toegestopt om deze ook maar te versieren en ze kan weer verder :) dus ze is helemaal happy. Nu hopen dat deze ook meegaat tot haar nieuwe kamer klaar is over een jaar. Tegen die tijd hoop ik haar een nieuwe Air voor te kunnen schotelen...