Beste Tweakers,
Sinds een paar dagen merk ik plots dat ik in alle games die ik speel (CSGO, Splitgate, PUBG...) korte framedrops krijg (noem het gerust hiccups) om de paar seconden.
Voor het overige voelt alles soepel aan, ik hoef er echter geen tekening bij te maken dat dit zeer storend werkt bij het spelen van FPS-games.
Dit is nooit eerder een probleem geweest, dus ik sta voor een raadsel. Het is me niet duidelijk waar dit vandaag komt en ik hoop dat jullie mij eventueel op het juiste spoor kunnen zetten.
Ik hoop dan ook van harte dat jullie kunnen helpen! Elke vorm van feedback is zeer geapprecieerd
Alvast bedankt,
Tricolores
Sinds een paar dagen merk ik plots dat ik in alle games die ik speel (CSGO, Splitgate, PUBG...) korte framedrops krijg (noem het gerust hiccups) om de paar seconden.
Voor het overige voelt alles soepel aan, ik hoef er echter geen tekening bij te maken dat dit zeer storend werkt bij het spelen van FPS-games.
Dit is nooit eerder een probleem geweest, dus ik sta voor een raadsel. Het is me niet duidelijk waar dit vandaag komt en ik hoop dat jullie mij eventueel op het juiste spoor kunnen zetten.
Samenstelling van PC:
Operating System
Windows 11 Pro 64-bit (up to date)
CPU
AMD Ryzen 7 3700X
RAM
16,0GB Dual-Channel @ 1571MHz (16-18-18-38)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. X570 AORUS ELITE (AM4)
Graphics
XG258 (1920x1080@240Hz)
2460G5 (1920x1080@75Hz)
4095MB NVIDIA GeForce RTX 3070 (Gigabyte)
Storage
223GB SanDisk SDSSDA240G (SATA (SSD))
931GB Seagate ST1000DM010-2EP102 (SATA )
465GB Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB
Dit probleem is extra vervelend omdat ik zelf in ICT support werk en toch dit maar niet opgelost krijg.Wat ik reeds geprobeerd heb:
- Reinstall Windows (zowel 10 als 11 getest)
- Oudere drivers geprobeerd voor GPU
- PC ontstoft
- Scaling door GPU ipv scherm laten utivoeren
- Allerlei settings in Nvidia Control Panel getest (probleem ook aanwezig met default settings)
- LatencyMon laten lopen om te zien wat er mogelijk de onderbrekingen veroorzaakt, kon niet meteen iets vaststellen
- Cool 'n Quiet afgezet in BIOS
- BIOS geupdate en XMP opnieuw toegepast
- UserBenchmark test laten lopen - result: https://www.userbenchmark.com/UserRun/53057863
- Overal waar denkbaar hardware acceleratie uitgeschakeld
- Waarschijnlijk nog tien dingen die ik momenteel niet voor de geest kan halen
Ik hoop dan ook van harte dat jullie kunnen helpen! Elke vorm van feedback is zeer geapprecieerd
Alvast bedankt,
Tricolores
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT