Welke slimme lampen? zie door de bomen het bos niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Hoi,
ik heb mijn huis verbouwd en heb nu nieuwe lampen gekocht voor de voor en achterkamer.
Het zijn hanglampen met 3 armaturen e27 erin. Dus totaal 6 lampen.

Ik heb ze via een gewone schakelaar (gira) aangesloten met in het achterhoofd er slimme led lampen in te doen zodat ik ze via een app kan dimmen.

Rest mij de vraag:
Welke lampen ga ik er nou in stoppen?
- heb gekeken naar ikea tradfri maar lees veel over verstoringen
- heb een google home speaker voor mijn muziek en zou leuk zijn als die de lampen ook kan aansturen.
- heb eerder gerommeld met domoticz en zou dus ook leuk zijn als ik ze kan integreren wanneer ik weer een domoticz installatie ga maken.
- zonnepanelen zijn in aantocht dus domoticz of een andere app zit er hoogstwaarschijnlijk aan te komen (met een P1 kabel of homewizard p1)
- voor de rest kom ik heel veel lampen tegen op basis van Tuya app.
- ik wil 9 a 12cm filament led lampen Bolletjes geen peer (e27).
- betaalbaar want ik heb er 6 nodig....maximaal 100 euro totaal
- gekeken naar o.a: intoled homeylux, ikea, lidl, calex, nedis, wiz.

iemand tips? of is het allemaal vergelijkbaar?
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:51
Als het puur om de lampen gaat, dan zou je voor iets als de Shelly Bulb kunnen gaan: https://shelly.cloud/prod...t-home-automation-device/

Andere fabrikanten hebben ook wel soortgelijke lampen, waaronder Ikea, Sonof en TP-link
SONOFF: https://www.sonoff.nl/a-6...led-wifi-e27/#description
TP LINK pricewatch: TP-Link Tapo L530E

Prijzen verschillen wel per fabrikant.

Wat je ook kan doen is een slimme schakelaar nemen en daar de lampen op aan te sluiten. Via Google home kan je dan de schakelaar aansturen om de lampen aan/uit te doen. Maar dit werkt over het algemeen alleen goed met Witte lampen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 07:24
Ik gebruik zelf Hue en Ikea filament lampen via zigbee2mqtt en Domoticz (en de ZZH stick). Ik merk geen kwaliteitsverschillen tussen de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 12:17

D4NG3R

kiwi

:)

Ik gebruik zelf Ikea spul voor de aansturing van verlichting/snoeren (5 lampen, 2 stekkers, 2 afstandsbedieningen, 3 sensoren) i.c.m. CC2531 stickje aangestuurd vanuit HomeAssistant en ondervind geen storingen.

En dan te bedenken dat de CC2531 eigenlijk knap bagger is en bij mijn situatie eigenlijk al aan de effectieve limiet zit van wat er comfortabel aangestuurd kan worden. :')

Als je sowieso al van plan bent om Domoticz of iets vergelijkbaars te draaien zou ik lampen pakken welke 'gewoon' generiek met Zigbee(2MQTT) aangestuurd kunnen worden en lekker een stickje in het systeem drukken welke de boel aan gaat draaien. Ontwijk hubs van fabrikanten zelf, zelfs als het privacy-aspect je niks boeit kunnen ze alsnog besluiten om morgen onbereik/bruikbaar te worden.

Het kwaliteitsverschil zal hem vooral in de 'lamp' zelf zitten, Hue lampen kunnen in mijn ervaring bijvoorbeeld veel dimmer aangestuurd worden en kunnen wat fancy dingen als langzaam faden tussen 2 helderheidsniveaus en/of kleuren.

[ Voor 74% gewijzigd door D4NG3R op 07-06-2022 13:22 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-07 14:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je beseft je wel dat de lampen uit gaan en uit blijven wanneer je ze met de wandschakelaar bedient? Dat het altijd de vraag is of je de app moet gebruiken, of het lichtknopje om ze aan te zetten?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 16:18

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb verschillende soorten lampen in mijn huis:
- Gewone lampen, aangestuurd met Shelly Dimmers
- Zigbee lampen (Philips Hue en Ikea Tradfri)
- Enkele Wifi lampen

Mijn favoriet is toch de Shelly-variant. Je bouwt dan een slim apparaatje (Een Shelly switch of een dimmer) achter je lichtknop, welke via Wi-Fi maar ook via je bestaande lichtknop wordt bediend. Je kan dan elke soort (niet-slimme) lamp gebruiken. Handig voor stijlvolle filament-achtige lampen. Nadeel is dat je niet per-lamp kan dimmen, maar daar heb ik eerlijk gezegd geen toepassing voor (mijn spots heb ik liefst gewoon allemaal aan of allemaal uit)

Zigbee werkt aardig met de ikea dimmer remotes, maar via zigbee2mqtt kan ik ze ook via Home Assistant bedienen. Qua stabiliteit toch niet 100% wat ik ervan verwacht.

De wifi lamp verliest af en toe wel eens de connectie. Technisch gezien kan de Shelly dat ook wel eens voorhebben (nog niet gehad) maar dan heb je tenminste nog de fysieke schakelaar die wel werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Mavamaarten op 07-06-2022 13:27 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delchrys
Dus shelly is gewoon een slim dingetje achter je schakelaar in de inbouwdoos?
Makt trouwens niet veel uit want kan ook in de centraaldoos ingebouwd worden waar de lamp hangt als er een ruimte probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 12:26
Ik heb voor mijn lampen in mijn huis nog steeds "old school" KAKU inbouwdimmers zitten. Dit alles wordt aangestuurd door mijn Homey (en ICS-2000 nog steeds als fallback ;)). Grote voordeel is dat al mijn bestaande schakelaars behouden blijven en ook daarmee nog steeds schakelbaar zijn (dus ik kan de lampen nog steeds aanzetten als de schakelaar uit is gezet). Maar eerlijk gezegd raak ik bijna geen lamp meer aan in huis, inmiddels is alles best goed ingericht waardoor de lampen ook precies aan en uitgaan wanneer we dat fijn vinden. Incidenteel wordt er nog wel eens een lamp aangezet en dat gaat dan vaak via een Google Home verzoek. Nadeel van het oude KAKU non zigbee materiaal is dat er geen feedback is richting je hub, oftewel bij een fail weet Homey dat dus niet. Heel sporadisch wil dat nog wel eens voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door renzo4000 op 07-06-2022 16:05 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Tja met ploegendienst is er lastig een schema te maken en zal het best wel random zijn wanneer e de verlichting inschakelen.
Ik denk meer aan lampen welke het vermogen onthouden en dan gewoon de schakelaar gebruiken. Als ze dan gedimt moeten worden, even de app openen. Niet veel bijzonders dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Mavamaarten schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:26:
Ik heb verschillende soorten lampen in mijn huis:
- Gewone lampen, aangestuurd met Shelly Dimmers
- Zigbee lampen (Philips Hue en Ikea Tradfri)
- Enkele Wifi lampen

Mijn favoriet is toch de Shelly-variant. Je bouwt dan een slim apparaatje (Een Shelly switch of een dimmer) achter je lichtknop, welke via Wi-Fi maar ook via je bestaande lichtknop wordt bediend. Je kan dan elke soort (niet-slimme) lamp gebruiken. Handig voor stijlvolle filament-achtige lampen. Nadeel is dat je niet per-lamp kan dimmen, maar daar heb ik eerlijk gezegd geen toepassing voor (mijn spots heb ik liefst gewoon allemaal aan of allemaal uit)

Zigbee werkt aardig met de ikea dimmer remotes, maar via zigbee2mqtt kan ik ze ook via Home Assistant bedienen. Qua stabiliteit toch niet 100% wat ik ervan verwacht.

De wifi lamp verliest af en toe wel eens de connectie. Technisch gezien kan de Shelly dat ook wel eens voorhebben (nog niet gehad) maar dan heb je tenminste nog de fysieke schakelaar die wel werkt.
De WiFi lampen tegenwoordig hebben ook best aardige filament lampen....
Is een beetje een tweestrijd tussen gewoon 6 WiFi lampen en dan netjes groeperen en aansturen.
Of 'gewone lampen' en met een kastje ertussen aansturen...
Alhoewel de gewone filament lampen bijna even duur zijn als slimme filament lampen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 16:18

Mavamaarten

Omdat het kan!

Delchrys schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:15:
[...]

De WiFi lampen tegenwoordig hebben ook best aardige filament lampen....
Is een beetje een tweestrijd tussen gewoon 6 WiFi lampen en dan netjes groeperen en aansturen.
Of 'gewone lampen' en met een kastje ertussen aansturen...
Alhoewel de gewone filament lampen bijna even duur zijn als slimme filament lampen....
Ergens ben ik ook wel fan van het idee dat er niet voor niets 6 apparaten actief zijn op mijn wifi-netwerk, en dat ik ten allen tijde kan kiezen om de bedieningswijze te vervangen door een andere. Het is de goedkoopste en de meest flexibele optie in mijn ogen. En het kunnen bedienen van de lampen als het netwerk uitvalt is een mooie plus, al heb ik dat nog niet moeten meemaken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Tja die apparaten op het netwerk maakt me niet zoveel uit. Ik heb geen geheimen of rare dingen, dus big brother maakt me niet zoveel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 22:28
WiFi lampen zou ik meteen van je lijstje schrappen, dat is een no-go wat mij betreft. Dus Tuya/Action/HEMA-spul laten liggen. Qua veiligheid en stabiliteit is dat gewoon echt niet de beste keuze. Het is wel goedkoop natuurlijk..

IKEA lampen op ZigBee > Qua kwaliteit prima en redelijk stabiel. Af en toe een weigeraar in combinatie met IKEA Hub en Google Home.
(2x per maand ofzo). Is stabieler als de lampen koppelt aan een Philips Hue bridge of direct aan Home Assistent o.i.d. Dan heb je praktisch nooit een weigeraar. Er komt wel een nieuwe IKEA Hub aan, die gaat misschien wat beter zijn (en zou ook de mogelijkheid moeten hebben om lampen van andere merken te koppelen. Nu is dat alleen andersom mogelijk).

Philips Hue lampen zijn wel superieur qua kwaliteit maar zoals je zegt erg duur. Een alternatief is nog Innr, dat is ook ZigBee en zit qua prijs tussen IKEA en Hue in. Zeker voor de ledstrips oid interessant.

Voor wat betreft gebruiksgemak qua installatie is ZigBee lampen (van een merk naar keuze) met een IKEA of Hue hub het eenvoudigst. Al dan niet in combinatie met Hoor Home. Voor de eenvoudige automatiseringen kun je daarmee een heel eind komen.

Zo'n Shelly switch of dimmer achter de schakelaar is ook wel een heel mooie oplossing maar iets minder plug & play en heeft natuurlijk niet de mogelijkheid tot kleur-verlichting, mocht je daar waarde aan hechten.

[ Voor 3% gewijzigd door RobinL94 op 07-06-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
RobinL94 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:50:
WiFi lampen zou ik meteen van je lijstje schrappen, dat is een no-go wat mij betreft. Dus Tuya/Action/HEMA-spul laten liggen. Qua veiligheid en stabiliteit is dat gewoon echt niet de beste keuze. Het is wel goedkoop natuurlijk..

IKEA lampen op ZigBee > Qua kwaliteit prima en redelijk stabiel. Af en toe een weigeraar in combinatie met IKEA Hub en Google Home.
(2x per maand ofzo). Is stabieler als de lampen koppelt aan een Philips Hue bridge of direct aan Home Assistent o.i.d. Dan heb je praktisch nooit een weigeraar. Er komt wel een nieuwe IKEA Hub aan, die gaat misschien wat beter zijn (en zou ook de mogelijkheid moeten hebben om lampen van andere merken te koppelen. Nu is dat alleen andersom mogelijk).

Philips Hue lampen zijn wel superieur qua kwaliteit maar zoals je zegt erg duur. Een alternatief is nog Innr, dat is ook ZigBee en zit qua prijs tussen IKEA en Hue in. Zeker voor de ledstrips oid interessant.

Voor wat betreft gebruiksgemak qua installatie is ZigBee lampen (van een merk naar keuze) met een IKEA of Hue hub het eenvoudigst. Al dan niet in combinatie met Hoor Home. Voor de eenvoudige automatiseringen kun je daarmee een heel eind komen.

Zo'n Shelly switch of dimmer achter de schakelaar is ook wel een heel mooie oplossing maar iets minder plug & play en heeft natuurlijk niet de mogelijkheid tot kleur-verlichting, mocht je daar waarde aan hechten.
Jammer dat de ikea lampen niet zo mooi zijn. Mijn lamp is een open lamp dus ik zit precies tegen het bolletje aan te kijken... Zo'n filament lamp is dus echt mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 22:28
Er zijn filament lampen van IKEA Tradfri, alleen niet zoveel keuze als bij Philips Hue
Pagina: 1