Moderatie blijft hangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Vraagje. Is dit een bug of intended behaviour?
Advanced03 in 'Nieuwe MacBook Air en 13"-variant van MacBook Pro krijgen Apple M2-soc'

Moderaties:
1x +3
1x 0
12x -1

Mediaan: -1
Effectief: 0
Voor de zekerheid nog ff gecheckt in andere browser en op ander apparaat.

Maar: nu voeg ik ook een moderatie toe. Maakt niet uit of het -1 of +3 is: nu springt “effectief” opeens wel naar -1 en komt daar niet meer vanaf (zelfs dus niet als ik ook +3 geef. Logisch, want mediaan zal -1 blijven.)

Vond het nogal apart dat ie met 12x -1 toch op 0 bleef hangen, maar met mijn moderatie erbij opeens wel naar -1 springt en daar op blijft staan, ongeacht wat ik mod.

-edit-
Hetzelfde met Advanced03 in 'Nieuwe MacBook Air en 13"-variant van MacBook Pro krijgen Apple M2-soc'
4x een -1. Maar pas als ik een moderatie toevoeg springt ie werkelijk naar -1 effectief ipv enkel op de mediaan. (Dat heb ik wel eens eerder gezien, denk afhankelijk van onervaren mods? Maar bij die eerste reactie met 12x -1 en dan toch 0 effectief heb ik nooit eerder gezien.)

[ Voor 24% gewijzigd door WhatsappHack op 07-06-2022 01:52 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Intended behaviour vermo(e)d ik
Zolang een reactie nog geen moderaties heeft gekregen van een pro- of expertmod kan deze nooit effectief +3 of -1 krijgen, zelfs als de mediaan daar wel op staat.
Moderatie: Mediaan en Effectief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ja daar ben ik van op de hoogte (zie edit), maar als dat het is: dan zijn er denk ik veel meer onervaren mods dan voorheen. :P Nog nooit zoveel moderaties op een post gezien met de effectief op een andere score.

Maar… Ook een beetje raar eigenlijk, want wat is dan eigenlijk het nut in zo’n situatie? Pas als een ervaren mod een moderatie toevoegt, wordt de “effectief” hetzelfde als de mediaan bij -1 of +3. Maar wát die ervaren mod dan kiest voor score: dat boeit verder he-le-maal niets, de mediaan wordt alsnog effectief. Dan kan je toch net zo goed meteen die mediaan de effectief maken als je voorbij het punt bent dat zelfs de moderatie van een promod geen enkel verschil meer maakt op de uitslag al modereert die veel hoger/lager? :+

Want wat zijn we dan nu precies opgeschoten? Stel die post was een +3 waard, maar nieuwe leden/bots gaven het massaal -1. Dat wordt niet lager dan een 0 “zolang een ervaren mod niet gemodereerd heeft”. Maar als een ervaren mod dan +3 toevoegt, dan wordt alsnog die -1 effectief. :+ Dus het enige verschil is dat de post niet meer op 0 blijft hangen. O…kee? Handig? :P

Ik snap het idee wel en bij een paar moderaties van onervaren mods was dat een heel logische keuze, maar met zoveel moderaties snap ik niet helemaal wat het nut is, zeker niet als het vervolgens ook echt helemaal niets uitmaakt wat de ervaren of promod er dan aan geeft en het eindresultaat dus door het toevoegen van een “ervaren/pro mod” opeens dus alsnog meteen naar de foute score schiet. :P (opnieuw: in dit geval niet, -1 was nu een prima score. Maar even andere situaties.) Nog één voorbeeldje: stel -1 is niet de juiste score, dan zou je eigenlijk moeten kiezen om NIET te modereren zodat de score op 0 blijft hangen (beter dan -1!) en het eerst melden in het mismoderatie topic? :P Dat is een beetje krom.

De balans is denk ik een beetje zoek. Dan zou je zelfs haast zeggen dat bijvoorbeeld het alsnog 0/2 zou moeten blijven tot tenminste twee ervaren mods of één promod *dezelfde moderatie score als de mediaan* (-1 of +3) kiezen of iets dergelijks om de -1 of +3 te bevestigen. En zolang dat niet gebeurt of andere ervaren mods anders kiezen doe je die cap op 0 of 2 en kan het uitgevochten worden in mismod topic. Op die manier zorg je ervoor dat de beveiliging effectief blijft, in plaats van dat de onervaren mods alsnog “hun zin krijgen” en de beveiliging eigenlijk heel weinig uithaalt voorbij een bepaald aantal foute -1 of +3 moderaties. Of denk ik dan verkeerd? :)

Goed, het is ook geen ramp ofzo. Maar een beetje raar vind ik het wel, hehe.

[ Voor 33% gewijzigd door WhatsappHack op 07-06-2022 03:22 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:00

crisp

Devver

Pixelated

Die reactie heeft inderdaad 16 'gewone' moderaties en jij was de eerste 'expert'

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:02:
Die reactie heeft inderdaad 16 'gewone' moderaties en jij was de eerste 'expert'
Hmm ja, dan denk ik dat het toch een beetje nutteloos is op dat punt zoals in m'n post hierboven uitgebreid beschreven. Het maakt dan eigenlijk geen enkel verschil of die "expert"-mod er wel of niet in zit of dan zou je zelfs niet moeten modereren om te voorkomen dat het op een onjuiste score uitkomt (als die situatie zich voordoet, nu was -1 prima.). Zelfs een ProMod kan het verschil dan niet meer maken zegmaar. Volgens mij zijn er betere manieren om dit wat meer foolproof te maken. :P

[ Voor 13% gewijzigd door WhatsappHack op 07-06-2022 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

WhatsappHack schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Hmm ja, dan denk ik dat het toch een beetje nutteloos is op dat punt zoals in m'n post hierboven uitgebreid beschreven. Het maakt dan eigenlijk geen enkel verschil of die "expert"-mod er wel of niet in zit of dan zou je zelfs niet moeten modereren om te voorkomen dat het op een onjuiste score uitkomt (als die situatie zich voordoet, nu was -1 prima.). Zelfs een ProMod kan het verschil dan niet meer maken zegmaar. Volgens mij zijn er betere manieren om dit wat meer foolproof te maken. :P
Het is al foolproof, het complexer maken maakt het imo juist minder foolproof en zal enkel leiden tot meer van dit soort topics ;)

Als een pro-mod een reactie niet meer op de juiste score kan krijgen dan is het tijd voor een melding in het mismoderatietopic en/of een fixatie door een admin :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:36:
[...]
Als een pro-mod een reactie niet meer op de juiste score kan krijgen dan is het tijd voor een melding in het mismoderatietopic en/of een fixatie door een admin :)
Ja alleen snap ik dan nog steeds niet waarom de score zonder een expert/pro-mod oneindig lang niet de mediaan volgt; ondanks dat het leed dan eigenlijk al is geschied en geen enkele moderatie nog een verschil zal gaan maken OF de post dus NIET op de juiste score uitkomt omdat het systeem de -1 tegenhoudt. Sterker nog, volgens mij loop je een hoger risico dat een score ofwel niet op de juiste belandt (blijft 0) of veel mismoderaties uiteindelijk ongezien blijven; zeker als een mod de reactie overslaat. Het werkt nu dus eigenlijk twee kanten op niet ideaal en slechts voor 1 situatie (en qua simpliciteit) acceptabel.

Naja, maakt ook niet heel veel uit; het blijft sowieso al een gebroken systeem. :P Een excentrieke feature meer of minder: eh. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

WhatsappHack schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:42:
[...]

Ja alleen snap ik dan nog steeds niet waarom de score zonder een expert/pro-mod oneindig lang niet de mediaan volgt; ondanks dat het leed dan eigenlijk al is geschied en geen enkele moderatie nog een verschil zal gaan maken OF de post dus NIET op de juiste score uitkomt omdat het systeem de -1 tegenhoudt. Sterker nog, volgens mij loop je een hoger risico dat een score ofwel niet op de juiste belandt (blijft 0) of veel mismoderaties uiteindelijk ongezien blijven; zeker als een mod de reactie overslaat. Het werkt nu dus eigenlijk twee kanten op niet ideaal en slechts voor 1 situatie (en qua simpliciteit) acceptabel.

Naja, maakt ook niet heel veel uit; het blijft sowieso al een gebroken systeem. :P Een excentrieke feature meer of minder: eh. :)
Ik kan niet goed inschatten in hoeverre dit soort situaties zich voordoen, maar gevoelsmatig is het uitzonderlijk. Daarom lijkt het me niet zinvol om het systeem complexer te maken dan het is met bijvoorbeeld een extra of-conditie op aantal moderaties.

Maar wellicht dat de admins hier anders over denken, maar dan is dit niet de juiste plek om dat te bediscuseren ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:00

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
In mijn ervaring komt een dergelijke situatie niet heel vaak voor. Zeker niet zo extreem. Ik zie dus ook geen reden om daarvoor extra complexiteit toe te voegen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1