Verdelen van internet via router (ethernet vs wifi)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReinoutVlaander
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-05-2024
Hoi,

Ik woon samen met een vriend op een zolder van een woning. Hij heeft zijn eigen kamer, en ik heb mijn eigen kamer. We delen het internet, waarvan de router ook bij ons op zolder staat. Beiden houden we van gamen, streamen, etc. Ik heb een ethernet aansluiting op de router, omdat ik een PC heb zonder wifi invoer. Hij heeft een gaming laptop, waarbij hij wel gebruik maakt van wifi.

Hij denkt dat zijn internet prestaties afnemen omdat ik een ethernet kabel heb. Is een ethernet kabel daarmee nadelig voor anderen die via wifi verbonden zijn met de router? Of kan het zijn dat zijn internet prestaties überhaupt afnemen omdat er nog een internet afnemer bijkomt? (bekabelt of via wifi, maakt niet uit).

Ik denk namelijk dat de ethernet kabel zeker sneller is voor mijn PC in plaats van een wifi verbinding, maar dat dit verder niet nadelig is voor anderen. Behalve dat ik ook, naast hem, gebruik van internet maak, waardoor ik snap dat het internet sowieso verdeeld wordt.

Ik hoor graag wat jullie te zeggen hebben.

Groetjes,
Reinout

p.s. Hij ziet volgens mij zelf een kabel aanleggen tussen de router en zijn gaming laptop niet direct zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door ReinoutVlaander op 06-06-2022 23:18 . Reden: grammatica ]

Beste antwoord (via ReinoutVlaander op 07-06-2022 09:59)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hij heeft het bij exact verkeerde eind. Feit dat jij jouw PC via Ethernet verbindt maakt zijn verbinding juist sneller en verlaagt bovenal latency en jitter voor hem :o

WiFi werkt met collision avoidance, oftewel een radio die wil zenden luistert eerst of de lijn vrij is voor het gaat zenden. Als twee apparaten op hetzelfde kanaal beide bezig zijn vaak pakketjes te versturen (zoals bij gamen) komt het continu voor dat ze op elkaar moeten wachten. Die wachttijd is maar een paar ms, maar het tikt allemaal aan. Een apparaat minder op de WiFi maakt de ervaring voor iedereen op WiFI beter.

Neemt zoals gezegd niet weg dat zelfs onder perfecte omstandigheden (geen enkel ander signaal in de lucht) je nog steeds snellere en stabielere verbinding gaat hebben via Ethernet - laat hem ook bedraad aansluiten als hij niet blij is met de draadloze verbinding. Zelfs een USB-Ethernetadapter is beter dan WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 07:40
Heb je in die router iets speciaals ingesteld, zoals een QoS instelling waarmee een specifiek apparaat voorrang krijgt op anderen? Zo nee zou jouw vriend geen tragere verbinding hebben puur vanwege het feit dat jij bekabeld zit aangesloten. Sowieso zou ik hem adviseren oom een kabel te trekken als het ook maar even kan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hij heeft het bij exact verkeerde eind. Feit dat jij jouw PC via Ethernet verbindt maakt zijn verbinding juist sneller en verlaagt bovenal latency en jitter voor hem :o

WiFi werkt met collision avoidance, oftewel een radio die wil zenden luistert eerst of de lijn vrij is voor het gaat zenden. Als twee apparaten op hetzelfde kanaal beide bezig zijn vaak pakketjes te versturen (zoals bij gamen) komt het continu voor dat ze op elkaar moeten wachten. Die wachttijd is maar een paar ms, maar het tikt allemaal aan. Een apparaat minder op de WiFi maakt de ervaring voor iedereen op WiFI beter.

Neemt zoals gezegd niet weg dat zelfs onder perfecte omstandigheden (geen enkel ander signaal in de lucht) je nog steeds snellere en stabielere verbinding gaat hebben via Ethernet - laat hem ook bedraad aansluiten als hij niet blij is met de draadloze verbinding. Zelfs een USB-Ethernetadapter is beter dan WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReinoutVlaander
Wekko306 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:56:
Heb je in die router iets speciaals ingesteld, zoals een QoS instelling waarmee een specifiek apparaat voorrang krijgt op anderen? Zo nee zou jouw vriend geen tragere verbinding hebben puur vanwege het feit dat jij bekabeld zit aangesloten. Sowieso zou ik hem adviseren oom een kabel te trekken als het ook maar even kan.
QoS instellingen staan helemaal uit. Dank voor je reactie en advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReinoutVlaander
dion_b schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:07:

Duidelijk en uitgebreid antwoord, veel dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:20
ReinoutVlaander schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:21:
[...]

QoS instellingen staan helemaal uit. Dank voor je reactie en advies.
Ik zou QoS juist aanzetten en goed instellen. Zeker met dsl verbindingen die dichtslibben als ze vol down of uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
Voor je dit soort adviezen geeft zou ik eerst eens verdiepen in wat QoS doet en wat je er mee kan bereiken.
Heeft is dit geval geen enkel nut en kan potentieel alleen maar averechts werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

En wat voor internetverbinding hebben we het hier over? 5Mbit ADSL? Daar kan ook een limiterende factor in zitten :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReinoutVlaander
TereZz schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:38:
[...]

Ik zou QoS juist aanzetten en goed instellen. Zeker met dsl verbindingen die dichtslibben als ze vol down of uploaden.
We hebben geen DSL, maar glasvezel gelukkig. Met ruim 1000 mbit/s up/download. Ik ben niet van plan de QoS aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ReinoutVlaander schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:54:
[...]

We hebben geen DSL, maar glasvezel gelukkig. Met ruim 1000 mbit/s up/download. Ik ben niet van plan de QoS aan te zetten.
Dan moet hij zich niet zo druk maken, zolang je de router niet te veel strest hebben jullie geen last van elkaar en dat jij ethernet gebruikt is juist beter voor hem (want hoe meer wifi, hoe meer het elkaar stoort).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReinoutVlaander
Marzman schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Dan moet hij zich niet zo druk maken, zolang je de router niet te veel strest hebben jullie geen last van elkaar en dat jij ethernet gebruikt is juist beter voor hem (want hoe meer wifi, hoe meer het elkaar stoort).
Wat zou "de router te veel stressen" betekenen? Ik mine geen bitcoins natuurlijk, maar er moet soms wel een game op steam van een paar GB geüpdatet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:32

Rannasha

Does not compute.

ReinoutVlaander schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Wat zou "de router te veel stressen" betekenen? Ik mine geen bitcoins natuurlijk, maar er moet soms wel een game op steam van een paar GB geüpdatet worden.
Met de router teveel stressen wordt bedoeld dat je er veel apparaten mee verbindt (denk aan tientallen kleine smarthome-dingetjes) of er juist continu heel veel bandbreedte doorheen jaagt (en dan hebben we het niet over een GBtje hier en daar).

Wat een andere mogelijkheid is, is dat je in een gebied zit met veel andere wifi-routers en je toevallig op een druk kanaal zit. Eventueel kun je het kanaal aanpassen in de router en kijken of dat helpt. Er zijn ook apps om te bepalen welke kanalen het minste overlast hebben van andere netwerken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Vroeger torrents enzo omdat die heel veel verbindingen opzetten.

Een game van een paar GB op steam lijkt me geen enkel probleem met zo'n verbinding. Er zijn hele bedrijven die het met minder doen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Dat zal geen probleem zijn. Waar een router van gestresst raakt is zeer veel gelijktijdige verbindingen (denk: bittorrent - al gebruiken sommige game updaters ook P2P technieken) of als je taken op de router zelf laat draaien, zoals bijvoorbeeld een VPN endpoint.

In geval van twijfel, als je denkt dat als jouw game aan het updaten zijn game hapert, kijk dan naar de instellingen van de updater en stel een beperking in op aantal gelijktijdige connecties. Hoeveel mogelijk is hangt af van je router, maar iets als 25 zou meer dan genoeg moeten zijn voor snelle downloads en toch ruim binnen de grenzen van zelfs de meest aftandse router blijven.

Maareh, bij 9 van de 10 gefrustreerde gamers zit het grootste probleem op layer 8 van het OSI-model: de gebruiker zelf ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kortom, jij ondervindt met je bekabelde verbinding hoegenaamd geen problemen en je vriend, wat hij ook onderneemt, alleen maar last. Dan zou ik in zijn geval wel weten wat ik zou doen, wat al is geadviseerd, aju tegen die wifi zeggen en een kabeltje trekken. Zo'n moeilijke klus is dat niet, want jij vertelt dat hij op dezelfde zolder woont. En bang voor last van elkaar krijgen is bij een router helemaal niet nodig. Dat is juist een van de uiterst nuttige eigenschappen van een router. Overigens loopt nu ook alle verkeer al over die router. Dus niet verder puzzelen, ik zou die vriend proberen te overtuigen over zijn volstrekt onnodige bezwaren heen te stappen. Ook al begrijp ik bij gebruik van een laptop best wel de voordelen van wifi.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 07-06-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

Die servers van Steam kunnen tegenwoordig best veel bandbreedte leveren. Hier gaan latencies ook de lucht in als ik de lijn dichttrek met een enkele download. De limiterende factor is het kleine processortje in mijn router (pfsense machine). Dus wellicht is de limiter op steam instellen geen overbodige luxe. Kijk even wat je nu haalt en haal daar 30% vanaf. Stel dat in als limiet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:11

Umbrah

The Incredible MapMan

WiFi heeft, zoals vermeld, nogal wat haken/ogen waardoor het beter is als er minder clients op één netwerk zitten (technisch: één frequentie, en als je op 2,4GHz zit dan heb je nogal wat concurrentie, vandaar dat je eigenlijk niet van 2,4GHz moet uitgaan als performance ook een factor is).

Internet prestaties is nogal een abstract argument, maar eigenlijk in elk scenario, uitgaande dat hij op een 5GHz link zit met goede line of sight naar een accesspoint wat bekabeld is aangesloten, zal hij niet veel problemen moeten hebben, en zal het verhaal als hij monopolist is eigenlijk alleen maar voordelig moeten zijn (lees: jij zit er niet meer op, puur het stuk wifi is voor hem zelf). Dat gezegd hebbende is wifi wel een vreemde eend die doorgaans trager is op een netwerk wat groter is dan enkel wifi.

Puur op het gebied bandbreedte, en dan sluit ik zaken als latency, package loss recovery, jitter, en concurrency wint ethernet het uiteraard van wifi. En daar kan je huisgenoot zowaar nog een punt hebben.

Omdat jij op een kabel zit, heb je een veel beter uitgangspunt dan hij heeft. Je hebt niet een level playing field, en door een gebrek aan QOS (gelijk heb je overigens, puur ideologisch gezien, dat je het uit laat) geld eigenlijk de wet van de sterkste. Ethernet is in elk aspect simpeler, sneller, en betrouwbaarder. Je pijplijn is 1000/1000 en jij zit vrij dicht op de bron. Hij zit een paar afslagen verderop en krijgt de restjes (hooguit), waarbij bandbreedte niet het hele verhaal is, maar de rekenkracht om al het verkeer te beslissen er ook een is (iets als Steam kan redelijk wat simultane verbindingen openen en daarmee een router z'n processor best onder druk zetten). Je merkt bij Steam vast ook wel dat je CPU wat meer werk te doen heeft als je die gigabit écht gebruikt.

Als hij dan ergens helemaal achteraan wat druppels krijgt van het 'beekje' wat wifi heet omdat jij de voeding ('de rivier is vol bier') aan het leegtrekken bent... tsja... jammer voor hem. Maar werkelijk niets wat hem weerhoud om zelf ook op die rivier in te prikken.

Als hij z'n wifi verbeterd (door een bekabeld AP naast zich te leggen) kan het beter zijn voor hem, maar goed, als hij vaak op één plek zit, dan is een kabel vrij logisch. Dat is de charme van laptops met docking stations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
Gewoon een klets verhaal.
Het maakt helemaal niets uit of je via wifi of de kabel werkt voor je internet verbinding, niet voor je latency en ook niet voor je speed.
Die blijven voor beiden gelijk tenzij je zo'n consumenten router met QoS hebt en je de ander daarmee afknijpt.
Overigens nooit aan beginnen want die consumenten router hebben daar de cpu power niet voor dus loopt alles achteruit,

Wat wel kan uitmaken is de latency van je wifi deel van het netwerk, als die al slecht is wordt dat natuurlijk nooit meer beter.

En uiteraard ga je het merken als iemand de internet link dichttrekt met een zware download.
Maar als iemand dat via wifi doet zal de latency voor degene op de kabel ook oplopen dus nogmaals geen verschil.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik laat woorden als "kletspraat" liever achterwege, omdat deze voor mij geen woordenkeus zijn van fatsoenlijk met elkaar van gedachten wisselen, ook al ben ik het niet eens met iets in iemands verhaal of als ik het totaal oneens ben met een bepaalde stelling. Bovendien, waarmee ben je het dan niet eens? Meer dan een enkele keer, ook in die gevallen dat wifi verder wel helemaal naar wens werk blijkt altijd weer dat deze bij lange na de snelheid niet haalt die met een kabelverbinding wel mogelijk is. Bijna iedereen weet dat en dat wordt dan ook vrijwel altijd geaccepteerd. Kortom, hiermee rekening houdend, zou het handig zijn om te vertellen met welke onderdelen van het betoog je het zo oneens bent en waarom. Het zal vast niet het hele verhaal zijn.
Pagina: 1